دولت به هدف اصولگرایان تبدیل می شود

ملیحه اسناوندی- سبا محسنی نژاد- شاید آسان‌ترین راه برای زیر‌سوال بردن عملکرد چهارساله دولت تخریب باشد. مخالفان دولت تدبیر و امید دستاوردهای سیاسی و اقتصادی را به چالش می‌کشند و به مهمترین دستاوردهای دولت می‌تازند و با زیر سوال بردن عملکرد قابل دفاع دولت، بدون هیچ منطق و استدلالی بیشتر سعی در اثبات خود دارند. تندرو‌ها از کوچک‌ترین سوژه‌ای برای حمله به دولت استفاده می‌کنند و حتی اگر بهانه‌ای برای تخریب پیدا نکردند برای زبان و قلم خود سوژه خلق می‌کنند‌ البته تنها ‏چیزی که در اندیشه این جماعت نیست، نقد و پرسش‌گری‌ است و هدف، تنها تخریب ‏و توهین و بلواست چون قافیه را به خود تنگ دیدند رییس‌جمهور و اطرافیانش را مورد حمله قرار دادند. تنها یکی از نمونه این حملات ،
توهین های انجام شده در روز قدس است که گمان نمی رود آخرین نمونه از این حملات باشد.تخریب دولت سخت نیست اگر به بهانه نقد، قوانین انتقاد لگد‌مال شود. انتظار می‌رفت بعد از پایان انتخابات توپخانه اصولگرایان علیه حسن روحانی خاموش شود اما نه‌تنها این تخریب‌ها کم نشده بلکه با شدت بیشتری و با لحن ناخوشایندی ادامه پیدا کرد چرا‌که وقت تخریب‌گران دولت با در دست نگرفتن قدرت کاملا آزاد شد و گروهی نیز به واسطه آنها با سیاه‌نمایی سعی در نشان دادن بی‌کفایتی دولت دارند تا نهایت به فکر مردم این موضوع را بخورانند که این دولت دستاوردی نداشته و شاید این‌گونه برای دوره بعدی بتوانند قدرت را در دست بگیرند. ریشه اصلی مخالفت با دولت به شکست مخالفان تندرو در انتخابات 92 بر‌می‌گردد، شکستی که در حیات حیثیت سیاسی و اجتماعی آنها لطمه وارد کرد به همین دلیل از نخستین هفته‌های آغاز به کار دولت تدبیر و امید، حمله‌های تخریبی خود را علیه دولت، مسوولان اجرایی و شخص رییس‌جمهور آغاز کردند و این تخریب در زمان انتخابات اردیبهشت‌ماه شدت گرفت و نهایتا با انتخاب مجدد روحانی ادامه‌دار خواهد بود. حملات به دولت در آستانه تشکیل کابینه جدید و شروع کارش یادآور سال دوم انتخابات ریاست‌جمهوری سید‌محمد خاتمی است، در آن دوران هم حملات و تخریب‌ها علیه او افزایش پیدا کرده بود، در آن دوران برخی نهادها مانع از انجام اقدامات مختلف از سوی دولت می‌شدند اما آیا توهین به کسی که به ‏پشتیبانی رای اکثریت این ملت برای دومین بار به ‏ریاست ‏‏جمهوری برگزیده شد، جواب منطقی دارد؟
حنای اصولگرایان رنگی ندارد
هادی قابل، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه «جهان صنعت» درباره رفتارهای اتهامی اصولگرا گفت: «متاسفانه فرهنگی در میان اصولگراها جا افتاده که نسبت به رقبای خودشان هرگونه اتهامی را روا می‌دانند. این مساله بر‌می‌گردد به این نگاه که اصولگراها برای رسیدن به هدف می‌توانند از هر وسیله‌ای استفاده کرد، آنها معتقدند که هدف وسیله را توجیه می‌کند. این نگاه و فکر در نگاه ماتریالیست‌ها هم بوده که در گذشته نیز مرحوم شهید مطهری به این مساله حمله کردند و گفتند در اسلام این‌گونه نیست که ما برای رسیدن به هدف حتی اگر این هدف، هدف عالی باشد از ابزار و وسایل نامشروع استفاده کنیم اما متاسفانه تکیه آنها به روایتی است که این روایت با عنوان«باهتوهم» شناخته می‌شود که به دشمنان خودتان می‌توانید تهمت بزنید درحالی که بسیاری از محدثان می‌گویند که باهتوهم اینجا به معنای تهمت زدن نیست بلکه به معنای وادار کردن به سکوت است. به این معنی که شما استدلال و منطقی داشته باشید که طرف دچار بهت و حیرت شود. از گذشته در این مساله با اصولگراها مشکل داشتیم و این منطق آنها هست.» وی افزود: «ما از بزرگان اصولگرا کسانی که در میان جوان‌ها و افراد سطح پایین‌تر موثر هستند، همواره می‌بینیم که در تریبون‌های نماز جمعه و در تریبون‌های رسمی مثل صدا‌و‌سیما به جوان‌ها مجوز می‌دهند که برخوردهای فراقانونی داشته باشند، ثمره این کار بی‌اخلاقی‌ها و عدم تدین در مسایل است. چه در دوران خاتمی و چه در دوره روحانی به مسوولان بالای مملکت اهانت می‌شود و ما با سکوت بزرگان اصولگرا مواجه می‌شویم و به جای اینکه موضع بگیرند و محکوم کنند، سکوت می‌کنند، این سکوت نشانگر رضایت بزرگان این طیف هست.»این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره برخوردهای دولت روحانی با هتاکی‌های اخیر به رییس‌جمهور گفت: «به نظرم نیاز نیست که روحانی با آنها بحث و گفت‌وگو کند و جواب آنها را در تریبون‌های مختلف بدهد. اعتقاد من این است که مسوولان در دولت باید این مساله را از مجرای قانونی پیگیری کنند‌ البته از سوی رییس‌جمهور نیاز به شکایت هم نیست اما در عین حال برای اینکه زبان آنها را کوتاه کنند باید این مساله به طور جدی پیگیری شود و دولت پای محاکمه اینها بیایستد. این افراد یکبار هم که شده باید مجازات شوند و با بی‌ادبی‌های آنها برخورد قانونی شود.»قابل افزود: «قوه قضاییه ممکن است بگوید روحانی گفته من شکایت نمی‌کنم ولی اینجا باید دولت شکایت کند. مستندات و مدارک وجود دارد و در فیلم‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده مشخص هستند که چه کسانی در این کار دست داشته‌اند. کاری که وزارت کشور کرد جای تقدیر دارد که به معاونت امنیتی خود دستور داد این قضیه را بررسی و پیگری کنند. معاون حقوقی رییس‌جمهور هم باید رسما شکایت کند؛ چرا‌که اهانت به رییس‌جمهور شده است.
روز قدس یک راهپیمایی بین‌المللی است و یک شعاری را مطرح کردیم که در سراسر دنیا این شعار بر علیه اسراییل و به نفع فلسطین است، آن‌وقت یک عده می‌آیند و آن را به محلی برای تسویه‌حساب‌های گروهی و جناحی تبدیل می‌کنند و هدف این شعار و این روز را عوض می‌کنند. این افراد سنگ بنای کجی را می‌گذارند، پس این کار باید به جد پیگیری شود و نتیجه هم دارد و قوه قضاییه نمی‌تواند بگوید مدارک لازم نبود. اگر قوه قضاییه این‌گونه برخورد کند خودش را خراب می‌کند.»وی درباره وظیفه اصلاح‌طلبان در مواجهه با این برخوردها هم افزود:« حامیان روحانی، اصلاح‌طلبان و معتدلان باید علاوه بر ادامه حمایت خود از روحانی در برابر مخالفان، به افشاگری و روشنگری برای مردم و جامعه دست بزنند. آنها باید به مردم نسبت به این‌گونه اتهامات آگاهی بدهند و مردم هم باید بدانند که منشا این حوادث کجاست و مسوولان آن را رسوا کنند. حاصل این روشنگری و آگاهی‌سازی‌های این است که در انتخابات آتی مردم می‌فهمند که به کدام دسته رای دهند و در اینجاست که مردم آنها را عملا از صحنه سیاست کنار می‌گذارند. نمی‌خواهیم اصلاح‌طلبان همانند اصولگراها کار غیر قانونی انجام دهند یا با آنها درگیر شوند. معتقدم اصلاح‌طلبان می‌توانند در فضای مجازی، رسانه‌ها و مجامعی که رییس‌جمهور حضور پیدا می‌کنند حمایت قاطعانه داشته باشند و با افشاگری پشت پرده تصمیم‌گیران اصلی این دست از هتاکی‌ها برای مردم می‌توانند کمک بزرگی به دولت کنند.»این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا دولت روحانی هم گرفتار همان مشکلاتی خواهد شد که رییس دولت اصلاحات در دور دوم ریاست‌جمهوری خود با آن مواجه بود، اظهار داشت: «شرایط به زمان رییس دولت اصلاحات برنمی‌گردد و نمی‌شود این را مقایسه کرد چرا‌که تاریخ عقب‌گرد نمی‌کند. روز به روز نیروهای عاقل، فهمیده و متدین طیف اصولگرا ریزش می‌کنند و به سمت اصلاح‌طلبان و معتدلان می‌آیند. شاهد بودیم که روحانی یک اصولگرا بود، ناطق نوری، علی لاریجانی و علی مطهری اصولگرا بودند. جمع زیادی از خانواده شهدا و ایثارگران روز به روز از آن طیف فاصله می‌گیرند. چرا که رفتارهای بخشی از اصولگراها منطقی و با هیچ معیار‌ دینی و اخلاقی سازگار نیست و این حاصل آگاهی‌بخشی است. شما ببینید که آنها با همه امکاناتی که در انتخابات به کار گرفتند موفقیتی کسب نکردند. حتی زمانی که سعی کردند طبقات پایین جامعه را با مسایل اقتصادی فریب دهند هم موفق نشدند. دیگر امروز حنای آنها رنگی در جامعه ندارد و جامعه از آنها دیگر تاثیر نمی‌گیرد.»به نظر می‌رسد الان زمانی است که باید برخورد قانونی با جریانات مخرب و تفرقه‌افکن داشته باشیم چرا که مخالفان با تحت فشارگذاشتن دولت‌، رییس‌جمهور را در شرایطی قرار می‌دهند که نتواند به وعده‌های خود عمل کند تا این‌گونه به اهداف خود که افول جایگاه روحانی در افکار عمومی است، دست پیدا کنند. اگر برخورد قانونی با جریانات تندرو کشور انجام نشود این گمانه در ذهن خطور می‌کند که جریان مقابل محدودیتی به لحاظ قضایی برای انتقاد و تخریب ندارد و با استراتژی تخریب را به هر نحوی انتقاد کند و با تمام حمایت‌های قضایی، فرهنگی و سیاسی کار خود را انجام می‌دهد و از این مسیر هم ابتدا ناامیدی مردم از دولت را دنبال می‌کند و پس از آن جنگ روانی علیه آن راه می‌اندازد، این در حالی است که دولت درآستانه انتخاب کابینه و ترمیم آن است و این جنگ روانی می‌تواند بر انتخاب او اثرگذار باشد.