آغاز اجرای طرح رونق توليد ٩٦ توليد پژو 2008 با 30 درصد داخلي‌سازي

گروه صنعت، معدن و تجارت: طرح رونق توليد در سال جاري به منظور ارائه تسهيلات ٣٠ هزار ميليارد توماني به ٢١ هزار واحد صنعتي و معدني جهت تکميل طرح‌هاي نيمه تمام، بازسازي و به روزرساني و نيز رونق واحدهاي توليدي کليد خورد.
طرح رونق توليد براساس برنامه ابلاغي معاون اول رييس‌جمهوري در سال ۱۳۹۶ از دو روز قبل آغاز شده و در همين راستا بانک مرکزي به منظور طرح رونق توليد، نوسازي و بازسازي واحدهاي صنعتي و نيز تکميل طرح‌هاي نيمه تمام ابلاغيه‌اي را به کليه بانک‌هاي عامل صادر کرده است.
بر همين اساس کليه واحدهاي صنعتي و معدني همانند سال گذشته‌امکان ورود و ثبت نام جهت دريافت تسهيلات را دارند و مي‌توانند با مراجعه به کارگروه‌هاي تسهيلات استاني امور مربوط به دريافت تسهيلات را طي کند. طبق ابلاغيه بانک مرکزي ۳۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات جهت ارائه‌ به ۲۱ هزار واحد صنعتي و معدني پيش بيني شده که در اين راستا ۱۰ هزار ميليارد تومان جهت رونق ۱۰ هزار واحد صنعتي، ۱۰ هزار ميليارد تومان جهت تکميل طرح‌هاي نيمه تمام ۶۰۰۰ واحد صنعتي و نيز ۱۰ هزار ميليارد تومان ديگر جهت نوسازي، بازسازي و بروزرساني ۵۰۰۰ واحد صنعتي اختصاص يافته است.
به گزارش روزنامه تجارت، روز گذشته محسن صالحي‌نيا، معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اين خبر در نشست خبري خود با اصحاب رسانه تاکيد کرد که واحدهاي توليدي متقاضي مي‌توانند مراجعه به کارگروه‌هاي تسهيل استاني جهت دريافت تسهيلات بانکي اقدام کنند.


محسن صالحي نيا ديروز و در يک نشست خبري با اشاره به آغاز اجراي ابلاغيه بانک مرکزي براي پرداخت تسهيلات بانکي 30 هزار ميليارد توماني به واحدهاي توليدي از 2 روز پيش، اظهار داشت: 10 هزار ميليارد تومان از اين تسهيلات به 10 هزار واحد صنعتي کوچک و متوسط اختصاص يافته است. وي تصريح کرد:10 هزار ميليارد تومان نيز براي تکميل طرح‌هاي نيمه تمام در 6 هزار واحد صنعتي در نظر گرفته شده و علاوه بر اين، تسهيلاتي بابت به‌روز رساني و نوسازي 5 هزار واحد توليدي پيش‌بيني شده است. معاون وزير صنعت با بيان اينکه اين تسهيلات بر مبناي ابلاغيه معاون اول رئيس‌جمهور در چارچوب اقتصاد مقاومتي پرداخت خواهد شد، ادامه داد: تسهيلات مذکور به منظور اجراي طرح رونق توليد، نوسازي و بازسازي واحدهاي صنعتي و معدني و تکميل طرح‌هاي موجود به واحدهاي توليدي اختصاص يافته است.
به گفته صالحي‌نيا، توليدکنندگان متقاضي دريافت اين تسهيلات مي‌توانند در سامانه مربوطه ثبت‌نام کنند. وي در ادامه با اشاره به تسهيلات پرداخت شده در سال گذشته به توليدکنندگان، اظهار داشت: متوسط تسهيلات پرداختي به واحدهاي صنعتي و معدني يک ميليارد و 100 ميليون تومان و در واحدهاي کشاورزي 327 ميليون تومان بوده است. معاون وزير صنعت تصريح کرد: از بين 12 هزار واحد صنعتي که تسهيلات دريافت کرده‌اند بر 6600 واحد نظارت صورت گرفته که در اين 6600 واحد حدود 11 هزار فرصت شغلي ايجاد شده و البته 203 واحد نيز با کاهش اشتغال روبرو بوده‌اند که دلايل آن در حال بررسي است. وي در ادامه با اشاره به افزايش 20 درصدي توليد انواع تاير در سال گذشته، گفت:‌در اين مدت توليد انواع مس 9 درصد کاهش داشته و توليد سيمان نيز با افت 5.7 درصدي روبرو بوده که دليل اين کاهش، پايين آمدن ميزان صادرات سيمان بوده است.
درخواست خودروسازان براي افزايش قيمت
صالحي‌نيا درباره تقاضاي خودروسازان براي افزايش قيمت خودرو به شوراي رقابت، گفت: در مورد برخي خودروها درخواست افزايش قيمت به شوراي رقابت ارايه شده که در دست بررسي است. وي تأکيد کرد: اين درخواست طبق روال معمول بايد با توجه به آيتم‌هايي مانند کيفيت و نرخ تورم بخشي خودرو بررسي شود. معاون وزير صنعت درباره صحبت‌هاي ضد و نقيض در مورد توقف توليد پرايد، اظهار داشت: سياست‌هاي اجرايي در اين مورد در جلسات و با هماهنگي خودروسازان مشخص شده و طبق برنامه‌ريزي انجام شده خودروهاي توليدي بايد از دي 97 مطابق استانداردهاي 81 گانه عرضه شوند. وي تأکيد کرد: چگونگي به روزرساني توليد خودروها با خودروسازان است اما در مورد تغييرات ساختاري يا مرحله‌اي براي توقف توليد پرايد و پژو 405 هنوز برنامه‌ريزي نشده است. وي با بيان اينکه براساس استانداردهاي جديد در مورد توليد خودروهاي قديمي‌تصميم‌گيري خواهد شد، افزود: اگر پرايد و خودروهاي ديگر نتوانند به لحاظ اقتصادي يا فني اصلاح شوند، توليدشان متوقف خواهد شد.
داخلي‌سازي 30 درصدي پژو 2008
صالحي‌نيا در مورد ميزان داخلي‌سازي پژو ۲۰۰۸ نيز گفت: توليد اين خودرو با داخلي‌سازي ۳۰ درصدي آغاز شده و در اين مورد ۸۰ قرارداد با قطعه‌سازان امضا شده و به مرحله ابلاغ رسيده است. وي تصريح کرد: توليد پژو ۲۰۰۸ به توليد مستمر رسيده و ايران خودرو برنامه توليد ۱۵ هزار دستگاه از اين خودرو را طي يک سال در دستور کار خود دارد. وي در مورد پيش‌فروش پژو ۲۰۰۸ بدون اعلام قيمت قطعي اين خودرو و مغايرت اين اقدام با قانون نيز گفت: قيمت اين خودرو براساس زمان‌هاي تحويل در قراردادها خواهد آمد. وي در مورد تأخير در اجراي وعده‌هاي داده شده براي امضاي قراردادهاي جديد خودرويي نيز اظهار داشت: بايد همه شرايط را مد نظر داشته باشيم تا به توافق نهايي برسيم.
توليد هيوندايي در کرمان موتور
صالحي‌نيا توضيح داد: در مورد قرارداد رنو و ايدرو بعد از امضاي قرارداد اوليه، امضاي قراردادهاي الحاقي در دست امضا است و به زودي نهايي خواهد شد. قرارداد سايپا و سيتروئن نيز در مرحله نهايي قرار دارد. معاون وزير صنعت همچنين با اشاره به آغاز همکاري شرکت هيوندايي با کرمان موتور گفت: توليد مشترک اين دو شرکت با داخلي‌سازي ۳۰ درصدي شروع خواهد شد. صالحي‌نيا در مورد برنامه توليد خودروهاي هيبريدي و برقي نيز گفت: طبق آيين‌نامه‌اي که در دولت در دست بررسي است دستگاه‌هاي مختلف براي ايجاد زيرساخت‌هاي توليد و واردات خودروهاي هيبريدي و برقي ملزم مي‌شوند. وي همچنين از جايگزيني ۵۱ هزار دستگاه تاکسي فرسوده از خرداد سال گذشته تا امروز خبر داد. معاون وزير صنعت در مورد وضعيت شرکت ارج نيز خبر داد: مذاکره سهامداران اصلي ارج با خريداران ادامه دارد.
رشد مستمر بخش صنعت در سال گذشته
معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با اشاره به ثبت رشد بيش از 6 درصدي بخش صنعت در سال گذشته، گفت: اين رشد براساس آمارهاي بانک مرکزي 6.9 درصد و آمارهاي مرکز آمار ايران 6.5 درصد بوده که بيانگر موفقيت آميز بودن سياست‌هاي توليدي و ارزش افزوده وزارتخانه است. صالحي‌نيا ادامه داد: رشد بخش صنعت در سال‌هاي 1391 تا 1394 به ترتيب منفي 10.5 درصد، منفي 1.7 درصد، 7.6 درصد و منفي سه دهم درصد بوده است.