در یک روز و یک ساعت، غنی و عبدالله به عنوان رئیس جمهوری مراسم تحلیف برگزار کردند.

یک مُلک و دو پادشاه
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: پیش بینی کرده بودند: «افغانستان؛ دوران پسا انتخاباتیِ تلخی را تجربه خواهد کرد!» اما لحظه‌ای تاریخی بود وقتی: «در یک روز و یک ساعت، محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله همزمان در دو نقطه کابل به عنوان رئیس جمهوری مراسم تحلیف برگزار و سوگند یاد کردند.»
عبدالله عبدالله آن چه گفته بود را عملیاتی کرد و اشرف غنی نیز پا پس نکشید تا برای نخستین‌بار در افغانستان و شاید جهان، دو رئیس جمهور همزمان و در یک ساعت مراسم تحلیف برگزار و سوگند یاد کنند!
>شیطنت ترامپی یا نقشه ی راه؟!


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود که پس از خروج آمریکا از افغانستان «احتمالا طالبان بر حکومت افغانستان غلبه کند» اما از فحوای کلام او نمی‌توان فهمید که یکی از آن دست «شیطنت»‌های ترامپی است یا نقشه راهی است که برای افغانستان بعد از حضور نظامیان آمریکایی در نظر گرفته است اما از همه این مسائل که درگذریم، رخدادهای 19 اسفند افغانستان در تاریخ این کشور همواره در خاطره‌ها خواهد ماند.
>افغانستان در مسیر تجزیه ی قدرت؟!
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برابر با 6مهر 1398 برگزار شد. نتایج این انتخابات که با جنجال‌های زیادی همراه بود بعد از پنج ماه در بهمن‌ماه اعلام شد. اگرچه کمیسیون انتخابات افغانستان محمد اشرف غنی را برنده انتخابات اعلام کرد ولی عبدالله عبدالله آنرا نپذیرفت و گفت «حکومت همه شمول» تشکیل خواهد داد. بر همین اساس قرار بود مراسم تحلیف غنی هشتم اسفند برگزار شود ولی به 19 اسفند موکول شد. یک روز پیش از این عبدالله و غنی اعلام کرده بودند که هر دو مراسم جداگانه‌ای برگزار خواهند کرد و در انتها نیز چنین شد.
در گفت و گوهایی که در خلال این 5 ماه انجام داده بودیم همواره بر چند موضوع تاکید می‌شد: نخست تجزیه ی قدرت در افغانستان به این صورت که هم طالبان و هم غنی و نیز عبدالله، این بار و برخلاف انتخابات پیشین که با پادرمیانی آمریکا به سرانجام نصفه و نیمه‌ای رسید؛ بر سر مواضع خود مستحکم خواهند ایستاد و این به معنای تجزیه ی قدرت است.
نکته دیگر اما تحولاتی است که به تحولات پساانتخاباتی موسوم است و آن مجموعه‌ای از تحولاتی است که دو مراسم تحلیف و سوگند می‌تواند بخشی از آن باشد تا آمریکایی که در گرداب افغانستان خود را گرفتار می‌بیند، یکی دیگر از گزینه‌های پیش رو یعنی رها کردن افغانستان در میانه اختلافات ریشه‌دار را عملیاتی کند و بخش سوم ماجرا به مجموعه رخدادهایی مربوط می‌شود که در نهایت عبدالله و غنی، هیچکدام زمامدار امور افغانستان باقی نمانند و یک دولت ائتلافی تا برگزاری انتخاباتی دیگر روی کار آورده شود اما تا اینجای کار، حتی پادرمیانی آمریکایی‌ها نیز نتوانست عبدالله و غنی را روی مدار مدارا برقرار سازد!
>قانون اساسی افغانستان چه می‌گوید؟!
قانون اساسی افغانستان تصریح می‌کند که صلاحیت اعلام نتیجه انتخابات از کمیسیون انتخابات این کشور است و کمیسیون انتخابات اشرف غنی را به عنوان برنده انتخابات اعلام کرد. آقای عبدالله بر مبنای ادعاهای تقلب نتیجه انتخابات را نپذیرفت و خود را پیروز انتخابات اعلام کرد.
این اعلام مبنای حقوقی ندارد بلکه بیشتر مبنای سیاسی دارد و تلاش‌ها هم بیشتر بر همین اساس استوار بود که یک راه حل سیاسی جستجو شود. دسته انتخاباتی عبدالله همچنان مدعی است که ادعاهای تقلب و عدم رسیدگی به شکایات انتخاباتی اعلام نتیجه انتخابات را غیرقانونی می‌سازد. با این حال هردو رئیس کمیسیون‌های انتخاباتی، نمایندگان کشورهای آمریکا، اروپایی، پاکستان و بیشتر اعضای جامعه دیپلماتیک در کابل در مراسم تحلیف غنی شرکت کردند.
به نظر نمی‌رسد که نماینده‌ای از کشورهای خارجی در مراسم تحلیف عبدالله شرکت کرده باشد و در چنین وضعیتی مشخص نیست تحلیف عبدالله برای افغانستان و حکومتداری این کشور چه پیامد یا پیامدهایی در پی خواهد داشت.
در حالی که دستگاه دولت تقریبا به صورت کل در اختیار آقای غنی است اما آقای عبدالله هم متحدان سیاسی نیرومندی دارد و قبلا تهدید کرده بود که دستگاه‌های حکومتداری در ولایات تحت نفوذ خود را در اختیار خواهد گرفت و والیان این ولایات را از سوی خود تعیین خواهد کرد.
>یک مُلک و دو پادشاه؛
سپیدار رو در روی ارگ!
همانطور که ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده بود محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز دوشنبه مراسم تحلیف را انجام می‌دهد و نیز همان گونه که اعضای تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان نیز گفته بودند اگر در نتیجه گفت‌وگوهایی که هنوز جریان دارد، مراسم تحلیف آقای غنی به تعویق نیفتد، مراسم تحلیف عبدالله نیز همزمان با آن برگزار خواهد شد هر دو مراسم در یک ساعت و در یک روز اما در دو مکان متفاوت برگزار شد.
در مراسم سوگند محمد اشرف غنی مقامات بلندپایه خارجی از جمله اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان حضور داشتند.
>دو مراسم موازی تحلیف
به‌شدت خطرناک است
کای آیده، نماینده پیشین دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان در واکنش به برگزاری مراسم تحلیف جداگانه از سوی محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله در توئیتر نوشته "که این به شدت غم‌انگیز و خطرناک است. دو مراسم تحلیف موازی، این[وضعیت] نمی‌تواند ادامه پیدا کند." ایده همچنین اضافه کرده که "یکپارچگی محکم نیاز است، نه رقابت‌های ویرانگر."
>در دو مراسم چه گذشت
محمد اشرف غنی، در جریان سخنرانی خود در مراسم تحلیف وعده داد در نتیجه پاکسازی نظام اداری، درآمد این کشور چند برابر خواهد شد. او به افزایش صادرات محصولات زراعتی و بالا بردن ظرفیت بشری این کشور نیز وعده داد.
محمد اشرف غنی مدعی است حمله به مراسم سالگرد عبدالعلی مزاری نشان می‌دهد که روابط نامرئی ولی اساسی میان داعش و طالبان وجود دارد. او اضافه می‌کند، طالبان دارای عقبه پشتیبانی برون‌مرزی‌اند و خواست ما این است که حامیان بیرونی طالبان،‌ مشخصاً یعنی پاکستان،‌ شامل روند صلح شوند.
عبدالله: دولت برآمده از تقلب را نمی‌پذیرم
عبدالله می‌گوید: اگر در سال ۲۰۱۴ دولت وحدت ملی را نمی‌پذیرفتم، کشور به سوی بحران می‌رفت. اکنون اگر دولت برآمده از تقلب را بپذیرم،‌ فاتحه دموکراسی را باید خواند.
غنی: در مورد رهایی زندانیان طالبان فرمان صادر می‌کنم
محمد اشرف غنی گفته که به زودی در مورد رهایی زندانیان طالبان فرمانی را صادر خواهد کرد که جزئیات این روند در آن شامل باشد و نیز گفته‌است به توافقاتی دست یافتند که در بدل رهایی این زندانیان کاهش قابل ملاحظه در خشونت رونمایی خواهد شد که مردم آن را احساس خواهند کرد. او همچنین گفت که هیات مذاکره کننده با طالبان نیز به زودی نهایی خواهد شد. لازم به ذکر است که رهایی پنج هزار زندانی طالبان از پیش شرط‌های این گروه برای آغاز گفت‌وگو با دولت افغانستان بود.
عبدالله: روابط با کشورهای منطقه نیاز به بهبود جدی است
عبدالله گفته است که جهان و منطقه وضع متفاوت دارند و نیاز به اعتماد‌سازی است. او می‌گوید از استقلال و تمامیت ارضی افغانستان دفاع خواهد و این کشور نباید مرکز بحران بین المللی و مرکز فعالیت «تروریست»‌ها باشد.
عبدالله: صلح در افغانستان به نفع منطقه است
عبدالله عبدالله در سخنرانی‌اش گفته از کشورهای منطقه انتظار دارد در روند صلح افغانستان کمک کنند.
غنی: صلح با عزت می‌خواهیم
آقای غنی خواستار صلح با عزت و با همت مردم در این کشور شد و گفت که این صلح را تامین خواهد کرد. او همچنین به زنان تعهد داد که از حقوق آن‌ها دفاع کند. او از حریفان سیاسی خود خواست تا توانایی‌های خود را یکجا کنند تا مردم طعم صلح را بچشند.
غنی: از حریفان سیاسی خود می‌خواهم به من شانه دهند
آقای غنی از حریفان سیاسی خود خواست که به او «شانه بدهند» (یعنی کمک کنند) و یکجا به افغانستان خدمت کنند. او گفت: "بالای هر فرد افغان زن و مرد طفل و جوان و قشر سیاسی صدا می‌زنم که حکومت از آن شماست و من خدمت‌رسان به همه شما هستم چه آنهایی که به من رای دادید چه آنهایی که انتخاب دیگر داشتید." او پیروزی خود را "پیروزی ایده و تفکر جمهوریت" خواند.
عبدالله: راه ثبات، همگرایی است
عبدالله عبدالله گفت: تنها راه ثبات در افغانستان همگرایی می‌باشد که با شناخت درست از منطقه بدست می‌آید.
غنی: حکومت همه شمول می‌سازم
آقای غنی گفت تا دو هفته بعد با کابینه قبلی کار خواهد کرد و پس از آن "حکومت همه شمول و همه پسند" خواهد ساخت.