مصوبه مجلس برای برداشت 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی؛

گروه صنعت- مجلس دولت را مکلف به ایجاد 5/1 میلیون شغل تا پایان سال‌جاری کرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب کلیات لایحه برداشت 5/1 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در یکصد روز آینده گزارش ایجاد اشتغال و به بار نشستن طرح‌های وزارت کار را ارائه خواهیم کرد.
علی ربیعی در یازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر ملی گفت: خوشحالیم که گفتمان انتخابات، اشتغال بود و مردم انتخاب کردند که کدام مسیر برای اشتغال درست است. آیا پاشیدن پول، اشتغال به ارمغان می‌آورد یا وعده دادن ۲۵۰ هزار تومان به مردم؟
وی ادامه داد: جهت‌گیری برای ایجاد اشتغال با کارآفرینی توانمندساز را باید دنبال کنیم. امروز بیکاری زیادی داریم. دهه شصتی‌هایی که به دهه هشتاد آمده‌اند و پاسخ مناسب را دریافت نکرده‌اند و جمعیتی که با تاخیر به بازار کار وارد شده‌اند. از سویی دیگر با بهره‌وری پایین مواجهیم. بنابراین مکلفیم سالانه ۹۵۰ هزار شغل ایجاد کنیم تا بتوانیم به نیاز جامعه پاسخ مناسب دهیم.
تامین مالی بنگاه‌های راکد و نیمه‌فعال


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر جذب سرمایه برای اشتغالزایی و ایجاد محدودیت در واردات خاطرنشان کرد: برای بنگاه‌های راکد و نیمه‌فعال باید تامین مالی کنیم ولی اگر بخواهیم بنگاه‌ها را به حرکت درآوریم، ایجاد سریع شغل باید از سوی شرکت‌هایی انجام شود که رشد سریع کارآفرینی دارند.
ربیعی ادامه داد: سال‌هاست که در مورد SMEها در کشور می‌شنویم در حالی که بیش از چهار دهه است که در دنیا درباره کارآفرینی صحبت می‌شود و ما یک دهه است که به آن پرداخته‌ایم. امروز در عرصه کارآفرینی فردی و سازمانی تا حدودی موفق عمل کرده‌ایم هرچند در کارآفرینی فردی مشکلاتی داشتیم و در جایی که به ریسک مرتبط می‌شود، کارآفرینان فردی دچار مشکل می‌شوند.
وی از اجرای برنامه کارآفرینی از سوی وزارت کار خبر داد و گفت: منظور از کارآفرینی نهادی، بنیادهایی است که از جنبه‌های حقوقی و ارزش کار به نحوی ایجاد شوند که افراد بتوانند با سهولت بیشتری در فضای کارآفرینی کار کنند.
به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بهبود فضای کسب‌وکار از طریق شناسایی رسته‌های منتخب شغلی در استان‌ها و شهرستان‌ها که بتواند در کوتاه‌‌مدت به اشتغال پاسخ دهد و رشد و بهره‌وری را مدنظر قرار دهد، بخشی از برنامه کارآفرینی نهادی است.
ارائه گزارش اشتغال در 100روزه اول کار دولت دوازدهم
ربیعی ابراز امیدواری کرد: در ۱۰۰ روز اول دولت دوازدهم نگارش برنامه بهبود فضای کسب‌وکار در رسته‌های منتخب صورت گیرد و خروجی آن در قالب مصوبات دولت یا شورای عالی اشتغال به تصویب برسد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از استراتژی توانمند‌سازی گروه‌های کم‌درآمد و دهک‌های پایین اجتماع به عنوان یکی از رویکردهای وزارت کار نام برد و اظهار کرد: در تلاشیم کسانی را که قادر به توانمند شدن نیستند، در صفی از حداقل دستمزد دریافتی برای داشتن زندگی باکرامت قرار دهیم و در این مسیر با همکاری سازمان تامین اجتماعی و فنی و حرفه‌ای این افراد را حمایت کنیم تا به شکل پاره‌وقت مشغول کار شوند و بخشی از حقوق‌شان را تامین می‌کنیم.
به اعتقاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ایجاد یک شغل برای یک خانواده از دادن پول به یک خانواده ارزشمندتر است.
ربیعی ادامه داد: در جلسه‌ای که با کمیسیون برنامه و بودجه و فراکسیون اشتغال مجلس داشتیم، درباره اصول و چارچوب کلی 5/1 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال فقرزدا و توانمندساز به تفاهم رسیدیم که خوشبختانه کلیات آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
وی گفت: کتمان نمی‌کنیم که صنعت سیمان، نفت و پتروشیمی برای بزرگ شدن اقتصاد نیاز است ولی امروز تنها مسیری که ما را به رشد و بهره‌وری می‌رساند، مسیر کارآفرینی و نوآوری است و امیدواریم امسال هم رشد بالایی را در سایه کارآفرینی تجربه کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بخش پوشاک امروز به نقطه‌ای رسیدیم که کالاهای ما با نام و نشان ساخت ایران صادر می‌شود و در بخش ICT با نرم‌افزارهای تولید ایران به سمت خلاقیت و نوآوری حرکت کرده‌ایم.
ربیعی ابراز امیدواری کرد: با ایجاد جنبش عظیم ایجاد شغل و جنبش محو فقر در کشور بتوانیم سهم خود را از بازارهای جهانی با سرعت بیشتری افزایش دهیم و زندگی باکرامت را برای ایرانیان به وجود آوریم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در جلسه‌ای با کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و فراکسیون اشتغال، ایجاد 5/1 میلیون شغل در طول سال‌جاری به تصویب رسید.
رشد 5/17 درصدی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان
همچنین معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به کاهش رتبه نوآوری ایران از ۱۲۱ در سال ۲۰۱۵ به ۷۸ در پایان سال ۲۰۱۶ گفت: ایران رتبه نخست توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در دنیا را در اختیار دارد.
سورنا ستاری در خصوص معرفی کسب‌وکار دانش‌بنیان گفت: این محیط کسب‌وکار در حال حاضر بیش از ۱۱۰ خدمت دارد که بخشی از آنها شامل معافیت قانونی بوده و بخشی هم در حوزه خدمات دیگری است. ضمن اینکه این محیط کسب‌وکار در کشور در حال رشد بوده و می‌تواند برای سایر کسب‌وکارها الگوآفرین باشد.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه فاکتور تامین مالی راه‌اندازی کسب‌وکار در حوزه دانش‌بنیان رتبه چهارم یا پنجم اهمیت را داراست، ادامه داد: در حوزه راه‌اندازی کسب‌وکار دانش‌بنیان آنچه اهمیت دارد نیروی انسانی با دانش و با پشتکار است که پرورش این نوع نیروی انسانی نیازمند آموزش است. فاکتورهای دیگر مانند ایده، خلاقیت و منابع مالی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
وی با انتقاد از اقتصاد نفتی کشور افزود: هیچ‌یک از اقتصادهای برتر دنیا محصول‌محور نیست بلکه آنچه اهمیت دارد نیروی انسانی است.
ستاری رشد 5/17 درصدی تولید علم دانش‌بنیان در کشور را یادآور شد و اظهار کرد: این درصد از رشد در دنیا سابقه نداشته و ما رتبه نخست را دارا هستیم. همچنین رتبه نوآوری ایران از ۱۲۱ به ۷۸ رسیده و در پایان ۲۰۱۷ نیز این رتبه بهبود قابل توجهی خواهد داشت.
وی به گزارش سازمان جهانی کار در خصوص توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ایران اشاره و تصریح کرد: براساس این گزارش ایران رتبه اول را در این حوزه داراست. توسعه آن نیز نیازمند سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در پژوهش است چراکه از پژوهش دولتی چیزی در نمی‌آید، نه کیفیت دارد نه راندمان. همان‌گونه که از کارخانه دولتی پیکان بیرون می‌آید و از مسکن دولتی مسکن مهر.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور سرمایه‌گذاری در SME (استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان) را به صورت معرفی به بورس دانست و ادامه داد: محیط کسب‌وکار دانش‌بنیان نیاز به وام ندارد بلکه باید در بازار سرمایه رشد کند. دیگر دوران خرید و فروش سهام سیمان، فولاد و پتروشیمی گذشته است. فعالان بازار سرمایه روی استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند که سالی هزار درصد رشد می‌کند.
ستاری رشد کشور در حوزه نانوتکنولوژی را متذکر شد و ادامه داد: ما در بخش تولید دانش نانو رتبه ششم را داریم که تا پایان ۲۰۱۷ به رتبه چهارم خواهیم رسید. ۳۰۰ شرکت نانوتکنولوژی در ایران فعال است که اقتصاد نانو را شکل داده است.
به گفته ستاری، محیط کسب‌وکار نفتی در این صد سال پدر کشور را درآورده و بسیاری از حرف و مشاغل مانند صنایع‌دستی را تا حد ۷۰ درصد نابود کرده است. درآمد نفتی پول سهل‌الوصولی است که نتیجه آن اشتغال دولتی و مدرک گرایی است؛ در حالی که اقتصاد دانش‌بنیان کارآفرینی را در پی دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: زمانی که مرکز رشد و نوآوری را در دانشگاه شریف راه‌اندازی کردیم به ما می‌گفتند اینها سوپرمارکت راه انداخته‌اند اما در حال حاضر به حدی از این مرکز شرکت دانش‌بنیان بیرون آمده که املاک اطراف دانشگاه شریف به دلیل حضور این شرکت‌ها ۴۰ درصد گران‌تر از سایر املاک اطراف آن قیمت گذاری می‌شوند.
معاون رییس‌جمهور در پایان تاکید کرد: تهران قابلیت تبدیل شدن به شهر دانش‌بنیان را داراست و باید محیط‌های جدید کسب‌وکار در آن رشد کند. رشد این نوع محیط کسب‌وکار سبب بازگشت نخبگان خواهد شد که نمونه آن بازگشت تعدادی از نخبگان ما از خارج از کشور برای راه‌اندازی اپلیکیشن‌های تاکسیرانی بوده‌اند.
ریشه‌کنی فقر در کشور تا ۱۴۰۰
رییس دفتر رییس‌جمهور نیز با اشاره به اینکه ریشه‌کنی فقر تا پایان ۱۴۰۰ یکی از برنامه‌های دولت دوازدهم است، گفت: طرح کارورزی (تاج) جزو فوریت‌های اجرایی دولت بوده و از خرداد ماه جاری آغاز شده است و منتظر تشکیل دولت دوازدهم نخواهیم ماند.
محمد نهاوندیان با اشاره به حضور مردم در انتخابات تاکید کرد و افزود: موفقیت در اقتصاد و اشتغالزایی نیز تنها با حضور مردم رقم خواهد خورد؛ کلید پیشرفت ما در اقتصاد، حضور خلاقانه مردم است.
وی وظیفه دولت را ایجاد محیط لازم برای مشارکت گسترده مردم در تولید و اشتغال عنوان و اظهار کرد: دستیابی به رشد مستمر اقتصادی سرمایه نمی‌خواهد، حتی فناوری هم لازم ندارد بلکه مردم‌محوری، سرمایه رشد اقتصادی است. اگر مردم وارد اقتصاد شوند، هم سرمایه می‌آید، هم تکنولوژی ساخته می‌شود و هم مدیریت صحیح حاکم خواهد شد؛ این رویکرد در مقابل رویکردی است که همه چیز را از دولت مطالبه می‌کند.
مسوول دفتر رییس‌جمهور، دیگر وظایف دولت در ایجاد بستر مناسب برای رشد اقتصادی را فراهم آوردن محیط مناسب کسب‌وکار و کارآفرینی برشمرد و افزود: دولت باید قوانین و مقررات اقتصادی رقابت‌آفرین را تدوین کند ضمن اینکه یکی دیگر از وظایف دولت در این حوزه، مبارزه با انحصار و رانت‌زایی است.
نهاوندیان با بیان اینکه اقتصاد نفتی شرایطی فراهم کرده که حتی وقتی خصوصی‌سازی نیز کردیم باعث شد رانت از دولت به یک فرد منتقل شود، اظهار داشت: یکی دیگر از وظایف دولت در بسترسازی اقتصاد مردم‌محور، فراهم کردن زمینه مناسبات بین‌المللی است که نمونه آن، شکسته شدن تحریم‌های بین‌المللی در دولت یازدهم بود.
سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، ایجاد زیرساخت‌ها، ارتباطات، مواصلات، ساخت جاده و راه‌آهن، انتقال آب، برق، انرژی و... را از دیگر وظایف دولت عنوان کرد و گفت: دولت همچنین باید استعدادهای انسانی را توانمند و از استعدادهای مناطق محروم حمایت کند. تاسیس صندوق کارآفرینی امید، نمونه این حمایت‌هاست.
وی با اشاره به شعار دولت دوازدهم مبنی بر «ریشه‌کنی فقر تا پایان سال 1400» تصریح کرد: سه گروه محروم در کشور وجود دارد که تا پایان دولت دوازدهم توانمند خواهند شد؛ این گروه‌ها شامل خانوارهایی هستند که توانایی کار کردن ندارند، گروه دیگر خانوارهایی هستند که توانایی کار کردن دارند ولی کار ندارند و گروه سوم خانوارهایی هستند که هم توانایی کار دارند و هم شاغلند اما درآمد آنها کافی نیست. دولت از گروه اول حمایت کرده و هزینه‌های آنها را متقبل خواهد شد، برای گروه دوم نیز شغل ایجاد خواهد کرد و راه‌حل توانمندسازی گروه سوم، رشد اقتصادی و توسعه صادرات است تا درآمدهای کارگران محروم افزایش یابد.