در حالیکه هنوز تا زمان آغاز پارلمان یازدهم باقی مانده است و کشور در بحران کرونا گرفتار است اصولگرایان از هم اکنون برای ریاست مجلس به رقابت با یکدیگر و لابی گری مشغول شده اند

عجله برای رئیس شدن!
آفتاب یزد- گروه سیاسی : در شرایطی که در کشور و البته جهان ، هفته هاست که هر موضوعی و سوژه ای و مسئله ای به واسطه بحران کرونا پنهان می‌ماند وکمتر به چشم میاید، اما در پس پرده هستند کسانی که تلاش می‌کنند همچنان برای فعالیت‌های معمول خود در پسا کرونا ، نقشه‌ها بکشند و اهداف رویاییشان را به تحقق بنشانند. موضوعی که به عینه در میان سیاستمداران ایرانی نیز صدق می‌کند. مجلس نشنیان آتی نیز که در اسفندماه پیش از شیوع کرونا برای برنامه‌های بلند مدت خود خیز برداشته بودند ازاین قاعده مستثنی نیستند.
حالا نمایندگان اصولگرای یازدهم که در شرایطی بسیار عجیب و خاص درکشور و به واسطه نحوه مشارکت مردم در انتخابات و عدم حضور اصلاح طلبان شاخص توانستندکرسی‌های پارلمان آینده را تمام و کمال از آن خود کنند به نظر میاید در شرایطی بی رقیب، خود رقیب خودشده اند و از هم اکنون، رنگ وبوی این اختلاف و رقابت میان شخصیت‌های اصولگرایی به چشم میاید. بخصوص اینکه دراین مجلس هستند کسانی که هریک در سودای ریاست مجلس پای به انتخابات اسفندماه گذاشته اند و همین امر کافی است تا چهره هایی که شاید رقبای ریاست آتی پارلمان باشند، علاوه براینکه به عنوان یک اصولگرا به دولت میتازند ، به عنوان رقیب کرسی ریاست بر خودشان نیز همین طور .
> انتخاب رئیس مجلس


باید بدون تطمیع و تهدید انجام شود
دو روز پیش خبری آمد از اظهارات مصطفی میرسلیم از منتخبان مجلس یازدهم و البته از نامزدهای ریاست جمهوری 96 که شکل و شمایل یک کنایه داشت و عتاب آمیز بود . بسیاری معتقدند که روی سخن او بیشتر ازهمه به قالیباف است. چرا که به نظر میاید قالیباف تحرکات خودش برای ریاست مجلس را از هم اکنون شروع کرده است و صحبت‌های میرسلیم نیز از همین بابت است
میرسلیم درباره ریاست مجلس یازدهم گفته است : در این برهه تاریخی که کشور درگیر مشکلات عدیده ای است طرح زودهنگام موضوع ریاست مجلس آینده مبحثی انحرافی است و هرکسی در این راه گام بردارد حتما مسیر را اشتباه می‌رود.
او افزود: انتخاب ریاست مجلس فرایندی قانونی دارد که باید در وقت خودش و طبق آئین نامه داخلی مجلس، بویژه بدون تطمیع و تهدید انجام گیرد.
میرسلیم با اشاره به اینکه ورود زودهنگام به این موضوع عوارضی دارد که باید از آن پرهیز کرد، به خبر آنلاین گفته است شورای نگهبان منطبق بر وظیفه نظارت استصوابی همچنان عملکرد منتخبان مجلس را رصد کند و هرجا به این نتیجه رسید که عملکرد بعضی از منتخبان خارج از چارچوب قانونی و خدای نکرده مبتنی بر استفاده از امکانات برای تاثیر گذاری بر ساختار مجلس آینده است، به وظیفه قانونی خویش عمل کند.
با توجه به تحرکات قالیباف برای ریاست آتی مجلس از یکسو و البته این اظهارات معنادار میر سلیم به نظر میاید که هنوز مجلس یازدهم شروع نشده و در حالیکه کشور درگیر بحران کروناست. افرادی که احتمال ریاستشان در پارلمان آتی وجود دارد و یا آنکه خیال ریاست بر سرشان زده ، از یکسو لابی گری‌ها و تحرکاتشان را بیشتر کرده اند و از سویی دیگر حضورشان در رسانه‌ها و از طرفی دیگر طعنه و کنایه و رقابتشان با یکدیگر راافزون .
به این معنا که بعید نیست شخص میرسلیم هم ، همچون قالیباف به فکر به دست آوردن کرسی‌های مجلس آتی برای خود باشد .
جالب اینکه همین چند روز پیش بود که قالیباف و میرسلیم در اقدامی رسانه ای و نمایشی به بهانه کرونا و مدیریت ضعیف آن؛ بردولت تاختند تا ازاین طریق بخواهند خود را بیش از دیگری دلسوز مردم و نگران شرایط کنونی کشور بدانند، یکی در رشته توئیت‌هایش به نام مردم، انتقام لقب سرهنگی که حسن روحانی به او داده بود را از وی گرفت و دیگری در نامه ای سرگشاده با مقصر دانستن رئیس جمهور در جان باختگان کرونا تلافی 24 میلیون رای وی در مقابل خود در انتخابات 96 را در آورد . حال آنکه بسیاری این واکنش میرسلیم و قالیباف به طور موازی با یکدیگر را نوعی رقابت میان این دو بر سر ریاست مجلس و مانور بیشتر رسانه ای با یکدیگر نیز تلقی می‌کنند .
> امری مذموم نیست
این در حالی است که احد آزادیخواه چهره اصولگرا و نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی که به عنوان منتخب مجلس یازدهم نیز برگزیده شده است، نیز رقابت موجود میان اصولگرایان بر سر انتخاب رئیس مجلس را رد نمی کند و البته در گفتگویش با ما آغاز لابی گری‌ها بر سرریاست مجلس را نیز تایید کرده است اما چنین موضوعی را درشرایط فعلی امری مذموم نمیداند. او به آفتاب یزدمی گوید که طبیعتادر مجلس آینده رقابت وجود خواهدداشت چه در بحث ریاست و چه در بحث‌های دیگر.
وی اضافه می‌کند : شاید در حال حاضر این رقابت برسر ریاست مجلس ، میان اصولگرایان بیشتر محسوس باشد اما این طبیعت کار است و من آن را امری بد نمیدانم. رایزنی‌های افراد برای اینکه چه کسی رئیس مجلس شود و یا اینکه خود مدعیان ریاست آتی مجلس چنین تلاش هایی را از هم اکنون کلید بزنند، امری بدیهی در مجلس است ولو اینکه تصور کنیم با مجلسی تماما اصولگرا در آینده روبه رو هستیم .
این نماینده اصولگرای مجلس ادامه می‌دهد : اما امیدداریم این رقابت در فضای تعاملی شکل بگیرد قرار نیست صرفا یک انتصاب ایجاد شود . تضارب آرا و رقابت بین گزینه‌ها نکته ای است که می‌توان انتظار آن را داشت.
> عرض اندام جبهه پایداری
وی درباره اینکه چه جریاناتی ممکن است برای نامزدی ریاست مجلس کاندیدا شوند پاسخ می‌دهد: مطمئناما باچینشی متفاوت از تمامی مجالسی که با آن روبه رو بوده ایم مواجه ایم. چینشی که حتی از مجلس هفتم و هشتم نیز متفاوت تر و البته از نگاهی دیگر یکدست تر است. ما بایک جریان یکدست اصولگرا در مجلس مواجه ایم که بدیهی است در آن نمایندگان حامی دولت کسی را به عنوان رئیس مجلس معرفی نمی کنند، ازسویی دیگر مطمئنا جبهه پایداری در مجلس آتی به شکل ویژه ای عرض اندام خواهد کرد اما اینکه این عرض اندام به رقابت برسر ریاست مجلس بیانجامدموضوع دیگری است. در حال حاضر شاید رقابت جبهه پایداری برسر ریاست را نتوان چندان محتمل دانست، امابدیهی است نام اشخاص مختلفی به عنوان رئیس آتی مجلس برده می‌شود.
این منتخب مجلس یازدهم در پاسخ به این که در محافل خصوصی و یا جاهای دیگر اسامی چه کسانی به عنوان گزینه‌های ریاست مطرح می‌شوند گفت : طبیعتا دراین میان کسانی مثل قالیباف، حاجی بابایی و زاکانی از افراد اصلی ما برای تصدی پست ریاست مجلس یازدهم هستند، بعضا نام افرادی مثل آقای میرسلیم و یا حتی علی نیکزاد نیز ممکن است مطرح شود اما به نظرم میاید که این افرادشانس کمتری داشته باشند.
اودر باره اینکه آیا در مجلس آتی شاهد نوعی رقابت درون جناحی خواهیم بود گفت : قاعدتا باید رقابت درون جناحی را شاهد باشیم اما نه به گونه ای که آن را مذموم بدانیم . اگر بگوییم که چون مجلس یکدست اصولگراست بنابراین رقابتی در کار نیست چنین چیزی را تایید نمیکنم . اساسا ما باید رقابت داشته باشیم و بدیهی است در ریاست مجلس رقابتی باشد و رئیس مجلس از میان دویا حتی نامزدهای بیشتر انتخاب شوند .
آزادی خواه در مورد اینکه آیا از هم اکنون لابی هایی برای ریاست آتی مجلس در حال شکل گیری است گفت: بله . لابی یا بهتر است بگوییم رایزنی‌ها و مذاکراتی هم از هم اکنون شکل گرفته است.
او درباره اینکه آیا باتوجه به شرایط کشور اظهارنظر و رقابت در بحث ریاست مجلس یازدهم زود نیست؟ گفت : چنین رایزنی‌ها و مذاکرات و لابی هایی مذموم نیست اگر می‌خواهید رئیس شوید، لازم است که مذاکره و لابی شود، اینکه چرا از الان چنین رایزنی هایی هم صورت گرفته نیز نکته بدی نیست، مشخص است هر فردی که برای ریاست مجلس تلاش می‌کند باید لابی گری کند به فکر جذب افراد و رای باشدو اینگونه رقابت کند . زمان برای این رقابت‌ها نیز زود نیست مگر چه قدر تا مجلس بعدی زمان مانده است؟ این که دوسه ماه قبل از مجلس بخواهیم تکلیف رئیس مجلس یا گزینه‌های ریاست را مشخص کنیم امری دورازذهن نیست .
این منتخب مجلس یازدهم درموردکنایه‌های میرسلیم به قالیباف که بیان کرده است عده ای برای ریاست نباید کسی را تهدید و یا تطمیع کنند گفت : اولا باید دید که مطالب آقای میر سلیم چه قدر صحت دارد ، اگر مقصود رایزنی‌ها و لابی هایی برای ریاست است باید از خود میرسلیم پرسید که اگر قالیباف یا هر کس دیگری مثلا آقای حاجی بابایی لابی و رایزنی برای ریاست مجلس نکند پس چه کار بکنند؟ مطمئنا آقای میرسلیم نیز دراینباره هم می‌تواند از خود فعالیت هایی نشان دهد و یا اینکه نظر و رایش را در مجلس یازدهم بیان کند .
> اختلاف اصولگرایان در انتخابات هیئت رئیسه
ار سویی دیگر غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح طلب نیز اما براین نکته تاکید دارد که اصولگرایان مجلس یازدهم در انتخابات هیئت رئیسه به اختلاف می‌خورند
او گفته است تجربه تاریخی نشان می‌دهد مرزبندی‌های مهمی در جریان اصولگرایی وجود دارد که مانع از وفاق میان آن‌ها
خواهد شد.
این استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب ، در خصوص مجلس یازدهم و اختلاف‌نظرهای موجود میان گروه‌های مختلف جریان اصولگرا، به ایلنا می‌گوید : در خصوص مجلس از همان ابتدای برخوردی که شورای نگهبان با داوطلبان نمایندگی داشتند تا جایی که در نهایت نتیجه‌ انتخابات تعیین تکلیف شد، همه رفتارها گواه بر این می‌دادند که آن چه در مجلس آینده رخ خواهد داد، ترکیب واقعی از جریان‌های حاکم بر کشور نیست و با گستره‌ حضور حداکثری یک جریان که در واقع این جریان همانند اصلاح‌طلبان یک جریان واحد نیست و یک طیف متشکل از گروه‌های متنوع است و با اتفاقاتی که به خصوص در دوره آقای احمدی‌نژاد رخ داد، تفاوت سلیقه میان این طیف روشن‌تر و واضح‌تر شد.
وی ادامه داد: دسته‌بندی‌های اصولگرایان در این دوران پررنگ شد، اصولگراهای سنتی‌تر و در عین حال معتدل‌تر به یک گروه تبدیل شدند و گروه دیگر اصولگرایان رادیکال بودند که به شکل خاصی بروز و ظهور داشتند، این جریان در ابتدا با احمدی‌نژاد متولد شد و بعد در ادامه راه از احمدی‌نژاد جدا شد.
ظرفیان در ادامه اظهار داشت: جریان‌های بینابینی هم در این طیف بودند که از آن‌ها به عنوان نواصولگرایی تعبیر شد اما ادبیات جدی برای این طیف تولید نشد، همچنین خرده جریان‌های دیگری در این طیف بودند که در مجموع توانستند با فرصتی که ایجاد شد، اکثریت مجلس را برعهده گیرند.
این استاد دانشگاه در بخش دیگر این گفت‌وگو درخصوص احتمال یک دست شدن و معایبی که در این مساله وجود دارد، ابراز داشت: ما در دوره‌ی احمدی‌نژاد تجربه یک‌دست شدن را داریم و امیدوارم که این تجربه فراروی فعالیت این جریان قرار گیرد، چراکه آن تجربه تنها به جریان اصولگرایی آسیب نزد، بلکه به مسائل مهمی مانند؛ توان ملی و اعتماد اجتماعی آسیب زد که حتی بعدها مورد نقد بخش‌هایی از این جریان قرار گرفت.
ظریفیان درخصوص اختلاف‌های احتمالی میان گروه‌های اصولگرا و اثراتی که در مجلس آینده خواهد داشت، بیان داشت: من به عنوان کسی که عضو جریان اصلاح‌طلبی هستم، اگر بخواهم اخلاقی فکر کنم و نه صرفا سیاسی، نباید از اختلافات درونی آن جریان خوشحال شوم؛ چراکه به هرحال آن جریان پیوند عمیقی با اداره کشور خورده است، لذا اختلاف‌ها زمانی که در فضای حزبی باشد، مورد قبول است اما وقتی جریان در حاکمیت قرار می‌گیرد با توجه به چالش‌ها و ابرچالش‌هایی که در برابر کشور وجود دارد، اختلافات درونی آن‌ها می‌تواند آسیب جدی به کل کشور وارد کند، در نتیجه امیدوارم وفاق و وحدتی که صورت می‌گیرد، براساس مصالح کشور و منافع ملی و نیازهای جدی مردم باشد.
وی ادامه داد: تجربه تاریخی و وضعیتی که الان این جریان دارد نشان می‌دهد که این اتفاق رخ نمی‌دهد و مرزبندی‌های مهمی در این جریان وجود دارد، به طور مثال حتما درخصوص انتخابات ریاست مجلس و رویه‌ها و برخورد با دولت کنونی و همچنین درخصوص شیوه‌ها و رویه‌های سیاست‌های داخلی و خارجی اختلافاتی میان آن‌ها وجود دارد که به هر حال بروز خواهد کرد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با ابراز امیدواری مبنی بر عدم غلبه‌ برخی افکار و گروه‌های رادیکال جریان اصولگرا در مجلس آینده، ابراز داشت: امیدواریم اشخاص و گروه‌های معتدل این طیف بتوانند کمک کنند و جلوی برخی از رویه‌ها و نگرش‌های تندی که می‌تواند برای کشور و مناسبات داخلی و خارجی ما و همچنین برای امیدبخشی از جامعه آسیب‌زا باشد را بگیرد.امید است اصولگرایان از تجربه‌ مجالس گذشته استفاده کنند و با توجه به مشکلاتی که کشور دارد، بجای تیز کردن اختلاف‌های داخلی و اتهام‌زنی‌هایی که به رقیبان و به خصوص اصلا‌ح‌طلب‌ها داشته است، یک فضای ملی را ایجاد کند تا از همه ظرفیت‌ها استفاده کند که در نتیجه جامعه‌ ما بتواند از مشکلاتی که با آن رو به رو است،
عبور کند.
میرسلیم نمک جریان اصولگرایی است
حسین کنعانی مقدم- مجلس یازدهم در شرایطی باید کارش را شروع کند که تمام تلاشش متمرکز بر روی سلامت وروح و جسم مردم و سلامت اقتصادی کشور باشد . باید مجلس در کنار سایر نهادها و قوا هر آنچه از دستش برمیاید انجام دهد تا این سلامت و امنیت را به مردم بازگرداند نه آنکه خود نیز به بخشی از برهم زنندگان آن بپیوندد . شرایط موجود در کشور شرایط بسیار حساسی است . شرایطی که بی تردید هر گونه اختلافی میان جریانات سیاسی آن می‌تواند وضع را ازاینی که هست نیز بدتر کند . چه برسد که بخواهد اختلافاتی هم از درون یک جریان صورت بگیرد . بدیهی است که مجلس آتی نیز اگرچه مجلسی اصولگراست اما در درون آن رقابت هایی شکل بگیرد . رقابت هایی که ممکن است آغاز آن بر سر ریاست مجلس باشد اما این مطلقا مترادف با اختلافات خاص دردرون جریان سیاسی اصولگرا نیست و نباید هم باشد . اما از طرفی دیگر باید بپذیریم که لازمه یک پارلمان آزاد و دموکرات وجود رقابت هایی هم بر سر آن است . رقابت هایی که الزاما بد نیست .
اخیرا آقای میرسلیم اظهار نظری دراینباره کرده است که نباید کسانی که سودای ریاست مجلس دارند با تطمیع و تهدید دست به این کار بزنند برخی این موضوع را کنایه ای به قالیباف تلقی کردند که ممکن است در تلاش باشد تا کرسی ریاست مجلس را دردست بگیرد و یا این اظهارات میرسلیم را نوعی رقابت درون جناحی برسر ریاست مجلس تعبیر کردند . البته معتقدم آقای میرسلیم نمک جریان اصولگرایی است و هراز گاهی اظهاراتی را نیز مطرح می‌کند که ممکن است کم حاشیه نباشد .
اما به صورت کلی اگر جریان اصولگرایی می‌خواهد در کار جهادی وارد عرصه خدمت بشود، باید این اختلاف نظرها را کنار بگذارد و با انسجام بیشتری وارد عرصه قانونگداری برای مجلس آتی شود . البته تا بوده همین بوده که تلاش شده تا هیئت رئیسه مجلس میان جناح‌های مختلف تقسیم بندی شود و بدیهی است این تقسیم بندی و سهم بندی ، باعث رقابت هم بشود اما آنچه که حائز اهمیت است این نکته خواهد بود که درنهایت تعاملات سیاسی را نیز میابیست در نظر بگیریم .
سایر اخبار این روزنامه
بازار مصادره و سرقت ماسک در جهان داغ است در حالیکه هنوز تا زمان آغاز پارلمان یازدهم باقی مانده است و کشور در بحران کرونا گرفتار است اصولگرایان از هم اکنون برای ریاست مجلس به رقابت با یکدیگر و لابی گری مشغول شده اند پیش نویس لغو تحریم‌ها در شرایط تحریم در مجمع عمومی سازمان ملل رد شد، ایران، روسیه و کره شمالی حامی آن بودند اما آمریکا، اتحادیه اروپا مخالفت کردند طرح فاصله گذاری اجتماعی به فاصله‌گذاری هوشمند تبدیل می‌شود کمتر از دوماه دیگر به آغاز به کار رسمی مجلس یازدهم باقیمانده اما عملاً یکی از سه قوه در متن و حاشیه ی مسائل خُرد و کلان کشور و جامعه دیده نمی‌شود؛ آفتاب یزد پاسخ به این سوال را بررسی می‌کند که آیا؛ چرا از این شاخه به آن شاخه می‌پریم؟ مراقب سهمیه ۳۶۰ لیتر بنزین باشید علیرغم هشدار ها دیروز خیابان های تهران و کلانشهر ها پر تردد شد .ناظران مشکلات اقتصادی راتنها دلیل ترک قرنطینه خانگی می دانند مردم بالاخره سفر بروند یا نروند؟! تست مثبت کرونای 40 نفر در اتوبوسرانی تهران همه احتمالات یک حمله بیولوژیک رانندگی در پایتخت را ایمن کنید اعتراض کرونا وارد است!