دورنمای تالار شیشه‌ای پس از انتخابات

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روز گذشته شاخص بازار سرمایه با توجه به نتیجه آرای ریاست‌جمهوری نزدیک به یک درصد رشد کرد، گفت: اگر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع آقای رییسی بود، شاخص ریزش می‌کرد. حسین خزلی‌خرازی در گفت‌وگو با ایلنا ضمن بیان اینکه روز گذشته با توجه به نتایج آرای ریاست‌جمهوری شاخص بورس نزدیک به یک درصد رشد کرد، گفت: روز گذشته شاخص بورس رشد 730 واحدی را تجربه کرد. وی تاکید کرد: به طور قطع اگر نتایج آرا به نفع آقای رییسی بود شاهد ریزش شاخص بورس می‌شدیم. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مهم‌تر از رشد شاخص بورس میزان حجم معاملات است، اظهار داشت: خوشبختانه روز گذشته حجم معاملات چیزی حدود 30 میلیارد تومان بود که نشان می‌دهد برای صف خرید، عرضه وجود داشت و این نشان‌دهنده گرمای بازار سرمایه است. خزلی‌خرازی با تاکید بر اینکه در دولت یازدهم نرخ‌های سهام و رشد شاخص منطقی شد، ادامه داد: در دولت احمدی‌نژاد شاخص به طور غیرمنطقی و بدون دلیل اقتصادی رشد داشت اما در دولت یازدهم تغییرات بازار سرمایه با پشتوانه بود و اعداد و ارقام واقعی شد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: در دولت احمدی‌نژاد هرچند سهامداران افزایش سود را تجربه کردند ولی این سودها، تورمی بودند و قطعا سودهای واقعی نبودند اما ترجیح فعالان بازار سرمایه به تمدید دولت روحانی بود تا در فضای واقعی فعالیت کنند و به همین دلیل به تمدید دولت یازدهم رای دادند هرچند برخلاف منافع‌شان بود. وی درباره وضعیت بازار سرمایه در شرایط تغییر کابینه دولت گفت: این موضوع را نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما به طور قطع بورس و شاخص از شخص وزیر اقتصاد سیگنال نمی‌گیرد و به طور قطع عواملی روی بورس تاثیر مثبت می‌گذارند که به دنبال تسریع رونق در فضای کسب‌وکار باشند.
چشم‌انداز معاملات
افزون بر این یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه انتظار می‌رود در بلندمدت، روند صعودی بازار سرمایه ادامه داشته باشد، گفت: البته تداوم رشد شاخص به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت دوازدهم نیز بستگی دارد اما در حالت بدبینانه، بازار سرمایه نوسانات خنثی خواهد داشت، بر این اساس، احتمال شکل‌گیری روند نزولی در بازار سرمایه ضعیف است. بهروز عباس‌زاده تحلیلگر بازار سرمایه درباره تاثیر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بر بازار سرمایه بیان داشت: تاثیر کوتاه‌مدت نتیجه انتخابات را روز شنبه شاهد بودیم به طوری که شاخص بورس رشد بیش از 700 واحدی داشت. به گزارش ایرنا، این کارشناس بورس با بیان اینکه رشد شاخص‌های بورس ناشی از خوشبینی فعالان بازار سرمایه به دولت روحانی است، افزود: البته باید توجه داشت که رشد شدید شاخص بورس در روز گذشته به دلیل هیجان بازار بود و در روزهای آینده روند رشد به صورت تدریجی و معقولانه خواهد بود. عباس‌زاده اضافه کرد: تاثیر دیگر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، کاهش ریسک‌های بازار سرمایه است به طوری که فعالان بازار سرمایه با توجه به انتخاب روحانی، نسبت به بهبود شرایط بورس، امیدوار شده‌اند. وی یادآور شد: البته دولت فعلی برای بازار سرمایه شناخته شده است اما در صورت برنده شدن رقبای دیگر، نسبت به چگونگی سیاست‌های اقتصادی و وضعیت آینده بورس، ابهام ایجاد می‌شد و ریسک‌ها افزایش می‌یافت. این کارشناس بورس ادامه داد: با توجه به افت قیمت‌ها در چند ماه گذشته و کاهش ریسک‌های سیستماتیک بازار، سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی جذاب شده و صنایع خودرو، بانک و رایانه و مخابرات صنایع پرپتانسیل بازار هستند. وی با بیان اینکه در گروه خودرویی گزارش‌های خوبی ارائه شده است، ادامه داد: دولت یازدهم از صنعت خودرو حمایت زیادی کرده است و با توجه به تداوم دولت روحانی، نسبت به تقویت بیشتر این صنعت امیدواری وجود دارد. وی بیان داشت: در صنعت بانکی نیز با توجه به افت زیاد سهام این گروه و برنامه دولت برای اصلاح نظام بانکی احتمال افزایش سرمایه بانک‌ها زیاد است زیرا ادامه شرایط فعلی که جذب سپرده برای پرداخت سود بالای سپرده‌های قبلی صورت می‌پذیرد نمی‌تواند ادامه داشته باشد بنابراین در صورت افزایش سرمایه، سهام گروه بانکی نیز می‌تواند با اقبال مواجه شود. عباس‌زاده همچنین بیان داشت: دولت روحانی بر توسعه دولت الکترونیک و صنعت فناوری اطلاعات تاکید زیادی دارد بنابراین پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های مخابراتی و رایانه‌ای در دولت جدید شرایط رو به رشدی داشته باشند.
تقویت بازار سرمایه
از سویی دیگر یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه رییس دولت دوازدهم باید برنامه‌های خود را درخصوص بازار سهام ارائه دهد، گفت: مادامی که بورس در اقتصاد کشور در حاشیه باشد نمی‌توان به پویایی اقتصاد و رونق اقتصادی امید داشت. ابراهیم خلیلی در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اشاره به تاثیرپذیری بورس از انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: متاسفانه در جریان رقابت‌های انتخابات هیچ‌یک از نامزدها برنامه مدون و مشخصی را در خصوص بازار سرمایه ارائه ندادند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی از کارکردهای اصلی بورس تامین مالی بنگاه‌ها و صنایع مختلف است و بر این اساس در اقتصادهای پیشرو دنیا به جایگاه بورس اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود. بر این اساس رییس دولت دوازدهم باید برنامه‌های خود را در خصوص بازار سهام ارائه دهد. وی با بیان اینکه یکی از مشکلات کنونی اقتصاد ما بانک‌محور بودن آن است، اضافه کرد: مادامی که بورس در اقتصاد کشور در حاشیه باشد، نمی‌توان به پویایی اقتصاد و رونق اقتصادی امید داشت. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بر این اساس فعالان بازار سهام از تیم اقتصادی دولت انتظار تا برنامه‌های خود را برای رسیدن بورس به جایگاه واقعی خود در اقتصاد ارائه دهند. وی در ادامه در ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در قبال بازار سرمایه اظهار داشت: در چهار سال گذشته بورس جایگاهی در تصمیم‌گیری‌های دولت نداشته از این رو نگاهی به وضعیت این بازار نشان می‌دهد رکود سنگینی بر بورس در این دوران حاکم بوده است و هیچ اقدامی نیز توسط متولیان امر برای حمایت از بورس در این مدت صورت نگرفته است.