وام مسکن امهال نمی‌شود

شوراي پول و اعتبار پس از تصويب پيشنهاد بانک مرکزي اعلام کرد که اين شورا از کليه بانک‌ها مي‌خواهد تا از آن دسته از متقاضياني که تسهيلات کسب‌وکار از بانک‌ها دريافت کرده ولي به دليل شيوع ويروس کرونا، امکان بازپرداخت اقساط اين تسهيلات را در ماه‌هاي اسفند 98 و فروردين و ارديبهشت 99 ندارند، اقساط دريافت نکرده و به جاي آن، به سه ماه پاياني قرارداد آنها اضافه ‌شود. گفتني‌ است در هيچ‌کدام از بخش‌هاي اين مصوبه نامي از تسهيلات مسکن برده نشده است. با اين حال وزير راه‌وشهرسازي عدم امهال وام‌هاي مسکن را رد کرده و آن را از اساس يک شايعه خوانده است. در 22 اسفندماه، شوراي پول و اعتبار مصاديق کسب‌و‌کارهاي مشمول رکود در اثر کرونا را که هيات دولت به تصويب رسانده بود، اعلام و به بانک‌هاي دولتي، نيمه‌دولتي، خصوصي و موسسات اعتباري ابلاغ کرد. در اين ميان، وزير راه‌وشهرسازي به‌عنوان يکي از اعضاي اين شورا، توانست کسب‌وکارهاي مرتبط با حمل‌ونقل مسافر، مجتمع‌هاي بين‌راهي و دفاتر خدمات گردشگري و آژانس‌ها را در ليست کسب‌وکارهاي مشمول رکود از کرونا قرار دهد و نامي از تسهيلات مسکن در اين فهرست موجود نبود.
بازنگري مصوبه شوراي پول‌واعتبار؟
اظهارات برخي مسئولان بانک مسکن و اخبار برخي رسانه‌ها در روزهاي اخير، همچنان اين گمان را تقويت کرده است که تسهيلات مسکن نيز مشمول مصوبه امهال خواهد بود. با اين حال، رئيس کل بانک مرکزي در يکي از بخش‌هاي خبري سيما با اشاره به ابلاغيه شوراي پول‌واعتبار براي تعيين مصاديق کسب‌وکارهاي مشمول رکود کرونايي، هيچ نامي از تسهيلات مسکن بر زبان نياورد. عبدالناصر همتي همچنين اظهار کرد: درخواست‌هاي ديگري نيز داشته‌ايم و ممکن است دايره افراد مشمول اين مصوبه گسترده‌تر شود. اما به نظر مي‌رسد منظور همتي، دايره کسب‌وکارهاي مشمول اين مصوبه باشد نه نوع تسهيلات داراي امکان امهال سه ماهه، از جمله تسهيلات مسکن که نامي از آن در مصوبات نيست.
سه ماه امهال‌شده مشمول جريمه نمي‌شود


معاون اقتصادي بانک مرکزي گفت: بهره‌مندي از مزاياي مصوبه شوراي پول‌واعتبار نيازمند درخواست مشتري از بانک است که ساز‌وکار آن توسط بانک‌ها اعلام مي‌شود. پيمان قرباني در گفت‌وگو با مهر تصريح کرد: چنانچه فردي مشمول استفاده از اين مزايا و متقاضي تعويق سه ماهه بازپرداخت باشد، اقساط اين سه ماه را پرداخت نمي‌کند و به جاي آن، اين اقساط را در انتهاي دوره بازپرداخت اقساط پرداخت خواهد کرد و مطابق رويه معمول، سود تسهيلات توسط بانک دريافت مي‌شود؛ اما بانک‌ها مجاز به دريافت هيچ‌گونه جريمه و کارمزدي مربوط به سه ماه به تعويق افتاده، نيستند. او تاکيد کرد: فقط وام‌هاي قرض‌الحسنه افراد مانند تسهيلات ازدواج و تسهيلات دريافتي توسط صاحبان کسب‌وکارهايي که به دليل شرايط ناشي از شيوع ويروس کرونا با آسيب مواجه شده‌اند و مصاديق آن به تصويب کميته منتخب دولت رسيده است، به شرطي که بدهي آنها تا تاريخ 01/‏10/‏1398‬ در طبقه جاري قرار داشته باشد، مي‌توانند اقساط سه ماه اسفند 1398 و فروردين و ارديبهشت 1399 را پس از پايان دوره بازپرداخت اقساط پرداخت کنند؛ لذا ساير وام‌ها نظير وام مسکن، وام خودرو، وام خريد کالا مشمول اين مصوبه نيستند.