بازار آزاد‌، قیمت پژو 2008 را تعیین می‌کند تاييد 30 قطعه‌ساز ايراني در ارزيابي‌هاي رنو صنعت، معدن و تجارت آماده ايجاد ٤٠٠ هزار شغل در سال‌جاري

گروه صنعت، معدن و تجارت - سعيد قليچي: روز گذشته نشست خبري محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت به مناسبت آغاز هفته صنعت و معدن با حضور خبرنگاران برگزار شد. بيست سال پيش از اين بود كه نعمت‌زاده، وزير صنعت و معدن در دولت دوم آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني پيشنهاد نام‌گذاري روزي در تقويم به نام صنعت و معدن را مطرح كرد. امسال نيز در روزهاي پاياني دولت يازدهم و در آستانه هفته صنعت و معدن بررسي كارنامه چهارساله وزارت صنعت، معدن وتجارت مهمترين موضوع مطرح شده در نشست خبري روز گذشته نعمت‌زاده بود.
در كنار بررسي كارنامه عملكرد چهارساله وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوعات مطرح درباره حاشيه‌هاي ايجاد شده درباره قيمت پژو 2008 به‌عنوان اولين محصول خودرويي مشترك توليد شده در دوران پسابرجام، آخرين وضعيت تفاهم همكاري ميان ايدرو و رنو و علت ايجاد تاخير در آغاز اين همكاري، پايان عمر خط توليد پرايد تا پايان سال 97، اجراي طرح رونق توليد در سال‌جاري و آمادگي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي ايجاد 400 هزار شغل در سال 96 ديگر موضوعات مهمي‌بود كه در نشست خبري روز گذشته نعمت‌زاده مطرح شد. برگزاري مراسم روز صنعت و معدن با حضور رئيس‌جمهور
در برنامه روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت محمدرضا فياض، معاون برنامه‌ريزي و امور استان‌هاي اين وزارتخانه به‌عنوان رييس ستاد بزرگداشت روز ملي صنعت و معدن زمينه اصلي برنامه روز ملي صنعت و معدن را اقتصاد مقاومتي با تاکيد بر توليد و اشتغال و حمايت از کالاي ايراني دانست و از ارايه کارنامه بخش صنعت و معدن دولت يازدهم در آن برنامه خبر داد. او با اشاره به برگزاري بيست و يکمين سالگرد روز ملي صنعت و معدن در ۱۷ تيرماه‌امسال، اظهار کرد: ۹ تشکل صنعتي و معدني کشور شامل اتاق صنايع و معادن و بازرگاني ايران، اتاق صنايع، معادن و بازرگاني تهران، خانه صنعت و معدن ايران، خانه صنعت و معدن جوانان، خانه معدن ايران، انجمن مديران صنايع، کنفدراسيون صنايع، سازمان نظام مهندسي معدن و اتاق اصناف ايران در برپايي اين مراسم همکاري و مشارکت گسترده‌اي دارند. فياض با اعلام خبر تقدير از معدن کاران و صنعتگران ممتاز و برگزيده توسط رييس جمهور روحاني و وزير صنعت، معدن و تجارت در برنامه روز ملي صنعت و معدن افزود: اقتصاد مقاومتي با تکيه بر توليد و اشتغال و حمايت از کالاي ايراني محور اصلي برنامه خواهد بود.
پژو 2008 قيمت‌گذاري دولتي نمي‌شود


محمدرضا نعمت‌زاده درخصوص آغاز پيش‌فروش محصول جديد 2008 توسط شرکت ايران‌خودرو و ابهامات در ارتباط با قيمت اين محصول گفت: پيش فروش اين خودرو و فعاليت ايران خودرو به‌طور مستقيم به وزارت صنعت ارتباطي ندارد و هرچند اين محصول اولين توليد با سرمايه‌گذاري مشترک در اين سال‌ها در صنعت خودرو کشور است. وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح کرد: اميد است در آينده محصولات جديدي ديگري با سرمايه‌گذاري مشترک توسط ايران‌خودرو و ساير شرکت‌ها را شاهد باشيم. وي با اشاره به 2 تا 3 سرمايه‌گذاري مشترک صورت گرفته در صنعت خودرو اظهار داشت: زماني که يک خودرو براي اولين بار به توليد مي‌رسد و محصول جديد است طبعا نمي‌تواند در تيراژ بالا به توليد برسد چون نياز به داخلي‌سازي است و وزارتخانه نيز اصرار دارد تا حداکثر استفاده از سازندگان داخلي را در حوزه قطعات داشته باشيم.
نعمت‌زاده تاکيد کرد: توليد پژو 2008 بنا نبود ابتداي امسال باشد و قرار بود اواخر 96 توليد شود اما به جهت پيگيري صورت گرفته توليد اين محصول زودتر آغاز گرديد. علي رغم اينکه در دو ماه قبل خط توليد اين محصول افتتاح گرديد ولي تعداد اين محصول محدود است. وي با توجه به فرصت ايجاد شده براي پيش فروش 2008 در روزهاي اخير اظهار داشت: متقاضيان بالاي اين خودرو شرايط را براي فروش موردي و نقدي و غيرنقدي اين خودرو فراهم نکرد. وي گفت: پيش‌بيني مي‌شود از ابتداي سال آينده توليد اين خودرو به روال معمول و ظرفيت اصلي خود برسد و در اين روند مشکلات موجود در فروش اين خودرو رفع شود.
نعمت‌زاده ادامه داد: تاکنون هيچ قيمتي درخصوص پژو 2008 اعلام نشده و هر کسي هم درخصوص قيمت اين خودرو اظهار نظري نمايد قطعا درست نخواهد بود چراکه تاکنون اين محصول در بازار وجود نداشته که مشخص شود قيمت آن چقدر خواهد بود و قيمت کاذب و مصنوعي هم قرار نيست بر روي اين محصول گذاشته شود. وي گفت: اين محصول قيمت‌گذاري دولتي هم نخواهد داشت. وزير صنعت با توجه به مسائل مطرح درخصوص رقم پيش فروش 2008 گفت: هيچ قاعده و مصوبه اي براي اينکه اين خودرو با نصف قيمت پيش فروش شود وجود ندارد و قيمت اين خودرو براساس بازار عرضه و تقاضا تعيين خواهد شد. وي با توجه به تاکيد وزارت صنعت و معدن مبني بر افزايش توليد اين محصول گفت: البته افزايش توليد اين خودرو بستگي به سازندگان دارد و بنا نداريم خودرو 2008 مونتاژ شود و تلاش براي رسيدن به حداکثر داخلي‌سازي است.
آخرين وضعيت همكاري رنو و ايدرو
وزير صنعت، معدن و تجارت درخصوص علت تاخير امضاء قرارداد ايدرو و رنو اظهار داشت: قرارداد ايدرو و رنو همکاري بزرگي است به‌طوري که براساس اين همکاري 60 درصد سرمايه‌گذاري از سوي رنو است در حالي که در قراردادهاي قبلي اين همکاري به صورت 50- 50 بوده است بر اين اساس امضاء اين قرارداد نيازمند دقت و توجه خاصي است. نعمت‌زاده افزود: از آنجا که در مشارکت‌هاي قبلي در برخي موارد به خوبي عمل نشده در تفاهم‌نامه‌ايدرو و رنو دقت در اين جريان بيشتر است. وي با اشاره به اينکه در قراردادهاي همکاري بايد 30 درصد توليدات صادر شوند تصريح کرد: قطعا دستيابي به اين ميزان صادرات در توليدات جديد خودرويي الزاماتي را نياز دارد که اين موارد به ترتيب در حال بحث و بررسي است. وي تاکيد کرد: ضمن اينکه در اين جريان از رنو خواسته شده تا قطعه‌سازان ايران را به زنجيره تامين جهاني خودشان متصل کنند در حالي که در قراردادهاي قبلي چنين نکته‌اي وجود نداشته است.
وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تاکنون رنو در ارزيابي‌هاي صورت گرفته حدود 30 قطعه‌ساز ايراني را مورد تاييد قرار داده تا در اين زنجيره تامين محصولات مشترک حضور يابند اما درخواست ما اين است که به تدريج ميزان همکاري با قطعه سازان به 2 برابر اين رقم افزايش يابد. نعمت‌زاده همچنين با توجه به اينکه در حال حاضر رنو تحت عنوان يك شرکت اقدام به واردات مي‌کند، افزود : براساس تفاهم‌نامه‌اي که ميان ايدر و رنو به زودي به‌امضاء مي‌رسد ، بايد اين شرکت واردكننده خودروها نيز تحت نظر اين مشارکت اقدام به واردات کند. وي تاکيد کرد: در همکاري جديد ايدرو و رنو، اين شرکت تحت هلدينگ جديد فعاليت خواهد کرد و ديگر اين شرکت به صورت مستقل امکان فعاليت نخواهد داشت.
پايان عمر توليد پرايد، آخر ٩٧
وي درباره توليد پرايد و ادامه توليد آن تصريح کرد: در شروع دولت بيش از 70 درصد توليد ساپيا پرايد بود، اما سال گذشته به 34 درصد کاهش يافت و امسال به 28 درصد کاهش خواهد يافت. وزير صنعت، معدن و تجارت گفت:تنوع خودروهاي جديد رو به افزايش است و در نتيجه توليد پرايد به تدريج کاهش مي‌يابد. به گفته نعمت‌زاده با استانداردهايي که در سال‌آينده اجرايي خواهد شد، خودبه‌خود پرايد از چرخه توليد خارج خواهد شد. ما داريم استانداردها را ارتقا مي‌دهيم و فکر مي‌کنم آخر عمر پرايد از لحاظ توليد، آخر 97 خواهد بود.
توقف تولید پراید تا آخر سال 97
نعمت‌‌زاده درباره لايحه تفکيک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت گفت: اهداف کساني که تصميم‌گيري کردند و خود ما هم از 20 و چند سال قبل در ادغام وزارتخانه‌ها شريک بوديم، انسجام در سياست‌گذاري بود. خوشبختانه‌امروز اين اتفاق افتاده و 4 وزارتخانه آن زمان تبديل به يک وزارتخانه شده است. وي با بيان اينکه من فکر مي‌کنم ادغام به جا بوده است، گفت:در رابطه با آنچه که در اين مدت انجام داديم، بايد بگويم قبل از دولت يازدهم بيشتر تجميع انجام شده بود. ما هم روي احکام کار کرديم و هم بحث محتوايي. ما کار صنايع و بازرگاني را ادغام کرديم. براي مثال، گفتيم، توليد، صادرات و فروش بايد در يک جا قرار گيرد. وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: در اين مدت سعي کرديم ادغام را انجام دهيم و نتايج ادغام به تدريج خود را نشان مي‌دهد.
ايجاد ٤٠٠ هزا شغل در صنعت، معدن و تجارت
نعمت‌زاده درباره نقش صنعت در برنامه اشتغال فراگير اظهار داشت: با توجه به اهميت اشتغال، يکي از وظايف ما ايجاد اشتغال در بخش‌هاي صنعت، معدن و تجارت است. بعد از اعلام شعار سال البته روي اين موضوع دقت بيشتري انجام داديم. وي افزود: ما فکر مي‌کنيم بيش از 400 هزار شغل در سه بخش صنعت، معدن و تجارت در سال‌جاري ايجاد خواهد شد و اين نصف اشتغالي است که در کل کشور در برنامه ششم پيش‌بيني شده است. وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: البته الزاماتي وجود دارد و ما اميدواريم با کمک نظام بانکي به اين سمت نزديک شويم. براي مثال، قرار است 6 هزار طرح نيمه‌تمام را تکميل کنيم. ما سال گذشته 5 هزار و 500 طرح را تکميل کرديم.
نعمت‌زاده تصريح کرد: بيش از 19 هزار طرح نيمه‌تمام ايجادي و توسعه‌اي در دولت يازدهم تکميل شد که بيش از 710 هزار ميليارد ريال براي آن سرمايه گذاري شد و اشتغال مستقيم براي بيش از 300 هزار نفر ايجاد کرد. وي افزود: صدور بيش از 63 هزار مجوز براي شروع مراحل سرمايه‌گذاري که پيش‌بيني سرمايه‌گذاري آنها بيش از 460 هزار مليارد تومان و پيش بيني اشتغال آنها بيش از يک ميليون و 500 هزار نفر است، از ديگر گام‌هاي برداشته شده در اين دوره چهار ساله است. وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: 172 طرح براي سرمايه‌گذاري خارجي به ارزش 8.8 ميليارد دلار مصوب شد که 5.5 ميليارد دلار آن بعد از اجراي توافق برجام بود و هم اکنون بيش از هفت ميليارد دلار آن وارد مراحل اجرايي شده است.