جوادی حصار و زیباکلام درباره تقاضای جلسات روزانه با حضور حسن روحانی در مورد کرونا به آفتاب یزد گفتند

اگر رئیس‌جمهور به سوالات مردم پاسخ دهد نیاز به جلسات هر روزه نیست
آفتاب یزد- گروه سیاسی: رئیس جمهور چند روزی هست که به عنوان رئیس ستاد مبارزه با کرونا شناخته می‌شود، ریاستی که از وزیر بهداشت به او محول شده. این موضوع بیانگر شرایط خاص این روزهاست؛ شرایطی که کنترل آن نیازمند هماهنگی و سازماندهی بهتر و بیشتری در بالاترین ارکان نظام است. اما پرسش این است که با حضور حسن روحانی در این ستاد اکنون وظایف او با گذشته برای رودررویی با موضوع کرونا چه تغییراتی کرده و این موضوع وی را مکلف به انجام چه اموری می‌کند؟ پاسخگویی، تصمیم‌گیری و به سامان ساختن وزارتخانه‌ها با یکدیگر در بحث کرونا بی‌تردید از جمله مسائلی است که او بیش از گذشته باید نسبت به آن از خود واکنش نشان دهد. در این میان اما صد نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، خواستار برگزاری روزانه جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست او شدند. آن‌ها در این نامه آورده‌اند که نظر به شیوع بیماری کرونا و لزوم هماهنگی سریع همه دستگاه‌ها در کشور برای مدیریت پیشگیری و درمان آن، تشکیل روزانه ستادی به ریاست شما ضروری است. این ضرورت نه تنها یک تشخیص کارشناسی بلکه خواسته و انتظار مردمی است که این روزها با نمایندگان خود ارتباط برقرار می‌کنند.» در حالی موضوع برگزاری جلسات روزانه مطرح می‌شود که حسن روحانی این روزها متهم به این شده که اساسا خودش در ماجرای کرونا چندان جدی نیست و به جلسات هفته‌ای یکبار بسنده کرده است و در این زمینه خیلی کند عمل می‌کند. موضوعی که مورد نقد علی ربیعی سخنگوی دولت قرار گرفته و از این رو در یادداشتی پیرامون محدود بودن جلسات روحانی درباره کرونا به یک روز در هفته می‌نویسد: « قرار ما بر این شد که ستاد ملی در چند سطح به‌کار خود ادامه دهد. در یک سطح وزیر بهداشت که از ابتدای شیوع کرونا به خانه خود نرفته و با تیمش در حالت قرارگاهی ستاد را مدیریت می‌کند، با شرکت چند وزیر و معاون وزیر جلسات را دنبال کنیم. هفته‌ای یک روز هم در سطح عالی در جلسه‌ای با حضور مسئولان تراز اول قوا و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مباحث مرور و بعضی تصمیمات که نیاز به اقدامات خارج از اختیارات متعارف دارد تصمیم‌گیری شود. آیا این حرف به این معناست که دولت هفته‌ای یک روز و چند ساعت درباره کرونا جلسه خواهد گذاشت؟ چگونه بی‌انصافانه این تفسیر غلط را در جامعه ملتهب تزریق می‌کنند؟ تمام جلسات هیئت دولت هفته‌ای دو روز و ۸ ساعت به کرونا اختصاص دارد، در شورای معاونین تمام وزارتخانه‌ها با دستور کار کرونا جلسه برگزار می‌شود. اقدامات و عملکرد وزارتخانه‌ها بنا به تصویب هیئت دولت معطوف به کرونا شده است. رئیس جمهوری روزانه تماس‌های تلفنی با استانداران دارد و دستورات لازم را صادر می‌کند. من حداقل هفته‌ای سه بار در جلسات مختلف در بحث کرونا با رئیس جمهوری مشارکت دارم. در همین هفته، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از روز شنبه در وزارت بهداشت به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود، روز یکشنبه ستاد اقتصادی با موضوع کرونا برگزار می‌شود و دوشنبه ستاد ملی به‌صورت حضوری جلسه دارد....»
> جلسات روزانه
اما نامه صد نماینده مجلس بیانگر این است که پارلمان خواستار حضور هر روزه رئیس جمهور در جلسات است و به تماس‌های تلفنی قانع نیست البته این موضوعی است که در مورد آن محمد صادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح‌طلب به شدت نقد دارد و آن را کاری عوام فریبانه می‌داند. او درباره این موضوع به آفتاب یزد می‌گوید:رئیس جمهور باید کارش را انجام دهد زیاد به این جلسه گذاشتن یا نگذاشتن فکر نکند. رئیس جمهور اگر در پایان پرونده کرونا در ایران یک بیلان کار قوی و محکم ارائه دهد، هیچ نیازی به شنیدن این حرف‌ها و جلسه گذاشتن‌ها نیست. آقای رئیس جمهور هر روز جلسه بگذارد که چه بگوید؟ گزارش فوتی‌ها را بدهد؟ این حرف‌ها حرف‌های عوام فریبانه‌ای است که نیاز به توجه در مورد آن نیست. در حال حاضر در بالاترین سطح نظامی رئیس ستاد مشترک ورود پیدا کرده است. وزارت بهداشت و درمان هم به نمایندگی از دولت وارد شده‌اند و تمام امکانات هم باید در اختیار ستاد قرار بگیرد. رئیس جمهور هم باید نظارت داشته باشد. اینکه هر روز رئیس جمهور جلسه بگذارد و جلو تلویزیون بیاید که چه بشود؟ مگر رئیس مجلس هر روز درباره کرونا جلسه می‌گذارد که او بگذارد. وی گفت: رئیس جمهور قوه مجریه است که باشد باید کارش را انجام دهد. هر روز جلسه بگذارد که چه بگوید. اولا باید جلسه ستاد تشکیل شود و جلسه ستاد هم هر روز باشد. اما اینکه هر روز در جلسات باشد که نمی‌شود گفت پس کار انجام می‌دهد؟ جوادی حصار درباره پاسخگویی رئیس جمهور گفت: پاسخگویی عملی متقابل است در مورد کرونا هم رئیس جمهور باید به مردم پاسخ دهد و هم مردم نسبت به عملکردهای بهداشتی و رعایت قرنطینه و... به دولت باید پاسخگو باشند و هم سایر نهادها باید به مردم و دولت پاسخ دهند.


> عدم اعتماد
اما اظهارات جوادی حصار را می‌توان به معنای بیهوده دانستن جلسات روزانه با حضور رئیس جمهور دانست و آن را صرفا عوام فریبی ارزیابی کرد؟ صادق زیباکلام استاد دانشگاه در این باره به آفتاب یزد می‌گوید: موضوع بر سر این است که اعتماد به برخی بخش‌ها از بین رفته است، چون اعتماد عمومی از میان رفته، مهم نیست که اکنون مسئولین ما چه می‌کنند. مهم این نیست که آقای روحانی هفته‌ای یکبار گزارش می‌دهد و یا هر روز و هر شب گزارش می‌دهد، دیگر اعتمادی وجود ندارد بنابراین فرقی نمی‌کند. اگر او هفته‌ای یکبار در تلویزیون بیاید و توضیح دهد به او می‌گویند این چه وضع مدیریت است چرا در این شرایط فقط هفته‌ای یکبار سروکله‌اش پیدا می‌شود؟ اگر هر شب در جلسات بیاید و بگوید دیروز این کار را کردیم امروز این کار را کردیم مطمئن باشید شمار زیادی از مردم می‌گویند که او دارد کارهای پوپولیستی برای محبوبیت خودش انجام می‌دهد و می‌گویند به جای گزارش دادن کار عملی کن و به مردم برس. چرا؟ چون عملا نه به دستگاه اجرایی و نه به سایر دستگاه‌ها و ارگان‌های کشور در ایران اعتمادی وجود ندارد. وی می‌افزاید: به جای اینکه بحث شود روحانی هرشب جلسه بگذارد یا هرهفته، روحانی می‌توانست پرسش‌هایی که برای خیلی از مردم مطرح است را صادقانه و صمیمانه در تلویزیون مطرح کند. بیاید و بگوید قم را به چه دلایلی قرنطینه نکرده‌اند؟ بگوید که اولین بار واقعا در چه تاریخی کرونا در ایران شناسایی شد؟ علت اینکه چین در اوج کرونا بود ولی ایران پروازها را به چین ادامه داد و از چین مسافر می‌آورد چه بوده است؟ وقتی ایشان نمی‌آید تا به مسائلی که برای مردم مطرح است و پرسش‌ها و ابهام‌ها پاسخ دهد، هر شب هم که در تلویزیون بیاید یا جلسه راجع به کرونا داشته باشد همان حرف‌های قدیمی را می‌زند که مثلا «من مطمئنم که می‌توانیم کرونا را شکست دهیم. من به این مردم شجاع یقین دارم که دست به دست هم می‌دهیم و....» ایشان وقتی برای مردمی که هزاران پرسش در ذهنشان است تنها شعار و امید تحویل می‌دهد اگر در جلسات نیاید و در تلویزیون ظاهر نشود بهتر است. در هر صورت روحانی نزد افکار عمومی باخته است. زیباکلام درباره اینکه روسای جمهور در این گونه مواقع باید چه کنند می‌گوید: در ایران متاسفانه بحران کرونا مرجع تصمیم‌گیری خاص نامعلوم دارد برخی مواقع همه دستگاه‌ها صاحب مسئولیت می‌شوند و در شرایط پاسخگویی به پرسش‌ها و بحران‌های بد هیچ دستگاهی مسئولیت ندارد. مثلا سر جریان بنزین بازی کی بود کی بود من نبودم را یادتان هست؟ این به دلیل این است که اساسا عنصر پاسخگویی و مسئولیت پذیری وجود ندارد و همیشه مسئولین ما در شرایط بحرانی سعی می‌کنند شانه خالی پیدا کنند و انگشت اتهام را به سمت دیگری بگیرند.
> مجلس برای دولت نسخه تجویز نکند
در همین راستا علی تاجرنیا، نماینده مجلس ششم به آفتاب یزد گفت: صد نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، خواستار برگزاری روزانه جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی شدند. خطاب به این نمایندگان می‌خواهم بگویم اولا نمایندگان مجلس خودشان مجلس را تعطیل کرده‌اند و برای کسی دیگر نسخه تجویز می‌کنند؟مملکت نیاز به یکسری مصوبات دارد که باید اتفاق می‌افتاد و مجلس دراین مدت از آن دوربود، در همین بحث بودجه این مجلس بدعت بسیار بدی گذاشت و با عدم نقش آفرینی خودش باعث شد تا عملا قانون بودجه مسیرهای دیگری طی کند. بنابراین نمایندگان مجلسی که خودشان کارهای خودشان را تعطیل می‌کنند چنین خواسته‌ای از رئیس جمهور دارندعجیب است. ازسویی دیگر در بحران‌ها و مسائل آنچه مهم است اینکه مدیریت بحران به نحو شایسته‌ای پیش رود و در عین حال عزم جدی دولت در حل مشکل باشد نه نمایش. اگر عزم جدی دولت برای حل مسئله کرونا وجود دارد اتفاقا صاحب نظر‌ترین فرد برای اینکه این مسئله را مدیریت کند شخص وزیر بهداشت است و حضور آقای روحانی اگرچه می‌تواند هر از گاهی به قوام این جلسات کمک کند اما الزاما این حضور کمک زاید الوصفی نخواهد کرد. در دنیاهم این امر معمولی نیست.
وی تصریح کرد: کرونا مسئله‌ای است که احتمالا چندین ماه در کشور ما ادامه پیدا می‌کند و مهم این است که مجموعه‌های تصمیم گیر در ارتباط با تصمیماتی که دارند دچار وقفه و مشکل نشوند یعنی کاری که با حضور آقای روحانی انجام می‌شود، بدون حضور ایشان هم توسط وزیر بهداشت قابل انجام باشد، اگر این مسئله اتفاق بیفتد حضور دائمی و روزانه او در جلسات نیاز نیست. اما اگر روحانی حضور روزانه در جلسات داشته باشد اما نه دولت بتواند از اختیاراتش استفاده کند و نه سایر نهادها، دیگر طبیعتا حضور فیزیکی حل‌کننده مشکل نخواهد بود. ضمن اینکه کشور به غیر از کرونا با مسائل و بحران‌های دیگری هم روبه روست که یکی از آن‌ها مشکلات اقتصادی است. به هر حال اینگونه امور، کارشناسی و تصمیمات خاص خودش را می‌طلبد. آنچه مجلس درباره حضور روزانه در جلسات می‌گوید، بیشتر ازآنکه جنبه اجرایی و عملی کار را تقویت کند به این جهت مطرح می‌شود تا یک نمایش باشد و صرفا یک پیام بیرونی به مردم داده شود که این کارها توسط عالی‌ترین سطح در کشور در حال انجام است اما مردم به دنبال این هستند که خروجی کار را ببینند نه اینکه چه کسی در راس
این کار است.
سایر اخبار این روزنامه
جوادی حصار و زیباکلام درباره تقاضای جلسات روزانه با حضور حسن روحانی در مورد کرونا به آفتاب یزد گفتند مردم به شایعات توجه نکنند «کروناویروس»، جای خالی اعتماد عمومی، سریال‌ها و برنامه‌های زیبا و جذاب و یک سوال مهم: دیر متوجه کرونا شدیم؛ فکر می‌کردیم آنفلوآنزاست ادبیات سخیف کرونایی در مورد سالمندان حضورسلبریتی‌ها در تلویزیون 30 میلیون تومان! وام مسکن وخودرو و خرید کالا مشمول تعویق 3ماهه بازپرداخت نمی‌شود پرداخت وام کم‌بهره به ۴ میلیون شاغل آسیب‌دیده از کرونا در روزهایی که مجلس می‌توانست پای کار باشد و با اهرم نظارتی خود تصمیمات دولتی را سرعت و بهبود بخشد خانه ملت چند هفته است که تعطیل شده و نمایندگان هرکدام تِز‌های خودشان را رسانه‌ای می‌کنند آسمان همه جا همین رنگ است کرونا، بیدار باشی برای صلح جهانی تعطیلی مجلس بی‌توجهی به مردم چهره‌های نادر و بزرگ در بعد جهانی هله عاشقان بشارت هله عاشقان بشارت اختر چرخ ادب چهره‌های نادر و بزرگ در بعد جهانی انتقاد از بی‌عملی وزارت صمت