ترافیک دیپلماسی درعربستان

نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس با آمریکا دیروز با مشارکت دونالد ترامپ و مقامات کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس آغاز شد. این نشست پس از پایان هفدهمین نشست مشورتی سران خلیج‌فارس برگزار شد.
ریاست این نشست را رییس‌جمهور آمریکا و پادشاه عربستان بر عهده دارند و نشست مذکور با حضور امیر قطر، امیر کویت، پادشاه بحرین، ولیعهد ابوظبی و معاون نخست‌وزیر عمان برگزار شد. پس از نشست سران کمپ دیوید در سال ۲۰۱۵ و نشست سران ریاض در ۲۰۱۶، این سومین نشست سران کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با آمریکاست.
از زمان روی کار آمدن ترامپ در ۲۰ ژانویه گذشته، این اولین نشست سران کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با آمریکاست. همچنین مساله دخالت‌های ایران در منطقه‌، بحران یمن، همکاری امنیتی، بحران لیبی و مبارزه با تروریسم، در راس دستورکارهای این نشست سران قرار داشت.
همچنین در این نشست توافقنامه‌ای برای نظارت بر منابع مالی تروریسم امضا ‌شد و تفاهماتی بین آمریکا و سران شورای همکاری خلیج‌فارس برای تاسیس مرکزی جهت هدفگیری حامیان تروریسم صورت گرفت. پس از این نشست، نشست سران کشورهای عربی اسلامی با آمریکا با مشارکت ترامپ و مسوولان و نمایندگان ۵۵ کشور عربی و اسلامی آغاز شد.


امضای توافق ۵۰۰ میلیارد دلاری
وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانسی مطبوعاتی سفر دونالد ترامپ به ریاض را تاریخی نامید و توافق‌های امضا‌شده میان دو کشور در جریان این سفر را بی‌سابقه خواند.
عادل الجبیر در این کنفرانس مطبوعاتی با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود گفت: سفر رییس‌جمهور آمریکا به عربستان آغاز ساخت آینده‌ای جدید در روابط استراتژیک دوجانبه و تقویت همکاری‌ها میان دو کشور و جهان عرب و اسلام است. او همچنین به توافق‌های امضا‌شده میان سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و ترامپ اشاره کرد و گفت این توافق‌ها به شراکت استراتژیک قوی‌تر میان دو کشور می‌انجامد.
وزیر امور خارجه عربستان تصریح کرد: این مساله‌ای بی‌سابقه است. از قبل انتظار چنین توافق‌هایی میان دو کشور برای تقویت شراکت استراتژیک را نداشتیم و دوست داریم در راه این شراکت گام برداریم. عربستان و آمریکا مجموعه توافق‌هایی را در زمینه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، بخش تکنولوژی، بخش‌های دفاعی و تولیدات ویژه امضا کردند که براساس آن عربستان و آمریکا در اقتصادهای یکدیگر سرمایه‌گذاری‌ می‌کنند. تنها در بخش دفاع و خریدهای فوری سعودی‌ها از آمریکا، توافق شد ریاض ۱۱۰ میلیارد دلار سلاح از آمریکا بخرد و در طول ۱۰ سال تا ۳۵۰ میلیارد دلار دیگر در این زمینه هزینه شود.
در مقابل دولت ترامپ هم وعده داده خط مونتاژ برخی تولیدات دفاعی خود را به عربستان منتقل کند که از جمله آن قرارداد غول‌های تسلیحاتی آمریکا یعنی لاکهید مارتین، جنرال داینامیک، رایتون‌ جنرال الکتریک با سعودی‌هاست. آمریکا طبق این توافق باید خط مونتاژ بالگردهای نظامی بلک‌هاوک را به عربستان منتقل کند. تحقیقات، برنامه‌ریزی و ساخت ۵۰ درصد از نیازهای ارتش عربستان به انواع خودروهای زرهی شامل تانک و خودروهای سبک و سنگین نیز به آمریکایی‌ها واگذار شد که خط تولید این محصولات باید در داخل عربستان ایجاد شود.
عادل الجبیر ارزش توافق‌های امضا‌شده میان دو کشور را حدود ۵۰۰ میلیارد دلار ارزیابی کرد‌ و گفت: تحول فنی میان دو کشور به تقویت و رشد اقتصاد و افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری آمریکا در عربستان می‌انجامد. سعودی‌ها قرار است علاوه بر خرید مستقیم تسلیحات از آمریکا دست‌کم ۴۵ میلیارد دلار نیز در بازارهای ایالات متحده سرمایه‌گذاری کنند. خرید و ارتقای سیستم‌های دفاع موشکی تاد و پاتریوت یکی دیگر از توافق‌های دو کشور است که سعودی‌ها مقابله با توان موشکی ایران را به شکل مشخص در این قرارداد مورد توجه قرار داده‌اند.
رییس دستگاه دیپلماسی عربستان همچنین از مذاکرات گسترده میان ملک سلمان با ترامپ درخصوص رویارویی با چالش‌های موجود، روابط دوجانبه و راه‌های تقویت همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف خبر داد و گفت: در این مذاکرات درباره مساله تروریسم و تندروی و راه‌های رویارویی با آن گفت‌وگو شد.
تیلرسون: فروش اسلحه به عربستان هشداری به ایران
به گزارش ایسنا، علاوه بر این دو طرف درباره اقدامات لازم برای پایان دادن به آنچه از آن به عنوان مداخله ایران و حمایت از تروریسم یاد کردند، به گفت‌وگو پرداختند. رکس تیلرسون ادعا کرد بسته تسلیحاتی که آمریکا در قرارداد فوری و سپس طی ۱۰ سال در اختیار عربستان قرار داده به افزایش امنیت عربستان و منطقه خلیج‌فارس در مقابل تهدیدات موشکی ایران منجر خواهد شد.
وزیر خارجه آمریکا گفته بستن قرارداد فروش اسلحه به عربستان پیامی برای ‌رقیب سرسخت عربستان، ایران است. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان هم ایران را به حمایت از طالبان و ایجاد بی‌ثباتی در افعانستان متهم کرد. وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفته قرارداد فروش اسلحه به عربستان امنیت این کشور و نیز تمامی منطقه را از نفوذ ایران و تهدید مرزهای عربستان سعودی از تمامی جهات محافظت می‌کند.
وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی‌اش در ریاض در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است او زمانی گوشی تلفن را بردارد و با محمدجواد ظریف تماس بگیرد، گفت او هرگز گوشی تلفن را به روی کسی که بخواهد حرف بزند یا یک گفت‌وگوی موثر و مفید داشته باشد، قطع نمی‌کند. تیلرسون در ادامه گفت: در حال حاضر من برنامه‌ای برای تماس با همتای ایرانی‌ام ندارم اگرچه به احتمال زیاد ما در زمان مناسب با هم حرف خواهیم زد.
دیدار با پادشاه بحرین
رییس‌جمهور آمریکا دیروز در دیدار با پادشاه بحرین گفت: روابط واشنگتن با بحرین بهبود خواهد یافت. دونالد ترامپ در دیدار‌ با شیخ حمد بن عیسی آل‌خلیفه گفت: کشورهای ما روابط شگفت‌انگیزی با یکدیگر دارند اما طی مدت اخیر تا حدی این روابط دچار گسستگی شد، هرچند در این دولت روابط ما دچار هیچ گسستگی نخواهد شد. او اظهار کرد: قرار است روابط بسیار بلندمدت داشته باشیم و من بسیار مشتاق به این روابط هستم چراکه چیزهای مشترک بسیاری بین ما وجود دارد.این در حالی است که دونالد ترامپ در سخنرانی دیروز خود رهبران 50 کشور مسلمان جهان را مورد خطاب قرار داد تا چالش افراط‌گرایی به عنوان نبرد میان خیر و شر را مورد توجه قرار دهند و از رهبران عربی خواست تروریست‌ها را از مکان‌های مقدس خود بیرون بیندازند. همچنین این سخنرانی همزمان با تلاش ترامپ برای جلب نظر هم‌پیمانان عربی آمریکا انجام شد چراکه ترامپ دیدارهای شخصی با رهبران چند کشور از جمله مصر و قطر داشت و در یک میزگرد با شورای همکاری خلیج‌فارس شرکت و با پادشاه عربستان مرکز مبارزه با تروریسم جدید ریاض را افتتاح کرد.
همچنین ترامپ در سخنرانی خود به شکلی قابل مشخص از اشاره به دموکراسی و حقوق بشر خودداری کرده چراکه رهبران کشورهای عربی نسبت به این دو عنوان دل خوشی ندارند. آمریکا در دولت اوباما از پاسخ بحرین به قیام‌های مربوط به بهار عربی انتقاد کرده بود.
براساس کپی سخنرانی ترامپ او می‌گوید: ما اینجا نیامده‌ایم تا به کسی درس بدهیم و به دیگر مردمان بگوییم چطور زندگی کنند و چه کاری انجام دهند و چه کسی باشند. ما اینجا هستیم تا به جای آن پیشنهاد مشارکت در ساختن آینده‌ای بهتر برای همه ما را بدهیم.