امتیاز ویژه‌ای به توتال نداده‌ایم

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، مذاکره برای امضای قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی را سخت و نفس‌گیر عنوان کرد و گفت: در قرارداد فاز ۱۱ هیچ امتیاز ویژه ای داده نشده است؛ زیرا گاه عنوان می شود که ما برای این که نخستین بار یک شرکت بزرگ بین المللی را برای اجرای یک پروژه بزرگ جلب کنیم؛ به آنها امتیاز دادیم؛ در حالی که به هیچ عنوان چنین نیست. غلامرضا منوچهری در جمع خبرنگاران با اشاره به راهبرد عمده وزارت نفت در میدان‌های بالادستی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی که به  تولید ملی و اشتغال اختصاص دارد، گفت: از جمله اهداف بالادستی نفت افزایش تولید میدان‌های نفت و گاز کشور برای ایفای تعهدهای برنامه ششم است.منوچهری با بیان این که اهداف شرکت ملی نفت ایران به برنامه ششم توسعه ختم نمی شود، تصریح کرد: قابلیت میدان‌های ایران براساس مطالعاتی که شرکت‌های بین‌المللی انجام داده اند و تایید شده است؛ افزایش حدود سه میلیون بشکه ای نفت در افق ۱۰ ساله است.
قابلیت صنعت نفت در جذب سرمایه خارجی
منوچهری در این نشست، به موضوع جذب سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: همانطور که می دانید صنعت نفت ایران در طول برنامه ششم توسعه به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که حدود ۱۵۰ میلیارد دلار آن باید از منابع خارجی جذب شود.وی، قابلیت جذب سرمایه خارجی در صنعت نفت را غیرقابل مقایسه با دیگر بخش‌های اقتصادی دانست و افزود: جذب سرمایه در پروژه‌های بالادستی در مدل جدید قراردادی نفتی بدون تضامین دولت، بانک مرکزی و حتی شرکت ملی نفت ایران است و به سقف بدهی‌های بانک مرکزی اضافه نمی کند.معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: نوع وام یا تامین مالی که در پروژه‌های بالادستی انجام می شود مطلوبیت بالایی دارد زیرا تعهد به خرید از کشور ارائه دهنده تسهیلات را به دنبال ندارد و در واقع وام بدون قید و شرط است. منوچهری گفت: بازپرداخت این گونه تسهیلات که از کانال شرکت‌های نفتی فراهم می شود از محل صرفا همان پروژه است وکسی دیگری به هیچ عنوان تعهدی نخواهد داشت.
شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی محدودیتی ندارند


منوچهری، رشد «شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی» را به عنوان موضوع دیگر در این نشست مطرح کرد و افزود: خوشبختانه با برنامه‌ای که وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران طی کرد توانستیم تا به حال بیش از ۱۲ شرکت اکتشاف و تولید ایرانی را تایید کنیم که به عنوان شریک ذی صلاح در کنار شرکت‌های بین المللی فعالیت خواهند کرد. وی با بیان این که شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی می توانند شرکت‌های خارجی را به عنوان  شریک دست دوم خودشان یا شریک غیراپراتور وارد پروژه‌ها کنند، تصریح کرد: به‌هرحال محدودیتی در کار شرکت‌های اکتشاف و تولید نیست و آنچه که در مصوبه دولت پیش بینی شده جایگاه معتبری برای شرکتهای اکتشاف وتولید ایرانی در نظر گرفته شده است.
ده‌ها میلیارد دلار خسارت دیرکردها در پارس جنوبی
منوچهری، تسریع در اجرای پروژه‌ها را یکی از استراتژی‌های شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد و یادآور شد:  یکی از مشکلاتی که در گذشته داشتیم، کندی طرح‌ها و زمان بر بودن آنها در کنار مشکلات کیفی و عدم النفع‌های عظیمی است که برای کشور ایجاد شده است. وی افزود: در پارس جنوبی تاخیرها، ده ها میلیارد دلار به ما لطمه زده است و محاسبات آن هم موجود است؛ اینها واقعیت‌هایی است که وجود دارد. معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان این که با وجود شرکت‌های بین المللی سرعت و زمان اجرای پروژه‌ها را در کنار ارتقای کیفیت کوتاه می کنیم، تصریح کرد: در عین حال بحث ساخت داخل و مشارکت ایرانی‌ها به هیچ عنوان خدشه دار نخواهد شد. به گفته منوچهری، این که کارشناسان ما در کنار شرکت‌های خارجی حضور دارند این را به عنوان امتیاز تلقی می کنیم و این گونه تعاملات
می تواند به قابلیت و درک کارشناسان ما کمک کند.وی نکته آخر درباب مدل جدید قراردادهای را به امنیت و ثبات سرمایه گذاری اختصاص داد و گفت: نکته آخر که از سوی مقامات وزارت نفت و دولت به آن اشاره شده است؛ در واقع ایجاد امنیت و ثبات در سایه ده‌ها میلیارد سرمایه گذاری خارجی است که در درازمدت بازپرداخت می شود و می تواند یک نوع منافع مشترکی را با شرکت‌های سرمایه‌گذار اعم از شرکت‌های اروپایی و آسیایی که تا به حال با ما همکاری کردند برای ما ایجاد کند.
تشریح سرمایه گذاری در فاز ۱۱
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، سرمایه گذاری فاز ۱۱ پارس جنوبی را چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و توضیح داد: این میزان سرمایه گذاری در ۲ مرحله انجام خواهد شد و در کنار این میزان
سرمایه گذاری حدود یک میلیارد دلار به صورت غیر سرمایه ای هزینه هایی است که کنسرسیوم به بیمه، مالیات، ارگان‌های دولتی و شهرداری‌های ایران پرداخت می کند. وی افزود: بنابراین حتی در زمانی که به تولید فاز یک می رسیم مجموع این ۲ بخش در مرحله تولید اول به حدود سه میلیارد دلار می رسد که تا آن زمان بازپرداخت را به صورت محدود آغاز می کنیم. بنابراین در واقع اگر عایدی پیمانکار که منظور مجموع کنسرسیوم است را به این اضافه کنیم به رقمی در حدود ۱۲ میلیارد دلار می رسیم. منوچهری ادامه داد: بنابراین ۱۲ میلیارد دلار دریافتی کنسرسیوم یا توتال نیست؛ حدود ۶ میلیارد دلار آن سرمایه‌گذاری است که در داخل ایران انجام شده یا پولی است که به نهادهای دولتی ایران پرداخت شده است و آن چیزی که به عنوان عایدی تلقی می شود ۶ میلیارد دلار و نصف این مبلغ است؛ البته تا پایان دوره قرارداد است. یعنی از زمان آغاز تا سال بیستم خواهد بود. اگر این مبلغ را به ارزش فعلی آن برگردانیم؛ ارزش فعلی آن بسیار کمتر از این رقم خواهد بود. معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران نرخ بازگشت سرمایه این پروژه را از بقیه پروژه‌های بیع متقابل که تاکنون بسته شده است؛ کمتر عنوان کرد و افزود: به همین دلیل است که ما این را به عنوان دستاورد تلقی می کنیم، مجموعه بازگشت سرمایه آن از دیگر قراردادهایی که تا به حال بسته شده است
پایین تر است و یکی از دلایلش بهره پولی است که در این قرارداد پیش بینی شده است سقف آن به ۲,۵ درصد ختم می شود. منوچهری با بیان این که برای اجرای قرارداد برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی زمان زیادی در انتظار مصوبه هیات دولت بودیم، افزود: بعد از آن مذاکره با توتال ۱۸ ماه طول کشید که امری طبیعی است، اما باعث می‌شود در قراردادهای بعدی سرعت بیشتری به کار دهیم.