ابعاد تازه تنش نظامي عراق و آمريكا

آرمان ملي: پايگاه نظامي التاجي که روزهاي قبل بر اثر حملات راکتي دو سرباز آمريکايي و يک سرباز انگليسي در آن کشته شده بودند، روز شنبه بار ديگر مورد حمله قرار گرفت. راشا تودي، اين حمله را کوچکتر از حمله قبلي توصيف مي‌کند اما مي‌نويسد که براساس مشاهدات دست‌کم 10 راکت کاتيوشا به التاجي شليک شده است. اين حمله مي‌تواند سرآغاز درگيري‌هاي جديدي ميان نيروهاي آمريکايي و برخي گروه‌هاي شبه نظامي در عراق باشد. سرلشکر تحسين الخفاجي سخنگوي فرماندهي عمليات مشترک عراق بعد از ظهر شنبه اعلام کرد که پايگاه التاجي در شمال بغداد با 10 راکت کاتيوشا هدف قرار گرفت. منابع رسانه‌اي و مسئول عراقي پيش از اين آمارهاي متفاوت و مختلفي از تعداد راکت‌هاي شليک شده به پايگاه التاجي منتشر کرده بود. سرلشکر الخفاجي در گفت و گويي با خبرگزاري رسمي «اينا» اظهار کرد که برآوردهاي نخستين حاکي است که دو نظامي از فرماندهي پدافند هوايي عراق در اثر اين حمله زخمي شدند که در وضعيت بحراني قرار دارند. وي يادآور شد که اين راکت‌ها از هفت سکو پرتاب شده با اين وجود برخي از آنها پيش از شليک کشف و شناسايي شدند. چهارشنبه شب گذشته نيز از جنوب منطقه «الراشديه» در حومه شهر بغداد چندين راکت به سمت پايگاه نظامي التاجي (محل استقرار نيروهاي ائتلاف موسوم به ضد داعش) در حومه شمالي پايتخت شليک شد. در جريان اين حمله بيش از 10 راکت کاتيوشا به پايگاه نظامي التاجي در شمال بغداد اصابت کرد که منجر به هلاکت 2 تن از نظاميان آمريکايي و يک نظامي بريتانيايي شد و حداقل 12 تن ديگر نيز زخمي شدند. براساس اطلاعات به دست آمده، حملات مشکوک چهارشنبه شب به پايگاه نظامي التاجي با يک خودرو (کيا مدل بانکو) که سکوي پرتاب راکت‌ها را حمل مي‌کرده صورت گرفت و برخلاف ادعاهاي آمريکايي‌ها، گروه‌هاي مقاومت مسئوليت حمله به اين پايگاه را نپذيرفتند. پايگاه نظامي التاجي در 27کيلومتري شمال بغداد و نزديکي مرزهاي جنوب استان صلاح‌الدين واقع شده و آمريکايي‌ها حضور خود را در اين پايگاه با هدف آموزش نظاميان عراقي توجيه کرده‌اند؛ منطقه التاجي دروازه شمالي براي ورود به شهر بغداد محسوب مي‌شود و جاده راهبردي مرکز - شمال از حومه آن مي‌گذرد.
حمله آمريکا به نيروهاي مردمي عراق
پس از حملات روز چهارشنبه به التاجي، به رغم عدم وجود مدارکي دال بر دخالت گروه‌هاي نزديک به ايران نظير حشد الشعبي در اين حملات، ارتش ايالات متحده در حملاتي انتقام جويانه برخي مواضع اين گروه را در بغداد و ساير نقاط عراق مورد هدف قرار داد. فرماندهي عمليات مشترک عراق حمله هواپيماهاي آمريکا به مراکزي در عراق را تجاوز آشکار به پايگاه‌هاي ارتش و الحشد الشعبي دانست و آن را محکوم کرد. همچنين برهم صالح، رئيس جمهوري عراق بمباران چندين منطقه از جمله فرودگاه در حال ساخت کربلا توسط نيروهاي آمريکايي را نقض حاکميت ملي کشورش دانست. وزارت خارجه عراق نيز جمعه شب با انتشار بيانيه‌اي، ضمن محکوم کردن حمله بامداد جمعه آمريکا به مواضع نيروهاي عراقي، اعلام کرد که بزودي از آمريکا به سازمان ملل متحد و شوراي امنيت شکايت مي‌کند.
ايران چه نقشي دارد؟


در حالي که آمريکايي‌ها مدعي هستند اين حملات از سوي ايران و گروه‌هاي نزديک به کشورمان برنامه‌ريزي مي‌شوند بايد يادآوري کرد پس از ترور سردار سليماني، رئيس جمهور و ساير مقامات ايراني تأکيد کردند که انتقام ايران صرفا حمله به پايگاه عين‌الاسد بود و تمام شد. به آن معنا که ايران رسماً تأکيد کرده بود انتقام به پايان رسيده و ديگر اقدامي نظامي انجام نخواهد داد. گروه‌هايي نظير حشدالشعبي نيز اعلام کرده بودند نقشي در اين حملات ندارند. در نتيجه مي‌توان دريافت که يا خشم مردم عراق سبب اين حملات خودسرانه شده يا اينکه توطئه‌اي جديد در راه است.
احضار حافظ منافع آمريکا
براي تذکر دادن در اين خصوص، سخنگوي وزارت امور خارجه از احضار سفير سوئيس و حافظ منافع آمريکا به وزارت امور خارجه خبر داد. سيدعباس موسوي سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: به دنبال اظهارات بي‌اساس رئيس‌جمهور آمريکا مبني بر مسئول دانستن جمهوري اسلامي ايران در حمله به پايگاه نيروهاي ائتلاف در التاجي عراق، سفير سوئيس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمريکا، بعد از ظهر روز جمعه 23 اسفند 98 از سوي مديرکل آمريکا وزارت امور خارجه به محل اين وزارت فراخوانده شد و مراتب اعتراض شديد کشورمان به اين اظهارات به وي ابلاغ شد. سخنگوي وزارت امور خارجه اظهار داشت: در اين ملاقات به حافظ منافع ايالات متحده گفته شد رئيس جمهور آمريکا به جاي متهم کردن ديگران بايد سياست‌هاي غلط آمريکا در حضور غيرقانوني در عراق و کشتن فرماندهان و سربازان عراقي، که عامل اصلي نفرت مردم عراق از آمريکا شده است را به‌عنوان واقعيت بپذيرد و تاکيد شد در واقع سياست‌هاي غلط آمريکا در عراق باعث ايجاد تنش‌هاي کنوني است و مقامات آمريکا و به‌خصوص آقاي ترامپ نمي‌توانند با اظهارات بي‌پايه و اساس و خطرناک از زير بار اين مسئوليت شانه خالي کنند. همچنين به سفير سوئيس نسبت به هرگونه اقدام نسنجيده از سوي طرف آمريکايي و عواقب آن هشدار داده شد.