تعیین‌تکلیف سپرده های تا ۵۰ میلیون تومان فرشتگان

از امروز همزمان مرحله جدیدی از تعیین تکلیف سپرده‌گذاران فرشتگان با وجوه تا سقف ۵۰ میلیون تومان آغاز خواهد شد. ظاهرا براساس بررسی‌هایی که در حال انجام است به زودی در مورد سپرده‌گذاران تصمیمات تازه‌ای اخذ خواهد شد و در این رابطه احتمال حضور نماینده‌ای از آنها در هیات تصفیه وجود دارد.
طبق وعده قبلی بانک مرکزی مبنی بر شروع مرحله سوم از تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی منحله فرشتگان به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های موسسه اعتباری کاسپین قرار است سپرده‌گذاران تا سقف ۵۰ میلیون تومان با مراجعه به ۸۰ شعبه دارای مجوز کاسپین نسبت به مشخص کردن وضعیت خود اقدام کنند. پیشتر معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرده بود که تا قبل از عید فطر مرحله جدید در دستور کار قرار خواهد گرفت.
در همین راستا رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است: بانک مرکزی به منظور سرعت بخشیدن به تسویه وجوه سپرده‌گذاران- با توجه به میزان دارایی‌های شناسایی‌شده تعاونی منحله مذکور- خطوط اعتباری لازم را به منظور سرعت بخشیدن به تعیین تکلیف سپرده‌گذاران محترم تخصیص و پرداخت‌های علی‌الحساب را آغاز کرده و تا به حال با همراهی سپرده‌گذاران محترم دو مرحله از تعیین‌تکلیف وجوه سپرده‌گذاران از طریق موسسه اعتباری کاسپین انجام شده است.
ولی‌الله سیف گفت: مرحله سوم از چهارم تیرماه شروع و سپرده‌های تا ۵۰۰ میلیون ریال از طریق ٨٠ شعبه موسسه اعتباری «کاسپین» تعیین تکلیف می‌شوند و بعد از مراجعه و تعیین‌تکلیف این گروه به تدریج تعیین‌تکلیف سایر سپرده‌گذاران نیز در اولویت قرار گرفته و اعلام خواهد شد.


این در حالی است که در جریان رسیدگی به وضعیت تعاونی فرشتگان از ۲۸ اردیبهشت‌ماه پرداخت و تعیین‌تکلیف وجوه سپرده‌های تا سقف ۱۰ میلیون تومان شروع شده بود که در مرحله بعد و از نهم خردادماه تا ۲۳ این ماه شرایط برای مراجعه سپرده‌های تا سقف ۲۰ میلیون تومان فراهم شد. آخرین آماری که اعلام شده بود حاکی از آن است که تا پایان این زمان نزدیک به ۲۷ میلیارد تومان به سپرده‌گذاران فرشتگان پرداخت شده است. این در شرایطی است که این تعاونی حدود ۵۰۰ هزار سپرده‌گذار دارد که تا ۴۰۰ هزار نفر آن سپرده‌های دارای وجوهی کمتر از ۲۰ میلیون تومان هستند.
همچنین در جلسه کمیته ویژه فراکسیون امید مجلس با سیف درباره مشکل موسسات مالی در مورد چگونگی نظارت بانک مرکزی بر موسسات مالی، آخرین وضعیت چگونگی ادغام موسسات بنام در یک موسسه و آخرین وضعیت کاسپین، بحث‌ها و بررسی‌هایی انجام شد و نمایندگان سوالات خود را از رییس بانک مرکزی مطرح کردند.
رییس کل بانک مرکزی در این جلسه بیان کرد تاکنون سپرده افرادی که ١٠ تا ٢٠ میلیون تومان بوده به‌تدریج بازگشت داده شده و قرار است پول افرادی که سپرده آنان 50 میلیون تومان بوده به آنان نیز پرداخت شود و افراد می‌توانند به شعب بانک‌های کاسپین مراجعه و پول خود را دریافت کنند.
سیف در این جلسه اعلام کرد: سعی و تلاش بانک مرکزی برای رفع مشکلات در این زمینه در نزدیک‌ترین فرصت است. او همچنین تاکید کرد که اولویت بانک مرکزی حق مردم است و در راستای احقاق حق مردم تلاش می‌کند.