ترامپ در منگنه جمهوریخواهان

جمهوریخواهان آمریکا از ترامپ خواسته‌اند چنانچه نوارهایی از مکالمات خصوصی خود با جیمز کومی دارد به کنگره تحویل دهد در غیر این صورت برای او احضاریه صادر می‌شود‌. در همین حال تحقیقات سنا درباره همدستی تیم انتخاباتی ترامپ با روس‌ها یا مانع‌تراشی در روند اجرایی عدالت به کابینه ترامپ کشیده شده است‌.
در پی شهادت جیمز کومی در جلسه سنا فشارها بر دونالد ترامپ افزایش یافته و واکنش عصبی ترامپ را به همراه داشت و کار تا جایی پیش رفت که او کومی را دروغگو خطاب کرد‌.
در همین حال قرار است جف سشنز، وزیر دادگستری آمریکا در کمیته اطلاعاتی سنا حاضر شود و به سوالاتی درباره مداخله احتمالی روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ پاسخ دهد‌. با این حال هنوز مشخص نیست این جلسه علنی است یا خیر‌.
سناتور سوزان کالینز،‌ از جمهوریخواهان عضو این کمیته با اشاره به وجود نوارهایی از مکالمه ترامپ و کومی گفت: نمی‌فهمم چرا رییس‌جمهور یکبار برای همیشه این مساله را روشن نمی‌کند‌. از نظر من شهادت جیمز کومی، بی‌ریا و جامع بود و اگر لازم شود من از صدور احضاریه برای دونالد ترامپ حمایت می‌کنم‌. نظرم این است که ترامپ خودش داوطلبانه آنها را تحویل دهد‌.


سناتور جیمز لنکفورد از جمهوریخواهان عضو این کمیته نیز تاکید کرد: کمیته تحقیقات سنا باید بداند که چنین نوارهایی وجود دارد یا خیر‌. ما کاخ سفید را تحت فشار قرار می‌دهیم‌. این در حالی است که مشاوران ترامپ و حتی خود رییس‌جمهور آمریکا از پاسخ دادن به این سوال که آیا مکالمات مرتبط با تحقیقات روسیه ضبط شده یا خیر طفره می‌روند‌. ترامپ جمعه گذشته در این رابطه گفت: در آینده نزدیک با شما درباره آن صحبت می‌کنم‌.
رییس‌جمهور آمریکا پس از اخراج کومی به رییس وقت اف‌بی‌آی هشدار داد که با رسانه‌ها گفت‌وگو نداشته باشد‌. توئیتی که ترامپ منتشر کرده، اتهامات جدیدی علیه او ایجاد کرد مبنی بر اینکه او مکالمات کومی را مخفیانه ضبط کرده و تلاش دارد مردی را که در تحقیقات ارتباط کمپین ترامپ با روسیه شرکت داشت، ساکت کند‌.
دونالد ترامپ در پیامی توئیتری تلویحا تهدید کرد چنانچه جیمز کومی محتوای تماس‌های میان خود و رییس‌جمهور آمریکا را منتشر کند، دولت واشنگتن هم نوارهایی از مکالمات پخش خواهد کرد‌. ترامپ در یک پیام توئیتری دیگر نوشته بود: بهتر است جیمز کومی قبل از آنکه شروع به افشاگری برای مطبوعات کند، امیدوار باشد نوارهایی از گفت‌وگوهای ما وجود نداشته باشد‌.
سناتور جیمز لنکفورد می‌گوید شهادت دادستان کل آمریکا حقایق تازه‌ای را درباره اظهارات جیمز کومی روشن می‌کند‌. ماه فوریه در جلسه‌ای که ترامپ در کاخ سفید برگزار کرده و سشنز هم در آن بوده، رییس‌جمهور آمریکا می‌خواهد به صورت خصوصی با کومی گفت‌وگو کند‌. کومی می‌گوید رییس‌جمهور آمریکا از او خواسته تحقیقات علیه مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا را متوقف کند‌. او به دلیل رسوایی ارتباط با روس‌ها از کار برکنار شد‌.
در همین حال چاک شومر، از دموکرات‌های ارشد سنا از پیشنهاد ترامپ برای حضور در کمیته تحقیقات و شهادت دادن درباره مکالماتش با کومی استقبال کرد‌. ترامپ جمعه گذشته پس از آنکه کومی را به دروغگویی متهم کرد، تاکید کرد ۱۰۰ درصد آمادگی دارد شهادت دهد‌. چاک شومر هم با اشاره به وعده ترامپ‌، از او خواست در جلسه سنا حاضر شود‌. از سوی دیگر رییس‌جمهور آمریکا بار دیگر در پیام توئیتری جدیدی کومی را به چالش کشید و نوشت: افشاگری بیشتر از آنچه شما فکرش را بکنید، رایج خواهد شد‌. این کار غیرقانونی است؟ نه، بیشتر بزدلانه است‌.
هشدار درباره نابودی کاخ سفید
لیندسی گراهام به ترامپ هشدار داد ممکن است تبدیل به اولین رییس‌جمهور تاریخ آمریکا شود که دولتش به خاطر حرف‌های نامناسب او درباره تحقیقات فدرال تبانی با روسیه نابود شود‌.
سناتور جمهوریخواه آمریکا در یک برنامه تلویزیونی به دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا هشدار داد حرف‌های او می‌تواند کشتی کاخ سفید را که او سکاندارش است، غرق کند‌. او گفت: چیزی که برای جمهوریخواهانی مثل من اینقدر آزاردهنده است، این است که ترامپ ممکن است تبدیل به اولین رییس‌جمهوری در آمریکا شود که غرق می‌شود زیرا او نمی‌تواند حرف زدن نامناسب درباره تحقیقاتی که در جریان است را متوقف کند در حالی که اگر ساکت باشد، ممکن است تبرئه شود‌.
گراهام گفت: توصیه‌ام به رییس‌جمهور این است هر روز که شما درباره جیمز کومی حرف می‌زنید و درباره مردم آمریکا و نیازها و تمایلات‌شان و امیدها و رویاهایشان حرفی نمی‌زنید مرتکب یک اشتباه می‌شوید‌. او در پاسخ به اینکه آیا ترامپ خودش مانع اجرای دستور کارش می‌شود پاسخ مثبت داده و گفت او یک دستورکار خوب داشت اما این روند مانع اجرای آن می‌شود‌.
گراهام گفت: شهادت‌های جیمز کومی برای ترامپ خوب بود و نشان داد همدستی میان کمپین او و روس‌ها هنوز یافت نشده است‌. وی افزود: این شهادت‌ها نشان داده‌اند ترامپ با دولت خودش هم نمی‌تواند همدستی کند پس چرا فکر کنیم او با روس‌ها همدست بوده است‌.
او گفت که تصور نمی‌کند چنین همدستی به علت نحوه رفتار ترامپ، وجود داشته باشد‌. گراهام ادامه داد: فکر می‌کنم رییس‌جمهور معتقد است اگر ما به پیگیری مداخله روسیه در انتخابات بپردازیم نشان می‌دهد او عادلانه پیروز نشده است‌. او همچنین گفت که ترامپ با این میزان باز کردن دهانش درباره تحقیقات مربوط به مداخله روسیه دارد در واقع به پای خودش شلیک می‌کند‌.
افشاگری دادستان سابق آمریکایی
این در حالی است که دادستان سابق آمریکا در اظهاراتی فاش کرد بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر چند تماس تلفنی غیرعادی از جانب دونالد ترامپ داشته و بعد از آنکه سومین تماس را بی‌پاسخ گذاشته، مشاهده کرده که توسط ترامپ اخراج شده است‌.
پریت بارارا در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی‌نیوز که اولین مصاحبه تلویزیونی او از زمان اخراجش توسط ترامپ در ماه مارس از مقام دادستان فدرال ارشد منهتن بوده اظهار کرد که اعتقاد دارد تماس‌های تلفنی ترامپ به او ناقض مرزبندی‌های معمول میان شاخه اجرایی و بازرسان کیفری مستمر بوده‌ است‌.
بارارا اظهار کرد: این مکالمه رودررو با ترامپ آن هم بدون دادستان کل و بدون هیچ‌گونه هشداری میان رییس‌جمهور و من یا بدون هیچ هشداری به هر یک از دادستان‌های آمریکایی که درباره مسایل گوناگون تحقیقات می‌کنند و در جایگاه تحقیق درباره منافع تجاری و نزدیکان رییس‌جمهور هستند، بسیار عجیب و غیرمنتظره بود‌.
او ادامه داد: در دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور قبلی، اوباما هرگز تماس تلفنی مستقیم با او برقرار نکرده بود‌. این دادستان سابق گفت: ترامپ بعد از انتخابات نوامبر دوبار ابتدا با او گفت‌وگوی تلفنی داشت تا به اصطلاح باب صحبت را باز کند‌. وی تاکید کرد: این گفت‌وگوهای تلفنی کمی مرا معذب کرد اما او در آن زمان رییس‌جمهور نبود و تنها رییس‌جمهور منتخب محسوب می‌شد‌. سومین تماس ترامپ دو روز بعد از آغاز به کارش به عنوان رییس‌جمهور برقرار شد که این بار بارارا تصمیم گرفت تماس را جواب ندهد‌.