آمادگی وزرای سابق بهداشت در میدان مبارزه با کرونا

آفتاب یزد- گروه سیاسی: روز پنج‌شنبه هفته گذشته بود که در گزارشی نوشتیم که شرایط فعلی کشور به لحاظ درگیری با ویروس کرونا نیازمند همدلی و همکاری حداکثری است. این رویه نه‌تنها نیازمند مشارک مردم بلکه به همکاری همه مسئولین نیز نیاز دارد. با توجه به اینکه وزارت بهداشت در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا قرار دارد و در این وزارتخانه دو عنصر تجربه و بینش علمی بسیار اهمیت دارد پیشنهاد کردیم که وزرای سابق بهداشت به عرصه بیایند و هرکدام به هرشکلی که می‌توانند در این شرایط هم به جامعه و هم به وزارت بهداشت و مجموعه مدیران فعلی آن کمک کنند. از جمله وزرایی که نام بردیم حسن قاضی زاده هاشمی بود که در واقع در دولت قبلی روحانی و یک سال ابتدایی دولت دوازدهم وزارت بهداشت را عهده دار بود. حالا این وزیر سابق درباره وضعیت کرونا و آمادگی‌اش برای کمک در صفحه اینستاگرام خودش نوشته: «در مورد ویروس کرونا و مدیریت بحران پیش آمده، نظراتی داشته و دارم که به مصلحت نمی‌دانم در فضای عمومی مطرح شود. ولی برحسب وظیفه آنها را به‌صورت غیرمستقیم، خدمت رییس محترم دولت و برخی
همکاران سابق، گفته یا نوشته‌ام که البته تاکنون موْثّر واقع نشده است. خدمت آن گروه از دوستان هم که فرموده بودند به میدان بیایم و کمک کنم، عرض می‌کنم از ابتدای بحران با تمام وجود اعلام آمادگی کرده ام» قاضی‌زاده هاشمی با این جملات اینبار با استفاده از سازوکار عمومی اینستاگرام تاکید کرده که آمادگی هرگونه کمکی را در این زمینه دارد. با توجه به اهمیت این گونه اقدامات که نشان از همکاری حداکثری مسئولین فعلی و سابق برای عبور از این مرحله را دارد حالا به نظر می‌رسد وزارت بهداشت و سعید نمکی به عنوان وزیر فعلی باید از این پتانسیل‌ها استفاده بیشتری کنند. به ویژه اینکه این تنها قاضی زاده نبوده که درباره
کرونا به میدان آمده است. کامران باقری لنکرانی که در دولت نهم یعنی دولت اول محمود احمدی‌نژاد وزارت بهداشت را در اختیار داشت نیز با ضبط ویدئویی که وب سایت رجا نیز نیز آن را منتشر کرده به ارائه توصیه‌هایی برای مواجهه با ویروس کرونا پرداخته است. او در این ویدئو می‌گوید: «همه ما به عنوان شهروند برای حفاظت از خود و سایرین وظایفی داریم از مهمترین نکات این است که اگر علامتی از بیماری را در خود احساس می‌کنیم خود قرنطینگی انجام دهیم و در محیط‌های عمومی حاضر نشویم. در واقع حدود 80 درصد از کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند به مراقبت طبی نیاز ندارند، بهتر است استراحت کنند، مایعات مصرف کنند، در مجامع عمومی حاضر نشوند.» وزیر اسبق بهداشت افزوده است:«اما اگر افرادی مشکل تنفسی یا تنگی نفس پیدا کردند، یا بیماری زمینه‌ای دارند یا حتی داروهایی را مصرف می‌کنند که آن دارو ایمنی بدن را کاهش می‌دهد در این صورت باید با علائمی چون تب، سرفه یا گلودرد به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کنند تا تحت درمان و بررسی‌های لازم قرار گیرند.»
این صحبت‌های وزیر بهداشت اگرچه همان نکاتی است که پیش از این نیز مطرح شده است اما مهم این است که او در یک ویدیو تلاش کرده در میدان مبارزه با کرونا به سهم خودش حاضر شود. به هرحال وزارت بهداشت می‌تواند از این وزرای سابق به عنوان پزشکانی شناخته شده به عنوان یک سرمایه اجتماعی ویژه وزارت متبوعش استفاده کند تا با نشان دادن همکاری و همدلی این جریان به میان مردم نیز بازتاب یابد. در این زمینه منتظر رخ نمایی دیگر وزرا نیز هستیم از آقای دکتر مرندی تا خانم دکتر دستجردی!
درباره همراهی مردم برای مواجهه با کرونا نیز انصافا مشاهده می‌شود که تا حد بسیاری مردم با کمپین‌هایی نظیر «در خانه بمانیم» همراهی کرده‌اند. در این زمینه البته هنوز باید تلاش‌هایی انجام شود تا آن دسته از معدود افرادی که شرایط خاص فعلی را آنطور که باید و شاید درک نکرده‌اند نیز به وضعیت کاملا آگاه شوند. ایده‌هایی مانند اینستاگرام یا ضبط ویدئو از سوی مسئولین یا از سوی چهره‌های غیرسیاسی شناخته شده در این زمینه یاری‌رسان خواهد بود. به هرحال شاید نتوان آنهایی را که به دلیل مسائل معیشتی مجبور هستند بیرون بروند را خانه نشین کرد اما آن معدودی از جامعه که هنوز سودای سفر دارند باید به هر نحو ممکن بدانند وقتی اکثریت جامعه در تلاش برای عبور از موج ویروسی فعلی است آنها نیز نباید خلاف جریان آب شنا کنند چرا که به خود و دیگران آسیب می‌زنند!