بررسي طرح رتبه‌بندي بانک‌ها در بانک‌مرکزي

رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي با بيان اينکه طرح رتبه‌بندي بانک‌ها در بانک مرکزي در حال بررسي است، گفت: مي‌توان بانک‌ها را در اعطاي تسهيلات، خدمات صرافي، تامين سرمايه و ساير خدمات بانکي طبقه‌بندي کرد و حسب رتبه‌بندي به آنها مجوز فعاليت داد.
کوروش پرويزيان در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره رتبه بندي بانک‌ها گفت: يکي از انتظارات و درخواست‌هاي کانون بانک‌هاي خصوصي از بانک مرکزي اين است که نه تنها براي بانک‌ها رتبه بندي انجام شود بلکه به نوعي بانک‌ها براساس شاخص‌هاي مختلف تقسيم و تفکيک شوند.
رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي تقسيم و تفکيک بانک‌ها براساس شاخص‌هاي مختلف را در مراجعه مردم مهم دانست و گفت: با تقسيم بانک‌ها مردم مي‌توانند براساس نوع خدمات بانکي که به آن نياز دارند، به بانک‌ها مراجعه کنند.
مديرعامل بانک پارسيان با بيان اينکه بانک‌هاي توسعه اي در بخش‌هاي صنعت يا کشاورزي فعاليت مي‌کنند، افزود: مشتريان و ذي نفعان بانک‌هاي توسعه اي مي‌توانند به اينگونه بانک‌ها مراجعه کنند؛ نبايد مردم سردرگم باشند و به هر جايي که تابلو بانک داشت، براي خدمات بانکي مراجعه کنند.


رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي ادامه داد: بانک‌ها بايد حسب رتبه بندي مجوز فعاليت داشته باشند و اين رتبه بندي دامنه فعاليت آن بانک را مشخص کند؛ نبايد هر موسسه اي که نام بانک داشت، بتواند تمامي‌خدمات بانکي را ارائه
کند.وي با اشاره به تفاوت موسسات سهامي‌عام، سهامي‌عام پذيرفته شده در بورس و سهامي‌خاص گفت: اين طبقه بندي در شبکه بانکي نيز مي‌تواند وجود داشته باشد؛ موسسات و بانک‌ها مي‌توانند براي هر فعاليتي يک مجوز خاص از بانک مرکزي بگيرند و در صورتي‌که بخواهند يک فعاليت جديد اضافه کنند، از بانک مرکزي مجوز بگيرند و به عنوان مثال هر بانکي نتواند فعاليت ارزي داشته باشد.
پرويزيان توضيح داد که بانک مرکزي مي‌تواند با استناد به استانداردهاي بانکي از جمله کفايت سرمايه يا تطبيق با بال-۳ نسبت به اعطاي مجوز به بانک‌ها براي فعاليت در روابط بين الملل اقدام کند.
مديرعامل بانک پارسيان مجوزهاي بانک مرکزي براي خدمات الکترونيک و خدمات پرداخت را يادآور شد و افزود: در حال حاضر بانک‌ها مي‌توانند براساس ماموريتي که دارند، مجوز فعاليت خدمات الکترونيک يا خدمات پرداخت را داشته
باشند.
رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي اظهارداشت: بانک مرکزي مي‌تواند به برخي از بانک‌ها تنها براي فعاليت در يک محل يا جغرافياي خاص را بدهد؛ در مورد سپرده گيري نيز مي‌توان به بانک‌ها به نسبت کفايت سرمايه و شاخص‌هاي ديگر مجوز داد هرچند که بانک مرکزي شاخص‌هاي نظارتي مشخصي نيز براي کنترل و نظارت دارد.
وي خاطرنشان کرد که مي‌توان بانک‌ها را در اعطاي تسهيلات، خدمات صرافي، خدمات تامين سرمايه و ساير خدمات بانکي طبقه بندي و حسب رتبه بندي به آنها مجوز فعاليت داد؛ اين موضوع باعث عملکرد بهتر بازار پولي و مالي شده و مردم نيز به عنوان مشتري و مراجعه کننده مي‌توانند از خدمات بهتري برخوردار شوند.