با حکم رهبری

گروه سیاسی- دوره‌ دوازدهم ریاست‌جمهوری با تنفیذ رهبر انقلاب روز پنجشنبه مشروعیت پیدا کرد؛ طبق قانون، حاکمیت دولت دوازدهم و رییس‌جمهور به‌واسطه انتصاب و تنفیذ رهبر است که با اجرای مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری، مقام معظم رهبری بر رای اعتماد مردم ایران به تداوم ریاست‌جمهوری حسن روحانی مشروعیت بخشیدند. مراسم تنفیذ پنجشنبه و تحلیف امروز در مجلس شورای اسلامی مبین حکومت مردمسالاری دینی است که در سال 57 مردم ایران برای استقرار آن به خیابان‌ها آمدند و بعد از سرنگونی رژیم پهلوی به این شیوه حکومتی رای اعتماد دادند. بلافاصله بعد از آنکه رهبر‌ رای ملت را تایید کردند باید طبق تصریح قانون اساسی، رییس جمهور محترم در مجلس شورای اسلامی حضور یافته و در محضر قرآن کریم در مراسمی رسمی که نمایندگان مردم به همراه مسوولان ارشد نظام به‌ویژه رییس قوه قضاییه و اعضای محترم شورای نگهبان حضور دارند، در پیشگاه ملت شریف ایران سوگند یاد کند.
مطالبات و توصیه‌های رهبری به رییس دولت دوازدهم
در مراسم تنفیذ حسن روحانی که در بیت رهبری برگزار شد، آیت‌الله آملی‌‌لایجانی رییس قوه قضاییه، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان و دیگر مسوولان کشوری و فرماندهان عالی نظامی حضور داشتند. آنچه در این مراسم حائز اهمیت بود مطالبات و توصیه‌های رهبر انقلاب به رییس دولت دوازدهم بود. نکته‌ اول این مطالبات این بود که مسوولان کشور باید بدانند، نباید با جریان ظلم و استکبار سازش و تعامل کرد و حتی نباید ساکت بود، شک نکنید که دست دادن با استکبار و دنباله‌رو منافع آنها بودن خروج از ولایت خداوند است. طبق سخنان رهبری، دولت منتخب از نقد منتقدان آشفته نشود چراکه منتقدان افراد متدین، انقلابی و دلسوز کشور هستند. پرداختن به مشکلات مردم که امروز در درجه اول مشکلات اقتصادی و معیشتی است از مطالبات دیگر رهبر انقلاب بود که باید این موضوع به نقطه قابل قبولی در پایان چهار سال برسد. از دیگر سخنان رهبری تعامل گسترده با دنیاست که این، توصیه همیشگی رهبر انقلاب است. ایشان تاکید کردند که این تعامل، درست مقابل‌ آن چیزی است که دشمنان دنبال آن هستند و می‌توانیم به ملت‌های دیگر کمک کنیم و از کمک‌های آنها هم بهره ببریم. در ادامه رهبر انقلاب توصیه کردند که در برابر هر سلطه‌طلبی با صلابت و قدرت ظاهر شوید؛ آن سلطه‌طلب هر کسی می‌خواهد باشد؛ امروز از همه متجاوزتر و وقیح‌تر، رژیم ایالات متحده آمریکاست و در مقابل اینها با اقتدار و صلابت ظاهر شوید. توصیه بعدی رهبری به رییس‌جمهور مهم شمردن اتحاد ملت بود لذا این اتحاد باید حفظ شود و سبب التهاب‌آفرینی و دودستگی‌های مضر نشود. ایشان به سلایق مختلف مردم اشاره کردند و اینکه با وجود تفاوت نگاه‌ها بگذاریم مردم در کنار هم زندگی کنند. ایشان تاکید کردند که مسوولان به میان مردم بروند و از مردم بشنوند، چرا‌که گزارش‌هایی که به مسوولان می‌رسد، هر چقدر هم صادقانه باشد، خیلی تفاوت می‌کند با آنچه با به میان مردم رفتن انسان مشاهده می‌کند.
بغضی که در مراسم تنفیذ گلوی روحانی را فشرد


سخنان روحانی نیز پس از تنفیذ حکمش قابل توجه بود. رییس دولت دوازدهم پس از دریافت حکم از رهبر معظم انقلاب به ایراد سخنرانی پرداخت و هنگامی که دست به دعا و مناجات برداشت، لحظاتی بغض، راه گلویش را گرفت. او ایجاد یک انقلاب اقتصادی را محور برنامه دولت جدید اعلام کرد. رییس‌جمهور دولت دوازدهم از تولید و اشتغال به عنوان مهم‌ترین هدف دولت خود یاد کرد و برجام را نشان حسن نیت جمهوری اسلامی ایران دانست و از آغاز فصل همدلی و همکاری سخن گفت و افزود وقت آن است که همه باهم در سایه گفت وگو، اجماع و انتخاب بهترین راهکارها و با استفاده از توان و ابتکار همه نیروهای خلاق کارآمدی نظام را ارتقا بخشیده و رضایت مردم را به ارمغان آوریم.
روحانی گفت که دستانش را به سوی همه کسانی دراز می‌کند که به عظمت ایران می‌اندیشند و از آنها برای ساختن آینده‌ای درخشان در مسیر پیشرفت کشور کمک خواست.
رییس‌جمهور از خدا خواست او در تحمل سختی‌ها و نامهربانی‌ها صبور و در مقابله ظلم و جور، جسور و در بازشناسی کژی‌ها و ناراستی‌ها بینا و در فرو ریختن دیوار دروغ و حسد توانا، در کنار زدن پرده ریا و تزویر توانمند، در شنیدن صدای مردم شنوا، در پاسخ به خواست جوانان مصمم و در پای‌فشاری بر مصالح ملت پابرجا باشد.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در این مراسم اولین مقامی بود که پشت تریبون قرار گرفت و با تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) به ارائه گزارشی از برگزاری سه انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای شهر و روستا و انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در برخی از حوزه‌ها پرداخت و انتخابات امسال را مهم‌ترین حماسه سیاسی کشور برشمرد و در پایان از ارائه لایحه جامع انتخابات به مجلس دهم خبر داد.