عدم دخالت در اختلافات خانوادگی

با وجود اوج گرفتن اختلاف میان قطر و کشورهای عربی منطقه، ایالات متحده همچنان در برابر این بحران موضعی انفعالی دارد‌. قطر شرط‌های چهار کشور عربی برای عادی‌سازی روابط را غیرواقع‌بینانه خوانده است‌.
با وجود افزایش تنش میان قطر و چهار کشور عربی منطقه، ایالات متحده آمریکا که با دو طرف روابط نزدیکی دارد همچنان از دخالت فعال در این ماجرا خودداری می‌کند‌. سخنگوی کاخ سفید بحران میان قطر و کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر را یک مساله خانوادگی خوانده که به گفته او این کشورها باید خودشان برای حل آن اقدام کنند‌.
منابع خبری جمعه گذشته از ارائه شرط‌هایی خبر دادند که چهار کشور عربی برای عادی‌سازی روابط خواستار اجرای آنها از سوی قطر شده‌اند‌. کویت که نقش میانجی میان قطر و دیگر کشورهای عربی منطقه را برعهده گرفته فهرستی از ۱۳ درخواست و شرط این کشورها برای پایان دادن به بحران موجود را به مقام‌های قطر ارائه کرده است‌.
درخواست قطع رابطه با ایران


پایان دادن به روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی، خاتمه دادن به فعالیت شبکه تلویزیونی الجزیره و بستن پایگاه نظامی ترکیه از جمله درخواست‌های کشورهای عربی از قطر است که دوحه برای برآورده کردن آنها ده روز مهلت دارد‌.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی دولت آمریکا ضمن خودداری از اظهارنظر درباره این شرط‌ها تاکید کرده که واشنگتن حاضر است برای رفع این بحران میانجیگری کند اما قصد ندارد وارد مجادله‌های دو طرف شود‌.
برخی ناظران بی‌طرفی کاخ سفید در این بحران را باورناپذیر ارزیابی می‌کنند‌. رییس‌جمهور آمریکا در نخستین سفر خارجی خود در این مسند، راهی عربستان شد و قراردادی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار برای فروش جنگ‌افزار به این کشور امضا کرد‌. ایالات متحده در عین حال با دوحه هم روابط دوستانه‌ای دارد و از سال‌ها پیش یک پایگاه نظامی در قطر را اداره می‌کند‌.
عربستان و هم‌پیمانانش قطر را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند و یکی دیگر از شرط‌های عادی‌سازی روابط را قطع ارتباط دوحه با گروه‌هایی مانند اخوان‌المسلمین، حزب‌الله لبنان، القاعده و تمام تشکل‌های مرتبط با گروه تروریستی دولت اسلامی اعلام کرده‌اند‌.
به نوشته اشپیگل، گرچه سخنگوی کاخ سفید از اظهارنظر درباره بحران قطر خودداری کرده اما وزیر خارجه آمریکا به‌تازگی گفته بود که او طرف‌های مقابل قطر را تحت فشار قرار داده تا فهرستی از درخواست‌های خود را به این کشور ارائه کنند‌. وزیر خارجه آمریکا می‌گوید به عربستان، مصر، امارات و بحرین توصیه کرده خواسته‌هایی را مطرح کنند که معقول و قابل اجرا باشند‌.
واکنش قطر
رییس دفتر روابط‌عمومی دولت قطر با انتشار بیانیه‌ای درخواست‌های چهار کشور عربی را غیرواقع‌بینانه و غیرقابل اجرا خوانده، در عین حال اعلام کرده که دوحه آنها را بررسی خواهد کرد‌.
به گزارش رویترز، شیخ سیف بن احمد آل‌‌ثانی در بیانیه‌ای گفت: این فهرست نشان می‌دهد آنچه که قطر از آغاز این بحران می‌گفت، درست است؛ محاصره غیرقانونی قطر ربطی به مبارزه با تروریسم ندارد، بلکه هدف آن محدود کردن حق حاکمیت قطر و از بین بردن سیاست خارجی آن است‌.
این مقام دولت قطر اضافه کرد: وزیر امور خارجه آمریکا از کشورهای محاصره‌کننده خواسته است تا فهرستی از شکایت‌های واقع‌بینانه و قابل اجرای خود را ارائه کنند‌.
وزیر خارجه بریتانیا نیز از آنها درخواست کرد تا خواسته‌های مشخص و منطقی خود را ارائه کنند اما این فهرست واجد هیچ‌کدام از این معیارها نیست‌. با این حال، شیخ سیف بن احمد آل‌ثانی تاکید کرده است، این خواسته‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند و وزارت خارجه قطر به‌طور رسمی به آنها پاسخ می‌دهد‌.
عربستان، مصر، امارات و بحرین از حدود سه هفته پیش مناسبات دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده و تحریم‌های شدیدی علیه این کشور اعمال کرده‌اند‌.
سیف بن احمد آل‌ثانی این کشورها را به محاصره غیرقانونی قطر متهم کرده و می‌گوید درخواست‌های مطرح شده از سوی آنها با مقابله با تروریسم ارتباطی ندارد و هدفش نقض حاکمیت ملی این کشور است‌.
هشدار امارات به قطر درباره قطع کامل روابط
به دنبال ارائه درخواست‌های کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس به قطر برای پایان بحران اخیر دولت امارات تاکید کرد در صورت مخالفت دوحه با این خواسته‌ها روابط خود را به‌طور کامل با امارات قطع می‌کند‌.
دولت امارات هشدار داد: اگر قطر خواسته‌های کشورهای همسایه از جمله بستن شبکه الجزیره را جدی نگیرد به‌طور نهایی و کامل با این کشور قطع ارتباط می‌کند‌. هشدار امارات به قطر پس از دو هفته از بحران دیپلماتیک میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مطرح شد‌.
وزیر مشاور امارات در امور خارجه در این اظهارات قطر را به فاش کردن سند حاوی خواسته‌های عربستان و کشورهای هم‌پیمانش متهم کرد‌. پیشتر شبکه الجزیره قطر اعلام کرد که کویت سندی شامل خواسته‌های رسمی عربستان و متحدانش را به دوحه تحویل داده است که یکی از این خواسته‌ها بستن شبکه الجزیره و تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در اراضی قطر است‌.
قرقاش در توئیتر نوشت: افشای این سند به معنی شکست تلاش‌های میانجی‌گرانه است و عاقلانه است که قطر با خواسته‌های همسایگانش به‌طور جدی همکاری کند در غیر این صورت جدایی نهایی صورت خواهد گرفت‌. گزینه‌ها مقابل قطر کاملا مشخص است‌. قطر باید بین همسایگانش، ثبات و شکوفایی یا سراب، عزلت و انزوا یکی را برگزیند‌.
عربستان و شماری از کشورهای هم‌پیمان آن از چند هفته قبل با ادعای حمایت قطر از گروه‌های تروریستی روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند‌.
سفیر امارات در آمریکا هم گفت این لیست شامل خواسته‌های ما از قطر است که همگی این خواسته‌ها مهم هستند‌. امیدواریم قطر به این خواسته‌ها پاسخ دهد و در غیر این صورت اوضاع به همین منوال ادامه خواهد داشت‌. امارات یکی از چهار کشوری است که قطر را تحریم کرده‌اند‌. این چهار کشور (عربستان، مصر، امارات و بحرین) به دوحه ۱۰ روز مهلت داده‌اند به خواسته‌هایشان پاسخ دهد‌.