تمايل کشورهاي حاشيه خليج فارس به خريد گاز ايران

معاون وزير نفت در امور گاز از تمايل کشورهاي حاشيه خليج فارس براي خريد گاز از ايران خبر داد و گفت: اکنون و پس از برگزاري انتخابات، فرصت مناسبي براي پيگيري اين امر است. «حميدرضا عراقي» در گفتگو با ايرنا درباره مذاکره با کشورهاي حاشيه خليج فارس براي صادرات گاز، گفت: به تازگي مذاکره اي با آنها نداشته‌ايم، اما به صورت غيرمستقيم گفته‌اند که مي‌خواهند در اين باره مذاکره کنند.
وي با بيان اينکه با کاهش تنش‌ها در منطقه ، شرايط بهبود مي‌يابد، تاکيد کرد، به نظرم پس از برگزاري انتخابات، اين اقدام را بتوان راحت تر پيگيري کرد. اغلب کشورهاي حاشيه خليج فارس با وجود دارا بودن منابع غني نفت، از ذخاير کافي گاز محروم هستند و در بين آنها فقط ايران و قطر به حجم عظيم ذخاير گاز دسترسي دارند و مي‌توانند صادر کنند.
هر چند عراق نيز داراي ذخاير قابل توجه گاز است، اما به دليل شرايط موجود اين کشور، به نظر نمي‌رسد تا سال 2018 يا حتي 2020 بتواند به اين ذخاير دسترسي پيدا کند.
حوزه خليج فارس حدود 730 ميليارد بشکه ذخيره اثبات شده نفت و بيش از 70 تريليون مترمکعب ذخيره گاز طبيعي را در خود جاي داده است. اما با وجود برخورداري اغلب کشورهاي منطقه از ميادين عظيم نفتي، اين کشورها منابع مستقل گازي ندارند و اغلب منابع گازي به صورت گاز همراه با نفت است.


کشورهايي مانند عراق، عربستان، کويت و امارات هر چند داراي منابع گازي هستند اما اين منابع بطور عمده گاز همراه با نفت است و اين کشورها ذخاير مستقل گازي ندارند. توليد اين گازها نخست بر ميزان توليد نفت مبتني است و بيشتر براي تزريق گاز به مخازن استفاده مي‌شود و بنابراين نمي‌تواند به عنوان منبع مطمئن عرضه گاز لحاظ شود.
با توجه به اختصاص گاز ميدان گنبد شمالي قطر به تاسيسات ان.ال.جي (گاز طبيعي مايع شده)، در عمل اين کشور گازي براي صادرات از طريق خط لوله ندارد و بدين ترتيب ايران، تنها کشوري است که مي‌تواند از طريق خط لوله، گاز مورد نياز کشورهاي منطقه را براي مصرف در بخش خانگي، صنايع و آب شيرين کن‌ها تامين کند. بر اين اساس، مسئولان وزارت، توجهي ويژه به تامين نيازهاي گازي کشورهاي منطقه داشته و حتي مذاکراتي را نيز انجام داده‌اند. در حاضر، ايران، صرفا به ترکيه گاز صادر مي‌کند و قرار است که از سال جاري نيز صادرات گاز به عراق را آغاز کند.
پاکستان کشور ديگري است که تمايل خود را براي واردات گاز از ايران اعلام و قراردادي را نيز امضا کرده، اما تاکنون اقدامي‌براي احداث خط لوله انتقال گاز انجام نداده است.
بر اساس قرارداد گازي تهران – اسلام آباد، تا سال آينده ايران بايد به طور ميانگين روزانه حدود 21 ميليون و 500 هزار مترمکعب گاز به پاکستان صادر کند و با وجود مراحل نهايي ساخت و آماده سازي خط لوله انتقال گاز ايران اما طرف پاکستاني هنوز ساخت لوله گاز را در خاک کشور خود آغاز نکرده است. ايران در سال‌هاي اخير با عمان، امارات و کويت مذاکراتي را براي صادرات گاز داشته که به‌امضاي قرارداد با عمان منجر شده است. قرار است گاز صادراتي ايران درعمان به گازطبيعي مايع شده (ال.ان.جي ) تبديل و به بازارهاي هدف صادر شود. اما مذاکره با کويت و امارات به دليل برخي مسايل سياسي در 2 سال اخير متوقف شده است.
ايران اعلام کرده است که در سال‌هاي آينده از ظرفيت صادرات روزانه 200 تا 300 ميليون مترمکعب گاز برخوردار خواهد بود.