پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس از نرخ بیکاری ایران:

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده است نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰، در سناریوی خوشبینانه به حدود ۱۶ درصد و در سناریوی بدبینانه به حدود ۲۶ درصد می‌رسد.
تسنیم دیروز با اعلام این موضوع نوشت: در قانون برنامه‌ ششم توسعه که از سال‌جاری آغاز شده، میزان اشتغالزایی سالانه ۹۵۰ هزار شغل تعیین شده است و در پنج سال آینده باید «حداقل برای چهار میلیون و ۷۵۰ هزار تن» شغل ایجاد شود.
به گفته مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال گذشته 4/12 درصد بوده و ایران با حدود 2/2 میلیون بیکار روبه‌رو است. اگر دولت می‌خواهد بر بیکاری غلبه کند چاره‌ای جز این ندارد که رشد اقتصادی ایران را روی میانگین هفت تا هشت درصد برای سال‌های آینده نگه دارد و سرمایه داخلی و خارجی جذب کند. پیشتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به مسوولیت سنگین دولت برای اشتغالزایی در برنامه ششم گفت: برای ایجاد ۹۵۰ هزار فرصت شغلی در سال نیازمند ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم که این منابع باید از طریق سرمایه‌گذاری خارجی، بودجه دولت، منابع صندوق توسعه‌ ملی، منابع بانکی و منابع و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی تامین شود. با توجه به اینکه بودجه موردنظر جهانگیری برای اشتغال در پنج سال آینده نزدیک به چهار هزار هزار میلیارد تومان خواهد بود‌ به نظر می‌رسد این رقم «فضایی» باشد. پیش از این خبرگزاری مهر روز چهارم اردیبهشت گذشته خبر داده بود علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز پژوهش‌های مجلس در جلسه غیرعلنی مجلس در مورد بیکاری اعلام کردند «اگر هر سال یک میلیون شغل نیز ایجاد شود تا سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری موجود تغییری نخواهد کرد.»براساس این گزارش، اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رییسه مجلس درباره این نشست گفته بود آمار اعلام شده از سوی علی ربیعی و مرکز پژوهش‌های مجلس درباره آمار بیکاران با یکدیگر تفاوت دارد.
وی افزوده بود که وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی نرخ بیکاری را سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن و مرکز پژوهش‌ها این آمار را شش میلیون و ۵۰۰ هزار تن تا هفت میلیون تن اعلام کرده است.
از طرفی اما مرکز پژوهش‌های مجلس در آبان سال گذشته نیز با هشدار نسبت به افزایش بیکاری و پیامدهای آن اعلام کرده بود تا سال ۱۴۰۰ بیش از چهار میلیون بیکار در ایران وجود خواهد داشت.