آشتی مردم با چای ایرانی

حمایت دولت یازدهم از چایکاران و صنعت تولید چای کشور نه فقط رشد تولید و بهبود عملکرد آن را به‌دنبال داشته ، بلکه آمار افزایش 63 درصدی مصرف چای خشک تولیدی کشورمان نشان می دهد «مردم با چای ایرانی آشتی کرده اند».
به گزارش ایرنا، چای یکی از اصلی ترین نوشیدنی ها در کشورمان است، اما چای تولید داخل در سال های گذشته به دلیل کاهش حجم تولید، پایین بودن کیفیت، واردات بی رویه چای خشک خارجی و در مواقعی عرضه چای های بی‌کیفیت انباری و نامطلوب (کمپوست) به بازار و کم توجهی مردم، محبوبیت خود را از دست داده بود و مردم به تهیه و مصرف چای های خارجی روی آورده بودند.به دلایل گفته شده، بخش عمده چای تولید چایکاران ایرانی در سال های گذشته روی دست کارخانجات و تولیدکنندگان باقی می ماند و به ناچار آن را در انبارهایی با شرایط نامناسب نگهداری می کردند و در نهایت به دلیل گذشتن تاریخ مصرف باید به کمپوست تبدیل می شد. اما برخی مدعی بودند که عده ای سودجو چای های غیرقابل مصرف تاریخ گذشته را به طور مجدد با افزودن رنگ و اسانس به بازار عرضه می کنند.
حتی برخی از ایرانی ها به دلیل مصرف طولانی مدت چای های خارجی هندی و سیلان دیگر طعم و بوی چای ایرانی را نمی پسندیدند و این نیز بر دلایل مصرف نشدن چای تولید داخل افزوده بود.
اما کارشناسان صنعت چای معتقدند چای ایرانی به دلیل بکارنرفتن سم در تولید آن از طبیعی ترین و کیفی ترین انواع چای در دنیا به شمار می رود. بوته چای برای نخستین بار در چین و حدود پنج هزار سال پیش شناخته شد که به تدریج خواص درمانی آن کشف و علاوه بر آن برای مصارف رنگ‌آمیزی نیز استفاده می‌شد.هلندی‌ها در قرن هفدهم چای را از چین به اروپا بردند و در مغازه‌های عطاری عرضه می‌ کردند و در قرن ۱۸ نیز ملکه وقت انگلیس چای را به عنوان نوشیدنی صبحانه خود انتخاب کرد.در ایران نیز 'محمدمیرزا کاشف‌السلطنه' مشهور به چایکار در سال 1274 هجری شمسی به عنوان ژنرال کنسولی ایران وارد بمبئی شد و در زمان بازگشت خود در سال 1285 شمسی مقداری تخم چای را به همراه چهار هزار گلدان چای، قهوه، تخم کنف، دارچین، فلفل، میخک، هل، انبه، گنه گنه، کافور، ریشه زردچوبه، زنجبیل تهیه و به ایران وارد کرد.کاشف السلطنه در آن زمان تخمین زد که کشت چای نه تنها کشور را در مدت 10 تا 12 سال می‌توانست در تولید این محصول خودکفا کند، بلکه یک محصول بهادار برای تحول اقتصاد ایران بود.کاشف السلطنه نخستین مردی بود که کشت چای را در ایران رواج داد به همین دلیل «پدر چای ایران» خوانده شد.
همچنین برای تقویت صنعت چای کشور در سال 1337 سازمان چای کشور تاسیس شد اما به دلایل مختلف برای مدتی این سازمان منحل و به طور مجدد در سال 1389 برای احیای صنعت چای کشور راه اندازی شد. ادامه در صفحه 12