خط و نشان پوتین برای ترامپ

ولادیمیر پوتین با هشدار در مورد اینکه روابط مسکو و واشنگتن ممکن است برای مدتی طولانی در بن‌بست بماند، اعلام کرد که ۷۵۵ دیپلمات آمریکایی باید خاک کشورش را ترک کنند.
رییس‌جمهور روسیه در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا دستور به کاهش چشمگیر دیپلمات‌های آمریکایی در روسیه داد. پوتین یادآور شد، تصور نمی‌کند که روابط کشورش با واشنگتن به این زودی بهبود یابد. او گفت، به اقدامات تلافی‌جویانه علیه آمریکا دست خواهد زد. وزارت خارجه روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود، شمار پرسنل سفارت و کنسولگری‌های آمریکا باید تا ماه سپتامبر به ۴۵۵ نفر- که برابر است با شمار دیپلمات‌های روسیه در آمریکا- تقلیل یابد، اما شمار دقیق دیپلمات‌های اخراجی آمریکایی مشخص نشده بود. به گفته پوتین، در حال حاضر بیش از هزار نفر در نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا در روسیه مشغول به‌کار هستند. رییس کاخ کرملین مرحله فعلی روابط بین آمریکا و روسیه را دشوار خواند و گفت: مدت زیادی صبر کردیم و امید داشتیم که اوضاع بهبود یابد، اما به گفته پوتین، چنین انتظاری در آینده نزدیک برآورده نخواهد شد.
دولت آمریکا از تصمیم پوتین انتقاد کرده است. یک مقام وزارت خارجه آمریکا یکشنبه گذشته این تصمیم را تاسف‌آور و ناموجه خواند. او گفت، دولت آمریکا بعد از بررسی تاثیرات چنین محدودیت‌هایی بر سر اقدامات بعدی رایزنی خواهد کرد.
هفته گذشته سنای آمریکا در واشنگتن در پاسخ به الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه و حملات احتمالی هکری روسیه در انتخابات اخیر آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه تصویب کرد. دونالد ترامپ هم که انتظار می‌رفت این مصوبه را وتو کند اعلام کرد آن را امضا خواهد کرد. ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی وعده بهتر شدن روابط با روسیه را داده بود‌ اما مساله فعالیت‌های سایبری روسیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تماس‌های غیر‌قانونی احتمالی اعضای تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه دولت آمریکا را زیر فشار قرار داد. در حال حاضر چندین کمیته کنگره آمریکا، پلیس فدرال آمریکا و یک بازرس ویژه این پرونده را در دست تحقیق دارند.


مصوبه کنگره آمریکا همچنین اختیار تام برای لغو تحریم‌های روسیه در آینده را از رییس‌جمهور سلب می‌کند. اتهام‌های وارده به ترامپ این بوده که به روسیه قول داده است، تحریم‌هایی که در زمان باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده علیه مسکو وضع شده را لغو خواهد کرد.
انتقاد واشنگتن از خواست روسیه
از طرفی به گزارش رویترز، وزارت خارجه آمریکا تصمیم مسکو مبنی بر کاهش صدها نفر از دیپلمات‌های آمریکایی از روسیه را یک اقدام نامطلوب و تاسف‌برانگیز خواند.
وزارت خارجه آمریکا تعداد دقیق دیپلمات‌های آمریکایی و دیگر مسوولان این کشور مقیم روسیه را اعلام نکرده اما به نظر می‌رسد این رقم حدود ۴۰۰ نفر است که برخی از خانواده‌هایشان با پاسپورت دیپلماتیک با آنها هستند. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: پیامدهای گام روسیه و نحوه پاسخگویی به آن را بررسی می‌کند. تعداد کارکنان نمایندگی‌های دیپلماتیک مختلف آمریکا در سراسر روسیه بیش از ۱۰۰۰ نفر است اما در سفارت این کشور در مسکو و کنسولگری‌ها بیشتر کارکنان محلی هستند.
سایر اخبار این روزنامه
نگاهی به عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم؛ خط و نشان پوتین برای ترامپ جشن خودکفایی از واردات گاز برگزار شد؛ برون‌فکنی مالکان و افزایش تصرف استیجاری در کشور؛ در روز تحلیف ریاست‌جمهوری رابطه کمیته حسابرسی و حسابرسان داخلی و مستقل 3 مورد تجاوز در 15 روز اخیر رسانه‌ای شد! واکنش اعتراضی به موج جدید لغو کنسرت‌ها بالا می‌گیرد؛ چند تا کف گرگی! بقایی: من مامانمو می‌خام! تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر تولید در آستانه روی کار آمدن دولت جدید از دیدگاه کارشناسان: رای مشکوک 41درصدی برای تغییر قانون اساسی ونزوئلا فرمانده بی اختیار دولت بدون زن دولت‌ها و پرسش‌های بنیادی ظرفیت حج در کاهش تنش ایران و عربستان خصوصی‌سازی پاشنه‌آشیل دولت دوازدهم خصوصی‌سازی پاشنه‌آشیل دولت دوازدهم رای مشکوک 41درصدی برای تغییر قانون اساسی ونزوئلا خصوصی‌سازی پاشنه‌آشیل دولت دوازدهم رای مشکوک 41درصدی برای تغییر قانون اساسی ونزوئلا خصوصی‌سازی پاشنه‌آشیل دولت دوازدهم