هزینه‌های درمانی گزاف یادگار مصرف کالای قاچاق

 مونا آشتیانی- مدرس دانشگاه
در سال‌های اخیر به‌دلیل وجود محدودیت‌های ارزی و محدودیت‌ واردات برخی لوازم بهداشتی و آرایشی به کشور، واردات قاچاق این نوع کالاها به داخل کشور افزایش یافته و خطرات زیادی از این نظر سلامت مردم را تهدید می‌کند. گاهی آنقدر از دیدن قیمت‌ها و ظاهر فریبنده محصولات ذوق‌زده می‌شویم که فراموش می‌کنیم نگاهی هم به نام و نشان کمپانی تولیدکننده، نشان استاندارد تولید و یا تاریخ مصرف آنها بیندازیم. اصولاً قیمت ارزان می‌تواند زنگ خطری بزرگ باشد، مبنی بر اینکه اجناس بدون مجوز و بدون عوارض وارد کشور شده اند. ظاهر فریبنده و قیمت پایین این کالاها بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می دهد و آنها را به سمت خرید و مصرف شان تحریک می کند. اما اگر کمی با احتیاط رفتار کنیم، متوجه خواهیم شد که این قیمت ارزان در مقابل ظاهری اغواکننده و بسته بندی چشمگیر، حتماً دلیل خاصی دارد.کالاهای قاچاق، به دلیل پرداخت نکردن عوارض با قیمت پایین تری وارد بازار می شوند و با استفاده از بسته بندی شکیل، نظر هر مشتری را به خود جلب می کند. اما نکته نگران کننده این است که چون در هنگام تولید و بسته بندی این محصولات هیچگونه نظارتی از طرف سازمان ها و نهادهای بهداشتی وجود ندارد، در بسیاری از موارد، تولیدکنندگان این محصولات برای جذب حداکثر سود، از مواد اولیه غیربهداشتی و غیراستاندارد استفاده می‌کنند. موادی که نه تنها به بهداشت افراد کمکی نمی کند، که باعث آسیب های پوستی، مو و سایر موارد بهداشتی می شود. این درصورتی است که شاید به ظاهر این اجناس با محصولات اورجینال دارای مجوزهای رسمی بهداشتی تفاوتی هم نداشته باشند، که این مساله به شدت نگران‌کننده است و نظارت و بررسی همه جانبه از طرف دستگاه های ذیربط و مسئولان را می طلبد.
علاوه بر این، از آنجایی که این محصولات از مجاری رسمی وارد کشور نمی شوند و از طریق مراکز توزیع قانونی و تحت نظارت عرضه نمی گردند، اصولاً از وسایل حمل ونقل غیراستاندارد، انبارهای بدون تجهیزات بهداشتی و نامناسب به لحاظ دمای نگهداری و تابش نور خورشید، برای حمل ونقل و نگهداری آنها استفاده می شود. با توجه به اینکه محصولات آرایشی و بهداشتی به شدت فسادپذیر هستند، عدم امکانات در این زمینه موجب می شود این محصولات خیلی زود فاسد شوند، که در این صورت مصرفشان قطعاً بسیار مضر خواهد بود.
اما با همه این موارد، عرضه کنندگان چنین محصولات غیربهداشتی از ترفند قیمت پایین استفاده می کنند و عامه مردم که اصولاً نه خودشان به این مسائل توجه می کنند و نه به آنها آگاهی داده شده، تحت تأثیر قیمت ارزان قرار می گیرند و به خرید آنها ترغیب می شوند. محصولاتی را خریداری می‌کنند، به امید حفظ سلامت و بهداشت شان، اما در اکثر موارد با مشکلات پوستی، حساسیت ها، رشد انواع میکروب ها و مشکلاتی از این دست مواجه می شوند و برای رفع این مشکلات و بیماری‌های پیش آمده متحمل هزینه گزافی خواهند شد.به این ترتیب، با توجه به وخامت آثار و نتایج استفاده از محصولات قاچاق و نامرغوب، انتظار می رود مسئولان همزمان با جلوگیری از ورود این نوع کالاها به بازار، درخصوص مسائل و مشکلات احتمالی مصرف کالاهای قاچاق اطلاع رسانی انجام دهند، تا سطح آگاهی مردم افزایش یابد و به این ترتیب مصرف انواع کالاهای قاچاق کاهش یابد.