معافیت مجتمع‌های پتروشیمی پاک از مالیات

مجتمع‌های پتروشیمی درصورت کاهش آلایندگی، از معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌شوند‌.
سعید متصدی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، درباره بازنگری در دستورالعمل اجرایی پرداخت عوارض آلایندگی مجتمع‌های پتروشیمی اظهار کرد: براساس دستورالعمل تدوین شده، سازمان محیط‌زیست آلایندگی واحدهای پتروشیمی را اندازه‌گیری کرده و مورد بررسی قرار می‌دهد، در صورتی که تشخیص داده شود واحدی آلایندگی خود را کاهش داده، آن مجتمع پتروشیمی که قبلا به دلیل آلایندگی مالیات پرداخت می‌کرد، از پرداخت آن معاف خواهد شد‌. وی با بیان اینکه واحدها و مجتمع‌های پتروشیمی اصولا آلایندگی‌هایی دارند، گفت: این شرکت‌ها یا باید آلایندگی خود را کاهش دهند یا مالیات پرداخت کنند و امیدواریم به تدریج شاهد کاهش آلایندگی مجتمع‌های پتروشیمی و حرکت به سوی تحقق هوای پاک باشیم‌.
متصدی تصریح کرد: طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی می‌توانند با توجه به نوع فعالیت‌ در حمایت از محیط‌زیست نقش‌آفرین باشند‌.
معاون سازمان محیط‌زیست از آمادگی این سازمان برای گسترش همکاری با طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی برای صیانت از محیط‌زیست خبر داد و گفت: هرکدام از پتروشیمی‌ها که برنامه‌های خود را در یک بازه زمانی مشخص برای کاهش آلایندگی به ما اعلام کنند از حمایت و همکاری سازمان محیط‌زیست برخوردار خواهند بود‌. به گزارش شرکت ملی پتروشیمی، مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی هفته گذشته اظهارکرده بود که دستورالعمل اجرایی پرداخت عوارض آلایندگی مجتمع‌های پتروشیمی و برخی ابهام‌های موجود آن اصلاح شد‌.


وی با اعلام خبر اصلاح دستورالعمل اجرایی پرداخت عوارض آلایندگی مجتمع‌های پتروشیمی گفته بود که براساس اعلام سازمان محیط‌زیست این قانون اصلاح شده است و برخی ابهام‌های موجود در این باره که سبب نگرانی پتروشیمی‌ها شده بود، بازنگری شده است که جزییات آن به زودی ابلاغ خواهد شد‌.
بر اساس این گزارش، شاهدایی با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با توجه به مسوولیت‌های جدید خود نظارت، سیاستگذاری و نظارت را برعهده دارد تصریح کرده بود: در برخی از موارد مانند مدیریت HSE نقش حاکمیتی خود را حفظ خواهیم کرد و سرو سامان دادن و نظارت بر عملکرد واحد‌های ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و پدافند غیرعامل طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی به عنوان یک اولویت مهم تداوم خواهد داشت‌.