مصوبه مهم مجلس شورای اسلامی؛

گروه فرهنگ و هنر- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز در ادامه بررسی کلیات«طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی» و مواد 1 و 2 این طرح را تصویب کردند و به این ترتیب دولت مکلف شد در اجرای قانون بیمه اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع‌دستی شناسه‌دار (کدُدار) مصوب 18 مرداد 1388 نسبت به ساماندهی و بیمه کردن تمامی واجدان شرایط اقدام کند‌. اقدامی که معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی آن را باعث ارتقای هنر صنایع‌دستی می‌داند‌. گفته می‌شود این نخستین بار در تاریخ ایران است که مجلس برای صنایع‌دستی قانونگذاری می‌کند‌.
معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این رابطه گفت: «تصویب نخستین قانون مرتبط تاریخ مجلس ایران که طلب دیرین هنرمندان صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی بود، باعث ارتقای این هنر- صنعت شد‌.»
بهمن نامورمطلق درباره تصویب کلیات طرح «حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع‌دستی» در مجلس بیان کرد: «هنرمندان صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی ما یک طلبکاری دیرین از قانونگذاران داشتند؛ اینکه در این عرصه قانون نداشتیم و بر اساس عرف یا قواعد درون سازمانی فعالیت می‌کردیم‌.»
او اضافه کرد: «خوشبختانه این توجه مجلس برای قاطبه هنرمندان فرحبخش است که احساس می‌کنند در سطح بالای قانونگذاری دیده شدند و پس از این مصوبه، شاهد ارتقای جایگاه این هنر - صنعت و هنرمندان صنایع‌دستی خواهیم بود‌.»


نامورمطلق درباره کلیات طرح حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی توضیح داد: «حدود 5/1 سال پیش، این طرح از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد و با جلساتی که با کمیسیون‌‌های مختلف، به‌ویژه صنعت و معدن برگزار شد، کارگروهی شکل گرفت و برخی بند‌های این طرح تغییر کرد یا پالایش شد‌. سرانجام طرح اولیه آماده و قرار بود، چهارشنبه هفته گذشته در صحن علنی مجلس بررسی شود که با حمله تروریستی، به روز دیگری موکول شد‌. او تاکید کرد: «طرح پیشنهادی ما با همکاری نمایندگان مجلس، با رکورد کم سابقه یعنی 190 نماینده موافق و فقط 9 نماینده مخالف تصویب شد که این موضوع دلگرم‌کننده بود‌.»
نامورمطلق اضافه کرد: «در سطح کلان این طرح، 14 ماده دارد و در این جلسه علاوه بر کلیات، دو بند از آن مصوب شد‌.»
معاون صنایع‌دستی کشور ادامه داد: «دوبند مصوب دیروز، یکی درباره تعریف قانونی صنایع‌دستی است که بر این اساس از این پس تعریف دقیقی از صنایع‌دستی خواهیم داشت که در نبود این تعریف مشخص، هنرمندان ما تاکنون صدمات زیادی را متحمل می‌شدند و بند دوم دولت را نسبت به بیمه هنرمندان مکلف کرد‌.»
سال‌ها رنج بردیم
بهمن نامورمطلق گفت: «مصوبه مجلس می‌تواند برای دولت تعهد مالی نسبت به بیمه تامین‌اجتماعی هنرمندان ایجاد ‌کند اما فارغ از بیمه، همین ساماندهی نیز به تنهایی برای ما مهم است چون ما مدت‌ها از عدم ساماندهی و عدم توازن میان شاغلان صنایع‌دستی و قالیبافان رنج می‌بردیم‌.»
او ادامه داد: «پیش از این، در بسته حمایتی از فعالان فقط 12 درصد از هنرمندان صنایع‌دستی از بیمه ذی‌نفع بودند و سهم قالیبافان از این موضوع 88 درصد بود؛ در صورتی که از نظر تعداد شاغلان جمعیت قالیبافان و هنرمندان صنایع‌دستی مساوی بود بنابراین این مصوبه اقدام مهمی برای بیمه صنعتگران ما در این زمینه است‌.»
معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: «مواد 12 گانه بعدی از این طرح 14 ماد‌های در جلسات آینده مجلس مطرح می‌شود و به مرور مورد تصویب قرار می‌گیرد و اخبار خوب دیگری برای خرسندی فعالان و علاقه‌مندان این هنر- صنعت در راه است‌.»
نامورمطلق تاکید کرد: «آنطور که دوستان حقوقی به ما گفتند این اولین بار در تاریخ ایران است که مجلس برای صنایع‌دستی قانونگداری می‌کند‌.»
معاون صنایع‌دستی ادامه داد: «با اتکا به این طرح و اگر شورای نگهبان نیز آن را تایید کند، می‌توانیم گام‌‌های محکمی مرتبط با قانونی شدن فعالیت‌‌های این حوزه برداریم‌. متاسفانه در حوزه صنایع‌دستی از نظر قانونی، خلا بزرگی وجود داشت، حتی مجوز‌های این حوزه براساس قواعد عرفی و درون‌سازمانی صادر می‌شد‌ و انواع مجوز‌ها، به‌ویژه مجوز تولیدی کارگاه‌‌های انفرادی و گروهی جایگاه قانونی محکمی نداشتند‌.»
نامورمطلق اظهار کرد: «امیدوارم موارد بعدی نیز مورد بررسی قرار گیرد و بعد از آن می‌توانیم مطالبه‌گر باشیم‌. برای مثال می‌توانیم از فضا‌هایی که شهرداری می‌تواند به هنرمندان صنایع‌دستی اختصاص دهد یا آموزش‌‌های مرتبط با آن استفاده کنیم‌. در مجموع، این قانون می‌تواند به صنایع‌دستی، روح تاز‌ه‌ای بدمد تا فعالیت‌‌هایمان را جدی‌تر برگزار کنیم‌. یکی از مسایل مهم این است که صنایع‌دستی به موضوع مهم و اساسی تبدیل شده و مجلس شورای اسلامی برایش وقت می‌گذارد‌. همه در این طرح مشارکت کردند تا با آرای بالا تصویب شود‌.»
او همچنین بیان کرد: «می‌توانیم از فضا‌هایی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دارد و نمی‌تواند از آنها استفاده کند با حفظ قواعد میراث و همچنین به شکل ترویجی استفاده کنیم‌. پیش از این صنایع‌دستی در رقابت با رستوران‌‌ها برای استفاده از این فضا‌ها نمی‌توانست مقاومت کند اما با این امتیاز، بسیاری از مشکلات حل می‌شود‌. همچنین یکی از بند‌های این طرح، صداوسیما را مکلف می‌کند تا در برنامه‌‌های خود از صنایع‌دستی استفاده کند که در نهایت به فروش و تجاری‌سازی در این حوزه منجر می‌شود‌.»
تصویب این طرح یکی از دستاورد‌های بزرگ دولت است
معاون صنایع‌دستی ادامه داد: «مصوب شدن این طرح، یکی از دستاورد‌های بزرگ دولت یازدهم به حساب می‌آید که در آن، بند‌هایی از جمله گمرک، ارائه تسهیلات به استادکاران صنایع‌دستی مالیات بر ارزش‌افزوده نیز آمده است که اگر آنها هم تصویب شوند به جهش صنایع‌دستی کمک می‌شود‌.»