مردم به شایعات توجه نکنند

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: مردم نگران نباشند و به شایعات توجه نکنند.. عرضه کالاهای اساسی حتی در صورت تعطیلی و یا قرنطینه شهرها ادامه دارد، از این رو مقرر شده مغازه‌های مواد غذایی و خدماتی همچنان به مردم سرویس بدهند. این روزها با توجه به شیوع بیماری کرونا، خبر قرنطینه و تعطیلی اصناف مختلف داغ است. مردم با توجه به تعطیلات پیش روی نوروز 99 ولزوم در خانه ماندن افراد برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا نگران تامین ارزاق عمومی خود و مایحتاج مورد نیازشان هستند. آنها می‌گویند با تعطیلی شهرها و قرنطینه وعدم تردد افراد آیا فروشگاههای عمومی و عرضه محصولات خوراکی باز خواهند ماند؟ وضعیت نانوایی‌ها چه خواهد شد؟ در این زمینه حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از برگزاری جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: در آستانه ایام نوروز ۹۹، به هیچ عنوان تامین، توزیع، لجستیک و حمل و نقل کالاهای اساسی، موادشوینده و اقلام بهداشتی متوقف نخواهد شد.
> برگزاری جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار
وی از برگزاری جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، در آستانه ایام نوروز سال 99، فعالیت تامین و توزیع مایحتاج مورد نیاز مردم به شکل گسترده ادامه خواهد یافت و عرضه کالاهای اساسی متوقف نخواهد شد. وی افزود: بر اساس مصوبه این ستاد، هیچگونه توقفی در ارتباط با فعالیتهای مرتبط با تامین اقلام، توزیع، لجستیک و حمل و نقل کالاهای اساسی، ارزاق عمومی، مواد شوینده و بهداشتی مورد نیاز مردم صورت نخواهد گرفت و کار با قدرت و قوت ادامه خواهد یافت.
> عملیات تامین و توزیع کالاهای اساسی مردم


تعطیل بردار نیست
مدرس خیابانی گفت: عملیات تامین و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تعطیل بردار نیست و تولیدکنندگان و جامعه صنفی کشور در کنار کادر درمانی ایثاگر، به بهترین شکل امر تولید و توزیع و لجستیک کالاهای مورد نیاز مردم را پیش خواهند برد؛ بنابراین انتشار شایعاتی مبنی بر قرنطینه تهران به شدت تکذیب شده و ستاد تنظیم بازار نیز، در ابلاغیه‌ای سراسری به تمامی استانداران کشور، اعلام کرده که هیچ فعالیتی از جنس تامین اقلام مایحتاج ضروری مورد نیاز مردم، متوقف نخواهد شد؛ بلکه آنچه که دستخوش تعطیلی است، فعالیت‌های غیرضروری و تفریحی مردم است که در شرایط کنونی باید متوقف شود؛ در غیر این صورت به هیچ عنوان، اصل کار و تولید کشور تحت الشعاع قرار نخواهد گرفت و در تمامی ساعات شبانه‌ روز و به خصوص ایام نوروز سال 99، با قدرت و قوت ادامه خواهد یافت.
> خبر تعطیلی مغازه‌ها و اصناف صحت ندارد
قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران از عدم تعطیلی مغازه‌های مواد غذایی و خدماتی خبر داد و گفت: تنها شغل‌های غیر ضروری می‌توانند تعطیل کند. وی در خصوص شایعه تعطیلی مغازه‌ها و اصناف اظهار داشت: در جلسه تنظیم بازار که با حضور نماینده وزیر کشور برگزار گردید، مقرر شد همه صنوف تعطیل نباشد. وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد شغل‌های غیر ضرور نه اینکه محبور باشند تعطیل کنند بلکه می‌توانند تعطیل باشند اما مغازه‌های مواد غذایی و خدماتی قرار نیست تعطیل شود، بنابراین مردم بدانند که محل‌های فروش کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تعطیل نخواهد شد..
> نگاهی به قیمت ارزاق عمومی
از سوی دیگر مردم نگران گرانی مواد غذایی وملزومات ضروری خود در شرایط تعطیلی هستند. مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و غذایی سازمان حمایت، در این زمینه گفت: رعایت قیمت‌های مصوب کارگروه تنظیم بازار امری ضروری است، مردم قیمت کالاهای اساسی را از طریق سامانه 124 رصد نمایند. علیرضا رستمی با بیان اینکه نان، برنج وارداتی، تخم‌مرغ، انواع لبنیات (12 قلم) شکر، روغن نباتی، گوشت مرغ و... از جمله اقلام پرمصرف و مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی می‌باشند، اظهار داشت: سازمان حمایت نرخ کالاهای مشمول قیمت‌گذاری را روی سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات قرار داده است و کلیه بنگاه‌های اقتصادی اعم از صنفی، تولیدی، توزیعی، خدماتی و.... موظف به رعایت قیمت‌های مصوب هستند. بر اساس قیمت‌های مندرج در سامانه 124، نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ 129هزار ریال، تخم‌مرغ 89هزار ریال، برنج هندی 1121معادل 80هزار ریال، برنج پاکستانی (باسماتی) 89هزار ریال و شکر فله 47هزار ریال می‌باشد و برای تمام واحدهای عرضه‌کننده لازم‌الاجرا است. بر این اساس، شیر کم‌چرب ۱.۵درصد هر بطری یک لیتری 4900 تومان، شیر نیم چرب ۲درصد هر بطری یک لیتری 5هزار تومان، شیر پرچرب ۳درصد هر بطری یک لیتری 5هزار و 300تومان، شیر کامل 3.2درصد چربی
هر بطری یک لیتری 5هزار و 400تومان، شیر نایلونی
۱.۵درصد کم چرب 3200تومان، شیر استریل یک لیتری تترا پک 5.1درصد چربی هر بطری 7هزار تومان و شیر استریل یک لیتری تترا پک 3درصد چربی 7400تومان و ماست 900گرمی کم‌چربی 1.5درصد 53هزار ریال ماست 900گرمی پرچرب 3درصد 58هزار ریال و ماست دبه‌ای ۲.۵کیلوگرمی کم چرب ( 1.5 درصد) 14هزار تومان و ماست دبه‌ای 2.5 کیلوگرمی پرچرب (3درصد) 15هزار تومان و پنیر ۴۰۰ گرمی یواف، 8500تومان به فروش می‌رسد. رستمی تاکید کرد: همه واحدهای صنفی عرضه‌کننده لبنیات موظفند محصولات خود را با نرخ‌های درج شده عرضه نمایند. مدیر کل نظارت بر محصولات کشاورزی و غذایی سازمان حمایت با اشاره به قیمت‌هایی که در سامانه 124 برای روغن اعلام شده است، خاطرنشان کرد: بر این اساس روغن مایع سرخ کردنی معمولی 810 گرمی 61500 ریال، روغن مایع آفتابگردان معمولی 810 گرمی 73500 ریال، روغن نیمه جامد 4.5 کیلویی معمولی 318000 ریال و روغن نیمه جامد حلب 16 کیلویی با قیمت 1120000 ریال بارگذاری شده است. همچنین انواع نان طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار استان تهران به شرح بربری ساده یارانه‌ای با وزن چانه 510گرم، 1000 تومان، بربری ساده آزادپز با وزن چانه 580 گرم 1500 تومان، سنگک ساده یارانه‌ای با وزن چانه 560 گرم، 1200تومان، سنگک ساده آزادپز با وزن چانه 650گرم، 1800تومان، تافتون ساده یارانه‌ای با وزن چانه 230گرم 550تومان، تافتون ساده آزادپز با وزن چانه 280گرم 850 تومان، لواش ساده یارانه‌ای با وزن چانه 140 گرم، 300 تومان لواش ساده آزادپز با وزن چانه 170 گرم با قیمت 450 تومان، در این سامانه ثبت گردیده است. به گفته رستمی، کالاهایی از جمله ماکارونی، کمپوت و کنسرو، آبمیوه و آب معدنی، نوشابه، فرآورده‌های گوشتی مشمول قیمت تثبیتی نبوده و تولیدکنندگان راسا بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها و رعایت ضوابط سود و ضرایب عمده‌فروشی و خرده‌فروشی مصوب کمیسیون هیئت عالی نظارت نسبت به قیمت‌گذاری کالاها اقدام می‌نمایند و چنانچه شکایتی در این زمینه واصل گردد واحدهای تولیدی می‌بایست پاسخگوی قیمت‌های تعیین شده باشند. مدیر کل نظارت بر محصولات کشاورزی و غذایی سازمان حمایت متذکر شد: اصناف با رعایت حال مردم در شرایط موجود، در صورت اعمال سود مصوب و قانونی خود می‌توانند به ثبات بازار کمک شایان توجه‌ای نمایند. وی به منظور ایجاد ثبات در بازار کالا و خدمات ابراز امیدواری کرد: با بسیج امکانات و تشکیل اکیپ‌های ویژه و همراهی سازمانها و دستگاه‌های مرتبط، اخلالگران عرصه اقتصاد شناسایی و با آنها برخورد جدی و قانونی لازم انجام می‌شود. به گفته رستمی، به منظور کنترل و جلوگیری از هر گونه آشفتگی در قیمت و توزیع کالا در بازار، کلیه واحدهای خرده فروشی مکلف به اطلاع‌رسانی قیمت این گروه از کالاها به وسیله درج و یا نصب برچسب قیمت بر روی کالا، در محل عرضه و مستند به فاکتورهای خرید و رعایت انصاف و ارائه فاکتور رسمی در صورت تقاضای مصرف‌کننده هستند و در صورت هرگونه تغییر در تاریخ و یا قیمت و یا نصب برچسب قیمت و یا هر نوع اقدام دیگری که منجر به افزایش نرخ کالا شود تخلف محسوب و قابل پیگرد قانونی خواهد بود. مدیر کل نظارت بر محصولات کشاورزی و غذایی سازمان حمایت یادآور شد: سامانه 124 که با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و کنترل قیمت‌ها و ثبت شکواییه‌ها فعالیت خود را آغاز کرده است، رصد قیمتی ۱۰۰ قلم کالا و خدمات اولویت دار را در دستور کار قرار دارد و قیمت این اقلام در این سامانه و اپلیکیشن‌های مربوطه قابل دسترس برای عموم است.
> نانوایی‌ها تعطیل نخواهند شد
همچنین بیژن نوروز مقدم رئیس اتحادیه نان سنتی اعلام کرد که آرد و نان به وفور بوده و مردم نگران تامین نان در ایام پیش رو حتی در تعطیلات نوروز نباشند. رئیس اتحادیه نان سنتی اعلام کرد که نانوایی‌ها همچون روال سابق به کار خود ادامه خواهند داد و تعطیل نخواهند شد. وی اظهار کرد: روز گذشته جلسه‌ای در کارگروه آرد و نان استان تهران با حضور معاونت وزارت صمت برگزار و تاکید بر این شد که نانوایی‌ها به هیچ عنوان نباید تعطیل شوند. وی در پاسخ به اینکه برخی شایعات مبنی بر قرنطینه شدن تهران باعث شده برخی نگرانی‌ها از جهت تامین نان وجود داشته باشد، گفت: اگر مبنا بر قرنطینه شدن هم باشد، نانوایی‌ها تعطیل نخواهند شد و به فعالیت خود ادامه خواهند داد. رئیس اتحایه نان سنتی با بیان اینکه امسال نان، آرد و گندم به وفور وجود دارد و مردم هیچ نگرانی در تامین نان نداشته باشند، گفت: طبق روال هر سال، فقط روز اول عید نوروز که کارکنان کنار خانواده هایشان هستند نانوایی‌ها تعطیل خواهد بود، ولی باقی روزها به فعالیت خود ادامه می‌دهند و هیچ تفاوتی بین امسال و سال گذشته وجود نخواهد داشت.
> آمادگی ۸۰فروشگاه اینترنتی
در عین حال علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: راهبرد کشور در شرایطی که نمی‌تواند حضوری خدمت بدهد، باید به سمت خدمات غیرحضوری سوق پیدا کند. با اشاره به کرونا باعث آسیب به کسب و کارهای کشور شده است، گفت: راهبرد کشور در شرایطی که نمی‌تواند حضوری خدمت بدهد، باید به سمت خدمات غیرحضوری سوق پیدا کند، در حال تلاش هستیم خدماتی که از سوی حاکمیت ارائه می‌شود، به صورت الکترونیکی انجام شود. وی بیان کرد: جشنواره مجازی بهاره بدین صورت است که کسب و کارها خدمات خود را به صورت اینترنتی و غیر حضوری انجام دهند، این کار البته نیاز به مقدماتی دارد که در حال فراهم‌آوری است. مدرس گفت: در نگاه کلان باید زیرساخت‌های برگزاری این جشنواره‌ها در میان مدت ایجاد شود، تا آینده نیز بتوان از آنها استفاده نمود. این مسئول وزارت صنعت با بیان اینکه هدف جشنواره اینترنتی بهاره ارائه خدمات آسان به مردم است، افزود: اینترنت این جشنواره رایگان است و در طول آن روزانه قرعه کشی انجام می‌شود و هر روز به ۴ نفر ۵ میلیون تومان هدیه داده می‌شود. وی ادامه داد: تا این لحظه ۸۰ فروشگاه اینترنتی اعلام آمادگی برای حضور در این جشنواره داشته اند، فروشگاه‌ها نیز خدمات مختلفی به مردم ارائه می‌دهند و از جمعه این جشنواره آغاز به کار کرده است. رهبری گفت: برنامه‌ای با اتاق اصناف در خصوص کسب و کارهایی که فروش اینترنتی ندارند، طراحی شده، بدین صورت که فروشگاه‌های اینترنتی عضو جشنواره به این واحدهای صنفی غرفه‌هایی رایگان را اختصاص می‌دهند تا این واحدهای صنفی بتوانند به راحتی از فروش اینترنتی استفاده کنند. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، توضیح داد: به واحدهای صنفی که دانش لازم برای کار با اینترنت نداشته‌اند نیز آموزش‌های لازم داده شده است. رهبری ادامه داد: حضور در بازار تجارت الکترونیک، امکان رقابت و بازاریابی را نیز برای فروشنگان فراهم می‌کند، بسترهای فروشگاه‌های اینترنتی، یک سری هشتگ برای فروشندگان تولید کرده‌اند که اگر فروشندگان کالاهای خود را با این هشتگ به فروش رسانند، در یک بخش ویژه در سایت برای آنها تبلیغ می‌کنند. وی بیان کرد: در حال حاضر فرصت ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی جدید نیست و ما فعلاً در حال ساماندهی فروشگاه‌های اینترنتی فعلی و استفاده از ظرفیت آنها هستیم، برای بعد از سال روی اینکه خدماتی را به فروشگاه‌های جدید الاحداث بدهیم، برنامه‌هایی خواهیم داشت.
سایر اخبار این روزنامه
جوادی حصار و زیباکلام درباره تقاضای جلسات روزانه با حضور حسن روحانی در مورد کرونا به آفتاب یزد گفتند مردم به شایعات توجه نکنند «کروناویروس»، جای خالی اعتماد عمومی، سریال‌ها و برنامه‌های زیبا و جذاب و یک سوال مهم: دیر متوجه کرونا شدیم؛ فکر می‌کردیم آنفلوآنزاست ادبیات سخیف کرونایی در مورد سالمندان حضورسلبریتی‌ها در تلویزیون 30 میلیون تومان! وام مسکن وخودرو و خرید کالا مشمول تعویق 3ماهه بازپرداخت نمی‌شود پرداخت وام کم‌بهره به ۴ میلیون شاغل آسیب‌دیده از کرونا در روزهایی که مجلس می‌توانست پای کار باشد و با اهرم نظارتی خود تصمیمات دولتی را سرعت و بهبود بخشد خانه ملت چند هفته است که تعطیل شده و نمایندگان هرکدام تِز‌های خودشان را رسانه‌ای می‌کنند آسمان همه جا همین رنگ است کرونا، بیدار باشی برای صلح جهانی تعطیلی مجلس بی‌توجهی به مردم چهره‌های نادر و بزرگ در بعد جهانی هله عاشقان بشارت هله عاشقان بشارت اختر چرخ ادب چهره‌های نادر و بزرگ در بعد جهانی انتقاد از بی‌عملی وزارت صمت