تپش نبض اقتصادی با شوک برجام

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، تحریم‌های اقتصادی ایجاد شده مرتبط با برنامه هسته ای را از بین برد و بسترساز گشایش دوباره مناسبات اقتصادی و حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت کشور شد. به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، جذب سرمایه گذاری خارجی، نوسازی ناوگان هوایی و برطرف شدن محدودیت‌های بین المللی بانک ها و صادرات نفتی بخشی را می توان از جمله نشانه های برجام دانست.
همچنین رفع تحریم های اقتصادی، نقطه ثقل برجام بود که در کنار اثبات صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران، دریچه تعاملات بین‌المللی را گشود و مسیر توسعه را هموار ساخت تا شاهد تحرک دوباره ای در مناسبات اقتصادی با جهانیان باشیم. می توان گفت پس از اجرایی شدن برجام، زمینه های ورود سرمایه گذاران خارجی با هدف سرمایه گذاری در زیرساخت های اقتصادی کشور، رفع توقیف دارایی ها و اجرای خدمات سوئیفت برای بانک ها، رفع تحریم های نفتی و همچنین نوسازی سیستم حمل و نقل هوایی چیده شد تا ضمن رفع تبعات این تحریم ها، گام های محکمی برای رونق دوباره و توسعه اقتصادی کشور برداشته شود.هرچند دلواپسان و منتقدان بدون در نظر گرفتن این شرایط ایجاد شده، مدعی بی اثر بودن برجام در بخش اقتصاد هستند و چرخه اقتصاد را همچنان بسته می بینند.
** بازگشت صادرات نفتی ایران
به سکوی شکوفایی


مطرح شدن برنامه هسته ای و افزایش تبلیغات منفی دشمنان علیه ایران، به صدور 6 قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه کشورمان منجر شد؛ رویدادی ناخوشایند که به تنگ تر شدن دایره روابط ایران با جهانیان و کاهش میزان تعاملات درعرصه منطقه ای و جهانی شد به گونه ای که در ازای فروش محدود نفت مجبور به دریافت کالا بودیم.
اجرایی شدن برجام، نویدبخش شکوفایی دوباره صنعت نفت و صادرات آن شد و بازگشت صادرات نفت به حدود سه میلیون بشکه در روز اتفاقی بود که درسایه این برنامه جامع اقدام مشترک رخ داد. ارزش این دستاورد را زمانی می‌توان دریافت که یادآور شویم در روزهای تحریم، فروش نفت به 800 هزار بشکه رسیده بود. علاوه بر این، عواید درآمدهای نفتی در اقتصاد کشور گردش پیدا کرده و در کشوری مسدود نمی شود. سرمایه‌گذاری خارجی در بخش پتروشیمی، در حوزه پالایشگاه نفت خام که کاهش خام فروشی در آینده را به دنبال خواهد داشت، تکمیل فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس (با ظرفیت تولید روزانه 12میلیون لیتر بنزین) و افزایش ظرفیت تولید سالانه فرآورده‌های نفتی، تکمیل بخشی از فازهای پارس جنوبی از دیگر دستاورد های برجام است. به گفته مسوولان، در حال حاضر بالغ بر 80 میلیارد دلار قرارداد نفتی و گازی در حال انعقاد بوده و بزرگ‌ترین افتتاح صنعت نفت با سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری به زودی انجام می‌شود. ادامه در صفحه 5