جلوگیری از هدررفت ۴۰ درصدی آب خانگی با اصلاح رویه مصرف در کشور؛

فرا رسیدن تابستان و شروع گرما نیاز ویژه و توجه بیش از پیش به آب را به دنبال دارد و این امر لزوم توجه به صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب را دوچندان می‌کند. از همین رو، یکم تا هفتم تیرماه یعنی نخستین هفته فصل گرم سال به نام هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نامگذاری شده است‌؛ هفته‌ای که سال‌هاست متولیان بخش آب آن را به عنوان یک فراخوان ملی جهت جلب مشارکت همگانی در امر مصرف بهینه آب ثبت کرده و به آن رسمیت بخشیده‌اند‌.
در همین حال قائم‌مقام وزیر نیرو با اشاره به هدررفت سالانه 5/1 میلیارد مترمکعب آب در بخش خانگی گفت: با استفاده صحیح می‌توان حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از میزان مصرف آب در بخش خانگی کاست‌.
علیرضا دائمی با اشاره به هفته صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: این زمان، فرصت خوبی است تا اطلاع‌رسانی درخصوص آب صورت گیرد‌. در همین راستا باید اعلام کنیم، در تهران بزرگ به صورت روزانه، 52 هزار متر آب مصرف می‌کنیم‌.
وی با اشاره به اینکه سالانه 2/6 میلیارد آب در سال جزو مصارف خانگی است، اظهار داشت: حدود یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب از این آب هدررفت می‌شود که یک بخش از آن مربوط به فرسودگی شبکه و یک بخش مربوط به مصارف خانگی است و متاسفانه تمایلی برای اصلاح این رویه مصرف نیست‌.


قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل و پشتیبانی در صنعت با تصریح بر اینکه اصلاح مصرف آب در مصارف خانگی دشوار نیست، بیان کرد: می‌توانیم با پوشاندن سقف کولرهای آبی در مصرف آب، صرفه‌جویی داشته باشیم‌. با استفاده از شیرهای آبی که صنایع آن در داخل کشور هستند، می‌توانیم بخش زیادی از مصرف آب را بهبود بخشیم‌.
وی افزود: استفاده صحیح از مصارف خانگی در اشکال مختلف مانند بستن شیر آب در زمان مسواک زدن، باعث صرفه جویی در مصرف آب می‌شود‌. اگر این موارد رعایت شود، تصور می‌کنم حدود 30 تا 40 درصد میزان مصارف آب در بخش خانگی را کاهش دهیم‌.
قائم‌مقام وزیر نیرو با اشاره به شعار امسال هفته آب که بر مدیریت مصرف آب زیرزمینی در بخش کشاورزی تاکید دارد، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 50 میلیارد مترمکعب در زمینه‌های کشاورزی از طریق آب زیرزمینی مصرف می‌شود‌. به دلیل اینکه نمی‌توانیم آب صنایع و مصارف خانگی و همچنین کشاورزی را از هم تفکیک کنیم، استفاده صحیح از آب‌های زیرزمینی اهمیت زیادی پیدا می‌کند‌.
وی درباره مشکلاتی که کمبود آب در حوزه کشاورزی ایجاد می‌کند، بیان داشت: یکی از این تهدیدها مهاجرت روستاییان به شهرهاست که باعث کاهش تولید صنعتی کشور می‌شود و به همین دلیل باید این تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم که این کار خیلی دشوار نیست زیرا دنیا نیز این مسیرها را طی کرده است.
از سوی دیگر معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهار کرد: کلانشهرهای اصفهان، بوشهر، بندرعباس، شیراز، کرمان و مشهد به همراه ۲۸۹ شهر کشور تابستان امسال دچار تنش آبی خواهند بود؛ به این معنی که منابع آب موجود و مصرف آنها در حالت سربه‌سر قرار دارد و در این وضعیت، کنترل مصرف از سوی مشترکین به‌ویژه در ساعت‌های پیک مصرف برای پایداری خدمات بسیار تعیین‌کننده خواهد بود‌.
معاون وزیر نیرو همچنین با اشاره به اینکه در زمان حاضر وضعیت آبرسانی در کلانشهرها طبیعی است، افزود: طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی دمای هوا در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور بین 5/0 تا 5/1درجه سانتیگراد گرم‌تر خواهد شد و این سبب می‌شود میزان مصرف آب افزایش یابد‌.
وی ادامه داد: اگر به دلیل افزایش دما میزان مصرف آب در اوج زمان مصرف بیش از حد انتظار بالا برود ممکن است حجم مخازن کاهش یابد‌.
رحیم میدانی از مردم خواست همچون سال‌های گذشته برای برخورداری از شبکه آب پایدار به یاری وزارت نیرو شتافته و در زمان اوج مصرف، از وسایل مصرف طولانی خودداری و نیازهای خود را در زمانی خارج از ساعات پیک مصرف برآورده کنند‌.
ساعت‌های اوج مصرف آب
وی ساعات پیک مصرف آب را در روزهای غیر تعطیل بین ساعات 16:30 تا ۲۱ و در روزهای تعطیل بین ساعات ۱۰ تا ۱۴ و در بعداز ظهرها از 16:30 تا ۲۱ عنوان کرد و افزود: در این ساعت‌ها میزان مصرف آب به شدت افزایش خواهد داشت و فشار بسیار زیادی به شبکه تحمیل می‌شود‌.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه در شهرستان گرگان با مشکل تامین آب روبه‌رو هستیم، افزود: در جلسه‌ای که در همین زمینه برگزار شد، تصمیم‌گیری شد به‌سرعت مشکل تامین آب شهر گرگان از طریق سامانه‌های آب‌شیرین‌کن حل شود‌.
وی با اشاره به حوادث غیرمترقبه اخیر در استان سیستان و بلوچستان که به دلیل افزایش بیش از حد دما رخ داده بود، افزود: اتفاقی که اخیرا در زابل افتاد به واسطه قطع و وصل‌های مکرر برق بود که با ایجاد شوک به ایستگاه‌های پمپاژ موجبات ترکیدگی لوله و اتصالات را به‌وجود آورده و نواقصی در تاسیسات آب ایجاد شد؛ این مشکل با اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به استان سیستان و بلوچستان از محل ۴۹۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده برای شهرهای دارای تنش مرتفع شد‌.
میدانی با اشاره به اینکه وضعیت سدهای کشور در زمان حاضر رضایت‌بخش است، افزود: این موضوع سبب نمی‌شود که مصارف خود را مدیریت نکنیم زیرا اگر میزان مصارف افزایش یابد حتی با وجود آب پشت سدها، در بسیاری از مواقع تاسیسات پاسخگوی نیاز بیش از حد مشترکین نخواهد بود‌.
وی از مردم خواست، با مدیریت مصرف آب به‌خصوص در زمان پیک مصرف شرایط را به‌گونه‌ای کنند تا همه هموطنان بتوانند از آب پایدار بهره‌مند باشند‌.