اعلان جنگ دوباره

رییس‌جمهور آمریکا توافق دولت اوباما با کوبا را لغو کرد‌. به فرمان ترامپ سفر و تجارت به کوبا محدود می‌شود و تحریم‌هایی علیه این کشور وضع خواهد شد‌. ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران هم انتقاد کرد ولی از لغو آن صحبتی نکرد‌.
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا جمعه گذشته در میامی، شهری بندری در جنوب ایالت فلوریدا سخنرانی کرد و صریحا گفت، تا زمان آزادی زندانیان سیاسی در کوبا، آمریکا تحریم این کشور را لغو نمی‌کند‌. این سخنان ترامپ زندانیان سیاسی سابق کوبایی را که در سخنرانی‌اش حضور داشتند خوشحال کرد‌. ترامپ همچنین تاکید کرد کوبای آزاد چیزی است که به‌زودی به دست خواهیم آورد‌.
ترامپ به فیدل کاسترو رییس‌جمهور سابق کوبا و کمونیسم هم حمله کرد و گفت که بهبود مناسبات در دولت باراک اوباما با کوبا توافقی یک‌جانبه بوده و فقط به رژیم کوبا سود رسانده است‌. او از رائول کاسترو خواست که زندانیان سیاسی را آزاد کند و اجازه دهد در کشورش انتخاباتی آزاد و دمکراتیک برگزار شود‌.
ضربه سنگین به ارتش کوبا


برقراری رابطه با کوبا و عادی‌سازی مناسبات با این کشور یکی از دستاوردهای سیاست خارجی اوباما به حساب می‌آمد‌. اوباما در آخرین ماه‌های حکومت خود تلاش زیادی کرده بود که مناسبات کوبا و آمریکا بعد از حدود نیم قرن دوباره عادی شود‌. این عمل او انتقادهای زیادی را برانگیخته بود و سبب نارضایتی آمریکایی‌های کوبایی‌تبار شده بود‌. فرمان جدید ترامپ به صنعت گردشگری و ارتش کوبا ضربه سختی خواهد زد چون که اکثر هتل‌های مربوط به گردشگری کوبا دولتی هستند‌. با وجود فرمان ترامپ گفته می‌شود که سفارت آمریکا در ‌هاوانا بسته نخواهد شد و پرواز هواپیماها همچنان برقرار خواهد ماند‌. دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران هم انتقاد کرد و گفت که این توافق خیلی بد بوده است‌.
هاوانا خواهان مذاکره رسمی
دولت کوبا اقدام دونالد ترامپ در لغو بهبود روابط با این کشور را شکستی در مناسبات دوجانبه خواند و از آن انتقاد کرد‌. به گفته ‌هاوانا، تحریم‌های تازه علیه کوبا همانند ابزارهای فشار در گذشته بوده و محکوم به شکست است‌.
رییس‌جمهور کوبا در بیانیه‌ای که از تلویزیون این کشور خوانده شد گفت که تحریم‌های اعلام شده از سوی ترامپ، مردم و اقتصاد کوبا را هدف گرفته با این‌ حال کوبا را تضعیف نخواهد کرد‌.
به دنبال اقدام دونالد ترامپ در لغو بهبود روابط با ‌هاوانا، دولت کوبا آنچه را که لفاظی‌های خصمانه رییس‌جمهور آمریکا در سخنرانی‌اش خواند، رد کرد‌. در بیانیه منتشر شده از سوی دولت کوبا، این کشور سیاست جدید آمریکا در قبال ‌هاوانا را لفاظی خصمانه نامید اما اعلام کرد که تمایل دارد تا به مذاکرات قابل احترام با آمریکا درباره مسایل مشترک بپردازد‌.
وی در بیانیه‌ای که در وب‌سایت دولتی و تلویزیون کوبا منتشر شد، اعلام کرد که این سخنرانی از سوی رییس‌جمهوری آمریکا برخلاف موضع آشتی‌جویانه است و گفت که کوبا به دنبال تداوم مذاکرات با آمریکا روی مسایل مختلف است‌. دولت کوبا می‌گوید دو سال گذشته نشان داده که دو کشور می‌توانند در یک مسیر متمدنانه با یکدیگر همکاری و همزیستی داشته باشند‌.
دولت کوبا در واکنش به این موضوع گفته است که آمریکا در موقعیتی قرار ندارد که به این کشور درس حقوق بشر بدهد‌. کوبا گفته است هر نوع تلاش برای نقض حاکمیت کوبا یا تحمیل تغییرات سیاسی و اقتصادی بر این کشور با شکست مواجه خواهد شد‌.
البته دولت آمریکا سفارت این کشور در کوبا را تعطیل نمی‌کند و پروازهای هواپیماهای تجاری ادامه خواهند شد‌. آمریکایی‌ها همچنین این اجازه را دارند که کماکان اجناس کوبایی با خود به کشور بیاورند‌. آمریکا از زمان به قدرت رسیدن فیدل کاسترو و انقلاب کمونیستی در کوبا روابط خود با این کشور را قطع کرد و از سال ۱۹۶۰ علیه کوبا، تحریم اقتصادی به اجرا گذاشت اما پس از چند دهه و در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما روابط میان دو کشور از سر گرفته شد‌.
حمایت کانادا از کوبا
از طرفی به دنبال تغییر سیاست آمریکا در قبال ‌هاوانا، رییس‌جمهوری ونزوئلا قول داد تا از کوبا حمایت کند‌. نیکولاس متعهد شد تا از کوبا پس از اعلام سیاست جدید آمریکا علیه ‌هاوانا حمایت کند‌. براساس این سیاست جدید، دولت واشنگتن به اعمال محدودیت‌های مسافرتی و تجاری با کوبا می‌پردازد‌. رییس‌جمهوری ونزوئلا گفت: اکنون در قرن بیست‌ویکم هستیم و این درست نیست که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کند که مردم کوبا را محصور می‌کند‌. نخست‌وزیر کانادا هم با اشاره به اینکه کشورش از سیاست‌های جدید دولت ترامپ در قبال کوبا تبعیت نمی‌کند، گفت که فعالیت‌های تجاری میان کانادا و کوبا به روال گذشته ادامه خواهد داشت‌. ترودو خاطرنشان کرد: ما روابط به شدت قابل احترام و سازنده‌ای با آمریکا داریم اما در مورد مساله کوبا یکسری عدم توافق با واشنگتن وجود دارد‌. سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های کانادایی در کوبا و استفاده از فرصت‌ها در صنعت گردشگری و تجارت به نفع دو کشور مطمئنا ادامه خواهد یافت‌. اتفاق جدیدی در روابط کانادا- کوبا به جز تمایل ادامه‌دار دو طرف برای همکاری‌های دوجانبه رخ نمی‌دهد‌.
جمهوریخواهان محکوم کردند
سیاست جدید دونالد ترامپ در قبال کوبا جمعه گذشته با مخالفت جدی هم‌حزبی‌های جمهوریخواه وی مواجه شد و آنها این رویکرد جدید را محکوم کردند‌. ترامپ با عمل کردن به یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش درباره لغو مقررات دولت باراک اوباما در قبال کوبا، مجموعه محدودیت‌های جدیدی را علیه سفر و تجارت آمریکایی‌ها با این کشور اعمال کرد‌.
تام ایمر، نماینده جمهوریخواه از مینه‌سوتا، ترامپ را به عمل نکردن به وعده‌های انتخاباتی‌اش درباره جنگیدن با وضعیت موجود متهم کرد‌. ایمر با انتشار بیانیه‌ای از دولت ترامپ به دلیل چنین تصمیمی به شدت انتقاد کرد و نوشت: اعلام این موضع، از طریق دعوت از کشورهای خارجی به حیاط خلوت ما برای پر کردن خلا ناشی از اعلام چنین تصمیمی، امنیت مردم آمریکا و کشور را واقعا به خطر می‌اندازد‌.
جف فلیک، سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونا و پاتریک لیهی، سناتور دموکرات ورمونت نیز که به همراه 53 سناتور دیگر از قانون سفر به کوبا حمایت کرده‌اند، از ترامپ به دلیل تغییر ناگهانی سیاست دولت اوباما انتقاد کردند‌.
فلیک در بیانیه‌ای نوشت: هر گونه تغییر سیاستی که توانایی آمریکایی‌ها را برای سفر آزادانه به کوبا کاهش می‌دهد، به نفع آمریکا یا مردم کوبا نیست‌. اکنون زمان آن رسیده که رهبری سنا اجازه دهد درباره طرحی که با حمایت هر دو حزب آمریکا برای لغو کامل چنین محدودیت‌هایی ارائه داده‌ام، رای‌گیری شود؛ محدودیت‌های منسوخی که در رابطه با سفر آمریکایی‌ها به هیچ کشوری وجود ندارد‌. لیهی، کاخ سفید را به اعلان دوباره جنگ علیه کوبا در این سیاست جدید متهم کرد و در بیانیه خود نوشت: این یک عقب‌نشینی بیهوده از یک روند عادی‌سازی است که توهین به سفر آزاد آمریکایی‌ها، به نفع کشور و مردم کوبا که خواستار ارتباط با ما هستند، قلمداد می‌شود و منافع یک گروه اقلیت را در داخل تامین می‌کند‌. کاخ سفید با تاکید دوباره بر تحریم‌ها بار دیگر علیه مردم کوبا اعلان جنگ کرده است‌. طرح پیشنهادی لیهی و فلیک در صورت تصویب، محدودیت‌ها علیه گردشگری آمریکایی‌ها در کوبا را لغو خواهد کرد‌. این طرح در مجموع 55 حامی دارد که هنوز در سنا به رای گذاشته نشده است‌.