خروج استرالیا از ائتلاف آمریکایی در سوریه

تجارت- گروه بين الملل : روابط روسيه و آمريکا به دنبال حمله ائتلاف به نيروهاي ارتش سوريه تنش بيشتري يافت به طوريکه روسيه هشدار داد که به هر شئي پرنده در محدوده عملياتي اش شليک مي‌کند.
اين واکنش باعث نگراني کشورهاي عضو ائتلاف شده که پيشتر به همکاري روسيه در حل بحران سوريه چشم دوخته بودند شد. دراين بين برخي مقامات آمريکايي تلاش دارند تا راهي براي جلوگيري از افزايش تنش با روسيه و جبران اين حمله متخاصمانه شوند. به گزارش اسپوتنيک ، وزارت دفاع روسيه ضمن لغو تفاهم نامه‌امنيت پروازها با آمريکا تأکيد کرد که از اين به بعد هر هواپيمايي را در سوريه هدف قرار مي‌دهد. هواپيما‌هاي ائتلاف تحت رهبري آمريکا به شهرکي در جنوب شرقي استان حسک سوريه در نزديکي مرز سوريه و عراق حمله کردند و در نتيجه 12 نفر از افراد غير نظامي‌کشته شدند.
وزارت دفاع روسيه در ادامه تأکيد کرد: «ما هر هواپيمايي که در مناطق عملياتي ما در سوريه پرواز کند را هدف قرار خواهيم داد.» روز دوشنبه ارتش سوريه اعلام کرد که‌امريکا جنگنده سوري را که در حال انجام عمليات ضدداعش بود، سرنگون کرده است و سپس آمريکا اين مساله را تاييد کرد. وزارت دفاع روسيه در بيانيه‌اي اعلام کرد: «خصومت‌هاي مداوم نيروي هوايي آمريا عليه نيروهاي مسلح و قانوني يک کشور عضو سازمان ملل، تحت پوشش مبارزه تروريسم نقض آشکار قوانين بين‌المللي و در حقيقات تهاجم نظامي‌عليه جمهوري سوريه است».وزارت دفاع روسيه همچنين تأکيد کرده است که‌امريکا پيش از حمله به جنگنده سوريه در شرايطي که نيروهاي روسيه در منطقه حضور داشتند هيچ هماهنگي با روسيه انجام نداده است. بنا بر اعلام وزارت دفاع روسيه، مسکو از تاريخ 19 ژوئن ، تمامي‌تعاملات با آمريکا در چهارچوب يادداشت تفاهم جلوگيري از رويدادهاي هوايي در سوريه را متوقف مي‌کند. خبرگزاري تاس به نقل از وزارت دفاع روسيه اعلام کرد که روسيه هرگونه شيء در حال پرواز در داخل مناطق عملياتي اين کشور بر فراز سوريه را به عنوان هدف در نظر گرفته و خواهد زد. آمريکا و روسيه در ماه اکتبر سال 2015 به منظور تضمين امنيت پروازها حين عمليات در سوريه تفاهم‌نامه دوجانبه‌اي را امضا کردند.در حال حاضر سامانه‌هاي «اس-400»، «اس-300» و همچنين سامانه‌هاي پدافند هوايي «پنتسير» وظيفه حفاظت از يگان هوايي روسيه در پايگاه هوايي الحميميم از هوا را بر عهده دارند.سامانه اس-400 روسيه پس از سرنگوني جنگنده سوخو-24 روس بر فراز خاک سوريه در ماه نوامبر سال 2015 ميلادي توسط جنگنده‌هاي اف-16 ترکيه، در پايگاه الحميميم مستقر شده است.
تلاش آمريکا براي جلوگيري از تنش بيشتر


رسانه‌هاي روسي اعلام کردند فرماندهي ائتلاف آمريکايي در سوريه پس از سرنگوني جنگنده سوخوي سوري در رقه با نظاميان روس تماس گرفته و خواستار جلوگيري از افزايش تنش شد.فرماندهي کل ارتش و نيروهاي مسلح سوريه اعلام کرد که يکشنبه شب جنگنده‌هاي ائتلاف موسوم به بين المللي يک جنگنده سوري را هنگام عمليات عليه گروه تروريستي تکفيري داعش در منطقه الرصافه جنوب رقه، هدف قرار دادند که سرنگون و خلبان آن هم مفقود شد.رسانه‌هاي روسي از جمله پايگاه اينترنتي هفته نامه آرگيومنتي ايفاکتي و روزنامه راسيسکايا گازتا نوشتند: فرماندهي ائتلاف آمريکايي در سوريه پس از سرنگوني جنگنده سوخو22 نيروي هوايي سوريه با نظاميان روسيه در اين کشور تماس گرفته و اعلام کردند که واشنگتن قصد تنش با روسيه يا ارتش سوريه ندارد.اين تماس تلفني از طريق کانال ويژه کاهش تنش‌ها بين روسيه و آمريکا در سوريه انجام گرفته و دو طرف در باره وضعيت سرنگوني هواپيماي سوري گفت وگو کردند.طرف آمريکايي در اين گفت وگوي تلفني تاکيد کرد که براي دفاع از متحدان خود در سوريه مصمم است.به گزارش رسانه‌هاي روسي، بمب افکن سرنگون شده نيروي هوايي سوريه از نوع سوخو-22 بود و در منطقه رسافه در 30 کيلومتري جنوب شهر رقه سقوط کرد. مقامات آمريکا در عين حال بر تلاش خود جهت باز نگه داشتن خطوط تماس با روسيه در سوريه تاکيد کردند. وزارت دفاع آمريکا خبر توقف کانال ارتباطي خود را با روسيه که به منظور ممانعت از هر گونه سانحه هوايي ايجاد شده بود، تاييد کرد.پنتاگون در عين حال اعلام کرد، براي فعال سازي مجدد کانال ارتباطي روسيه و آمريکا براي منع درگيري‌ها در سوريه تلاش مي‌کند.جوزف دانفورد، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا نيز اعلام کرد: ما از طريق کانال‌هاي ديپلماتيک و نظامي‌براي فعال سازي مجدد کانال مذکور تلاش خواهيم کرد.دانفورد گفت: ارتباطات بين نظاميان روس در پايگاه حميميم سوريه و همتايان‌ آمريکايي‌شان در پايگاه العديد در قطر همچنان برقرار است. به دنبال لغو توافقنامه‌امنيت پرواز ميان روسيه و آمريکا و بالاگرفتن تنش ميان دو کشور، منابع اعلام کردند وزير خارجه‌امريکا برنامه ويژه‌اي را براي توسعه روابط سازنده با روسيه تنظيم کرده است. رسانه‌هاي آمريکايي اعلام کردند رکس تيلرسون، وزير امور خارجه‌امريکا برنامه‌هايي را در سه بخش مختلف براي توسعه همکاري‌ها با روسيه‌اماده کرده است.براين اساس قسمت نخست، شامل گفتگو با روسيه در خصوص فروش سلاح‌هاي نظامي‌به طالبان، موضوع حوادث مرتبط با ديپلمات‌هاي آمريکا و کنترل آنها در مسکو است.در قسمت دوم ايجاد همکاري با روسيه در مناطقي که داراي منافع استراتژيک براي آمريکا است از جمله موضوع سلاح‌هاي کشتار جمعي، تحولات سوريه، شکست داعش، تسليحات هسته‌اي کره شمالي و همچنين کار مشترک در خصوص امنيت سايبري.در بخش پاياني اين طرح نيز به اهميت حفظ رابطه با روسيه براي ثبات استراتژيکي آمريکا اشاره شده است.
استراليا مشارکتش در ائتلاف آمريکايي را تعليق کرد
در اولين واکنش کشورهاي عضو ائتلاف آمريکايي به هشدار روسيه ، دولت استراليا اعلام کرد، در اقدامي‌پيشگيرانه حملات هوايي جنگنده‌هاي خود در ائتلاف بين‌المللي تحت امر آمريکا عليه داعش در سوريه را به حالت تعليق درمي‌آورد.به گزارش روسيا‌اليوم، دولت استراليا، ديروز از تعليق حملات هوايي جنگنده‌هاي اين کشور در سوريه خبر داد.وزارت دفاع استراليا در بيانيه‌اي اعلام کرد: «در اقدامي‌پيشگيرانه، حملات نيروي دفاعي استراليا در سوريه به صورت موقت متوقف شده است.»استراليا در حالي چنين تدابيري را اتخاذ کرد که وزارت دفاع روسيه، در پي سرنگوني جنگنده سوري توسط ائتلاف آمريکايي، هشدار داد سامانه‌هاي دفاعي آن هر شيء پرنده‌اي را بر فراز مناطق عملياتي خود هدف سامانه‌هاي دفاع هوايي خود قرار مي‌دهد. دمشق اين اقدام را «تجاوز آشکار» خواند و آمريکا را به کمک به تروريست‌ها متهم کرد.روسيه نيز در پي اقدام ائتلاف آمريکايي به سرنگون کردن يک جنگنده سوري، اعلام کرد که تمامي‌توافقنامه‌ها و تعهدات دوجانبه‌امنيت پروازي با آمريکا جهت ممانعت از هرگونه سانحه هوايي در سوريه را ملغي مي‌کند.
بريتانيا خواستار ادامه استفاده روسيه از مناطق کاهش تنش در سوريه شد
نخست وزير بريتانيا از روسيه خواسته است تا به استفاده از تدابير کاهش تنش بر فراز آسمان سوريه ادامه دهد.به گزارش رويترز، ترزا مي‌نخست وزير بريتانيا از روسيه خواست تا به استفاده از تدابير تنش زدا در آسمان سوريه ادامه دهد تا خطر اشتباه محاسباتي در يک حريم هوايي شلوغ کاهش يابد.وي در ادامه تصريح کرد: مقررات تنش زدا در ارتباط با آسمان سوريه پيش از اين اجرا شده و اين مقررات بايد ادامه پيدا کند.روسيه هشدار داده است که هر هواپيمايي را که در مناطق عملياتي اش در سوريه پرواز کند، به عنوان اهداف احتمالي در نظر مي‌گيرد.پس از آنکه ارتش آمريکا يکشنبه يک فروند جنگنده سوري را در نزديکي رقه سرنگون کرد، تنش‌ها بار ديگر تشديد شده است. آمريکا مدعي است که اين جنگنده سوري نيروهاي مورد حمايت واشنگتن در سوريه را بمباران کرده است.مسکو همچنين واشنگتن را متهم کرده است که با عدم اطلاع رساني به روسيه درباره تصميم براي ساقط کردن جنگنده سوري، عملا اين توافقنامه را نقض کرده است.واشنگتن نيز اين انتقادات روسيه را رد کرده و اعلام نموده است که براي دفاع از منافعش در سوريه، هر اقدامي‌را انجام خواهد داد.