پوتین دست‌به‌کار شد

اولتیماتوم چهار کشور عربی خلیج فارس به قطر درخصوص موافقت با مجموعه درخواست آنها، شب گذشته به پایان رسید‌.
اولتیماتوم چهار کشور عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین و مصر به قطر درخصوص موافقت با مجموعه درخواست آنها در حالی پایان یافت که هیچ نشانه‌ای از حل این بحران مشاهده نمی‌شود و قطر ممکن است با تحریم‌های بیشتر این کشورهای عربی روبه‌رو شود که روابط خودشان را با دوحه قطع کرده‌اند‌.
وزیر امور خارجه قطر با بیان اینکه درخواست‌های مطرح شده رد خواهد شد، گفت هدف از اولتیماتوم این چهار کشور عربی مقابله با تروریسم نیست، بلکه محدود کردن حق حاکمیت قطر است‌. وی که این اظهارات را در مصاحبه با خبرنگاران در رم بیان می‌کرد، افزود دوحه همچنان آماده است بر سر میز مذاکره بنشیند و درمورد گلایه‌های همسایگان عرب خود گفت‌وگو کند‌.
وزیر خارجه قطر تصریح کرد: این فهرست از درخواست‌ها رد می‌شود‌. چنین درخواست‌هایی پذیرفتنی نیست و در مورد آنها مذاکره نخواهد شد‌. ما مایل به گفت‌وگو هستیم، اما هرگونه گفت‌وگو باید در شرایطی واقعی و مناسب برگزار شود‌. وی تاکید کرد هیچ‌کس حق ندارد برای حق حاکمیت یک کشور ضرب‌الاجل تعیین کند‌.


این بحران ماه گذشته پس از آن آغاز شد که عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خودشان را با قطر قطع و این کشور را به حمایت از تروریسم و متحد شدن با ایران متهم کردند‌. این درحالی است که قطر این اتهامات را رد می‌کند‌. این کشور‌ها تهدید کرده‌اند اگر قطر به فهرست ۱۳ بندی درخواست‌های آنها عمل نکند، با تحریم‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد‌.
تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، کاهش روابط با ایران و همچنین تعطیلی پایگاه هوایی ترکیه در قطر، بخشی از درخواست‌های این چهار کشور عربی از دوحه است‌.
این کشورهای عربی اعلام کرده‌اند درخواست‌های مطرح شده قابل مذاکره نیست و هشدار داده‌اند اگر قطر به این درخواست‌ها عمل نکند، با اقدامات نامشخص بیشتری روبه‌رو خواهد شد‌. شیخ حمد افزود قطر شبکه تلویزیونی الجزیره و همچنین پایگاه نظامی ترکیه را در این کشور آن گونه که این چهار کشور عربی درخواست کرده‌اند، تعطیل نخواهد کرد‌. سفیر امارات عربی متحده در روسیه گفت قطر در صورتی‌که به این درخواست‌ها عمل نکند، ممکن است با تحریم‌های جدید روبه‌رو شود اما انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات عربی متحده، احتمال یک تنش‌آفرینی جدید را کم اهمیت دانست و گفت: گزینه احتمالی، تشدید تنش‌ها نیست بلکه جدا کردن راه‌ها است و ممکن است قطر مجبور شود از شورای همکاری خلیج فارس جدا شود‌.
مذاکره عربستان با سازمان تجارت جهانی
عربستان به همراه بحرین و امارات متحده عربی شنبه گذشته مذاکراتی را با سازمان تجارت جهانی برای تکمیل روند اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه قطر انجام دادند‌. به نوشته نشریه کویتی الرای، ریاض و هم‌پیمانانش مذاکرات مستقیمی را با سازمان تجارت جهانی انجام داده‌اند و مدعی شده‌اند که اعمال تحریم علیه دوحه از سوی آنها اقدامی قانونی است‌. عربستان و هم‌پیمانانش همچنین اظهار کرده‌اند که اعمال تحریم‌ها علیه دوحه اقدامی قانونی و برای حفظ منافع ملی آنهاست‌. این درحالی است که قطر چنین اقداماتی از سوی ریاض را کاملا غیرقانونی می‌داند‌.
روابط ریاض، ابوظبی با دوحه در روزهای اخیر به دلیل انتشار اخباری منتسب به امیر قطر دچار تنش و اختلافات شدید شد که سرانجام به قطع روابط دیپلماتیک میان آنها منجر شد‌.
از طرفی منابع عربی اعلام کردند که عربستان با گشودن حریم هوایی خود به روی هواپیمای خصوصی امیر قطر مخالفت کرد‌. عربستان با درخواست قطر از طریق میانجی‌گران برای گشودن حریم هوایی خود به روی هواپیمای امیر قطر مخالفت کرده است‌.
این منابع اعلام کرده‌اند که امیر قطر طی دوره اخیر تلاش کرده که با محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تماس بگیرد‌. الیوم السابع اعلام کرد که درخواست قطر رد شده و به مسوولان قطری ابلاغ شده که ممنوعیت پرواز شامل هواپیمای خصوصی امیر قطر نیز می‌شود‌.
پوتین در پی حل دیپلماتیک بحران قطر
‌ولادیمیر پوتین در نظر دارد در اختلافات قطر با کشورهای عرب خلیج فارس میانجی‌گری کند‌. پوتین در این رابطه با پادشاه بحرین تلفنی رایزنی کرده است‌. از سوی دیگر قطر بار دیگر شروط عربستان را رد کرد‌.
دفتر رییس‌جمهور روسیه شنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که ‌ولادیمیر پوتین در ارتباط با بحران قطر و بسیاری از کشورهای خلیج فارس، با پادشاه بحرین تلفنی مشورت کرده است‌.
دفتر رییس‌جمهور روسیه در این بیانیه آورده است که رییس‌جمهور روسیه در سخنان خود تاکید کرده که تنها از راه گفت‌وگو میان همه کشورهای درگیر این بحران، می‌توان موفق به حل این مناقشه شد‌.
قطر بعضی خواست‌ها را نامربوط می‌داند
قطر پنجشنبه گذشته اعلام کرد که حاضر است درباره این بحران و درخواست‌های مشروع با دیگر کشورهای منطقه گفت‌وگو کند‌. وزیر امور خارجه قطر در این باره گفت که بعضی خواست‌ها را نمی‌توان برآورده کرد زیرا بر فرضیات نادرستی استوار هستند‌.
وزیر خارجه قطر در ادامه گفت: هدف بعضی از شرط‌ها مبارزه با تروریسم نیست و استقلال قطر را به خطر می‌اندازد‌. او گفت تحریم قطر غیرقانونی است و قوانین جهانی را به خطر می‌اندازد‌.
در این رابطه سازمان ملل متحد نیز به کمک قطر آمده است‌. این سازمان جهانی با توجه به بحران شدید دیپلماتیک در رابطه با قطر، تعیین اولتیماتوم برای تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره از سوی چند کشور عربی را غیر قابل قبول خوانده و آن را محکوم کرده است‌.
کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد مخالفت این سازمان با درخواست بستن شبکه تلویزیونی الجزیره را اعلام کرد‌. او جمعه گذشته در ژنو اعلام کرد، درخواست عربستان سعودی و متحدانش در مورد این شبکه حمله به آزادی عقیده و بیان است‌.
سخنگوی کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در این باره گفت، اصرار بر بسته شدن شبکه الجزیره غیرمعمول، بی‌سابقه و به‌وضوح غیر متناسب است‌. کولفیل هشدار داد که تن دادن قطر به این درخواست به معنای تعرض کشورهای قدرتمند یا گروهی از کشورها به حق آزادی بیان در سایر کشورها یا در کشورهای خود خواهد بود و عواقب بسیار بدی به همراه خواهد داشت‌.
گفت‌وگوی امیر قطر و پوتین
رییس‌جمهور روسیه طی تماسی تلفنی با امیر قطر به بررسی تعدادی از پرونده‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله بحران کشورهای حاشیه خلیج فارس پرداخت‌.
به گزارش الجزیره، ولادیمیر پوتین بر اهمیت دیپلماسی پایان دادن به بحران میان قطر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و تحریم‌هایی که از اوایل ماه ژوئن میلادی بر دوحه اعمال کردند، تاکید کرد‌. کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که رییس‌جمهور روسیه و امیر قطر طی این تماس تلفنی به بررسی شماری از پرونده‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله بحران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با قطر پرداختند‌.
در این بیانیه همچنین آمده است که پوتین بر اهمیت تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک جهت پایان دادن به اختلافات و بازگرداندن روابط میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با دوحه از وضعیت دشوار به روابط عادی تاکید کرد‌.
در بیانیه مذکور همچنین آمده که دو طرف به بررسی دیدگاه‌های خود درباره پرونده‌های داغ منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز پرونده‌های مربوط به همکاری میان روسیه و قطر و تمرکز بر اجرای تعدادی از پروژه‌های امضا شده در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و انرژی پرداختند‌. روسیه از آغاز بحران میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با دوحه خواستار گفت‌وگو بین قطر و همسایگانش شده و پیشنهاد میانجی‌گری میان آنها جهت حل بحران را داده است‌.