درگذشت راه‌چمنی، ابتلای رئیس مدیریت بحران!

آفتاب یزد- گروه سیاسی: در حالی که هنوز دو هفته‌ای از اعلام رسمی وجود ویروس کرونا در ایران نمی‌گذارد و آمارهای در گذشتگان و مبتلایان روزبه روز افزوده می‌شود آمار مسئولین مبتلا و فوت شده این بیماری نیز سیر صعودی دارد. بعد از خبر درگذشت چهره‌هایی چون محمدعلی رمضانی منتخب رشت، سید محمد میرمحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسین شیخ الاسلامی معاون سابق وزیر خارجه و سفیر ایران در سوریه و فاطمه رهبر منتخب مردم تهران، اکنون خبر درگذشت سیاسیون دیگری نیز بر اثر ابتلا به ویروس کرونا شنیده می‌شود.
یکی از چهره‌هایی که اکنون خبر درگذشتش به خاطر این ویروس منتشر شده، محمدرضا راه‌چمنی نماینده مجلس در دوره‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم، رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور و دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی و صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول روزنامه اسرار است.
راه چمنی اما تنها چهره فوت شده سیاسی بیست و چهار ساعت گذشته نبوده است.
«فرزاد تذری» معاون اسبق اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از پایه‌گذاران هفته‌نامه «صبح صادق» هم در بیمارستان بقیه‌الله(عج) تهران دار فانی را وداع گفت. او علاوه بر معاونت سیاسی سپاه، مدتی را هم در اطلاعات سپاه فعالیت کرد. دیروز رسما اعلام شد که او نیز بر اثر همین ویروس درگذشته است. آیت‌الله لنگرودی هم دیروز بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت. آیت‌الله رضا محمدی لنگرودی، از شاگردان نامی امام خمینی (ره) و آیت الله بهجت به شمار می‌رفت. او تحصیلات حوزوی خود را در قم و نجف گذراند سپس برای آموزش در زمینه تحصیلات حوزوی به ایران برگشت.


اما در کنار این چهره‌ها، دیروز در خبری تعجب‌آور اعلام شد که رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز خود به کرونا مبتلا شده است. خبری که سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور آن را اعلام کرد و گفت: اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هفته گذشته با مشاهده علائم مشابه آنفلوآنزا به مراکز درمانی مراجعه کرده و پس از انجام چهار تست مربوط به بیماری کووید-۱۹ مشخص شد که وی به این بیماری مبتلا شده است.
در همین راستا، وی صبح دیروز با بهبود نسبی و رفع خطر با تشخیص پزشکان از بیمارستان مرخص شده و باید چندین روز را هم خود را در خانه قرنطینه کند.
دیروز همچنین اعلام شد آیت‌الله مهدی مروارید هم به ویروس کرونا مبتلا شده است.
همچنین در رسانه‌ها موضوع ابتلای مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان نیز مطرح شد، مطلبی که البته در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شد. در این شبکه‌ها آمده بود که تست کرونای مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان مثبت اعلام شده است و او در قرنطینه حضور دارد! ولی ظاهرا در هفته گذشته سلطانی‌فر به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شده بوده است. ماجرای بیماری کرونا و فراگیری‌اش در میان مسئولین باعث شده تا طی روزهای اخیر به طور متعدد عده‌ای ادعای بیوتروریسم را درباره این ویروس مطرح کنند. بعد از اینکه فلاحت پیشه یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی چنین ادعایی را مطرح کرد و کرونا را هم ناشی از اقدام تروریستی آمریکا دانست دیروز برزگر عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی هم از وجود دو نوع ویروس کرونا با منشا متفاوت در کشور سخن گفت و اینکه ویروس دوم در گیلان و قم با ووهان متفاوت است!
شهروز برزگر در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح جلسه کمیسیون بهداشت با حضور وزیر بهداشت، گفت: در این جلسه وزیر بهداشت توضیح داد که بخشی از ویروس کرونا در گیلان کاملا با ویروس ووهان چین متفاوت است که حتی به پرستار ۲۵ ساله هم رحم نکرد.
وی توضیح داد: این شامل قم هم می‌شود که بخشی از ویروس کرونا در قم با ویروس ووهان چین متفاوت است. به عبارت دقیق‌تر مشخص نیست که منشا ویروس دوم از کجاست؟ آنچه از صحبت‌های وزیر بهداشت برداشت کردم این است که دو نوع ویروس در کشور هست. یکی ویروس ووهان چین و یکی دیگر ویروسی با منشا نامعلوم که به نظرم در این باره این احتمال وجود دارد که ویروس از نوع بیوتروریسم آمریکا باشد که در ایران پخش شده است.
علی ربیعی: تفاوتی بین کرونای مردم و مسئولان نیست
«مبتلا شدن برخی از مسئولان دولتی به این بیماری خود نشان از حضور آنها در بین مردم است.» سخنگوی دولت با بیان این جمله، تصوری که در بین برخی افراد جامعه مبنی بر تفاوت درمان مردم با مسئولین وجود دارد را رد کرد.بعد از شیوع ویروس کرونا تعدادی از مسئولان و نمایندگان مجلس با انتشار سلفی‌های خود در فضای مجازی اعلام کردند که آنها نیز به این ویروس مبتلا شده و در قرنطینه به سر می‌برند. برخی افراد با تبعیض آمیز خواندن درمان مسئولان واکنش نشان دادند.علی ربیعی، سخنگوی دولت این موضوع را رد کرد و گفت: واقعا اینطور نیست که در این خصوص بین مسئولین و مردم تفاوتی باشد. اتفاقا از روز اول من نوشتم که کرونا ویروسی است بی‌تفاوت که هیچ مرزی برای هیچ چیز قائل نیست. اتفاقا مبتلا شدن برخی از مسئولان دولتی به این بیماری خود نشان از سطح بالای تماس اجتماعی آنها و حضورشان در بین مردم است و اینکه فاصله‌ای بین آنها نیست. ربیعی افزود: حتی برخی هم در داخل و خارج از کشور این موضوع را دستمایه نقد قرار دادند که چرا مسئولانشان را نمی‌توانند حفاظت کنند. خود این موضوع نشان می‌دهد تلقی پیش آمده از ویژه بودن امکانات برای مسئولین صحیح نیست.به گزارش جماران، وی در پایان گفت: به هرحال باید توجه داشت که برخی پروتکل‌های حفاظتی برای مسئولان وجود دارد که لازم الاجرا است و مسئولین ناگزیر از تبعیت این پروتکل‌ها هستند که بخشی از آن هم ناظر به ملاحظات پیشگیرانه از سرایت بیماری به سایرین است.