ادبیات سخیف کرونایی در مورد سالمندان

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: از زمان شیوع بیماری کرونا در کشورمان به صورت مداوم با اخباری از این دست رو به رو میشویم که «کرونا بیشتر از سالمندان قربانی می‌گیرد؟»، «سالمندان سریع‌تر کرونا می‌گیرند و راحت‌تر می‌میرند»، « هیچ گروه سنی در مقابل کرونا مصونیت ندارد، سالمندان بیشتر مراقب باشند»، «در روزهای مبارزه با کرونا، سالمندان را تنها نگذاریم» و« 67 سال؛ میانگین سنی در گذشتگان کرونا است» این موضوع که بارها در گفته‌های مسئولین و متخصصان هم بر آن تاکید شده است به نوعی نشان از ساده انگاری مرگ و میر در میانسالان دارد که دور از اصول اخلاقی به نظر می‌رسد.
ترس از کرونا همراه با شیوع این بیماری در کشور‌های مختلف اتفاق افتاد و به سرعت جهانی شد اما تنها در کشور ما است که وقتی پای سن و سال به میان می‌آید با درنظر گرفتن این موضوع که مرگ به دلیل ابتلا به کرونا بیشتر در سالمندان رخ می‌دهد، مسئولان و متخصصان سعی می‌کنند با استفاده از تاکید بر چنین موضوعی آرامش را به جامعه باز گردانند. در حالی که بدون شک سالمندان بخشی از همین جامعه امروز ما را شامل می‌شوند، با اینکه امروز سالمندان دیگر نیروی کار محسوب نمی‌شوند اما فراموش نکنیم سال‌ها در میادین کار، فعالیت داشته‌اند. امروز بهره گیری از تجربه‌های آن‌ها تا حد زیادی می‌تواند روشن کننده راه جوانان باشد اما متاسفانه نگاهی که به این قشر می‌شود این است که عمرشان را کرده‌اند و حالا می‌توانند قربانی برای ویروس جهان شمول کرونا باشند!
واقعیت این است که اساسا ضعیف بودن سیستم ایمنی در سالمندان موجب ابتلا به این بیماری شده و در نهایت به مرگ منجر می‌شود اما این موضوع نباید به این شکل عنوان شود که سالمندان قربانیان اصلی کرونا هستند پس جوانان و میانسالان خیال آسوده داشته باشند بلکه این موضوع سبب می‌شود که حفظ و نگهداری از سالمندان افزایش یابد تا کمتر در شرایط خطر قرار بگیرند.
این در حالی است که رئیس انجمن ملی سالمندان ایران گفته است:« ترک سالمندان برای آنکه از ابتلای آنان به کرونا جلوگیری کنیم اصلا توصیه نمی‌شود. با توجه به روحیه‌ی حساس و شکننده‌ی سالمندان بهتر است با رعایت شرایط بهداشتی آنان را تنها نگذاشته و همچنان در حمایت عاطفی فرزندان و نزدیکانشان قرار داشته باشند.»


دکتر احمد دلبری با اشاره به اینکه بیماری‌کرونا بیشتر افرادی را هدف آسیب‌های جدی قرار می‌دهد که بیماری‌های زمینه‌‌ای مانند مشکلات تنفسی، دیابت، قلبی و عروقی و فشارخون دارند، افزود: «سالمندان بیشترین گروه مبتلا به این بیماری‌ها را تشکیل می‌دهند، بنابراین ابتلا به کرونا در آنان بسیار خطرناک است و باید در معاشرت با آن‌ها تمامی نکات ایمنی مورد توجه قرارگیرد. بیشتر توجه باید روی مراقبین سالمندان باشد. این افراد باید سعی کنند با آن لباسی که بیرون از خانه به تن دارند در مجاورت آنان قرار نگیرند و لباس خود را بلافاصله پس از ورود به منزل تعویض کنند. همچنین از دست دادن، روبوسی و بغل‌کردن افراد سالمند حذر کرده و تهویه‌ی هوای منزل را
فراموش نکنند.»
این موضوع نشان می‌دهد که در این روز‌هابه جای اینکه به صورت مداوم سالمندان را جامعه ی هدف کرونا معرفی کنیم باید توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشیم و از یاد نبریم طبق گفته پزشکان در شرایط موجود سالمندان باید مصرف خودسرانه دارو به ویژه آنتی بیوتیک‌ها را به حداقل برسانند چون با مصرف داروهای بدون تجویز پزشک بدن در مقابل ویروس ضعیف می‌شود و فرد در صورت ابتلا به کرونا کمتر مقاومت خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
جوادی حصار و زیباکلام درباره تقاضای جلسات روزانه با حضور حسن روحانی در مورد کرونا به آفتاب یزد گفتند مردم به شایعات توجه نکنند «کروناویروس»، جای خالی اعتماد عمومی، سریال‌ها و برنامه‌های زیبا و جذاب و یک سوال مهم: دیر متوجه کرونا شدیم؛ فکر می‌کردیم آنفلوآنزاست ادبیات سخیف کرونایی در مورد سالمندان حضورسلبریتی‌ها در تلویزیون 30 میلیون تومان! وام مسکن وخودرو و خرید کالا مشمول تعویق 3ماهه بازپرداخت نمی‌شود پرداخت وام کم‌بهره به ۴ میلیون شاغل آسیب‌دیده از کرونا در روزهایی که مجلس می‌توانست پای کار باشد و با اهرم نظارتی خود تصمیمات دولتی را سرعت و بهبود بخشد خانه ملت چند هفته است که تعطیل شده و نمایندگان هرکدام تِز‌های خودشان را رسانه‌ای می‌کنند آسمان همه جا همین رنگ است کرونا، بیدار باشی برای صلح جهانی تعطیلی مجلس بی‌توجهی به مردم چهره‌های نادر و بزرگ در بعد جهانی هله عاشقان بشارت هله عاشقان بشارت اختر چرخ ادب چهره‌های نادر و بزرگ در بعد جهانی انتقاد از بی‌عملی وزارت صمت