حق نداریم بدون ادله کسی را احضار کنیم

گروه سیاسی- همایش سراسری قوه قضاییه به‌مناسبت هفته قوه قضاییه با حضور سران قوا و مسوولان عالی‌رتبه قضایی در سالن اجلاس سران برگزار شد. در حالی که کشور بیش از همیشه نیازمند وحدت داخلی است، سران قوا در کنار یکدیگر و با چهره‌هایی خندان برای شرکت و سخنرانی در همایش سراسری قوه قضاییه حاضر شدند و آنچه از سخنان‌شان بر می‌آید نشان می‌دهد که جای حل برخی مشکلات در رسانه‌ها نیست و بهتر است، روسای قوا و مسوولان کشور موارد و موضوعاتی را که ممکن است محل اختلاف نظر و بحث و جدل شود، صرفا در جلسات داخلی بیان کنند؛ نکته‌ای که رییس مجلس در توصیه‌های خود به رییس‌جمهور و رییس قوه قضاییه به آن اشاره کرد و از خط‌بازی‌ها در داخل کشور به منزله تیراندازی به دوستان، گلایه کرد. از نکات قابل توجه همایش قوه قضاییه، اعلام آمادگی روسای قوا برای افزایش میزان همکاری‌ها با سایر قوا بود؛ موضوعی که نشانه امید برای افزایش وحدت و همکاری و کاهش بحث و تنش بین قوای سه‌گانه است. البته در این همایش رییس‌جمهور به حواشی ادامه‌دار روز قدس و شعار عده‌ای از مردم در مقایسه روحانی و بنی‌صدر و همچنین ماجرای روز عید سعید فطر و انتقادهایی که در روزهای اخیر به عملکرد دولت می‌شود، واکنش نشان داد و با اشاره به اتفاقات و حواشی اوایل انقلاب گفت: در اوایل انقلاب و سال‌های پس از آن توهین‌های فراوانی به سران نظام می‌شد اما امثال شهید بهشتی به ما آموختند که هر چیزی را برای انقلاب‌مان و نظام‌مان و استحکام نظام‌مان به راحتی تحمل کنیم. رییس‌جمهور تصریح کرد: از زمانی که نهضت اسلامی از سال ۴۱ آغاز شد، ایشان همواره به عنوان یکی از فضلا و مدرسین بنام حوزه علمیه قم در کنار امام راحل بودند، بعداز پیروزی انقلاب هم بار بسیار سنگینی بر دوش گرفتند و واقعا صبر ایشان به گونه‌ای بود که دیگر صبر خسته شده بود و خود ایشان خسته نمی‌شد، آن همه اتهاماتی که در آن روزگار و سال‌های ۵۸ و ۵۹ تا روز شهادتش واقعا کمتر مظلومی را ما در تاریخ بعد از انقلاب اسلامی مشاهده می‌کنیم، حداقل تا زمان حیات ایشان که البته به قول آن مرحوم بزرگوار که به نقل از ایشان نقل کرد که آسیاب به نوبت که نوبت دیگران هم فرا رسید، ولی آن زمان یعنی سال‌های ۵۸ و ۵۹ مظلوم‌ترین شخصیت بنام انقلاب اسلامی بود.
روحانی با بیان اینکه در سال ۹۶ هستیم و نشان دادیم به ۴۰ سالگی رسیدیم، خاطرنشان کرد: در این شرایط دوران پساانتخابات، از نو رقابت‌های انتخاباتی را بازخوانی کنیم؟ کدام عقل سلیمی این را به ما می‌گوید؟ مردم با نشاط و آگاهی به صحنه آمدند و کارشان را به خوبی انجام دادند و اکنون نوبت ما مسوولان است. مشکلات امروز، مشکلات دولت دوازدهم نخواهد بود بلکه مشکلات نظام، انقلاب و مردم ماست.
روحانی با بیان اینکه وقتی رشد منفی شش درصد داشتیم از رسانه ملی و روزنامه کمتر از رکود می‌شنیدیم ولی اکنون که از رکود عبور کرده‌ایم تازه یاد گرفته‌اند کلمه رکود را ادا کنند، گفت: از همه شاخص‌ها عبور کردیم هرچند شرایط خوبی هم نیست. هنوز اشتغال ما با نیاز ما فاصله دارد. هنوز نیازمند رونق بیشتری هستیم. چه کار می‌‌توانیم در این راه کنیم؟
وی با بیان اینکه اگر سه قوه کشور تحت فرامین رهبری قرار بگیرند و پشت هم باشیم، مسایل حل می‌شود، عنوان کرد: در چهار سال گذشته ممکن است حداکثر استفاده از انرژی نشده باشد ولی قوا به دنبال تخریب هم نبودند. البته قوا مستقل هستند ولی مستقل بودن به معنای دیوار کشیدن میان قوا نیست. مستقل بودن به معنای عدم کمک کردن به هم و تعامل با یکدیگر نیست.رییس‌جمهور یادآور شد: اگر توانستیم در سیاست خارجی کار کنیم خصم و بدخواه ما تنها بماند، این مساله بهتر است یا آنکه همه پشت سر او باشند. دشمن به دنبال این است که در خاورمیانه صلح و توسعه وجود نداشته باشد و جنگ باشد تا هم سلاح بفروشد و هم بهانه حضور داشته باشد. ما به دنبال صلح و ثبات در منطقه و کوتاه کردن دست دشمن و گرفتن بهانه از دست دشمن هستیم. باید بهانه را از دست دشمن بگیریم یا نگیریم؟


وی با ذکر اینکه باید کاری کنیم اروپا و روسیه وچین در کنار آمریکا باشند یا آنکه اگر آمریکا خواست کاری بکند دیگران او را محکوم کنند؟ بیان کرد: چند روز قبل آمریکا در شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱حرف زد ولی کسی بود او را همراهی کند؟ نه اروپا، نه روسیه و نه چین کسی او را همراهی نکرد ولی زمانی هم بود وقتی آمریکا حرف می‌زد ۱۴ رای دیگر هم داشت. نباید بگذاریم آمریکا بسط ید پیدا کند و نباید به دست این کشور بهانه دهیم. ممکن است آمریکا جایی در برجام تخلف کند. اینکه آمریکا برجام را نقض کند و دیگران بگویند احسنت، بهتر است یا آنکه اروپا و روسیه و چین با او مخالفت کنند؟ ما از انزوای آمریکا ناراحتیم؟
روحانی افزود: در مساله حقوق بشر می‌شود قدم به قدم بهانه‌ها را کم کرد. لااقل قانون و اسلام خودمان را اجرا کنیم. اسلام به ما اجازه نمی‌دهد اگر مجرمی جرمی انجام داده، بیش از اندازه تحت فشار باشد. حق نداریم آبروی افراد را بریزیم و بدون ادله کافی فردی را احضار و جلب کنیم. باید ادله کافی باشد تا فرد را احضار کنیم ولی فرد را احضار می‌کنیم تا ادله به دست آوریم که نوع جدیدی است. آن مقدار که ما حقوق خواندیم اینها را نمی‌فهمیم.
سپاه و بسیج حق ورود به مسایل سیاسی را ندارند
رییس‌جمهور افزود: اگر خدای ناکرده ضابطین قضایی حزبی و جناحی برخورد کنند، قضاوت مورد تردید خواهد بود. در وصیتنامه امام راحل نیز تاکید شده است که ارتش، نیروی انتظامی و سپاه و بسیج حق ورود در امور حزبی و دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی را ندارند و این در متن وصیتنامه امام به صراحت مورد تاکید قرار گرفته است لذا ضابطین قضایی باید بی‌طرف باشند و چنانچه ضابطین در پرونده‌ای منتفع باشند در آنجا افکار عمومی در بی‌طرفی حکم صادره دچار تردید می‌شود. وی ادامه داد: بنده چند بار به قوه قضاییه دعوت شدم و حالا بگویم که البته این تعبیر، تعبیر قشنگی نیست و ترسیدم که به قوه قضاییه بروم، هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب هیچ‌وقت جرات نکردم به دستگاه قضا بروم، کار سختی است و بار سنگینی هم بر دوش قاضی است.
رییس دولت یازدهم تاکید کرد: همه دستگاه‌ها و همه ما باید در برابر مردم با شفافیت عمل کنیم و پاسخگو باشیم، چرا قوه قضاییه این کار را نکند؟ امیدوارم در دولت دوازدهم بتوانیم از قوه قضاییه استفاده بیشتری کنیم.
برخی حرف‌های مجلس، قوه قضاییه را زیر سوال می برد
آیت‌الله صادقی آملی لاریجانی نیز در همایش سراسری قوه قضاییه به سخنرانی پرداخت و در تشریح جایگاه این قوه تصریح کرد: در اصول ۱۵۶ و ۵۷ و ۶۱ قانون اساسی و اصول متعددی به وظایف و اختیارات قوه‌قضاییه تصریحاتی داشته است. براساس اصل ۱۵۶، قوه‌قضاییه قوه‌ای مستقل است که پشتیبان حقوق فردی و جمعی و عهده‌دار مسوولیت رسیدگی به شکایات و تظلمات و اخذ تصمیم، احیای حقوق عامه وگسترش عدل و آزادی‌های مشروع، نظارت بر حسن اجرای قوانین و... است.
وی با اشاره به استقلال قوه قضاییه گفت: قانونگذار در زمان تصویب قانون اساسی در اصل ۱۵۶ آن به استقلال قوه قضاییه تاکید کرده و استقلال قضات از دغدغه‌های بزرگ متفکران دنیاست. ایجاد تعادل بین استقلال قوه قضاییه و آزادی بیان منتقدان و اختیارات مجلس و قوه مجریه بحث عمیقی است.
وی افزود: ما به استقلال قاضی و دستگاه قضایی ارج می‌نهیم. این به نفع همه مردم حتی قوه مجریه است. استقلال قاضی تضمین‌کننده عدالت است. اگر قاضی مستقل نباشد و به طرفی ترجیح داشته باشد منافات با عدالت و استقلال قاضی خواهد داشت. من از بحث‌هایی که در برخی رسانه‌ها و سخنانی که در مجلس گفته می‌‌شود انتقاد می‌کنم. این حرف‌ها زیر سوال بردن استقلال قوه قضاییه است نه انتقاد از آن. اینکه در رسانه‌های جمعی به قاضی فشار بیاورند که حکم را به نفع یک طرف بدهد مخالف استقلال قضات است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: نمی‌خواهیم دور قوه قضاییه دیوار بکشیم. ما قضات را از اشتباه مصون نمی‌دانیم اما نباید رافع نزاع بودن آنها را زیر‌سوال ببریم.
رییس قوه قضاییه گفت: ما با پاسخگویی قوه به معنای تبیین، مخالفتی نداریم بلکه آن را قبول هم داریم و این را کار هوشمندانه‌ای می‌دانیم. رییس قوه قضاییه گفت: حرف رییس‌جمهور درست است. بگذاریم آرای محاکم مطرح شود. فعلا در پژوهشگاه قوه قضاییه این آرا ارائه می‌شود و مورد نقد قرار می‌گیرد و قضات صادر‌کننده این احکام هم می‌توانند از احکام خود دفاع کنند. نباید مسایل به اسم نقد به روزنامه‌ها کشیده شود و نماینده مجلسی بگوید که چرا قوه قضاییه این گونه حکم صادر کرده است. این خلاف استقلال قضات است.
توصیه‌های لاریجانی برای کاهش تنش‌ها
علی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضاییه با تاکید بر اینکه گاهی خط‌بازی‌ها در داخل کشور به منزله تیراندازی به دوستان است تا دشمن، گفت: این خطای استراتژیک است که ما جای دوست و دشمن را اشتباه بگیریم. سعه صدر شهید بهشتی این بود که در این زمینه شخصیت خیلی نادری بودند. به همین دلیل هم وقتی آماج حملات در کشور بودند صبر می‌کردند. ایشان طبق قول امام سید مظلوم بودند. این روش صبر و سعه‌صدر برای تکوین نظام اثربخش بود. وی با تاکید بر اینکه باید حواشی را کاهش دهیم و همه مسوول باشیم، گفت: در صحبت‌ها و مصاحبه‌ها باید تلاش کنیم این حواشی کاهش پیدا کند. نکته دیگر کابینه جدید است. قانون برنامه وجود دارد هدف هم روشن است که اقتصاد مساله اصلی است اما افراد کارآمد باید زیر بار این قانون بروند. کابینه آینده باید کابینه کار باشد نه خط و خطوط. لاریجانی یادآور شد: در مورد کابینه در بعضی رسانه‌ها سهم‌‌خواهی مطرح است. این غلط است. هر فرد کارآمدی باید مورد حمایت باشد. من در یکی از رسانه‌ها دیدم گفتند این انتخابات یک رفراندوم برای کشور بود، همین حرف‌ها حساسیت ایجاد می‌کند چرا خلاف می‌گویید؟ انتخابات رفراندوم نبود. لذا کابینه آینده می‌تواند چراغ راهنمایی برای مشکلات باشد. وی با بیان اینکه معیار اصلی رییس‌جمهور در انتخاب کابینه باید انقلابی بودن و کارآمدی باشد، گفت: هماهنگی میان قول و بخش‌های بحرانی کشور است که بدون هماهنگی ممکن نیست ما امروز بیش از گذشته نیاز به هماهنگی داریم.