سقوط احزاب چپ‌گرا

حزب «جمهوری ‌به‌ پیش» به رهبری امانوئل ماکرون توانست در دور اول انتخابات پارلمانی بیش از ۳۲ درصد آرا را کسب کند‌. صدراعظم آلمان این پیروزی بزرگ را به ماکرون تبریک گفت‌.
مردم فرانسه تنها چند هفته پس از برگزاری انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری در این کشور بار دیگر پای صندوق‌های رای رفتند؛ البته این بار برای گزینش نمایندگان پارلمان فرانسه‌. انتخابات پارلمانی این کشور یکشنبه گذشته تحت تدابیر امنیتی شدید و با حضور بیش از ۵۰ هزار نیروی پلیس برگزار شد‌.
امانوئل ماکرون که در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروزی چشمگیری را جشن گرفته بود، اکنون به دومین موفقیت بزرگش دست یافته است، آن هم با حزبی تازه‌‌تاسیس که برای نخستین بار در انتخابات پارلمانی فرانسه شرکت کرده است‌.
تازه‌ترین نتایج رسمی شمارش آرای دور اول این انتخابات حاکی از آن است که کاندیداهای حزب «جمهوری به ‌پیش» به رهبری ماکرون در دور اول انتخابات پارلمانی با کسب بیش از ٣٢ درصد آرا اکثریت را در مجلس ملی فرانسه به دست آورده‌اند‌.


«جمهوری به ‌پیش» حزبی میانه‌رو است و با توجه به پیروزی بزرگش در دور اول انتخابات پارلمانی این شانس را دارد که در دور دوم این انتخابات بیش از ۴۰۰ کرسی از مجموعا ۵۷۷ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد و با این حساب به اکثریت مطلق دست یابد‌.
این موفقیت درخور توجه به این ترتیب راه را برای امانوئل ماکرون هموار خواهد کرد تا برنامه‌های اصلاحی خود را هر چه سریع‌تر پیش ببرد‌. هیچ یک از روسای جمهور فرانسه در شش دهه گذشته تا این اندازه از پشتیبانی حزب خود در پارلمان این کشور برخوردار نبوده‌اند‌.
طبق آمار منتشر شده از شمارش آرا در انتخابات پارلمانی ائتلاف جمهور‌یخواهان 5/21 درصد، حزب راستگرای پوپولیست جبهه ملی به رهبری مارین لوپن ۱۴ درصد، حزب چپ فرانسه حدود ۱۱ درصد و حزب سوسیالیست فرانسه تنها حدود هشت درصد آرا را به دست آورده‌اند‌. پیش‌بینی می‌شود حزب رییس جمهور فرانسه در مجموع ۳۹۰ تا ۴۴۰ کرسی نمایندگی را از میان ۵۷۷ کرسی پارلمان به خود اختصاص دهد‌.
کاهش مشارکت
وزارت کشور فرانسه مشارکت در انتخابات مجلس فرانسه را تا ساعت ۱۷ به وقت پاریس ۴۱ درصد اعلام کرد‌. پنج سال پیش در سال ۲۰۱۲ مشارکت مردم فرانسه در انتخابات پارلمانی تا ساعت ۱۷ روز انتخابات ۴۸ درصد بوده است‌. بر این اساس مشارکت مردم در انتخابات کنونی سیر نزولی داشته است‌. به طور کلی ۴۷ میلیون رای‌دهنده فرانسوی فراخوانده شدند تا ۵۷۷ نماینده خود را انتخاب کنند‌. در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی سرنوشت انتخاب کاندیداها در دور دوم مشخص خواهد شد که یکشنبه هفته آینده (۱۸ ژوئن) برگزار می‌شود‌.
سیستم انتخاباتی پارلمان فرانسه کمی پیچیده است‌. نامزدها برای به دست آوردن پیروزی به بیش از ۵۰ درصد آرای رای‌دهندگان حوزه انتخابی خود نیاز دارند‌. علاوه بر آن این تعداد باید یک‌چهارم کل آرای رای‌دهندگان حوزه انتخاباتی خود را نیز کسب کنند، در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود‌.
از طرفی مهم‌ترین مساله برای ماکرون ورود نمایندگانی است که از سیاست‌های او در پارلمان کشور پشتیبانی کنند‌. رییس‌جمهور جدید با حمایت پارلمان می‌تواند اصلاحاتی را که به فرانسوی‌ها وعده داده بود عملی کند‌. پیروزی ماکرون نشان می‌دهد که احزاب سنتی فرانسه از جمله حزب سوسیالیست این کشور که اکثریت کرسی‌های پارلمان کنونی فرانسه را در دست داشتند به حاشیه رانده شده‌اند و نقش تعیین‌کننده پیشین خود را از دست داده‌اند‌.
نبود اپوزیسیون
پیروزی بزرگ امانوئل ماکرون و حزبش در عین حال به معنای ناکامی تلخ احزاب دیگر از جمله جمهوریخواهان و سوسیالیسست‌ها بود‌. ائتلاف جمهوریخواهان و محافظه‌کاران که در پی شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری به انتقام‌جویی امید بسته بودند، تنها 5/21 درصد آرا را کسب کردند و به احتمال قوی تنها ۱۰۰ نماینده در پارلمان آتی فرانسه خواهند داشت‌.
حزب سوسیالیست فرانسه (حزب فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور پیشین) که تا پیش از این از احزاب اصلی حاضر در پارلمان محسوب می‌شد، با احتساب آرای نمایندگان چپ میانه‌رو توانست تنها 5/9 درصد آرا را به خود اختصاص دهد‌.
ناکامی انتخاباتی جمهوریخواهان و سوسیالیست‌ها که حضور کمرنگ آنان در پارلمان را به دنبال دارد، سبب شد ژان کریستف کامبادلی، رییس حزب سوسیالست فرانسه در مورد نبود اپوزیسیونی واقعی در پارلمان آینده این کشور هشدار دهد‌.
مارین لوپن، رهبر حزب راستگرای جبهه ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه هم شکست خورده بود. حزب راستگرای پوپولیستی جبهه ملی به رهبری ژان ماری لوپن نیز متحمل شکستی سنگین شد‌. این حزب تنها 2/13 درصد آرا را به دست آورد و به احتمال قوی قادر به تشکیل فراکسیون در پارلمان آتی نخواهد بود‌. احزاب برای تشکیل فراکسیون باید دست کم ۱۵ نماینده در پارلمان داشته باشند‌.
انتخابات پارلمانی در فرانسه در دو دور برگزار می‌شود‌. این سیستم سبب می‌شود که احزاب کوچک شانس چندانی برای موفقیت نداشته باشند و به سختی بتوانند نمایندگان خود را به پارلمان بفرستند‌. طبق آمار اعلام‌شده میزان مشارکت فرانسویان در این دوره نسبت به دوره قبل کمتر بوده است‌. این بار تنها نیمی از واجدین شرایط رای‌دهی در انتخابات پارلمانی شرکت کردند، در حالی که در دوره پیش ۵۷ درصد از فرانسویان پای صندوق‌های رای رفته بودند‌.
تبریک سیاستمداران آلمان
فرانسه و آلمان از ستون‌های اصلی اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند، از این رو شگفتی‌آور نیست که چهره‌های مهم سیاسی آلمان در همان نخستین لحظات اعلام موفقیت چشمگیر ماکرون، این پیروزی را به او تبریک گفته‌اند‌. صدراعظم آلمان که تازه از سفر رسمی خود به کشورهای آمریکای لاتین برگشته، موفقیت بزرگ حزب ماکرون را به او تبریک گفت‌.
سخنگوی دولت آلمان در پیامی که در شبکه توئیتر منتشر کرد، از قول مرکل نوشت که نتیجه انتخابات در دور اول نمایانگر رای مردم به اصلاحات است‌. وزیر امور خارجه آلمان هم در پیام توئیتری خود ضمن ابراز خوشحالی از نتیجه دور اول انتخابات فرانسه تاکید کرد که این نتیجه نشان‌دهنده خواست فرانسویان به اروپایی متحد است‌.
امانوئل ماکرون که ۳۹ سال بیشتر ندارد و جوان‌ترین رییس‌جمهور فرانسه محسوب می‌شود، در اوایل ماه می سال‌جاری میلادی با اختلافی چشمگیر بر مارین لوپن، رقیب راستگرای انتخاباتی خود پیروز شد‌.
تصویب قانون جدید ضدترور و همچنین اصلاحات بحث‌برانگیز در زمینه حقوق کار از جمله موضوعاتی است که او قصد دارد در تابستان سال‌جاری میلادی آنها را پیش ببرد‌. ماکرون با کسب احتمالی اکثریت مطلق آرا در دور دوم انتخابات پارلمانی مانعی برای رسیدن به اهداف خود نخواهد داشت‌.