اظهارات شبهه‌برانگیز سعودی‌ها

گروه سیاسی- سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری دیروز خود با اصحاب رسانه درباره افزایش مناسبات سیاسی و اقتصادی با قطر، واکنش ایران به دست داشتن عربستان در حوادث تروریستی تهران، تصویب تحریم‌های جدید در سنای آمریکا و عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و اجلاس آستانه پاسخ داد.
قاسمی در رابطه با افزایش مناسبات با قطر و تنش اخیر در خلیج‌فارس تصریح کرد: مسایلی که بعد از اجلاس ریاض در منطقه رخ داد و شاهد بودیم اتفاقات ناگواری در روابط کشورهای همجوار ما رخ داد. انتظار ما این است که با توجه به تحولات منطقه‌ای آنها بتوانند در روندی مثبت و پشت میز مذاکره مسایل‌شان را حل کنند و برای ثبات منطقه تلاش کنند. ما نیز آنها را به گفت‌وگو و خویشتنداری دعوت می‌کنیم. وی افزود: نگاه ما به همسایگان‌مان روشن است. ما همواره خواهان روابط مسالمت‌آمیز و مثبت با همسایگان‌مان بوده‌ایم. در صورت نیاز و وجود زمینه‌های لازم و آمادگی طرفین با اراده‌ای که در تهران وجود دارد، می‌توان موانع را برطرف کرد ولی این منوط به خواست دو طرف و روشن شدن زمینه‌های همکاری است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درپاسخ به سوال دیگری درباره رایزنی‌های وزیر امور خارجه درخصوص بحران ایجاد شده در روابط ریاض و دوحه نیز گفت: با توجه به تحولاتی که رخ داد وزارت امور خارجه از همان آغاز، رایزنی‌های خود راشروع کرد و در همان یکی، دو روز اول بیش از 15 تماس تلفنی انجام شد. وی افزود: در ادامه این رایزنی‌ها وزیر امور خارجه سفری به ترکیه انجام داد و در کنار موضوعات متنوع در این خصوص هم گفت‌وگو کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: همچنین دکتر ظریف در اجلاس شانگهای در آستانه با بیش از 9مقام عالیرتبه دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و مسایل منطقه رایزنی کرد و تلاش‌هایی صورت گرفت که امیدوارم این تلاش‌ها تاثیرات خود را داشته باشد.
اظهارات مسوولان سعودی درباره حوادث تهران


وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از عربستان به خاطر ترورهای اخیر شکایت خواهد کرد، اظهار داشت: قبل از اتفاقات تلخ اخیر شاهد اظهارات سخیف از سوی مسوولان سعودی بودیم که تا حد زیادی شبهه‌برانگیز است. این موضوع از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط در حال بررسی است و به هر جمع‌بندی در این‌باره رسیده شود که این داستان از چه مبدایی ریشه گرفته است، پیگیری‌های لازم را خواهیم داشت.
اهمیت حفظ تمامیت ارضی عراق
وی در رابطه با سخنان مسعود بارزانی درباره برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق بیان کرد: بحث اقلیم کردستان و طوائف، مذاهب و قومیت‌های حاضر در عراق به چند اصل مهم بازمی‌گردد که باید به آنها توجه کرد. تمامیت ارضی عراق بسیار مهم است. حاکمیت ملی، قانون اساسی و یک عراق باثبات و دموکراتیک که تمامی اقوام، ادیان و قومیت‌ها بتوانند به صورت مسالمت‌آمیز و با حقوق خود زندگی کنند برای ما مهم است و این برای ثبات منطقه مهم است. این دیپلمات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه افزود: طرح این مسایل کار نسنجیده‌‌ای است و می‌تواند آثار مخربی را در مجموعه مسایل تمامیت ارضی عراق به همراه داشته باشد. اصل مهم حاکمیت ملی و تمامیت ارضی است. تاکید می‌کنیم با تمامی طوایف و قبایل روابط خوبی داشته‌ایم و توصیه می‌کنیم زندگی مسالمت‌آمیز و آرامی را تجربه کرده و به ثبات عراق کمک کنند.
آمریکایی‌ها مجددا بین راه و بیراهه اشتباه نکنند
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در مورد آنچه در سنا مطرح است باید دید نتیجه نهایی آن‌چه می‌شود، گفت: خطاب من به هیات حاکمه آمریکاست. اگر این بحث جلو برود، کاری بیهود و اشتباه است و آمریکا باید با دقت و هوشیاری ویژه‌ای عمل کند. ما این مساله را رد می‌کنیم و با توجه به بحث برجام، آن اقدام، یک نوع عدم حسن‌نیت و برخلاف برجام محسوب می‌شود.
قاسمی با بیان اینکه ما با دولت آمریکا در این‌باره بحث و مذاکره‌ای نداشته و نداریم ولی به آنها توصیه می‌کنیم مجددا بین راه و بیراهه اشتباه نکنند، اظهار داشت: در مواقع لازم براساس طراحی خود و تنظیماتی که وجود دارد، اقدام می‌کنیم. احتمالا کمیسیون مشترک برجام میان ایران و گروه 1+5 در تیرماه برگزار می‌شود. براساس مکانیسم‌هایمان این روند را رصد می‌کنیم و در صورت لزوم آن را طرح و از طریق مکانیسم‌های طراحی‌شده موضوع را پیگیری می‌کنیم. وی اضافه کرد: سیاست‌هایمان را دنبال می‌کنیم و با کسی در خصوص منافع و امنیت ملی خود رودربایستی و تعارف نداریم. معتقدیم این روند جز تخریب روند قبلی و ایجاد زحمت و مشکل برای آمریکا ارمغان دیگری نخواهد داشت. مهم است که دولت آمریکا به فرجام اقدامات خود بیندیشد.
توصیه به تیلرسون درباره نام خلیج‌فارس
سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با طرح بحث خلیج عربی از سوی وزیر خارجه آمریکا یادآور شد: آقای تیلرسون سابقه‌ای نفتی دارد و با توجه به پیشینه‌ای که از سیاستمداران آمریکایی داریم، آنها می‌دانند خلیج‌فارس نام مشخص و دیرپاست. شاید او اشتباه کرده چون مدیر نفتی است. قاسمی تاکید کرد: در شکل بدبینانه ماجرا این است که او تاریخ و جغرافیا را نمی‌شناسد. توصیه می‌کنم در کنار مطالعات نفتی‌شان، تاریخ و جغرافیا را بشناسند و سری به اسناد وزارت امور خارجه آمریکا، کتابخانه‌های واشنگتن و کنگره و حتی کشورهای دیگر بزنند. این کار دشواری نیست و لازم است این داستان را مرور کنند تا با واقعیات تاریخی آشنا شوند. با دلار و تجارت تاریخ، تمدن و فرهنگ را نمی‌توان خرید یا تغییر داد. با معامله نمی‌توان یک کشور را بی‌فرهنگ یا بافرهنگ کرد. قاسمی با بیان اینکه نام خلیج‌فارس مهم و حساس است، گفت: برای ملت ایران طرح دقیق و کامل خلیج‌فارس بسیار بااهمیت است و ایشان باید در طرح این مسایل دقت کنند.
پیچیدگی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که چرا ایران هنوز نتوانسته عضو سازمان همکاری شانگهای شود، ابراز داشت: ما عضو ناظر این سازمان هستیم. شانگهای سازمان مهمی است که شامل کشورهای مهمی می‌شود. با توجه به عضویت ناظر ما در این سازمان، در این پیمان در سطح پایین‌تری از رییس‌جمهور و در سطح معاون وزیر در جلسات قبلی شرکت می‌کردیم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به حضور ظریف در آستانه بیان کرد: در اجلاس اخیر با توجه به اهمیت آن و با توجه به حضور ظریف در آنکارا، ایشان به آستانه رفتند و در اجلاس حضور یافتند و همچنین دیدارهای مفصلی با مسوولان حاضر در اجلاس داشتند که از نظر ما سازنده تلقی می‌شود. همچنین لازم بود با قزاقستان به‌عنوان کشور دوست و همسایه درخصوص مسایل دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی کنیم. قاسمی افزود: پروسه عضویت ایران در شانگهای بسیار پیچیده است که ما ملاحظات خود را داریم و این پروسه نیز زمانبر است. باید 30 سند امضا شود و مورد تصویب قرار گیرد و پروسه‌های لازم در شانگهای طی شود. به همین دلیل گفتم در اجلاس آستانه ما در دستورکار نیستیم. مساله عضویت ایران تا حدی طولانی‌تر است. می‌کوشیم اسناد را با دقت بیشتری مطالعه کنیم و با اسناد خود تطبیق دهیم.
تشکیل اجلاس کارشناسی آستانه در مسکو
سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با تاخیر در برگزاری اجلاس آستانه۵ یادآور شد: طی روزهای آینده اجلاس کارشناسی آستانه را در مسکو خواهیم داشت و اگر این نشست بتواند به تفاهمات لازم برسد و هماهنگی‌های لازم میان سه کشور صورت گیرد، هفته بعد از آن می‌توان نشست آستانه ۵ را برگزار کرد. مباحث، کلان و سیاسی است. رسیدن به توافقات نسبی آسان است ولی در مباحث فنی و ایجاد مناطق کم‌تنش و تفاهم در مکانیسم‌ها کار را طولانی می‌کند. این مقام عالی‌رتبه وزارت امور خارجه در رابطه با ایجاد مناطق کاهش تنش عنوان کرد: در سفر آقای ظریف به ترکیه بحث‌های خوبی در سوریه شد و توافقاتی انجام شد. در وضعیت بهتری قرار داریم و می‌توانیم مذاکرات سازنده‌تری چه در مسکو و چه در آستانه داشته باشیم.