خانم نخست‌وزیر در منگنه حزب محافظه‌کار

ترزا می ‌پس از شکست در کسب اکثریت کرسی‌های مجلس کشورش در انتخابات زودهنگام و همچنین کشته شدن دست‌کم ۵۸ نفر در آتش‌سوزی یک بلوک مسکونی به شدت تحت فشار و انتقاد قرار گرفته، با این حال خواهان جدایی شفاف از اتحادیه اروپاست‌.
اگر نخست‌وزیر بریتانیا به دنبال عقب‌نشینی از مواضع خود برای خروج از اتحادیه اروپا باشد، با چالش‌های جدی برای ادامه رهبری حزب محافظه‌کار روبه‌رو خواهد شد‌.
منابع ارشد حزب محافظه‌کار بریتانیا تاکید کردند: اگر ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا به دنبال تغییر برنامه‌ها و طرح‌های خود برای خروج از اتحادیه اروپا باشد، با چالش فوری و جدی برای ادامه رهبری حزب محافظه‌کار روبه‌رو خواهد شد‌. پس از شکست سنگین محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی اخیر که یک قمار سیاسی بزرگ برای ترزا می ‌به شمار می‌رفت، اکنون محافظه‌کاران اکثریت پارلمانی را از دست داده‌اند و برای حفظ قدرت ترزا می‌ محبور به رایزنی و مذاکره با یک حزب سیاسی کوچک در ایرلند شمالی شده است‌.
در حالی که ترزا می‌ قصد داشت با برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام جایگاه و موقعیت حزب محافظه‌کار را در آستانه مذاکرات برگزیت تقویت کند، این انتخابات به شکست بزرگی برای این حزب تبدیل شده است‌.


مذاکرات برگزیت قرار است از امروز رسما آغاز شود‌. بسیاری از جوانان بریتانیایی اکنون به شدت نگران تبعات منفی خروج این کشور از اتحادیه اروپا و از دست دادن فرصت‌های شغلی خود هستند‌. برخی مقام‌های ارشد حزب محافظه‌کار خواستار بازنگری ترزا می‌ در طرح و برنامه‌های برگزیت شده‌اند‌.
ساندی تلگراف نوشت: اگر نشانه جدی از عقب‌نشینی ترزا می ‌از طرح و برنامه برگزیت وجود داشته باشد، وی با چالش جدی برای ادامه رهبری حزب محافظه‌کار روبه‌رو خواهد شد‌. این روزنامه افزود: واقعیت این است که ترزا می ‌دیگر شخصیت متحدکننده نیست و جایگاه خود را در انتخابات اخیر پارلمانی از دست داده است‌.
ترزا می ‌سعی کرد با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی جایگاه و موضع حزب محافظه‌کار برای آغاز مذاکرات برگزیت را تقویت کند ولی این انتخابات ضربه جدی به این حزب وارد کرده است‌. عملکرد غیرمنتظره محافظه‌کاران در این انتخابات موجب آغاز بحران سیاسی جدی در بریتانیا شده است و محافظه‌کاران برای تشکیل دولت اقلیت دست به دامان یک حزب کوچک ایرلند شمالی شده‌اند‌.
تهدید حزب محافظه‌کار به برکنار کردن ترزا می
ساندی تایمز نیز نوشت: برخی وزرای کابینه ترزا می ‌به دنبال برکناری وی خواهند بود اگر نتواند برنامه قانونی دولت جدید را تا 28 ژوئن به تصویب برساند‌. روزنامه تایمز نیز تاکید کرد: برخی اعضای حزب محافظه‌کار که برای باقی نگه‌داشتن بریتانیا در اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند، نامزد مورد نظر خود را برای جانشینی ترزا می‌ انتخاب کرده‌اند. آمبر رود، وزیر کشور کنونی بریتانیا گزینه احتمالی خواهد بود‌. ترزا می ‌به دنبال جلب حمایت حزب اتحاد دموکراتیک ایرلند شمالی است تا بتواند دولت اقلیت را تشکیل دهد‌. این حزب در انتخابات اخیر 10 کرسی را کسب کرده است‌. مقام‌های ارشد حزب محافظه‌کار انگلیس به ترزا می‌ هشدار دادند اگر به دنبال یک برگزیت سهل‌گیرانه باشد، ممکن است با تلاش برای سرنگونی مواجه شود‌. قانونگذاران محافظه‌کار مخالف اتحادیه اروپا در پارلمان انگلیس به روزنامه دیلی تلگراف گفتند آماده به چالش کشیدن رهبری ترزا می‌ در صورت انحراف او از طرح اولیه‌اش برای برگزیت هستند‌.
این تهدید بعد از یک هفته دشوار برای نخست‌وزیر انگلیس مطرح شده که در جریان آن او بابت حادثه آتش‌سوزی برج گرنفل مورد انتقاد شدید قرار گرفت‌. قانونگذاران حزب محافظه‌کار انگلیس از جمله وزرای کابینه دولت اخیرا بحث‌هایی را درباره اینکه ترزا می ‌نمی‌تواند آنها را تا انتخابات بعدی رهبری کند و زمان احتمالی کناره‌گیری او مطرح کردند‌.
این قانونگذاران هشدار دادند هرگونه تلاش برای حفظ بریتانیا در اتحادیه گمرکات و بازار واحد یا هرگونه دادن گریزگاه به دادگاه عدالت اروپا به منظور حفظ نظارت بر انگلیس باعث کودتای یک‌شبه علیه ترزا می ‌خواهد شد‌.
یکی از وزرای سابق بانفوذ انگلیس گفت: اگر بفهمیم او از طرح‌هایش عقب‌نشینی کرده دچار مشکل حاد خواهد شد‌. وی افزود: او دیگر یک چهره ایجادکننده وحدت نیست و حزب پارلمانی را به دلایل روشن آزار داده است بنابراین فکر می‌کنم هیچ حسن نیتی درقبال او وجود ندارد‌.
قانونگذاران محافظه‌کار گفته‌اند، ما می‌خواهیم کاندیدایی را به‌عنوان یک کاندیدای انحرافی برای مخالفت با ترزا می‌ مطرح کنیم و این مشابه قضیه آنتونی مه‌یر در سال ۱۹۸۹ و چالش او علیه مارگارت تاچر خواهد شد‌.
تقلا برای آرام کردن مخالفان
از طرفی به نوشته دیلی‌میل، نخست‌وزیر انگلیس که به‌شدت تحت فشار قرار دارد و با مخالفت قانونگذاران کشورش درباره برگزیت مواجه است،‌ بابت واکنش نه چندان مناسب به آتش‌سوزی در برج گرنفل عذرخواهی کرد‌. پس از چند روز انتقادها از عملکرد ترزا می‌ بابت مدیریت آن آتش‌سوزی مرگبار در حومه لندن، او اذعان کرد که واکنش به خانواده‌های نیازمند حمایت چندان خوب نبوده است‌. مخالفان، اظهارات ترزا می‌ را واکنش دیرهنگام توصیف کردند‌.
تراز می ‌تاکنون سه بار از محل حادثه دیدار کرده تا خشم عمومی را کنترل کند‌. این تراژدی تاکنون جان دست‌کم ۵۸ تن را گرفته است‌. همزمان با بازدیدهای او، صدها معترض شعارهایی برای استعفای می ‌سر دادند‌.
در همین حال بسیاری از قانونگذاران محافظه‌کار از تصمیم فاجعه‌بار می ‌برای برگزاری انتخابات زودهنگام که منجر شد اکثریت حزبی آنها از بین برود، به شدت انتقاد کردند‌. برخی از قانونگذاران حامی برگزیت نگرانند که ضعف سیاسی ترزا می‌ موجب شود تا فیلیپ ‌هاموند،‌ وزیر دارایی انگلیس موضع دولت را به «بریگزیت نرم» تغییر دهد و طبق آن، انگلیس در اتحادیه گمرکی باقی بماند‌.
در همین حال،‌ نتایج نظرسنجی سرویشن نشان می‌دهد که بیش از دو سوم رای‌دهندگان (۶۹ درصد) از رویکرد برگزیت نرم‌هاموند حمایت می‌کنند‌. همچنین مخالفت شدیدی با موضع می‌ وجود دارد که می‌گوید عدم توافق بهتر از توافق بد است‌. ۶۵ درصد از پرسش‌شوندگان می‌خواهند کشورشان پیش از خروج از اتحادیه اروپا توافقی انجام دهد‌.
جلسه ویژه دو ساله پارلمان برای برگزیت
پارلمان انگلیس در اقدامی کم‌سابقه قرار است به منظور مقابله با پیچیدگی‌های فرآیند جدایی این کشور از اتحادیه اروپا جلسه‌ای دو ساله داشته باشد‌.
مذاکرات انگلیس با اتحادیه اروپا بر سر خروج این کشور از این بلوک قرار است امروز در حالی آغاز شود که پیش‌بینی می‌شود با توجه به ناکامی ترزا می ‌در کسب اکثریت کرسی‌ها در انتخابات هفته گذشته این کشور، بسیار پیچیده باشد‌.
در همین حال دولت انگلیس اعلام کرده است که در اقدامی کم‌سابقه مدت جلسه خود برای مذاکره درباره رویکرد بریتانیا در خروج بدون وقفه این کشور از اتحادیه اروپا دو سال به طول خواهد انجامید‌. معمولا جلسات پارلمانی انگلیس برای مدت یکسال و از بهار تا بهار سال آینده برگزار می‌شود‌. دولت بریتانیا در اواخر ماه مارس با انتشار اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد‌. این اطلاعیه به این معناست که لندن دو سال و تا مارس 2019 فرصت خواهد داشت تا بزرگ‌ترین شریک تجاری خود یعنی اتحادیه اروپا را ترک کند‌.
در همین حال رییس مجلس عوام بریتانیا در توضیح ضرورت طولانی‌تر شدن جلسه پارلمان بر پیچیده بودن روند برگزیت تاکید و عنوان کرد: ما بیشترین زمان ممکن را برای طرح‌ریزی برنامه‌های برگزیت خود به پارلمان داده‌ایم تا قانونگذاران بتوانند طی این دو سال قوانین مرتبط با این اقدام را صادر کنند‌. برنامه دولت انگلیس برای پارلمان آینده قرار است چهارشنبه در جریان سخنرانی ملکه این کشور اعلام شود؛ سخنرانی که انتظار می‌رود قوانین مربوط به برگزیت و مهاجرت را نیز دربر بگیرد‌.
وزیر برگزیت: خروج قطعی بریتانیا از اتحادیه اروپا
از طرفی به گزارش رویترز، وزیر برگزیت انگلیس درحالی که قرار است به منظور آغاز مذاکرات جدایی از اتحادیه اروپا راهی بروکسل شود، اعلام کرد: بدون شک ما اتحادیه اروپا را ترک می‌کنیم‌.
چند روز پس از آنکه رییس‌جمهور فرانسه پیشنهاد داد انگلیس می‌تواند گزینه ابقا در اتحادیه اروپا را انتخاب کند، وزیر برگزیت این کشور اعلام کرد: هیچ عقب‌نشینی از برنامه ترزا می‌ برای عمل به رای مردم این کشور در رفراندوم سال گذشته صورت نخواهد گرفت‌.
دیویس با انتشار بیانیه‌ای در این باره گفت: همزمان با آغاز سفر من به بروکسل به منظور آغاز مذاکرات رسمی جهت خروج از اتحادیه اروپا هیچ شکی نباید در این باره وجود داشته باشد که ما این اتحادیه را ترک کرده و به نتیجه رفراندوم تاریخی خود عمل می‌کنیم‌. در ادامه این بیانیه آمده است: خروج از اتحادیه اروپا به ما این فرصت را می‌دهد که آینده‌ای جدید و روشن را برای کشورمان رقم بزنیم؛ آینده‌ای که در آن ما آزادانه مرزهای خود را کنترل و قوانین جدیدی را اتخاذ خواهیم کرد‌.
دیویس به‌عنوان یکی از حامیان کمپین خروج از اتحادیه اروپا در رفراندوم سال گذشته همچنین می‌گوید: مذاکرات لندن در بروکسل را در مسیری سازنده می‌بیند با اینکه می‌داند در برخی موضوعات مذاکرات سختی در پیش خواهد بود‌. وی همچنین در بیانیه خود تاکید کرده است که کشورش به دنبال پشت کردن به اروپا نیست بلکه از نظر لندن بسیار حیاتی است که هم انگلیس و هم اتحادیه اروپا به‌عنوان دوستان و متحدان نزدیک بتوانند به شراکت ویژه خود ادامه دهند‌.