واکنش اعتراضی به موج جدید لغو کنسرت‌ها بالا می‌گیرد؛

گروه فرهنگ و هنر-لغو کنسرت‌های موسیقی اتفاق تازه‌ای نیست اما شاید کمتر کسی انتظار داشت در فاصله کمی پس از انتخابات موج تازه لغو کنسرت‌ها آغاز شود و گریبان اهالی موسیقی را بگیرد. موجی که شهرام ناظری، خواننده نامدار سنتی کشورمان را راهی بیمارستان کرد و اهالی موسیقی را بیش از پیش در بهت و نگرانی فرو برد. اتفاقات اخیر البته واکنش‌های بسیاری را هم درپی داشته است و افرادی همچون علی مطهری معتقدند نباید در برابر این بی‌قانونی‌ها کوتاه آمد و باید شکایت کرد. او می‌گوید: «وقتی این اتفاق رخ داد (اشاره به سخنرانی که قرار بود ٣٠ آبان سال گذشته)، من از دادستان مشهد شکایت کردم و معتقدم راه‌حل، آه و ناله نیست و برای نشان دادن اعتراض به چنین کارهایی، باید شکایت کرد.» علاوه بر این براساس خبری که خانه موسیقی بر روی خروجی سایت خود قرار داده، اهالی موسیقی در اعتراض به لغوهای غیرقانونی کنسرت‌ها تجمعی را برگزار خواهند کرد.
تنها در همین ماه سه کنسرت لغو شده است. کنسرت حامد همایون قرار بود 5 و 6 مرداد در یزد برگزار شود. تنها یک روز پیش از برگزاری این برنامه؛ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ضمن لغو این اجرا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به دنبال تهدیدهای پیدا و پنهان و فشار گروه‌های خاص و به منظور حفظ آرامش و امنیت، اجرای برنامه به زمان دیگری موکول شده است.
در کرج قرار بود فریدون آسرایی؛ اجرایی را 13 مرداد همزمان با جشن میلاد امام رضا (ع) در سالن شهیدان فلاح‌نژاد این شهر برگزار کند؛ مجوز این اجرا توسط اداره ارشاد کرج صادر شده بود اما به گفته مدیر برنامه‌های فریدون آسرایی روز چهارم مرداد مسوولان ارشاد کرج با برگزارکنندگان این کنسرت تماس گرفتند و عنوان کردند که صلاح نیست این اجرا برگزار شود.
روز جمعه ششم مرداد اجرای ناظری‌ها هم بدون هیچ اطلاع قبلی لغو شد. گروه ناظری‌ها‌ که برای اجرای پروژه «آواز پارسی» راهی سالن کارگران قوچان شده بودند با درهای پلمب شده این سالن روبه‌رو شدند. انتظار چند ساعته اعضای گروه و مخاطبان‌شان برای بازگشایی درهای سالن نیز به جایی نرسید و درنهایت فشارهای عصبی ناشی از این رفتارها، شهرام ناظری را راهی بیمارستان کرد.


اتفاقاتی که باعث شده اهالی موسیقی و چهره‌های فرهنگی کشور واکنش‌هایی داشته باشند. در خبری که خانه موسیقی بر روی خروجی سایت خود قرار داده، گردهمایی بزرگ اهالی موسیقی در اعتراض به لغو غیرقانونی کنسرت‌ها روز چهارشنبه 11 مرداد از ساعت 16 در خانه موسیقی (ساختمان شماره 1) برگزار و بیانیه‌ای در این زمینه منتشر می‌شود.
این گردهمایی با حضور موزیسین‌ها، اعضای شورای عالی، اعضای هیات مدیره اصلی، اعضای هیات‌مدیره کانون‌های تخصصی خانه موسیقی و تهیه‌کنندگان و ناشران موسیقی و اعضای این نهاد صنفی در اعتراض به لغو غیرقانونی کنسرت‌ها در محل ساختمان شماره یک این نهاد برگزار می‌شود. در این برنامه هنرمندان در تریبون آزاد خانه موسیقی، دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را در اعتراص به لغو غیرقانونی برنامه‌های هنری و کنسرت‌ها بیان کرده و انتظارات خود از مسوولان و دولت را اعلام خواهند کرد.
علی مطهری: شهرام ناظری باید شکایت کند
علی مطهری هم معتقد است به دلیل پلمب سالن کنسرت «آواز پارسی» در قوچان، حق شکایت برای شهرام ناظری و وزارت ارشاد محفوظ است.
نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در مورد این اتفاق به خبرآنلاین گفت: «به نظر من جناب شهرام ناظری و وزارت ارشاد باید از دادستان قوچان به مراجع قضایی شکایت کنند چون این اتفاق هم از نظر مالی و هم از نظر روحی به گروه ناظری و به مردمی که برای تماشای کنسرت او رفته بودند، خسارت زده و حق شکایت برای آنها محفوظ است.» او با اشاره به سخنرانی خودش که قرار بود ٣٠ آبان سال گذشته، برابر با اربعین در مشهد برگزار شود و توسط دادستان این شهر لغو شد، افزود: «وقتی این اتفاق رخ داد، من از دادستان مشهد شکایت کردم و معتقدم راه‌حل، آه و ناله نیست و برای نشان دادن اعتراض به چنین کارهایی، باید شکایت کرد.»
ورود کمیسیون فرهنگی به پرونده لغو زنجیره‌ای کنسرت‌ها
پروانه سلحشوری در واکنش به ادامه روند لغو کنسرت‌ها در کشور هم گفت: «بار‌ها در این خصوص موضع‌گیری شده و نسبت به دخالت نابجای دادستانی‌ در لغو مجوز‌ها هشدار داده شده است ولی باز هم شاهد دخالت دادستانی‌ برخی شهر‌ها در امور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم.»
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را متولی صدور و لغو مجوز برای برگزاری کنسرت‌ها عنوان و بیان کرد: «نیروی انتظامی نیز مسوول تامین و برقراری امنیت کنسرت‌هاست.»
او که با خانه ملت گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه بر اساس قانون برای دادستانی‌ها جایگاهی برای ورود به موضوع کنسرت‌ها تعریف نشده است، گفت: «لغو مجوز کنسرت شهرام و حافظ ناظری در قوچان مصداق دخالت قوا در حوزه‌های یکدیگر است.»
سلحشوری این قبیل اقدامات را حاشیه‌ساز و ابزاری برای نشان دادن قدرت از سوی گروه خاص برشمرد و اضافه کرد: «متاسفانه مصاحبه‌ها و موضع‌گیری‌ها در این خصوص نیز کارکرد خود را از دست داده‌ است و ما هرچه بگوییم فایده‌ای ندارد.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس برگزاری کنسرت به شکل غیرمنظم و پراکنده در کشور را بی‌معنا خواند و گفت: «اینکه کنسرت در برخی از مناطق کشور برگزار می‌شود و در برخی مناطق دیگر با دخالت‌های بی‌مورد لغو می‌شود قابل درک نیست.»
برخی جناح‌های سیاسی تکلیف خود را با موسیقی روشن کنند
رییس فراکسیون زنان مجلس حضور و تقدیر از یکی از خواننده‌‎های زیرزمینی در یکی از جشن‌ها و برخورد آنها با موسیقی سنتی و غنی را متناقض خواند و ادامه داد: «برخی جناح‌های سیاسی باید یک بار برای همیشه تکلیف خود را در مواجهه با موسیقی روشن و مشخص کنند.»
او با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در باب شان نظارتی خود می‌تواند روی وزارت ارشاد اسلامی نظارت کند، ادامه داد: «این موضوع در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح خواهد شد و باید بررسی شود که چرا نهادهای غیرمرتبط به موضوعات فرهنگی ورود می‌کنند.»
سلحشوری در پاسخ به این سوال که آیا دادستانی از وجود خلا قانونی برای لغو مجوز کنسرت‌ها استفاده می‌کند، گفت: «بیشتر از اینکه در این زمینه خلا قانونی وجود داشته باشد دخالت نهاد‌ها در امور یکدیگر دیده می‌شود، لذا قانون تکلیف را برای اموری مثل برگزاری کنسرت مشخص کرده و نقشی برای دادستانی قوه قضاییه تعریف نشده است.»
او شان و جایگاه هنرمندان را بالا‌تر از این خواند که با درهای بسته مواجه شوند و گفت: «باید با هنرمندان با ادبیات و رفتار فرهنگی برخورد کرد و برخوردهایی از این دست قابل قبول نیست.»
با برهم‌زنندگان کنسرت‌های مجوزدار باید برخورد شود
تعدادی از فعالان عرصه موسیقی هم در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار برخورد مناسب با این بی‌قانونی شدند. متن این نامه به این شرح است:
«ممانعت از برگزاری برنامه‌های موسیقی دارای مجوز از مبادی قانونی، مصداق بارز قانون‌شکنی و اخلال در نظم امور است و بدیهی است که با اخلالگران و شکنندگان نظم، در هر منصب و کسوتی باید برخورد قانونی صورت گیرد. چندی است که متاسفانه شاهدیم‌ به عناوین مختلف و از سوی برخی دستگاه‌ها و حتی افرادی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، فشارها بر گرده موسیقی، البته با اهداف سیاسی همچون افزایش فشار بر بدنه دولت، فزونی گرفته و این امر، منتج به بروز خساراتی در ابعاد مادی و معنوی برای اهالی موسیقی و برخی مردم و علاقه‌مندان هنر موسیقی شده است.
ما امضاکنندگان این نامه برآنیم که درخصوص این وضعیت و عاملان و آمران آن، بررسی‌های لازم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود و عاملان و آمران، هر که هستند، از سوی مبادی ذی‌ربط مورد پرسش و شکایت قرار گرفته و معرفی شوند. در همین راستا، اندیشیدن تمهیداتی همچون ایجاد صندوق خسارت هنرمندان با هدف جبران بخشی از ضرر و زیان مادی حاصله نیز از دیگر خواسته‌های اهالی موسیقی است‌. باشد که از این طریق بتوان حداقل‌های امنیت شغلی اهالی این هنر شریف را تامین کرد.»
گردهمایی اهالی موسیقی برای اعتراض به ادامه روند لغو کنسرت‌ها روز چهارشنبه 11 مردادماه از ساعت 16 در ساختمان شماره 1 خانه موسیقی واقع در خیابان فاطمی غربی، نرسیده به جمالزاده پلاک 270 برگزار می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
نگاهی به عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم؛ خط و نشان پوتین برای ترامپ جشن خودکفایی از واردات گاز برگزار شد؛ برون‌فکنی مالکان و افزایش تصرف استیجاری در کشور؛ در روز تحلیف ریاست‌جمهوری رابطه کمیته حسابرسی و حسابرسان داخلی و مستقل 3 مورد تجاوز در 15 روز اخیر رسانه‌ای شد! واکنش اعتراضی به موج جدید لغو کنسرت‌ها بالا می‌گیرد؛ چند تا کف گرگی! بقایی: من مامانمو می‌خام! تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر تولید در آستانه روی کار آمدن دولت جدید از دیدگاه کارشناسان: رای مشکوک 41درصدی برای تغییر قانون اساسی ونزوئلا فرمانده بی اختیار دولت بدون زن دولت‌ها و پرسش‌های بنیادی ظرفیت حج در کاهش تنش ایران و عربستان خصوصی‌سازی پاشنه‌آشیل دولت دوازدهم خصوصی‌سازی پاشنه‌آشیل دولت دوازدهم رای مشکوک 41درصدی برای تغییر قانون اساسی ونزوئلا خصوصی‌سازی پاشنه‌آشیل دولت دوازدهم رای مشکوک 41درصدی برای تغییر قانون اساسی ونزوئلا خصوصی‌سازی پاشنه‌آشیل دولت دوازدهم