نصب کاشی ماندگار بر سردر منزل ناصر مسعودی

میراث فرهنگی فقط بناهای تاریخی و آثار به‌جا مانده از تمدن‌های گذشته نیست‌. میراث فرهنگی گستره‌ای را شامل می‌شود که فرهنگ یک سرزمین را می‌سازد‌. گاهی می‌تواند بنایی تاریخی باشد، گاهی نقاشی به‌جا مانده از تمدن‌های دور یا شاید هم صدایی ماندگار که برای چند نسل خاطره‌انگیز است‌.
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ماه‌های گذشته اقدام به نصب کاشی ماندگار بر سردر خانه برخی بزرگان فرهنگی کرده است‌. ایران درودی، جواد مجابی و حالا هم خواننده محبوب گیلانی‌ها، ناصر مسعودی‌.
مسعودی نه فقط برای گیلانی‌ها که برای بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی ایران، نامی آشناست‌. خواننده‌ای که نوایش در ترانه میرزاکوچک‌خان جنگلی ماندگار شده است‌.
مسعودی، متولد صیقلان


شهر رشت بزرگان بسیاری دارد‌. نام‌هایی که در فرهنگ و هنر درخشیدند و نام ماندگاری از آنها باقی است‌. ناصر مسعودی با وجود آن‌که بیشتر موسیقی‌هایش تم محلی دارد اما توانسته مخاطبی فراتر از استان گیلان پیدا کند‌.
مسعودی متولد سال 1314 در محله صیقلان شهر رشت است‌. او کوچکترین فرزند خانواده‌ است‌. در سه‌سالگی پدر خود را از دست داد و همراه خانواده و سه خواهر و سه برادر خود به گذر سوخته تکیه کوچه مستوفی نقل‌مکان کردند‌. در این ایام خواهر بزرگتر با خیاطی مخارج خانه را تهیه می‌کرد‌.
او در سال ۱۳۲۸ همراه خانواده به تهران آمد و توانست در خدمت استاد علی‌اکبرخان شهنازی به شاگردی پذیرفته شود‌. او سپس در سال ۱۳۳۴ به گیلان بازگشت و در رشته تئاتر به فعالیت پرداخت و همزمان با آغاز به کار رادیو گیلان در سال ۱۳۳۶ به رادیو آمد و به عنوان یکی از نخستین خوانندگان در این رادیو به اجرای برنامه پرداخت‌.
در سال ۱۳۳۹ او توسط یکی از دوستان خانوادگی به استاد احمد عبادی و خانم ملوک ضرابی معرفی شد و این آشنایی یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی او به شمار می‌رفت و تاثیر بسیاری در زندگی او گذاشت‌.
او در سال ۱۳۴۲ با دختری گیلکی ازدواج کرد که حاصل آن دو دختر به نام‌های بنفشه و بیتا و یک پسر به نام علی است‌. از او در ۵۰ سال فعالیت هنری بیش از ۵۰۰ ترانه به‌جا مانده است که بیش از ۲۰۰ آهنگ فارسی و سنتی ۱۵ برگ سبز و ۱۰ شاخه گل و بیش از ۲۵۰ ترانه محلی گیلکی است‌.
قدرشناسی از چهره‌های فرهنگی
در مراسمی که با حضور زهرا احمدی‌پور، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در منزل ناصر مسعودی، خواننده فولکلور گیلان، برگزار شد، سومین کاشی ماندگار کشور بر سردر منزل این چهره هنری نصب شد‌.
احمدی‌پور در این دیدار هدف از نصب کاشی ماندگار بر سردر منزل مفاخر و اهالی فرهنگ و هنر را قدردانی از شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی و هنری خواند و گفت‌: این عمل در واقع نوعی قدرشناسی و سپاسگزاری از چهره‌های فرهیخته و فرهنگی کشورمان است که هویت‌بخشی به محلات و خیابان‌ها را به دنبال دارد‌.
او گفت‌: در روند نصب کاشی‌های ماندگار نه شخص و نه خانه‌ ثبت ملی نمی‌شود، بلکه نصب کاشی‌ها تنها حرکتی نمادین برای قدردانی از چهره‌های فرهنگی و معرفی هویت فرهنگی شهر و کشورمان است‌.
رییس سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد‌: شخصیت‌هایی که در این طرح قرار می‌گیرند، شامل چهره‌های شاخص و تاثیرگذار در یک رسته فرهنگی هستند که توانسته‌اند در دوران فعالیت خود مرزهای جدیدی را بیافرینند یا در جهت حفظ و حراست یک یا چند حوزه میراث هنری، فرهنگی و معنوی ایران تلاش کرده باشند و به عنوان چهره‌ای ماندگار شناخته شوند‌.
رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز بر لزوم ارج نهادن به مقام شامخ هنرمندان، فرهیختگان و مفاخر کشور تاکید کرد و افزود‌: امروزه و در مواجهه با فرهنگ جهانی‌سازی، اهمیت هویت‌های قومی و ملی در عرصه‌های خرد و کلان فرهنگی حائز اهمیت بیشتری می‌شود.
او با بیان اینکه مفاخری کملت رابطه‌ای مستقیم با هویت و خودباوری فرهنگی آن ملت در فرآیند جهانی‌‌سازی دارند، تصریح کرد‌: مفاخر افراد یا پدیده‌هایی هستند که می‌توان به آنها افتخار کرد و به عبارتی مایه فخر و مباهات ایران‌زمین محسوب می‌شوند.
علیزاده با تاکید بر اینکه داشته‌های فرهنگی و مفاخر علمی از عوامل مثمرثمر در ایجاد همگرایی و انسجام ملی میان مردم یک منطقه محسوب می‌شوند، گفت‌: بزرگان، عالمان و فرهیختگان حوزه فرهنگی و تمدنی ایران، فخر فرهنگی و سرمایه عظیمی برای بشریت به‌شمار می‌آیند.
سایر اخبار این روزنامه
توصیه‌هایی به دکتر روحانی توصیه‌هایی به دکتر روحانی توصیه‌هایی به دکتر روحانی مسابقات جهانی تکواندو- کره‌جنوبی؛ اوپک با وجود نفت ارزان، پول بیشتری پارو می‌کند؛ مرکز خوزستان با 53 درجه، گرم‌ترین شهر جهان شد؛ پایان خلافت داعش 2 انتظار سهامداران از دولت جدید نصب کاشی ماندگار بر سردر منزل ناصر مسعودی پس‌انداز، مبنای سیاستگذاری برای «میان‌درآمدها»؛ تیغ و زنگی مست! وام با بهره 18 درصدی برای جبران خسارت‌ کاسبان پلاسکو؛ ایالات نامتحد‌! مسیر گذر از بحران گزارش میدانی «جهان صنعت» از بازار داغ رمالی و فالگیری؛ تلاش برای ارتقای ثبات مالی کشور پیام رییس‌جمهور به نخست وزیر عراق برای آزادی موصل مرکز خوزستان با 53 درجه، گرم‌ترین شهر جهان شد؛ آرامش نظام بانکی را بر هم نزنیم آرامش نظام بانکی را بر هم نزنیم اثرات تداوم بحران عربی برخاورمیانه پیام رییس‌جمهور به نخست وزیر عراق برای آزادی موصل اثرات تداوم بحران عربی برخاورمیانه اثرات تداوم بحران عربی برخاورمیانه