سند توسعه حمل و نقل همگاني، انقلابی در شهرسازي

تجارت - راه و مسکن: معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي در پاسخ به سئوال خبرنگار تجارت مبني بر ميزان توجه به بحث آمايش سرزميني به خصوص به لحاظ اقتصادي در اجراي سند توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني (TOD) گفت: اين سند يک جهت گيري کلي را نشان مي‌دهد که طي آن ضمن اينکه از بلندمرتبه‌سازي در شهرها به‌صورت پراکنده جلوگيري مي‌کند، قصد دارد زمينه ساخت و سازهاي بلند مرتبه در جوار ايستگاه‌هاي حمل و نقل همگاني را فراهم کند.
 مهرداد تقي زاده افزود: از اين طرح با عنوان يک انقلاب در شهرسازي ياد مي‌شود و از مزاياي آن مي‌توان به دستيابي آسان تر افراد به فرصت‌هاي شغلي و امکانات اقتصادي اشاره کرد، بنابر اين قطعا در اجراي سند توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني آمايش سرزميني ديده شده و مي‌شود. وي در تشريح اين موضوع افزود: در مراحل مطالعاتي اوليه سند توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني، هر کدام از اجزاء سند داراي يک جهت گيري هستند و مشاور موظف است به هنگام مطالعه اين طرح به اين جهت گيري‌ها توجه داشته باشد. از طرفي بحث اجراي سند را خود ما داريم دنبال مي‌کنيم ، نقشي که ما داريم در پياده سازي اين سند است به اضافه تهيه راهنماي ملي سند که تدوين نهايي آن در حال انجام است. به گزارش خبرنگار روزنامه تجارت نشست خبري معاون حمل ونقل وزارت و راه شهرسازي با موضوع تشريح سند توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني و با حضور اصحاب رسانه‌هاي ارتباط جمعي کشور در محل اين وزارتخانه برگزار شد.مهرداد تقي زاده در ابتدا اين نشست خبري گفت: روح اصلي توسعه مبتني بر حمل‌ونقل همگاني(TOD) با هدف جلوگيري از بلندمرتبه‌سازي به‌صورت پراکنده و توسعه آن در جوار ايستگاه‌هاي حمل‌ونقل عمومي‌است.
معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي ادامه داد: اين سند نقطه عطفي در شهرسازي ايران به شمار مي‌رود زيرا يک سند شهرسازي مبتني بر حمل‌ونقل همگاني محسوب مي‌شود که در دو مرجع مهم در وزارت راه و شهرسازي به تصويب رسيده است.
اين مقام مسئول اضافه کرد: سند مورد نظر پس از يک سال کار کارشناسي در شوراي عالي شهرسازي و معماري و همچنين در شوراي عالي هماهنگي ترابري به تصويب رسيد که تأثيرات قابل‌توجهي در عرصه شهرسازي کشور ايجاد خواهد نمود.


تقي زاده سپس به وجود مشکل ريشه دار و چندين ساله در حمل و نقل کشور و شهرها اشاره کرد و خاطر نشان نمود: مشکل اصلي در اين زمينه حاکي از هماهنگي نازل بين بحث حمل‌ونقل و شهرسازي است و اين مسئله حتي بين شهرداري‌ها و متخصصان اين حوزه نيز ديده مي‌شود.
معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي با اشاره به کم بودن ارتباط اين دو حوزه در شهرداري‌ها نيز بيان داشت: به‌طور مثال دو معاونت حمل‌ونقل و ترافيک و معاونت شهرسازي نيز هماهنگي و هم‌پوشاني ندارند.  ‌که‌امري که بسيار اثرگذار است کاربري‌هايي است که در مورد مکان‌هاي مختلف تصميم‌گيري مي‌شود زيرا اين تصميمات به‌شدت بر روي حمل‌ونقل تأثير مي‌گذارد.معاون وزير راه و شهرسازي گفت: به‌طور مثال يک مکان تفريحي و تجاري مانند سينما و مرکز خريد باعث ايجاد تعداد زيادي سفر مي‌شود لذا همين مسئله باعث مي‌شود که در ساير کشورهاي جهان به دليل همين ارتباط نزديک‌ بين کاربري‌ها، ارتباط بين دو حوزه حمل‌ونقل و شهرسازي را تحکيم مي‌کنند.
وي يادآور شد: ارتباط قوي و موثر بين حمل و نقل و شهرسازي در ايران تا پيش از حضور دکتر آخوندي به عنوان وزير راه و شهرسازي شکل نگرفته بود، و سؤالي که همواره براي ايشان وجود داشت اين بود که چرا در کشورهاي ديگر حمل‌ونقل و شهرسازي داراي ارتباط تنگاتنگ و نزديک هستند اما در ايران اينگونه نيست.
تقي زاده افزود: اين موضوع از سال ۹۳ توسط وزير راه و شهرسازي پيگيري شد و کارهاي متعددي صورت گرفت تا به‌امروز که شاهد تصويب سند توسعه مبتني بر حمل‌ونقل همگاني (TOD )هستيم.معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي گفت: متأسفانه کلان‌شهرهاي کشور بدون توجه به مفهوم TOD شکل‌گرفته‌اند. ازاين‌رو هرچه شهرها بزرگ‌تر شوند پياده‌سازي مدل توسعه مبتني بر حمل‌ونقل همگاني دشوارتر است.
تقي زاده در ادامه خاطرنشان کرد :به دنبال راه‌اندازي تراموا در برخي شهرها هستيم و کافي است در اطراف آن‌يک طرح TOD تهيه شود.
وي با اشاره به اقدام تقريباً مشابه و نزديک به TOD با نام تات که از سوي محسن‌هاشمي‌در مترو تهران انجام‌شده بود گفت: ايشان در زمان مديريت مترو به دنبال اجراي TOD بود که بنا بر محدوديت‌هاي آن زمان موفق به اجراي کامل آن نشد اما اين اقدام وزارت راه و شهرسازي کاملاً متفاوت با مدل اجرايي آن زمان در شهرداري تهران است.
تقي زاده با اشاره به ارزش کار محسن‌هاشمي‌در مترو تهران تصريح کرد: در آن زمان مقرر شد در کنار ايستگاه‌هاي مترو ساختمان‌هاي تجاري به نام مجتمع‌هاي ايستگاهي بنا شود تا بتواند هزينه ساخت مترو را تأمين کند که اين کار نيز با موفقيت انجام شد.
 این طرح باید اجرا شود
معاون حمل‌و‌نقل وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه « وزارت راه و شهرسازي به دنبال اجراي مدلي بسيار بزرگ‌تر از نمونه انجام‌شده در شهرداري تهران است» گفت: طبق طرح اوليه قرار است مجتمع‌هاي مختلف با در نظر گرفتن فضاهاي پياده‌روي و به‌اصطلاح فضاهاي زنده شهري ايجاد شود تا همانند کشورهاي توسعه‌يافته، محله‌هاي اطراف ايستگاه‌هاي حمل‌و‌نقل عمومي‌بهترين نقاط شهر را تشکيل دهند.
وي تصريح کرد: اگرچه هرچه شهرها بزرگ‌تر باشد، دست‌ها براي اجراي طرح بسته‌تر است اما اين مسئله جلوي پيشرفت ما را نخواهد گرفت و اين طرح بايد اجرا شود.
معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي در جمع بندي پاياني سخنان خود گفت: هدف از اجراي سند TOD سوق دادن شهروندان به استفاده از حمل و نقل همگاني، توجيه اقتصادي توسعه حمل و نقل همگاني در شهرها و خارج از شهرها، افزايش ارزش املاک ساخته شده در محل اجراي طرح‌هاي TOD به خصوص ايستگاه‌هاي حمل و نقل عمومي، توجيه اقتصادي ساخت و ساز و کاهش هزينه ساخت پارکينگ، ارتقاي هماهنگي حمل و نقل يکپارچه شهري و برون شهري بوده و در نهايت، تبديل محل اجراي اين طرح در شهرها به مراکز گردشگري و توريستي خواهد بود.