پایان خلافت داعش

نیروهای نظامی عراق موفق شدند ساختمان ویران‌شده مسجد نوری در موصل را به تصرف خود درآورند‌. ارتش اعلام کرد نبرد بر سر تصرف کامل موصل چند روز دیگر به پایان می‌رسد‌.
خبرگزاری‌ها پنجشنبه گذشته از پیشروی نیروهای نظامی عراق در موصل خبر دادند‌. ارتش عراق پس از تصرف مسجد نوری اعلام کرد موفق شده است بساط دولت خودخوانده داعش در عراق را برچیند‌. سال ۲۰۱۴ رهبر داعش، ابوبکر بغدادی در مسجد نوری موصل خبر تاسیس «دولت اسلامی» در عراق و سوریه را اعلام کرده بود‌. از آن پس موصل عملا در حکم پایتخت داعش در عراق به حساب می‌آمد‌.
تروریست‌های گروه داعش مسجد نوری و مناره خمیده آن را هفته قبل همزمان با پیشروی نیروهای عراقی به سمت آن منفجر کردند‌. بازپس‌گیری این مسجد ۸۵۰ ساله پیروزی نمادین برای نیروهای عراقی به‌شمار می‌رود که از حدود هشت ماه پیش در تلاش بودند این شهر را از تصرف گروه حکومت اسلامی خارج کنند‌. نیروهای عراقی در این جنگ از حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برخوردار بودند‌.
تصرف کامل مسجد نوری


یک فرمانده ارتش عراق از تصرف کامل مسجد نوری توسط واحد‌های ویژه ارتش عراق خبر داد‌. او در عین حال عنوان کرد که مناطق دیگری از موصل نیز به تصرف ارتش عراق درآمده است‌.
نخست وزیر عراق پس از پیشروی نیروهای ارتش در موصل از نیروهای نظامی عراق خواست به نبرد بر سر آزادسازی موصل پایان دهند‌. دولت عراق ابراز امیدواری کرده است که تا چند روز دیگر این نبرد خاتمه یافته و کنترل کامل شهر به دست نیروهای ارتش بیفتد‌. بر اساس ارزیابی‌های نظامی، نیروهای داعش تنها ۴۰ درصد کنترل منطقه قدیمی شهر موصل را در اختیار دارند‌. عملیات آزادسازی موصل با پشتیبانی نیروی هوایی آمریکا و ائتلاف ضدداعش صورت گرفته است‌.
نیروهای وابسته به گروه تروریستی «دولت اسلامی» پس از نزدیک شدن نیروهای ارتش عراق به مواضع خود، اقدام به انفجار مسجد بزرگ نوری در موصل کرده بودند‌. گفته می‌شود نیروهای داعش در موصل به کمتر از ۳۵۰ نفر رسیده‌اند‌. بسیاری از نیروهای داعش از جمله رهبر آن، خاک عراق را ترک کرده‌اند و احتمال می‌رود به مناطق مرزی سوریه رفته ‌باشند‌.
8 ماه نبرد
نبرد بر سر آزادسازی موصل از چنگ داعش هشت ماه پیش آغاز شد‌. در جریان درگیری‌های بین نیروهای دولتی و نیروهای وابسته به داعش، هزاران نفر از شهروندان موصل کشته شده‌اند‌. از تعداد دقیق قربانیان جنگ موصل اطلاع دقیقی در دست نیست‌.
۹۰۰ هزار نفر از مردم این شهر، یعنی تقریبا نیمی از جمعیت آن، پیش از استقرار داعش در موصل، از این شهر گریخته بودند‌. نیروهای داعش برای حافظت از خود از مردم بی‌دفاع این شهر به عنوان سپر انسانی بهره می‌گرفتند‌.
کاهش سرزمین و درآمدهای داعش
به باور تحلیلگران، گروه داعش ۶۰ درصد از سرزمین‌های تحت کنترل خود و ۸۰ درصد درآمدش را از دست داده‌ است‌. این گروه در ژانویه سال ۲۰۱۵ (دی ۹۳) حدود ۹۰ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خاک در اختیار داشت ولی در ژوئن امسال این رقم به ۳۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر رسیده است‌.
بدترین سقوط گروه حکومت اسلامی در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۷ بود که در این دوره، ۲۴ هزار کیلومتر از سرزمین‌های در اختیار خود را از دست داده است‌. کلمبوس استراک، تحلیلگر ارشد خاورمیانه گفت: سه سال پس از اعلام «خلافت اسلامی»، واضح است که پروژه حکومتداری این گروه شکست خورده است‌.
این موسسه همچنین از سقوط ۸۰ درصدی درآمدهای گروه داعش خبر داده و گفته است در حالی که این گروه در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ حدود ۸۱ میلیون دلار درآمد داشت، این رقم در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ به ۱۶ میلیون دلار سقوط کرد‌.
محاصره کامل رقه
داعش پس از عراق در سوریه نیز به پایان خود نزدیک می‌شود‌. ائتلاف مورد حمایت آمریکا در سوریه اعلام کرده محاصره رقه، مقر اصلی داعش در سوریه را کامل کرده است‌. یک روز پیش از آن پایان «خلافت داعش» در عراق اعلام شده بود‌.
بر اساس اطلاعات مختلف نیروهایی که در مبارزه با «دولت اسلامی» به سر می‌برند، آخرین روزنه فرار این گروه تروریستی از رقه نیز مسدود و حلقه محاصره جهادگرایان کامل شده است‌.
دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن و منابع متعلق به کردهای سوریه در ساعات پایانی پنجشنبه گذشته خبر دادند که آخرین راه خروج تروریست‌ها از پایتخت خودخوانده داعش واقع در شمال سوریه بسته شده است‌.
یکی از سخنگویان این عملیات گفته است، نیروهای دمکراتیک سوریه تروریست‌هایی که توسط فرماندهان‌شان کاملا به حال خود رها شده‌اند را در تمامی جبهه‌ها زیر فشار شدید قرار داده‌اند‌. به گفته منابع کردهای سوریه، هنوز هم دست‌کم چهار هزار جنگجوی داعش در رقه به سر می‌برند‌.
شهر رقه سوریه، در کنار موصل در عراق که تقریبا به‌طور کامل از وجود داعش پاکسازی شده، مهم‌ترین مقر گروه تروریستی «دولت اسلامی» محسوب می‌شود‌. نزدیک به سه هفته پیش ائتلاف نیروهای سوریه دمکراتیک برای نخستین‌بار وارد مقر اصلی داعش در سوریه شده و مناطقی از حوزه تسلط آنان را به زیر کنترل خود درآورده‌اند‌. آنها روز ۶ ژوئن حمله برای آزادسازی رقه را آغاز کرده بودند‌.
نیروهای سوریه دمکراتیک ائتلافی است بیشتر متشکل از شبه‌نظامیان کرد، با مشارکت شماری از نیروهای عرب و نیز آشوری، ارمنی و ترکمن که پس از تسلط داعش بر بخش‌هایی از سوریه تاسیس شد‌. این نیروها به عنوان بزرگ‌ترین ائتلاف مورد حمایت آمریکا در سوریه، از پشتیبانی سیاسی و تسلیحاتی ایالات متحده برخوردار هستند‌.
شهر رقه ابتدا تحت کنترل مخالفان دولت سوریه بود اما در سال ۲۰۱۴ میلادی پس از جنگ میان ارتش آزاد سوریه و نیروهای داعش و شکست ارتش آزاد (مخالف بشار اسد)، به تصرف نیروهای «دولت اسلامی» درآمد و به عنوان پایتخت خلافت این گروه تروریستی معرفی شد‌. در روزهای آغازین تسلط داعش بر رقه، حدود ۳۰۰ هزار نفر در این شهر زندگی می‌کردند که ۸۰ هزار نفر از آنان را آوارگان دیگر مناطق سوریه تشکیل می‌دادند‌. در ماه‌های گذشته اما هزاران غیرنظامی رقه را ترک کرده‌اند‌. طبق آخرین برآورد سازمان ملل متحد، در حال حاضر باید حدود ۱۶۰ هزار نفر در این شهر سکونت داشته باشند‌.
رقه محل استقرار ابوبکر بغدادی، خلیفه خودخوانده‌ «دولت اسلامی» و فرماندهی نظامی داعش است‌. این شهر نقش پایگاه رهبری داعش و هدایت‌گر بسیاری از حملات تروریستی در سراسر جهان را داشته است‌.
بسته شدن پرونده در حلب
فعالان سوری اعلام کرده‌اند که نیروهای ارتش سوریه توانسته‌اند آخرین محل حضور داعش در استان حلب را تحت کنترل خود درآورند‌.
فعالان اعلام کردند که درگیری‌ها میان نیروهای سوری و داعش در محورهایی در مسیر الرصافه- اثریا متمرکز بود که این مسیر شهر رقه را به استان حلب متصل می‌کند‌. منابع گفته‌اند که ارتش سوریه با پشتیبانی نیروهای هوایی به حمله خود به مسیر الرصافه- اثریا ادامه داد و توانست پیشروی استراتژیکی را رقم بزند‌.
منابع خاطرنشان کردند که ارتش سوریه پایگاه‌های جدیدی را در این منطقه تحت کنترل خود درآورده و این پیشروی نیروهای داعش را واداشت تا از طریق مسیر الرصافه- اثریا، از حومه جنوب‌شرقی حلب عقب‌نشینی کنند که این امر به حضور داعش در حلب به صورت کامل پایان داد‌. از سوی دیگر، در استان دیرالزور ارتش سوریه حملات داعش به تعدادی از ایست‌های نظامی در محور جنوبی این شهر را دفع کرد‌. ارتش سوریه اعلام کرد که تلفات و خسارت‌های سنگینی را به داعش در حومه شرقی دیرالزور وارد کرده است‌.
سایر اخبار این روزنامه
توصیه‌هایی به دکتر روحانی توصیه‌هایی به دکتر روحانی توصیه‌هایی به دکتر روحانی مسابقات جهانی تکواندو- کره‌جنوبی؛ اوپک با وجود نفت ارزان، پول بیشتری پارو می‌کند؛ مرکز خوزستان با 53 درجه، گرم‌ترین شهر جهان شد؛ پایان خلافت داعش 2 انتظار سهامداران از دولت جدید نصب کاشی ماندگار بر سردر منزل ناصر مسعودی پس‌انداز، مبنای سیاستگذاری برای «میان‌درآمدها»؛ تیغ و زنگی مست! وام با بهره 18 درصدی برای جبران خسارت‌ کاسبان پلاسکو؛ ایالات نامتحد‌! مسیر گذر از بحران گزارش میدانی «جهان صنعت» از بازار داغ رمالی و فالگیری؛ تلاش برای ارتقای ثبات مالی کشور پیام رییس‌جمهور به نخست وزیر عراق برای آزادی موصل مرکز خوزستان با 53 درجه، گرم‌ترین شهر جهان شد؛ آرامش نظام بانکی را بر هم نزنیم آرامش نظام بانکی را بر هم نزنیم اثرات تداوم بحران عربی برخاورمیانه پیام رییس‌جمهور به نخست وزیر عراق برای آزادی موصل اثرات تداوم بحران عربی برخاورمیانه اثرات تداوم بحران عربی برخاورمیانه