دولت دوازدهم فراجناحی خواهد بود

سخنگوی دولت گفت: کابینه دولت دوازدهم فراجناحی خواهد بود و کسانی انتخاب می شوند که پاسخگوی مطالبات مردم باشند.
به گزارش تفاهم، محمد باقر نوبخت دیروز در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درمورد چینش دولت دوازدهم انتظارات اصولگرایان بیشتر بوده یا اصلاح طلبان برای حضور در دولت افزود:  مرزبندی در این زمینه خیلی مطلوب نیست، رییس جمهوری از همه خواستند که در این زمینه به وی کمک فکری و نظر دهند، همه نظر دادند وهمه نظرها را مورد توجه قرار دادند و جمع‌بندی صورت می گیرد. وی ادامه داد: با شناختی که من از رییس جمهوری دارم آنچه که به عنوان یک اولویت مهم مطرح است، پاسخگویی به مردم است چرا که آنان هم مطالباتی دارند. سخنگوی دولت یادآور شد: با توجه این که آقای روحانی مورد خطاب مردم است، بسیار دقیق درخصوص همکارانی که باید در کنارشان بمانند و این بار سنگین را آنها هم تحمل کنند، ارزیابی انجام می دهند.
نوبخت تاکید کرد: رییس جمهوری به جای نگاه کردن به بده و بستان های جریان های سیاسی به مردم توجه می کنند یعنی این فرد نه این که چقدر توازن را بین جریان های سیاسی برقرار می کند، بلکه به این فکر می کند که چقدر این فرد به مطالباتی که مردم دارند، پاسخگو باشد.وی همچنین گفت: کابینه آینده، کابینه فراجناحی خواهد بود و با واقعیت هایی که ما می دانیم که چه کسانی در انتخابات 92 و 96 ریاست جمهوری و 94 و 95 مجلس همکاری داشتند، هیچ گاه از یاد نمی بریم، از این جهت رییس جمهوری با یک ماتریس چند متغیره روبرو است که با توجه به همه آنها تصمیم بگیرد بنابراین کسانی انتخاب می شوند که پاسخگوی مطالبات مردم باشند.وی در پاسخ به این سوال که وزیر بهداشت اظهار کرد که از طریق شخصی پیگیر مسایل درمانی دولت به محصورین است، آیا دولت در این هفته اقدامی برای تسهیل بیماری آنها انجام داده است، گفت: وزیر بهداشت پزشک آزاد نیست، ایشان عضو کابینه است وهر اقدامی که او در باره سلامت آقای کروبی انجام می دهد در واقع در راستای تعهدات خود است. برای ما هر شهروند ایرانی که کسالت داشته باشد وظیفه ما است که برای بهبود آن تلاش کنیم. نوبخت افزود: در این راستا با وزیر بهداشت صحبت می کنم تا سلامتی عاجل برای این شخصیت ها حاصل شود چرا که خود را مسئول سلامتی این عزیزان می دانیم و کدورت هایی هم که وجود دارد برطرف شود. باب هم مفتوح است و رهبری هم در این خصوص هیچ موردی را غیرقابل حل ندانسته اند.وی ابراز امیدواری کرد به نحو شایسته و به نفع ملت ایران و با سلامتی کامل عزیزان دیگر این مساله دغدغه مردم و مسئولین نباشد. وی در پاسخ به این سوال که در این دوره از تحلیف شمار زیاد مقامات از کشورهای مختلف دعوت شده اند آیا ایران می خواهد از مراسم تحلیف به عنوان فرصتی برای یارگیری بین المللی استفاده کند، گفت: کشورهای دنیا وقتی دیدند ملتی این چنین در یک روز حماسی، 29 اردیبهشت روز انتخابات جمع شده و ساعت ها در صف ماندند و فردی را که می‌خواهند برگزیده شود و آن شخص هم رای بیاورد و خارج و داخل البته داخل را با ابهام می شود، صحبت کرد، ولی کسانی که در خارج از کشور بودند دیدند که کسانی که در صف های طویل بودند به چه کسی رای دادند، بنابراین ارزیابی جهان نسبت به انتخابات و نظام مردم سالاری دینی در ایران یک ارزیابی مثبت است.سخنگوی دولت گفت: این انتخابات خیلی از ابهامات گذشته ای را که بعضا نابحق در اذهان عمومی شده بود، برطرف کرد. نوبخت ادامه داد: دعوت ما از باب حضور در مراسم تحلیف است که به یک شکل قابل توجهی است، اما اینکه منجر به تامین منافع ملی ما می‌شود،تردید نکنید که حتما خواهد شد . به هرصورت ما برنامه ای گذاشتیم که آنها هم می آیند.
وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش اجاره بهای مسکن اظهارکرد: برای دولت دوازدهم علاوه بر اتمام مسکن مهر، دو گروه دیگر تامین مسکن می کنیم، یک گروه برای مسکن حمایتی و مسکن اجتماعی که همه این‌ها باعث می شود بتوانیم فشار تقاضا را بر بازار مسکن استیجاری کاهش دهیم و قیمت ها معقول شود.


رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: تلاش ما این است که از طریق تولید مسکن حمایتی و اجتماعی پاسخ نیاز کسانی که طالب مسکن اجاره ای هستند را بدهیم و طرحی هم برای تامین مالی آن داریم که به موقع اعلام خواهد شد.
نوبخت همچنین درباره افزایش اقلام ضروری گفت: انتظار ما این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی که برای تنظیم بازار مربوط می شود و همچنین بخشی هم که در معاونت اجرایی رییس جمهوری است، بتوانند کالاهایی که نیازی به عرضه بیشتر است یا از طریق تولید یا از طریق واردات انجام دهند البته تلاش ما این است که از طریق تولید داخل بتوانیم نیازها را پاسخ دهیم اما با توجه به اینکه مردم را نمی توانیم با کمبود عرضه اقلام مورد نیاز مواجه کنیم، حتما پیگیری می شود. وی افزود: احیای وزارت بازرگانی که طالب آن هستیم به این دلیل است که یکی از وظایف مهم آن تنظیم بازار است و این را با مشکل واحدهای صنعتی گره نزنیم.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درمورد اتهاماتی که حمید بقایی به حسین فریدون زده است، گفت: بنده چیزی در این مورد نشنیده ام و قرار هم نیست که در این آشفته بازار پاسخی داده شود.نوبخت در پاسخ به سوالی درباره تخلفات دولت نهم و دهم به خصوص تخلفات نفتی و ضررهایی که در طول این 8 ساله به کشور زده اند، یادآور شد: ما تلاش کردیم اعداد و ارقام تخلف نفتی را اعلام نکنیم، چرا که خواستیم مسیر قانونی طی شود و تا آنجا که من دریافت کردم دادستان دیوان محاسبات گفته است: احکام قطعی در مورد تخلفات نفتی دولت نهم و دهم صادر شده است که انشاء ا... اجرا خواهد شد چرا که خسارات بسیار سنگینی به کشور وارد شده است.وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ساماندهی موسسات مالی و اعتبای لایحه ای جامع ارایه شود به کجا رسید، تصریح کرد:این لایحه در حال اجرا است. بحث موسسات کاسپین و فرشتگان در راستای همین ساماندهی است و آن بخش هم که نیاز به مصوبه شورای عالی امنیت داشت، دریافت شد. قوای مقننه و قضاییه هم در این زمینه کمک می کند.
در ادامه یکی از خبرنگاران سوال کرد: دولت یازدهم در خصوص کنترل تورم مشهور است اما عده ای در این میان با افزایش قیمت برخی اقلام اصلی سبد کالایی مردم استفاده منفی می کنند بنابراین کنترل تورم آنچنان برای مردم ملموس نبوده است در این باره چه پاسخی دارید؟
نوبخت نیز پاسخ داد: برخی افزایش قیمت ها فصلی است و بلافاصله بر می گردد. اگر بخاطرداشته باشید قیمت ارز هم به یک عدد بالایی رسید که دوباره برگشت. دولت مصمم است که قیمت ها را کنترل کند و قابل کنترل هم است ولی دولت نمی خواهد بلافاصله برای تقاضای عرضه دست به واردات بزند چرا که می خواهیم از تولیدات داخلی حمایت کنیم.
وی افزود: دولت می تواند به بخش خصوصی اجازه دهد که تا آنجا که می تواند واردات انجام دهد ولی دولت تلاشش این است که از تولید داخل هم حمایت کند چرا که سرکوب قیمت ها و به زور پایین کشیدن با اجازه دادن واردات انجام می شود. البته ممکن است در کوتاه مدت قیمت‌ها پایین بیاید ولی در کنار آن تولیدات داخلی زیر این کار له می‌شود.
سخنگوی دولت یادآور شد: در آینده‌ای نزدیک دولت کنترل های خود را به هر شکلی اعمال می کند.
در ادامه یکی از خبرنگاران سوال کرد: تحریم های مجدد آمریکا به بهانه‌های مختلف و فضایی که در سطح جهانی علیه ایران شروع شده است، باعث کاهش سرمایه گذاری خارجی در ایران می شود اقدامات دولت برای جذب سرمایه گذاری چه خواهد بود؟نوبخت گفت: برجام یک دستاورد بزرگی برای ملت ایران است اما این دستاورد هم مثل خود دستاورد انقلاب خالی از نوسانات و هجمه ها نبوده و نیست. وی ادامه داد: برجام هم مانند انقلاب مرتب در معرض توفان های مختلفی قرار گرفت. زمانی که برجام به نتیجه رسید تندروهای آمریکایی گفتند که ما نمی گذاریم برجام انجام شود و از ابتدا دشمنانی داشت و آنها هیچگاه از دشمنی کوتاه نیامدند و در کنار آن هم تحولی در دولت آمریکا اتفاق افتاد و فردی با محاسبات و تفکرات آقای ترامپ حاکم شد که دنیا با تردید به آن نگاه می کند بنابراین مخالفین و دشمنان برجام با آمدن ترامپ تقویت شدند.سخنگوی دولت یادآور شد: اما همه این کارها در کنارهم می شود آمریکا یعنی 1 کشور از 6 کشور، 5 کشور دیگر با ما هستند و برنامه های ایران را همواره در احترام به برجام و رعایت برجام و این که برجام حتما باید انجام شود تاکید می کنند.
ما همچنان با آنها در حال کار هستیم و همین قرارداد توتال در چنین شرایطی تنظیم شد . نوبخت تاکید کرد: برجام تا زمانی که منافع ملت ایران حفظ شود به آن پایبند خواهیم بود.