تحويل دناپلاس ايران خودرو از مرداد ماه

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو گفت: تحويل نخستين سري محصولات دناپلاس ايران خودرو از مردادماه آغاز مي‌شود و 16دستگاه نخست توليدي از اين محصول به پاس ايثارگري شهداي آتش نشان حادثه پلاسکو به خانواده اين عزيزان اهدا خواهد شد.
به گزارش ايلنا، مهندس‌هاشم يکه زارع اظهار کرد: پس از آنکه طرح پيش فروش محصول دناپلاس ايران خودرو چندي پيش و يک روز پس از افتتاح خط توليد آن توسط رئيس جمهوري اجرا شد، تحويل سري نخست اين محصولات از مردادماه آغاز خواهد شد.
وي افزود: همانطور که در مراسم آغاز توليد انبوه دناپلاس اعلام شد، 16دستگاه نخست دناپلاس خروجي از خطوط توليد ايران خودرو، به خانواده‌هاي آتش نشانان پلاسکو اهدا خواهد شد. مهندس يکه زارع گفت: هزينه خريد اين خودروها توسط کارگران و صاحبان کارگاه‌ها و کارخانه‌هاي قطعه سازي بخش خصوصي و کارگران گروه صنعتي ايران خودرو تامين شده که مردادماه تحويل خانواده شهداي آتش نشان پلاسکو خواهد شد.
دنا پلاس محصولي است که با همت و بهره گيري از دانش فني متخصصان ايراني و تکنولوژي روز دنيا در گروه صنعتي ايران خودرو توليد شده است. اين محصول مطابق با فناوري‌هاي نوين خودروسازي به روز رساني شده است.


پيش تر شرکت ايران خودرو، عرضه خودرو جديد خود را با نام دناپلاس طي خبري به اطلاع عموم رسانده بود.
در آن خبر ايران خودرو هدف خود را از اين اقدام حفظ و ارتقاء جايگاه خودرو دنا به عنوان خودرو نيمه لوكس اعلام کرده بود. اصل خبر اين بود: « شركت ايران خودرو قصد دارد در راستاي جلب رضايت مشتريان خودروي جديدي از خانواده دنا با نام دنا+ به بازار عرضه نمايد».
در ادامه خبر آمده بود: «همانطور كه ميدانيد لزوم توجه به انتظارات روزافزون مشتريان ايران‌خودرو از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده و لذا حفظ و ارتقاء جايگاه خودرو دنا به عنوان خودرو نيمه لوكس برند داخلي داراي اهميت خاصي مي‌باشد.
به همين خاطر شركت ايران خودرو اقدام به تعريف پروژه اي براي عرضه يك محصول جديد تحت عنوان دنا + (دنا پلاس) نموده كه هدف از آن بهبود و ارتقاء سطح كيفي، ظاهري و استفاده از تجهيزات كامل‌تر در اين خودرو بوده است».
افتتاح خط توليد دناپلاس توسط رييس جمهور
و چنين شد که دنا پلاس وارد خط توليد شد و خبر افتتاح آن توسط حسن روحاني رييس جمهور روي سايت‌هاي خبري قرار گرفت و موضوع خبر رسانه‌ها شد. رييس جمهور به هنگام افتتاح خط توليد دناپلاس از ورود ايران به عرصه رقابت‌هاي جهاني خبر داده بود.
در خبرها آمده بود: « حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در حاشيه افتتاح دو خودرو «دناپلاس» و «پژو 2008» گفت: امروز در اينجا دو خط توليد خودرو رسماً افتتاح و شروع به بهره‌برداري مي‌کند،‌ يکي دناپلاس بود که قطعات آن 100 درصد ايراني است و ديگري خودرو پژو 2008 است که به صورت مشترک و با سرمايه‌گذاري 50-50 ميان ايران و فرانسه توليد مي‌شود.
رييس جمهور اظهار کرد: اين براي اولين بار است که ايران در صنعت خودرو وارد رقابت جهاني مي‌شود. يعني 30 درصد خودروهايي که در اينجا توليد و مونتاژ نهايي مي‌شوند به دنيا صادر خواهند شد و خودرويي که‌امروز در اختيار ايرانيان ما قرار مي‌گيرد خودرويي است که يک ماه و نيم قبل در فرانسه به بازار آمده است.
وي تأکيد کرد: بنابراين ما در مسأله خودروسازي وارد رقابت جهاني شديم و اين روز مبارکي براي صنعت خودرويمان، مهندسين، کارگران و کشورمان خواهد بود.
مشخصات فني دنا پلاس
دنا پلاس از لحاظ مشخصات فني مانند دنا است. اين دو خودرو از موتور EF7 بهره مي‌برند. اين موتور حجم ۱۶۴۶ سي‌سي (۱۷۰۰ سي‌سي اسمي)، ۴ سيلندر و ۱۶ سوپاپ دارد. حداکثر قدرت خروجي موتور دنا پلاس ۱۱۵ اسب بخار است که در ۶۰۰۰ دور در دقيقه به دست مي‌آيد. استاندارد آلايندگي دنا و دنا پلاس يورو۴ است.
دنا و دنا پلاس با شتاب صفر تا ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت ۱۲.۰۳ ثانيه، تا نهايت سرعت ۱۹۰ کيلومتر بر ساعت مي‌پيمايند. مصرف سوخت اين دو خودروي ترکيبي توليد ايران خودرو ۸.۱ ليتر بنزين در ۱۰۰ کيلومتر است.
طراحي خودروي دنا پلاس صرفا توسط کارشناسان ايران خودرو انجام شده و در ساخت ماشين آلات مورد نياز خط جديد توليد، همکاري‌هايي با شرکت‌هاي بين المللي صورت گرفته است.
دناپِلاس داراي امکانات و تجهيزاتي است که براي نخستين بار در يک خودروي ساخت داخل با برند ملي وجود دارد. اين خودرو نخستين محصول ملي است که با سان‌روف ،دوربين ديد عقب و جايگزيني سيستم چندرسانه اي جديد با مالتي مدياي فعلي به بازار عرضه مي‌شود. تحول گرافيک داخلي چراغ‌ها، باعث جذابيت بيش‌تر خودرو شده البته شکل کلي چراغ و ابعاد فيزيکي آن بدون تغيير باقي مانده است.