در روزهایی که مجلس می‌توانست پای کار باشد و با اهرم نظارتی خود تصمیمات دولتی را سرعت و بهبود بخشد خانه ملت چند هفته است که تعطیل شده و نمایندگان هرکدام تِز‌های خودشان را رسانه‌ای می‌کنند

نمایندگان سخت مشغول مصاحبه‌اند!
آفتاب یزد- گروه سیاسی: آمار رسمی مبتلایان به کرونا برحسب آنچه وزارت بهداشت اعلام می‌کند تا دیروز از مرز 12 هزار نفر گذشته است، این ویروس موضوع اول همه محافل شده از مراودات مردمی تا سخنرانی‌های سیاسی! این روزها خیلی‌ها پرسیدند روحانی در این وضعیت کجاست؟ اما به نظر می‌رسد این سوال را باید اینگونه تکمیل کرد که مجلس کجاست؟ مجلس وقتی تعطیل شد که تعداد مبتلایان در کشور به 200 نفر هم نمی‌رسید این یعنی آنها خیلی زود در خانه ملت را بستند و رفتند! حالا در خبرگزاری‌ها که سرچ کنیم پر است از اظهارات کارشناسی و غیرکارشناسی نمایندگان که در خانه نشسته‌اند یا توئیت می‌کنند یا مصاحبه! این محصول وکلای ملت در روزهای کرونایی است! جالب آنکه جز نمایندگان مجلس همه اقشار کشور هنوز باید سر کار بروند و از کارمندان بانک تا دستفروشان مترو همه همان جایی هستند که بودند! اما صندلی‌های سبز بهارستان روزهاست که خاک می‌خورد. یکی از آخرین تصاویری که از مجلس در ذهن‌مان مانده روزی است که کیف‌های قرمزی پر از اقلام پزشکی همچون ماسک و ضدعفونی کننده را تحویل گرفتند و رفتند! در همان روزهایی‌ که کاغذهای «ماسک و ژل ضدعفونی کننده نداریم» یکی بعد از دیگری روی در داروخانه‌ها نصب می‌شد! این روزها وقتی به خبرهای مربوط به نمایندگان مراجعه می‌کنیم یکی گفته برای عید به شهر ما نیایید، یکی گفته نانوایی‌ها تعطیل نمی‌شوند، دیگری گفته کلینیک‌ها را فعال کنید، آن یکی هم گفته موافقم که قرنطینه کنید! البته برخی خبرها نیز گفته‌اند اگر بعدا هم همین روند پیش برود احتمالا به صورت ویدئویی جلساتی را برگزار کنیم! اما برای این نمایندگان که سر بزنگاه خانه نشین شده‌اند چه هزینه‌هایی می‌شود. وب سایت باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما نوشته: «در واقع هر نماینده مجلس یک حقوق ثابت با عنوان حقوق نمایندگی دارد که سال به سال با افزایش حقوق کارمندان، حقوق آن‌ها هم افزایش می‌یابد. در کنار این حقوق ثابت یک سری دریافتی‌های مشخص دارند که البته با توجه به گستردگی حوزه‌های انتخابیه آنها، بین نمایندگان مقداری متفاوت است. هزینه دفتر نمایندگی در تهران، هزینه خودرو، هزینه اجاره مسکن، هزینه تامین خودرو در حوزه انتخابیه، هزینه دفتر نمایندگی در حوزه انتخابیه، هزینه پرواز‌های داخلی یا خارجی انجام ماموریت، هزینه یک محافظ یا مسئول دفتر، هزینه راننده و پاداش نمایندگی که سه ماهه پرداخت می‌شود، جزو ردیف‌های دریافتی نمایندگان مجلس است. رقم‌ها متفاوت است. از فیش حقوقی که نشان می‌دهد دریافتی برخی نماینده‌ها حدود ۳۰ میلیون تومان است تا برخی نمایندگان که در پاسخ می‌گویند: نمی‌دانم رقم دقیق دریافتی‌ام چقدر است.»
>دنیای پسا کرونا، فرصتی برای پیشرفت
حالا با این وضعیت همین یک روز اخیر مجلسی‌ها را شاید بد نباشد بررسی کنیم که چه گفته‌اند! رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر ضرورت بررسی الزامات زندگی در دنیای پس از کرونا، پرهیز از اسراف، صرفه‌جویی در سوخت‌های فسیلی و قدر زندگی دانستن را از دستاوردهای کرونا عنوان کرد و گفت: «دنیای پس از کرونا فرصت بی‌بدیلی برای تحول و پیشرفت است، باید از فرصت سوزی در این مقطع تاریخی بپرهیزیم و راه پر افتخار پیشرفت و توسعه کشور را فراهم کنیم.» از سوی دیگر یک عضو هیئت رئیسه مجلس گفت که براساس پیگیری‌هایی که داشته است نانوایی‌های تهران تعطیل نخواهد شد. بهروز نعمتی در واکنش به شایعه تعطیل شدن نانوایی‌های تهران گفت: «اخباری به من رسید که تقاضای مردم برای تهیه نان و مراجعه به نانوایی‌ها بیش از حد معمول شده و این مسئله نشات گرفته از شایعه‌ای است که گفته شده «دولت تهران را قرنطینه کرده و نانوایی‌ها تعطیل خواهند شد.» او افزود:


«با پیگیری این مسئله باید به عرض مردم تهران برسانم، نانوایی‌های تهران تعطیل نخواهدشد و برای خرید نان همچون گذشته اقدام کنند.» رفع نگرانی در این باره را البته رئیس اتحادیه نانوایان تهران هم می‌توانست انجام دهد اما در هر حال یک عضو هیئت رئیسه مجلس در این باره پای کار آمد! علاوه بر این رئیس مجلس شورای اسلامی در تماس‌های تلفنی با استانداران استان‌های اصفهان، مرکزی و فارس در جریان آخرین وضعیت این استان‌ها در خصوص شیوع ویروس کرونا، نیازها، اقدامات پیشگیرانه و وضعیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قرار گرفت و خواستار بکارگیری تمامی ظرفیت‌های استانها برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به موقع و نیز استفاده از توان همه دستگاه‌ها برای ارتقای بهداشت محیط‌های عمومی در مقابله با ویروس کرونا شد. رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد تا کشور با همبستگی جمعی، عزم ملی و روحیه امید و مسئولیت‌پذیری از این بحران به سرعت عبور کند. ابوالفضل سروش نماینده تهران نیز پیشنهاد خودش را داده و در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «اقدام مقام‌ معظم‌ رهبری در تشکیل قرارگاه نظامی‌ ضدکرونا را می‌توان با افزودن وزارت بهداشت‌، سازمان‌برنامه‌ و بودجه به‌ ستاد مشترک ضدکرونا ارتقا داد و با هدایت جانشین فرمانده‌کل قوا، توان قدرت عملیاتی را بالاتر ‌برد.» نماینده مردم تنکابن هم پیشنهاد حضور ارتش را داده و گفته: «ترددهای غیر ضروری و غیر اورژانسی باید لغو شود. می‌توان برای منع ترددهای غیرضروری از ارتش استفاده کرد.»
>نمایندگان: همه پای کار بیایید!
محمود صادقی نماینده تهران نیز در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: «مبارزه با کرونا ویروس نیازمند عزم همه‌جانبه ‌در سطح ملی و جهانی است؛ به جای پرداختن به قصورها و تقصیرها، تمام هم و غم خود را صرف مهار و کاهش پیامدهای زیانبار این همه‌گیری کنیم.» در این میان او از اینکه مجلس در این عزم می‌توانست چه نقشی داشته باشد سخن نگفت. یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از مردم خواست که اخبار مرتبط با ویروس کرونا را از مراجع رسمی دنبال کرده و به شایعات اهمیتی ندهند. علی ساری افزود: «دو موضوع را می‌توان در این باره مورد تحلیل قرار داد؛ یکی عملکرد وزارت بهداشت و دیگری عملکرد مردم در این حوزه است.» در این مورد نیز طبیعتا اشاره‌ای به عملکرد مجلس نشد! علی بختیار نماینده گلپایگان هم گفته: «با توجه به جدیت این بیماری باید همه بخش‌های دولت و سایر ارکان نظام از قبیل نیروهای مسلح وارد عرصه شده تا این ویروس ریشه کن شود. تمام افراد حقیقی و حقوقی که کاری از دستشان برمی‌آید باید به میدان آمده و منتظر مسئولی نباشند. مقابله با این ویروس همکاری همه بخش‌های کشور را می‌طلبد.» محمدباقر سعادت و فاطمه ذوالقدر دست کم پیشنهاد داده‌اند سایر ادارات نیز تعطیل شوند تا شاید بتوان گفت دست کم اظهارات قابل قبولی را از این دو شاهد بوده‌ایم. در این میان مصطفی کواکبیان خودش به انتقاد از تعطیلی مجلس پرداخته و در توئیتر نوشته: «بارها گفته ام تعطیلی مجلس در اوضاع کرونایی به نفع کشور نیست؛ زیرا کارگران و کارمندان می‌گویند چرا ما باید کار کنیم اما جلسات علنی در اسفند ماه تعطیل باشد!؟ ‏دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا نباید مانع کار مجلس از طریق دیگر راه حل‌ها باشد. مگر خون نمایندگان رنگین‌تر از خون مردم و مدافعان سلامت است!؟» نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد ضمن اینکه مسافرت به مشهد را در این شرایط عملی پرخطر برای مسافرین و مردم مشهد عنوان کرد، از مردم خواست که فعلا در این شرایط سفر خود به مشهد مقدس را به تعویق بیندازند. حمید گرمابی نماینده نیشابور هم نظرش را اعلام کرده که موافقم نیشابور قرنطینه شود! شهاب الدین بیمقدار نماینده تبریز هم با بیان اینکه خرید عید واجب نیست گفته: «یکی از مشکلات اصلی در مسیر مقابله با کرونا افرادی بوده که به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های پزشکان و متخصصان توجه ندارند. خرید شب عید کار واجبی نیست. مردم نباید رفت و آمدهای غیرضروری داشته باشند.»
و پایان بخش همه این اظهارات که تنها در 24ساعت بود و فقط گوشه‌ای از آن را منتشر کردیم هم باید از نامه 100 نفر از نمایندگان به حسن روحانی گفت که خواسته‌اند رئیس جمهور به جای هفته‌ای یکبار هر روز جلسه ستاد کرونا را ریاست کند. آنها در نامه خود نوشته‌اند: «نظر به شیوع بیماری کرونا و لزوم هماهنگی سریع همه دستگاه‌ها در کشور برای مدیریت پیشگیری و درمان آن، تشکیل روزانه ستادی به ریاست شما ضروری است. این ضرورت نه تنها یک تشخیص کارشناسی بلکه خواسته و انتظار مردمی است که این روزها با نمایندگان خود ارتباط برقرار می‌کنند.» به نظر می‌رسد مجلس دنبال روحانی است و یکی هم باید پیدا شود دنبال مجلس بگردد!
>جای خالی طرح سه فوریتی!
اینکه چرا اصرار داریم مجلس در این شرایط نباید تعطیل می‌شد را یک وکیل دادگستری اینگونه شرح می‌دهد. سیدمهدی حجتی با بیان اینکه قرنطینه خانگی تنها یکی از راه‌های پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور است و فاقد ضمانت اجرای قانونی است، گفت: «ضروری بود که مجلس، با یک طرح سه فوریتی در خصوص این موضوع مهم، تعیین تکلیف می‌کرد که متاسفانه در این شرایط بحرانی، مجلس تعطیل شد و حفاظت از بهداشت و سلامت عمومی مردم که می‌توانست در قالب قانونگذاری مورد تضمین بیشتری قرار گیرد به حاشیه رفت.» نکته مهم این است که شاید تصمیماتی مانند قرنطینه برای دولت سخت باشد چرا که حسن روحانی نشان داده اهل ریسک برای تصمیم‌هایی که تبعاتی خواهد داشت نیست و ترجیح می‌دهد سیاست انفعال را پیش گیرد در این وضعیت نمایندگانی که وکلای ملت بودند می‌توانستند به هر طریق وضعیت را با تصمیم‌سازی‌های خود و ابلاغ به نهاد اجرایی بهبود بخشند! شاید یک مقایسه از آنچه امروز در ایالات متحده می‌گذرد جالب باشد وقتی کنگره جلسه تشکیل داد و وزیر بهداشت آمریکا را فراخواند. ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی بسیار دیده شده درحالی که نظام بیمه سلامت همگانی در آمریکا وجود ندارد یک نماینده مجلس چگونه وزیر بهداشت این کشور را مجاب می‌کند تا تست کرونا برای همه رایگان باشد! در چنین شرایطی مجلس ایران نیز با توجه به اهرم‌های قانونی خود می‌توانست راهگشا باشد اما فعلا ما باید مصاحبه‌های جورواجور نمایندگان را شاهد باشیم و دیگر هیچ!
تعطیلی مجلس بی‌توجهی به مردم
جلال جلالی زاده- در روزهای اخیر با افزایش موج شیوع ویروس کرونا اهمیت مدیریت بحران با حضور و همراهی همه نهادهای کشور بیش از پیش احساس می‌شود اما در این موقعیت متاسفانه جای خالی مجلس ملموس است. درحالی که مجلس در ساختار قانون اساسی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید در چنین مواقعی تعطیل یا بیکار باشد و درحالی که مشاهده می‌شود جامعه تا حد زیادی با چالش کرونا مواجه شده مجلس هم تعطیل است و این در واقع بی‌توجهی به مردم و موکلین محسوب می‌شود. از سوی دیگر مشاهده می‌کنیم که بسیاری از ادارات درحال فعالیت هستند و کارمندان رفت و آمد روزانه خود را مجبورند انجام دهند بنابراین ضروری بود مجلس نیز ترتیبی اتخاذ می‌کرد تا نمایندگان جلسات خود را تشکیل دهند تا با بررسی مسائل راهکارهایی ارائه شود. اینکه نمایندگان در خانه بنشینند و مصاحبه کنند و اظهارات فردی خود را منتقل کنند چنین رویکردی نمی‌تواند گره گشای مشکلات باشد! با توجه به اینکه نمایندگان وکیل مردم هستند نباید خود را از مردم جدا کنند، اگر خطری وجود دارد نباید فقط برای دیگری باشد و نمایندگان نیز در چنین وضعیتی باید برسر کار حاضر می‌شدند. ضمن اینکه با توجه به وجود اقلام پزشکی و همچنین امکان بررسی علائم بیماری در ورودی مجلس می‌شد نمایندگانی که دارای علائم هستند به منزل برای استراحت بروند و دیگران انجام وظیفه کنند! بنابراین تصمیم تعطیلی مجلس اقدام اشتباهی بود و نمایندگان مجلس دهم که در اواخر دوره خود هستند با فعالیت در این روزها می‌توانستند علاقه خود به مردم را نشان دهند. علاوه بر این، دو وظیفه اصلی نمایندگان مجلس قانون‌گذاری و نظارت است که در این روزها نیز می‌توانست راه‌گشا باشد اما مشاهده می‌شود که بسیاری از نمایندگان این دو وظیفه را فراموش کرده و درگیر امور فرعی شده‌اند. در حالی که رزمنده‌ها در زمان خطر به جبهه می‌روند تا کشور در آرامش باشد، نمایندگان مجلس نیز حضور فعلی خود را باید در همین چارچوب می‌دیدند تا با نشان دادن همدلی خود در خانه ملت تلاش کنند راه گشای مسائل باشند. به هرحال با توجه به حجم درگیر شدن ویروس در جامعه دولت به تنهایی نمی‌تواند امور را پیش ببرد و در این راه نیاز به مشارکت و همراهی سایر قوا هر کدام با توجه به ابزارهایی که در اختیار دارند امری ضروری است اما متاسفانه مجلس در زمینه تعطیلی پیش قدم بود و پیش از هر نهادی تعطیل شد تا این مسیر کمک به دولت میسر نشود!
سایر اخبار این روزنامه
جوادی حصار و زیباکلام درباره تقاضای جلسات روزانه با حضور حسن روحانی در مورد کرونا به آفتاب یزد گفتند مردم به شایعات توجه نکنند «کروناویروس»، جای خالی اعتماد عمومی، سریال‌ها و برنامه‌های زیبا و جذاب و یک سوال مهم: دیر متوجه کرونا شدیم؛ فکر می‌کردیم آنفلوآنزاست ادبیات سخیف کرونایی در مورد سالمندان حضورسلبریتی‌ها در تلویزیون 30 میلیون تومان! وام مسکن وخودرو و خرید کالا مشمول تعویق 3ماهه بازپرداخت نمی‌شود پرداخت وام کم‌بهره به ۴ میلیون شاغل آسیب‌دیده از کرونا در روزهایی که مجلس می‌توانست پای کار باشد و با اهرم نظارتی خود تصمیمات دولتی را سرعت و بهبود بخشد خانه ملت چند هفته است که تعطیل شده و نمایندگان هرکدام تِز‌های خودشان را رسانه‌ای می‌کنند آسمان همه جا همین رنگ است کرونا، بیدار باشی برای صلح جهانی تعطیلی مجلس بی‌توجهی به مردم چهره‌های نادر و بزرگ در بعد جهانی هله عاشقان بشارت هله عاشقان بشارت اختر چرخ ادب چهره‌های نادر و بزرگ در بعد جهانی انتقاد از بی‌عملی وزارت صمت