خریداران دلار زیر چتر مالیات قرار می‌گیرند

معاون اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی هشدار داد: از آنجا که یک طرف معاملات در بازار ارز به تراکنش‌های ریالی ختم می‌شود، احتمال قرار گرفتن خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی بسیار بالا خواهد بود.
نرخ دلار غیررسمی در ابتدای معاملات دیروز؛ سه‌شنبه ۲۸ فروردین با یک کانال عقب‌نشینی نسبت به پایان معاملات روز دوشنبه و شکاف قیمتی آغاز شد. روز دوشنبه نرخ دلار در معاملات نقدی بازار غیررسمی در سقف کانال ۶۵ هزار تومانی و محدوده کانال ۶۶ هزار تومان نوسان می‌کرد، اما در معاملات سه‌شنبه در کف نرخ ۶۵ هزار تومان و با شکاف منفی نسبت به روز گذشته آغاز شد و روند کاهشی به خود گرفت.
به گزارش ایبنا، نرخ دلار در معاملات فردایی کانال‌های تلگرامی هم دیروز با ریزش مواجه شد و با شکاف ۸۰۰ تومانی نسبت به آخرین معامله روز قبل، با نرخ ۶۶ هزار تومان شروع به کار کرد. در ادامه با فاصله کوتاهی کانال ۶۶ را از دست داد و به کانال ۶۵ هزار تومان سقوط کرد.
البته مشاهدات میدانی بازار غیررسمی ارز در محدوده میدان فردوسی و چهارراه استانبول حاکی از آن بود که برای این نرخ‌ها خریداری نیست و کسی حاضر به خرید دلار نزولی نیست و اصطلاحا کسی چاقوی در حال سقوط را در دست نمی‌گیرد. بر این اساس دلالان با نرخ‌های ۶۴ هزار تومان هم خریداری پیدا نمی‌کردند.


تحلیلگران ارزی می‌گویند شروع معاملات با شکاف قیمتی و ادامه روند کاهشی، احتمالا نرخ دلار در بازار غیررسمی به زودی به کانال ۶۲ و حتی ۶۱ هزار تومانی برگردد، چرا که التهابات و هیجانات ناشی از تنش‌ها در حال فروکش کردن است.
به گفته فعالان بازار، تخلیه شوک ناشی از تحولات سیاسی پس از پاسخ مقتدرانه ایران در کاهش قیمت‌ها نقش کلیدی داشته است.
 تأثیر برخورد با دلالان قیمت‌ساز
یکی از نکاتی که به گفته صاحب‌نظران در آرامش این روزهای بازار ارز اثر مستقیم داشت، ورود دستگاه قضائی به حوزه امنیت روانی جامعه و فرا خواندن افراد و رسانه‌هایی بود که با ارائه مطالب تحریک‌آمیز در زمین دشمن بازی می‌کردند.
با فراخوانده شدن برخی از این افراد و رسانه‌ها از سوی دادستانی در روزهای گذشته، سایر فعالان بازار که در تنش‌های ارزی قبلی با خیال راحت و بدون دغدغه برخورد قضائی به جوسازی و ایجاد التهاب می‌پرداختند، از رفتار گذشته تا حدودی عقب‌نشینی کردند؛ موضوعی که در فضای مجازی تا حدود زیادی مشهود بود.
 سفته‌بازی و تقاضای احتیاطی 
عامل نوسانات ارزی اخیر
از طرفی به‌ نظر می‌رسد یک خبر جدید هم در مورد بازار ارز نیز بر معاملات امروز اثرگذار بود؛ بانک مرکزی از احتمال قرارگیری خریداران بازار ارز زیر چتر مالیاتی خبر داده است.
علی شهابی، معاون اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌وگویی درباره نوسانات اخیر بازار ارز تأکید کرد: از آنجا که تغییر محسوسی در وضعیت متغیرهای بنیادین تعیین‌کننده نرخ ارز صورت نگرفته؛ می‌توان ریشه تحولات اخیر بازار غیررسمی ارز را در عوامل تحریک‌کننده تقاضای ارز به صورت سفته‌بازی و تقاضای احتیاطی دانست. 
وی افزود: جهش روزهای اخیر نرخ ارز در بازار غیررسمی ریشه در عوامل روانی و انتظاری دارد که نقطه شروع آن منازعات سیاسی و نظامی بوده است. در این بین نباید از اقداماتی که برخی افراد و گروه‌های سودجو، که با اشاعه شایعات و تشدید جو روانی منفی از طریق شبکه‌های مجازی به قصد انتفاع بیشتر از شرایط نااطمینانی موجود انجام می‌دهند نیز غافل شد.
معاون اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با ارائه توصیه کارشناسی به مردم در شرایط هیجانی بازار ارز و طلا عنوان کرد: آنچه که آحاد مردم و به طور خاص فعالین اقتصادی بایستی در تصمیم‌گیری‌های مالی و اقتصادی خود، با توجه به تحولات بازار ارز و نرخ ارز، مد نظر قرار دهند آن است که توجه داشته باشند ریشه التهابات جاری بازار ارز همان‌طور که قبلا اشاره شد، عوامل هیجانی و روانی است که تاثیری گذرا بر نرخ ارز دارند.
شهابی یادآور شد: دست‌کم تجربه سال‌های دهه ۱۳۹۰ شمسی و حتی مرور تحولات سال‌های اخیر حاکی از آن است که به محض فروکش نمودن جو روانی و شکل‌گیری چشم‌انداز مثبت درخصوص تحولات حوزه سیاست خارجی موجی از فروش‌ دارایی‌های مالی، علی‌الخصوص ارز و طلا، شکل می‌گیرد و متضرر اصلی این ماجرا تنها مردم خواهند بود و دلالان ارز تنها منتفع این شرایط می‌باشند.
هشدار بانک مرکزی
او گفت: توصیه‌ای که می‌توان به مردم داشت عدم ورود به بازار غیررسمی ارز و خرید ارز است. چون در این فرآیند با چند مخاطره رو‌به‌رو خواهند بود. ابتدا اینکه مطابق آیین‌نامه اجرائی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خرید ارز در بازار غیررسمی عملی مجرمانه محسوب می‌گردد و مجازات‌هایی در قانون برای مرتکبین دیده شده است. ضمن اینکه با توجه به اقدامات صورت گرفته در حوزه حکمرانی ریال از آنجا که یک طرف معاملات در بازار ارز به تراکنش‌های ریالی ختم می‌شود، احتمال قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی بسیار بالا خواهد بود.
این مسئول بانکی ادامه داد: نکته دیگر اینکه در شرایطی که بازار ارز دچار التهاب و نوسان شدید است، احتمال عرضه ارز تقلبی بالاتر خواهد بود و با توجه به اینکه یک معامله غیرمجاز صورت گرفته امکان پیگیری و شکایت در محاکم قضائی برای مالباختگان احتمالی وجود ندارد.