ضرورت بازنگری در قانون انتخابات

گروه سیاسی- دیروز اولین جلسه مجلس بعد از انتخابات برگزار شد و این فرصتی مناسب برای نمایندگان بود تا در کنار تبریک پیروزی، درخواست بازنگری در قانون اساسی و پیگیری نظام پارلمانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی را مطرح کنند‌. برخی ضمن تشکر از پیروزی رییس‌جمهور، به دوم خرداد، سالروز روی کار آمدن دولت اصلاحات و همچنین به ایده‌هایی همچون نظام پارلمانی به عنوان جایگزینی برای نظام ریاستی پرداختند‌. رییس مجلس نیز در نطق پیش از دستور به کمیسیون شوراها ماموریت داد با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت کشور و شورای نگهبان طرحی برای ساماندهی بهتر انتخابات ارائه کند‌. از تذکرات مهم دیروز خانه ملت‌، تذکر نماینده اصلاح‌طلب مجلس بود که به صداوسیما انتقاد و اعلام کرد که روزهای آخر انتخابات، صداوسیما بی‌طرفی را کنار گذاشته بود‌. سوال محمود صادقی از وزیر اقتصاد درباره مبانی حقوقی و شرعی افتتاح حساب‌های سپرده قوه قضاییه نیز در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد‌.
علی لاریجانی در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود به برگزاری انتخابات در ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری اشاره کرد و گفت‌: حضور چشمگیر و غیرتمندانه و بامتانت ملت عزیز ایران در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی ستایش‌برانگیز و غرورآفرین بود‌. وی ادامه داد‌: در این حماسه کم‌نظیر تفضل الهی شامل حال ملت شد و با توجهات ولی‌الله اعظم امام زمان(عج) صحنه جدیدی از قدرت ملی کشور ما پیش روی ملت‌ها باز شد‌.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران با انتخابات اخیر در دنیا سربلند شد و در منطقه حضوری قوی پیدا کرد، خاطرنشان کرد‌: در هنگامه‌ای که در صحنه بین‌المللی انواع و اقسام مکر را شاهد هستیم و در منطقه به غایت به‌هم‌ریختگی امنیتی وجود دارد و برخی قدرت‌های بزرگ و بعضی از کشورهای مساله‌ساز به بحران امنیتی منطقه می‌دمند، حضور باصلابت ملت پشتوانه محکم امنیت ملی کشور شده و تداوم انقلاب اسلامی را تضمین کرد‌. لاریجانی ضمن تبریک به حسن روحانی به‌عنوان برگزیده ملت ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری، اعلام کرد‌: برخی کاستی‌ها در روز رای‌گیری مشاهده شد‌. از کمیسیون شوراها می‌خواهم با همکاری مرکز پژوهش‌ها، وزارت کشور و شورای نگهبان طرحی برای ساماندهی بهتر انتخابات ارائه کنند‌. رییس مجلس تصریح کرد‌: در مسیر انتخابات مخصوصا روز رای‌گیری برخی کاستی‌ها مشاهده شد از جمله زمان رای‌گیری که باعث خستگی مردم شد و همچنین در مورد شرایط کاندیداهای ریاست‌جمهوری منطبق با قانون اساسی نیاز به ضوابط روشن‌تر است‌. وی گفت‌: مخصوصا در زمینه مکانیزه کردن انتخابات که قبلا در قوانین مربوطه مورد تاکید واقع شده بود، از حالا پیگیری و نظارت شود که برای انتخابات بعدی با شرایط آسان‌تری ملت عزیز رای خود را در صندوق‌ها بیندازند‌. لاریجانی در بخش دیگری از نطق میان‌دستور خود با اشاره به اجلاس ریاض گفت‌: اینکه رییس‌جمهور آمریکا در ابتدای صحبتش گفت چقدر پول از دولت سعودی گرفته تا در این اجلاس شرکت کند، نکته جالبی است‌ که قابل باور نبود به صورت علنی گفته شود‌. آمریکایی‌ها، ریاض را مرکز مبارزه با تروریسم اعلام کردند‌. کار درستی بود زیرا مرکز صدور تروریسم همان جاست‌.
وی گفت‌:‌ اگر آمریکا موفق شود مانع ارسال پول و سلاح و افراد مسلح از عربستان به سایر نقاط شود، دیگر نه برج دوقلو در نیویورک منفجر می‌شود نه هزاران نفر از مردم بی‌گناه عراق،‌ سوریه و لبنان کشته و زخمی می‌شوند‌. رییس قوه مقننه ادامه داد‌: از عجایب روزگار این است که سعودی‌ها و آمریکا علمدار مبارزه با تروریسم شدند‌. از اشغال افغانستان از سوی شوروی سابق تا امروز که انواع و اقسام جریان‌های تروریستی ایجاد شده. در کدام یک دست سعودی‌ها در پشت صحنه یا روی صحنه آن نبوده است‌؟


دولت درخواستی برای برداشت از صندوق توسعه ملی ندارد
محمدباقر نوبخت در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی که به لایحه اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها اختصاص داشت، اعلام کرد‌: ماده ۳ برنامه ششم توسعه، دولت را موظف کرده است نرخ بیکاری را به 6/8 درصد کاهش دهد‌. وی ادامه داد‌: برای ایجاد ۹۵۵ هزار فرصت شغلی در سال و تک‌رقمی کردن نرخ بیکاری تا پایان برنامه ششم، ۷۷۰ هزار میلیارد تومان مطابق تصویب مجلس باید در اختیار دولت قرار گیرد و لایحه اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه‌ ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمترتوسعه‌یافته، عشایری و مرزی به همین منظور به مجلس ارائه شده است‌. رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد‌: براساس برنامه ششم توسعه سالانه ۷۱ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی باید برای رشد اقتصادی و اشتغال در اختیار دولت گذاشته شود‌. بنابراین دولت از مجلس تقاضا نکرده است در قالب لایحه مذکور 5/1 میلیارد دلار از صندوق برداشت کند‌. این مبلغ به عنوان تسهیلات برای اشتغال روستاییان و عشایر اختصاص می‌یابد و دولت اصلا از صندوق توسعه پولی برداشت نمی‌کند‌.
نوبخت تصریح کرد‌: لایحه اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمترتوسعه‌یافته، عشایری و مرزی با برنامه ششم توسعه و فرامین رهبری هیچ مغایرتی ندارد‌.
سخنگوی دولت با تشریح سیاست ایران در برجام موشکی گفت‌: اگر منظور از برجام موشکی، این است که از سیاست‌های گفته شده عقب‌نشینی کنیم، باید بگویم خیر چنین برنامه‌ای نداریم اما اگر منظور این باشد که جهان را یعنی برخی قدرت‌های جهان را متقاعد کنیم، چنین چیزی وجود دارد‌. برخی قدرت‌های جهان در تلاش هستند قدرت دفاعی موشکی ایران را به عنوان دغدغه برای کشورهای همسایه مطرح کنند‌. باید تاکید کنم ایجاد دلواپسی نسبت به قدرت دفاعی ایران به محدود شدن آن منجر نمی‌شود‌. باید حوصله کرد و با کشورهای همسایه مذاکره داشته باشیم تا القائاتی که نسبت به برنامه دفاعی ایران وجود دارد که موجب ترس آنان و خرید اسلحه می‌شود، خنثی کنیم‌.
وی در واکنش به اظهارات ضدایرانی مقامات سعودی گفت‌: قطعا مواضع ایران انفعالی نخواهد بود‌. حضور ترامپ را به عنوان یک رخداد سیاسی در منطقه ارزیابی نمی‌کنیم. به همین دلیل ارزشی هم برای آن قائل نیستیم‌. آمریکا برنامه داشت به منطقه بیاید و با ترساندن کشورهای منطقه اسلحه بفروشد که چنین کرد اما ایران سیاست خارجی و دفاعی مستمر، پایدار و سنجیده‌ای دارد که بر پایه آن اقداماتش را دنبال می‌کند‌.
در ادامه نمایندگان در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی که بررسی کلیات لایحه حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اختصاص داشت، با تصویب کلیات این لایحه موافقت کردند‌. این در حالی بود که با تصویب جزییات این لایحه 5/1 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال پایدار در اختیار روستاییان و عشایر گذاشته می‌شود‌.
علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران اولین نماینده‌ای بود که بعد از انتخابات فرصت نطق یافت‌. او با تبریک پیروزی حسن روحانی در انتخابات ‌گفت‌: 29 اردیبهشت را باید نقطه عطفی در حوزه معاصر به شمار آورد، به انتخاب حسن روحانی می‌بالیم‌. وی با گفتن «علی برکت‌الله» جمله معروف روحانی، خوشحالی خود را از این پیروزی ابراز کرد‌. قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده مردم دماوند نماینده دیگری بود که در نطق خود به دوم خرداد، سالروز پیروزی دولت اصلاحات و سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر پرداخت‌. وی ضمن تبریک سالروز فتح خرمشهر یادی هم از دوم خرداد و به ریاست رسیدن سیدمحمد خاتمی کرد‌ و گفت‌: دوم خرداد تجلی آگاهی است که ملت ایران را سربلند کرد و در دوم خرداد جنبش اصلاحات به بار نشست. با به ریاست‌جمهوری رسیدن سید محمدخاتمی دولتی روی کار آمد که تهدیدات را از کشور دور کرد و با گفت‌وگوی تمدن‌ها در مسیر ایجاد دولت پاسخگو، رونق اقتصادی و ‌تقویت جامعه مدنی گام برداشت‌. امروز یاد دولت اصلاحات خاطره شیرین ملت ماست و ملت ما بهتر می‌توانند این نقطه عطف در تاریخ سیاسی را مرور کنند‌.
پیشنهاد پیگیری نظام پارلمانی از سوی نماینده مجلس
در این میان محمدحسین فرهنگی نماینده مردم آذرشهر و اسکو به آسیب‌شناسی انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت و گفت‌: فضای پرالتهاب آن هم در موضوعات غیر اولویت‌دار کشور، پول‌پاشی در انتخابات، ‌انواع بداخلاقی از سوی نامزدها و همراهان آنها و ‌طرح ادعاهای خلاف قانون اساسی از جمله مشکلات انتخابات بود‌. وی ضمن اشاره به این موضوع که «هماهنگ نبودن دولت‌ها با مجلس بر مشکلات می‌افزاید‌»، از ثبت‌نام گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری البته با تاخیر گله کرد‌ و گفت: ‌ثبت‌نام گسترده داوطلبانی که فاقد نکات اولیه صلاحیت هستند از نکاتی است که همه ناراحت می‌شویم اما کاری نمی‌کنیم‌.
پس از فرهنگی نوبت به یوسفیان‌ملا نماینده حوزه انتخابیه آمل و لاریجان رسید که خواهان بازنگری در قانون اساسی در مورد انتخاب رییس‌جمهور شد‌. وی گفت‌: در کشورهای دیگر هیچ رییس‌جمهوری بعد از دوران ریاست‌جمهوری باز نمی‌گردد که ثبت‌نام کند، پنج رییس‌جمهور در فرانسه بودند که دوباره نیامدند ثبت‌نام کنند، آقای سارکوزی وقتی خواست دوباره بازگردد دیدید که چه رفتاری با او کردند‌.
یوسفیان‌ملا تاکید کرد‌: مشکلات کشور وقتی شروع شد که خواستیم دوباره به قبل بازگردیم، عملا انتخابات در ایران دو دوره‌ای است، هفت ساله‌اش کنید که تمام شود،‌ مسایل پارلمانی که آقای فرهنگی گفتند قابل بحث است،‌ هم تک تک شما و هم جمع ما در این انتخابات هزینه دادیم و مساله بازنگری را جدی بگیرید‌. ‌الان 38 سال از انقلاب گذشته اما هنوز نمی‌دانیم که معنی رجل سیاسی چیست، پس قانون اساسی ما نیاز به بازنگری دارد‌.
انتقاد صریح از عملکرد انتخاباتی صداوسیما
مصطفی کواکبیان در جلسه علنی زمانی که برای بیان تذکر میکروفنش باز شد،‌ گفت‌: حماسه 29 اردیبهشت که براساس سخن رهبری جشن ملی بود تبریک می‌گویم و همین جا از مجلس و شورای نگهبان درخواست دارم حالا که یک انتخابات باشکوه برگزار شد دیگر به بحث رجل سیاسی بپردازند تا هزار و خرده‌ای فرد نخواهند برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کنند‌. وی با اشاره به حاشیه‌های ایجاد شده در مناظره‌ها و انتخابات، ادامه داد‌: برخی بداخلاقی‌ها در انتخابات بروز داده شد و امیدواریم همه اینها جایش را به رفاقت بدهد و رییس‌جمهور برای حل مشکل کمک کند‌. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در میان صحبت‌هایش عملکرد صداوسیما را هم در زمان انتخابات نقد کرد‌ و گفت: «درست است که برخی از دوستان از صداوسیما تشکر کردند اما صداوسیما این روزهای آخر بیطرفی را کنار ‌گذاشت. الحمدالله با این نتایجی که حاصل شد آنها هم متوجه کارهایشان شدند‌. دیروز جمعی از سپرده‌گذاران موسسه اعتباری کاسپین هم در اعتراض به عدم پرداخت وجوه خود و همچنین بی‌توجهی به سود سپرده‌هایشان مقابل مجلس تجمع کردند‌.