15 میلیونی که رای ندادند

ضیاء مصباح- طبق آمار اعلام شده واجدان شرایط رای‌دهی که 56 میلیون نفر اعلام شد با کسر 41 میلیونی که رای دادند، از 15 میلیون نفر دیگر نباید به سرعت عبور کرد.
این بخش مهم یعنی 8/26 درصد واجدان شرایط جامعه کشورمان کجایند، چه می‌گویند و چه می‌خواهند. به عبارت دیگر جمعیتی برابر با طرفداران رییسی- به گردونه گزینش رییس مملکت‌شان نیامدند و در صحنه انتخابات نبودند.
اگر 8/6 درصد این جامعه را به دلایل مختلف و موجه همچون بیماری، مسافرت، سالمندی و.... از این گردونه خارج کنیم 20 درصد معادل بیش از 11 میلیون نفر (از هر 10 نفر واجدان شرایط رای دادن یعنی افراد بالغ جامعه، دو نفر) وارد این عرصه نشدند.
اگر طرفداران تغییر با تعریف رییسی و قالیباف را فعال‌ترین گروه در عرصه انتخابات و متظاهر یا معتقد به شعارها بدانیم که با نگرانی از ادامه روش و منش دولت روحانی به دلایل فردی یا گروهی در صحنه برگزیدن رییس قوه اجرایی مملکت‌مان از مدت‌ها قبل آن هم سازمان‌یافته، تشکیلاتی، منظم و با داشتن قدرت مانور، با برنامه، بودجه‌های فراوان بی‌حساب و کتاب و هماهنگ حضور فعال داشتند و به جد از جان و دل، باانگیزه و هدف، سخت در این مسیر می‌کوشیدند را ملاک قرار دهیم، از سویی همراهان دولت تدبیر و امید را که معادل42 درصد واجدان شرایط رای دادن بودند از لحاظ مختلف مورد مطالعه قرار دهیم می‌توان گفت در انتخابات 29 اردیبهشت همه و همه دارای انگیزه قوی مشارکت در عرصه انتخابات سر‌نوشت‌ساز و در ایفای نقش اجتماعی در حد توان کوشا بودند و با تعاریف منطقی و اصولی برمبنای استدلال خود و تشکیلاتشان، صحنه را به حریف واگذار نکردند و از نتایج کوشش صادقانه خود با همه موانع و تردیدها برخوردار شدند، که باش تا صبح دولتش بدمد.


در این میان باید پرسید و کنجکاو شد بقیه یعنی 20 درصد واجدان شرایط چرا نیامدند و چرا طی حداقل یک‌ماهه اخیر هیچ توصیه و تذکری بر آنان اثرگذار نبود و نشد؛ آنان در کجای جامعه سیاسی قرار دارند؟
بی‌تفاوتی در مورد این عزیزان که به نظر نگارنده مسوول‌ترین گروه و پایدارترین عقیده‌مندان را در خود جای داده، مطلقا مناسب نیست و این جامعه دلسوخته‌ترین و نگران‌ترین‌ها هستند که شرایط را به دلایلی روشن، پاک و خالص نیافته‌اند و روش‌های متداول از قبیل شورای نگهبان و احراز شایستگی‌ها را با تعاریف رایج، قابل دفاع و مناسب و شایسته ایرانیان نمی‌دانند.
اینان تحت هر شرایطی به بازی وارد نشده، تن به تبلیغات آنچنانی نداده و نمی‌دهند در حالی که به مراتب بیش از من و شما دارای عرق ملی و دلواپس ملک و ملتند و نتوانستند خود را وارد این ماجرا کنند و ما رای‌دهندگان را بازی خورده می‌دانند و می‌شمارند. به راستی دولت ابقا شده روحانی در دوران تصدی جدید خود برای این جامعه قوی، موثر، ساکت، نگران و متعهد واقعی از همه مهم‌تر بخواهی نخواهی اثرگذار چه برنامه‌ای دارد و در مسیر جلب رضایت آنان تا سال 1400 که نباید صحنه را در آن زمان واگذار کند چه خواهد کرد؟نکند آنان را به جلای وطن فرابخوانند که در گذشته نه‌چندان دور چنین موجی فراگیر شد و در درون نیز توصیه‌ها، تهدیدها و تحدیدها یا برچسب ضدانقلاب و از این‌گونه تهمت‌ها که دیگر در این شرایط با حماسه 29 اردیبهشت مطلقا مسموع نیست.
Z.Mesbah1944i@gmail.com