۵۵۷۴۳ ابتلا، ۱۹۷۳۶ تن بهبود و ۳۴۵۲ مرگ ناشی از کرونا تاکنون

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اعلام تشخیص ۲۵۶۰ بیمار جدید مبتلا به کروناویروس جدید، از بهبودی و ترخیص ۱۹۷۳۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور خبر داد.
کیانوش جهانپور گفت: از ظهر جمعه تا روز شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند. وی گفت: بنابراین مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۵۵۷۴۳ مورد رسید. جهانپور گفت: خوشبختانه تا کنون ۱۹۷۳۶ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. وی افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند ومجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به ۳۴۵۲ نفر رسید. وی همچنین گفت: ۴۱۰۳ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مردم برای خوداظهاری غربالگری کرونا به سامانه salamat.gov.ir مراجعه کنند.
جهانپور در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران، ضمن تشریح آخرین موارد بروز و وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور، درباره وضعیت استان‌های مختلف از نظر شیوع کرونا، گفت: همچنان برخی استان‌ها در وضعیت زرد و نارنجی و برخی در وضعیت قرمز هستند و روند صعودی ابتلا دارند و در برخی روند ابتلا کاهش پیدا کرده است. حال برای اینکه تصور نشود که استانی امن‌تر است و افراد به آن نقطه سفر کنند، ‌ تصمیم گرفتیم که آمارها را کلی اعلام کنیم. اکنون در استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، مازندران، اصفهان و خراسان رضوی وضعیت قرمز دارند که استان‌های مسافرپذیر هستند و بقیه استان‌ها وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند. جهانپور درباره وضعیت داروی آویگان که برای درمان کرونا مطرح شده، اظهار کرد:‌ استفاده از داروی فاویپراویر با نام برند تجاری آویگان از سه هفته قبل در کمیته اخلاق مجوز مطالعه بالینی چند مرکزی را در چند بیمارستان اخذ کرده است. برخی دوستان اعلام کردند که آن را برای ۳۰ بیمار تجویز کرده‌اند که اگر مجوز نداشتند، تخلف کرده‌اند و قابل برخورد خواهد بود. دارو در چین و ژاپن برای کووید ۱۹ تایید نشده بلکه برای آنفلوانزا تایید شده است. در عین حال یک مطالعه در چین اثربخشی این دارو را در کووید ۱۹ نشان می‌داد که این مطالعه حذف شد. کمیته اخلاق مجوز مطالعه بالینی را برای این دارو تایید کرده است و ژاپن به میزان مصرف ۵۰  بیمار و حدود یک هزار قرص آویگان به ایران اهدا کرده است. البته باید توجه داشت که بسیاری از مراحل اضافه شدن دارو به فهرست دارویی در شرایط بحران متفاوت است و از طرفی اعلام می‌کنیم که اگر کسی دارو را  تولید یا وارد کرده است حق توزیع را نخواهد داشت.