پارادوکس ترامپ ادامه دارد

رییس‌جمهور آمریکا به همراه همسرش پنجشنبه گذشته برای شرکت در مراسم رژه‌ای به مناسبت روز ملی فرانسه وارد پاریس شدند‌. این رژه دیروز در خیابان شانزه‌لیزه پاریس برگزار شد‌.
رییس‌جمهور فرانسه از دونالد ترامپ مهمان آمریکایی خود در مقبره امپراتور پیشین فرانسه استقبال کرد‌. پیش‌تر ماکرون با صدراعظم آلمان دیدار کرده بود‌. ترامپ و مرکل برای حضور در مراسم روز ملی فرانسه به پاریس رفته‌اند‌.
در این مراسم از ورود آمریکایی‌ها به جنگ جهانی اول که صد سال پیش رخ داد و همچنین قربانیان ارتش آمریکا در این جنگ نیز یاد شد‌. مهمان ویژه این جشن، رییس‌جمهور ایالات متحده بود‌. بعدازظهر پنجشنبه گذشته رییس‌جمهور فرانسه از همتای آمریکایی خود در حیاط مقبره ناپلئون بناپارت و مزار قهرمانان جنگ به‌طور رسمی استقبال کرد‌. پس از نواختن سرود ملی دو کشور، ماکرون و ترامپ بر مزار ناپلئون حضور یافتند‌.
سپس سران آمریکا و فرانسه به همراه همسران‌شان به کاخ الیزه رفتند‌. از پیش گفته شده بود که دو سیاستمدار درباره مبارزه با تروریسم و جنگ در سوریه و عراق گفت‌وگو خواهند کرد‌. به دلیل حضور رییس‌جمهور ایالات متحده، در پاریس تدابیر امنیتی کم‌نظیری اندیشیده شده است، گفتنی است امنیت مسیر رژه را سه هزار و ۵۰۰ مامور پلیس تضمین کردند‌.


دونالد ترامپ در نشست مطبوعاتی به همراه رییس‌جمهور فرانسه، ایران را در کنار کره‌شمالی و سوریه از رژیم‌های شرور دانست که امنیت جهانی را تهدید می‌کنند‌. سران دو کشور بر همکاری در جهت تقویت امنیت تاکید کردند‌.
ترامپ تهدید امنیت را یک چالش جدی دانست و گفت که در گفت‌وگو با رییس‌جمهور فرانسه درباره تحکیم امنیت بین‌المللی به ویژه در مبارزه با گروه تروریستی «دولت اسلامی» تبادل نظر کرده است‌. سران دو کشور تاکید کردند که با ادامه مبارزه با تروریسم در عراق، باید آزادی موصل تحکیم و برگشت‌ناپذیر شود‌.
دونالد ترامپ گفت: ما امروز با تهدیدات رژیم‌های شروری مانند کره‌شمالی، ایران و سوریه و دولت‌هایی که از آنها حمایت مالی می‌کنند، روبه‌رو هستیم‌. رییس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: همچنین با تهدیدات جدی سازمان‌های تروریستی مواجه‌ا‌یم‌. او تاکید کرد: مصمم هستیم که به شکل متحد با این دشمنان انسانیت مبارزه کنیم و آنها را از منابع مالی و قلمرو حاکمیت و شبکه فعالیت و حمایت ایدئولوژیک‌شان محروم کنیم‌. ترامپ در پاسخ به پرسشی راجع به امکان فسخ معاهدات بازرگانی میان آمریکا و کشورهای اروپایی گفت که ایالات متحده به قراردادهای مفید و منصفانه پایبند خواهد بود‌.
نشست مطبوعاتی سران آمریکا و فرانسه در آستانه دومین سالگرد امضای توافق جامع هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهان (برجام) برگزار شد و خبرنگاران انتظار داشتند این موضوع مورد توجه قرار گیرد اما دو سیاستمدار به آن هیچ اشاره‌ای نکردند‌.
در این نشست ماکرون گفت که سران دو کشور درباره آینده سیاسی عراق و سوریه رایزنی کرده‌اند‌. او افزود: هدف اصلی در سوریه نابودی تروریسم است و برکناری بشار اسد دیگر جزو اولویت‌های فرانسه در سوریه نیست‌.
احتمال تغییر موضع درباره پیمان پاریس
دونالد ترامپ در نشست مطبوعاتی پنجشنبه گذشته خود گفت این احتمال وجود دارد که درباره پیمان مبارزه با تغییرات اقلیمی پاریس که آمریکا از آن خارج شده، کاری کند‌. ماکرون هم گفت با ترامپ درباره آینده سیاسی عراق و سوریه رایزنی کرده است‌. او گفت هدف اصلی در سوریه نابودی تروریسم است و برکناری بشار اسد دیگر جزو اولویت‌های فرانسه در سوریه نیست‌.
امانوئل ماکرون در عین حال با اشاره به حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی ارتش سوریه گفت که استفاده از تسلیحات شیمیایی به عنوان خط قرمز تعیین شده و در صورت استفاده سوریه از این تسلیحات مجددا به پایگاه‌های ارتش سوریه حمله خواهد شد‌.
وی ادامه داد: درباره اوضاع در سوریه و عراق توافق کردیم به همکاری با یکدیگر به ویژه در ایجاد نقشه راهی برای دوران پس از جنگ ادامه دهیم‌. ما از دیپلمات‌های خود می‌خواهیم در این باره با هم همکاری داشته باشند و در هفته‌های آتی یک راهکار اولیه از سوی پنج کشور دائم شورای امنیت سازمان ملل در این باره مطرح می‌شود‌.
امانوئل ماکرون همچنین گفت: گروه تماس درباره سوریه باید اعضای شورای امنیت سازمان ملل و همچنین نمایندگان دولت دمشق و مخالفان را نیز شامل شود‌. رفتن اسد دیگر هیچ ربطی به پاریس ندارد و اولویت ما از میان برداشتن و شکست تروریست‌ها در سوریه است‌.
دونالد ترامپ نیز با اشاره به این مساله که در حاشیه نشست گروه 20 در آلمان با روسیه برای آتش‌بس دوم در سوریه گفت‌وگویی داشته است، گفت: یکی از مهم‌ترین مسایلی که از این نشست در آلمان به دست آمد این است که ما توانستیم به آتش‌بسی که پنج روز دوام یافته است،‌ دست پیدا کنیم‌. البته این پنج روز دوره‌ای طولانی نیست و به همین دلیل ما به دنبال یک آتش‌بس دائمی هستیم‌. در این مدت پنج‌روزه، زندگی بسیاری در این کشور جنگ‌زده در امان بوده و هیچ گلوله‌ای شلیک نشده است‌. با برگزاری چنین نشست‌ها و گفت‌وگوهایی ما توانستیم آتش‌بس را اجرایی کنیم و به دنبال گفت‌وگوهای بیشتر هستیم‌.
رییس‌جمهور فرانسه همچنین بر اهمیت حفظ روابط خوب با روسیه به ویژه برای حل بحران در سوریه تاکید کرد و ادامه داد: ما اختلاف‌نظرهای زیادی داریم اما در شرایط کنونی، به ویژه در خاورمیانه، ضرورت دارد که این همکاری برای تبادل اطلاعات، اشتراک‌گذاری اختلاف نظرها و تلاش برای یافتن راه‌حل ادامه‌دار باشد‌. ترامپ در ابتدای صحبت‌هایش در نشست مطبوعاتی پاریس، فرانسه را اولین و قدیمی‌ترین متحد آمریکا خواند و گفت آمریکا و فرانسه با روحیه انقلابی و مبارزه برای آزادی تا ابد به هم پیوند خورده‌اند‌.
نشست مشترک آلمان و فرانسه
امانوئل ماکرون پیش از استقبال از ترامپ، با صدراعظم آلمان دیدار و گفت‌وگو کرده بود‌. این دیدار در چارچوب نشست مشترک کابینه‌های دو کشور صورت گرفت‌.
رهبران آلمان و فرانسه سپس در جمع خبرنگاران حاضر شدند و بر خواست خود مبنی بر تقویت اتحادیه اروپا تاکید کردند‌. آنها در این رابطه از تقویت همکاری دو کشور در زمینه اقتصاد و امنیت نام بردند‌.
مرکل به‌ویژه به پروژه مشترک نظامی آلمان و فرانسه و اصلاح قوانین مالیاتی برای بازرگانان اشاره کرد و ماکرون خواهان تجارت آزاد و عدالت‌محور شد‌. رییس‌جمهوری فرانسه همچنین به سیاست پناهجویی اروپا پرداخت و ابراز امیدواری کرد که اروپا حافظ پناهجویان باشد و فرانسه در این زمینه موثرتر و انسانی‌تر عمل کند‌.
رییس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان از همکاری مشترک کشورهای خود در زمینه امنیت شهروندان از جمله امنیت سایبری خبر دادند‌. امانوئل ماکرون و آنگلا مرکل پس از نشست مشترک کابینه‌های آلمان و فرانسه مجددا بر تعهد به پیمان پاریس در زمینه تغییرات آب و هوایی تاکید کردند‌. مرکل در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که مایل است روح جدیدی در کالبد رابطه آلمان و فرانسه بدمد و با هدف اصلاح منطقه یورو با یکدیگر همکاری نزدیک‌تری داشته باشند‌. وی افزود که اروپا باید سرنوشت خود را در دست بگیرد‌. آنگلا مرکل گفت که فرانسه و آلمان باید برای تقویت اتحادیه اروپا در موضوعات امنیت و توسعه با یکدیگر همراه شوند‌. گفت‌وگو درباره چالش‌های منطقه پولی یورو از جمله موضوعات جلسه مشترک کابینه این دو کشور بود‌. مرکل در مورد بودجه مشترک اتحادیه اروپا موافقت خود را با نظر رییس‌جمهور فرانسه برای ادغام بیشتر در منطقه یورو از طریق وزیر اقتصاد و دارای و بودجه مشترک ابراز کرد.
وی گفت: همیشه با این ایده موافق بوده‌ام‌. مساله این است که چگونه باید این کار را انجام داد‌. در مجموع من مخالف بودجه اروپایی نیستم‌. حتی در سال ۲۰۱۲ بودجه مختصری برای منطقه پولی یورو پیشنهاد کردم که به سختی با آن مخالفت شد، اما خوشحالم که این پیشنهاد دوباره مطرح می‌شود‌.
این موضع مرکل در حالی بیان می‌شود که آلمان بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود‌. منتقدان برلین دولت مرکل را به اعمال فشار و تحمیل سیاست‌های ریاضتی بر کشورهای بحران‌زده نظیر یونان متهم می‌کنند‌.
صدراعظم آلمان در مورد رییس‌جمهور ایالات متحده گفت که با وجود مشخص شدن اختلافات ما با ترامپ و دولت آمریکا در نشست سران گروه بیست، همکاری کشورهای ما در زمینه‌های امنیت و مبارزه با تروریسم لازم و ضروری است‌. ماکرون در پاسخ به همین پرسش با اشاره به وجود اختلافات، گفت‌وگو را تنها راه‌حل دانست و ابراز امیدواری کرد که دیگر دولت‌ها بتوانند آمریکا را بر پیوستن به پیمان پاریس متقاعد کنند‌. رییس‌جمهوری فرانسه در این کنفرانس مطبوعاتی گفت فرانسه مایل است تا در موضوع پناهجویان، سیاستی فعال‌تر، انسانی‌تر و موثرتر داشته باشد