دستور قاضی القضات برای برخورد با محتكران

رئيس قوه قضائيه با تاکيد بر اينکه حفظ سلامت کادر پزشکي ضروري است، گفت: مديريت چندساحتي شرايط فعلي کشور نيازمند دستورالعمل‌هاي جامع و قاطعيت و انسجام در اجرا و مديريت است. سيدابراهيم رئيسي با اشاره به حضور وزارت بهداشت در خط مقدم مقابله با کرونا و تأکيد بر لزوم کمک همه جانبه به اين وزارتخانه، تأکيد کرد: در جبهه جنگ هم کار کسي که در خط مقدم مشغول رزم است، تأمين ادوات و پشتيباني نبوده و اين امر بر عهده مجموعه‎اي به نام پشتيباني است. امروز هم لازم است مسئوليت تأمين نيازهاي لجستيکي و بهداشتي مراکز درماني توسط مراکزي غير از وزارت بهداشت صورت گيرد تا اين وزارتخانه بر مأموريت‎هايش در عرصه بهداشت و درمان متمرکز شود. رئيس دستگاه قضا در واکنش به اظهارات رئيس سازمان پزشکي قانوني با تأکيد بر لزوم ايجاد يک قرارگاه مرکزي منسجم براي برنامه‎ريزي و تصميم‎گيري براي مقابله با کرونا، اظهار داشت: امروز لازم است براي تعطيل کردن يا تعطيل نکردن برخي بخش‎ها و تهيه پروتکل‎هاي لازم براي اجتماعات به ويژه در شهرهايي که وضعيت‎شان خاص است، در يک قرارگاه مرکزي به‎صوت کاملا حساب‎شده و با استفاده از نظرات کادر درماني و پزشکي و وزارت بهداشت تصميم‎گيري شود. رئيسي با اشاره به آمادگي دستگاه قضائي براي همکاري و پشتيباني از نيروهاي درگير در مساله کرونا، يکي از جلوه‎هاي اين همکاري و همياري را رسيدگي فوري و خارج از نوبت به پرونده محتکران کالاهاي پزشکي دانست و افزود: هنگامي که محرز شد کالاي احتکارشده از اقلام بهداشتي و درماني موردنياز مردم بوده است، بلافاصله بايد در شبکه توزيع قرار گيرد و از طريق مراجع بهداشتي و درماني به دست مردم برسد. رئيس قوه قضائيه متذکر شد: همکاران قضائي بايد با افراد محتکر، مستند به قانون به‌عنوان اخلالگران در نظام اقتصادي برخورد کنند و خوشبختانه دوستان و همکاران ما در سراسر کشور نيز به اين موضوع توجه دارند و اولين جلسه دادگاه اين افراد هم برگزار شده و ان‌شاءا... با قاطعيت ادامه مي‎يابد و مردم عزيز ما در جريان کيفر آنها قرار مي‎گيرند.
برخورد با عناصر شايعه‎پراکن در جامعه
آيت ا... رئيسي همچنين خواستار برخورد با عناصر شايعه‎پراکن در جامعه شد و گفت: برخي افراد از روي غفلت يا مغرضانه نقش ستون پنجم دشمن را ايفا مي‎کنند و در اين شرايط خاص با تکرار حرف‎هاي سعودي‎ها و لندن‎نشينان در جامعه، التهاب و اضطراب به وجود مي‎آورند که بايد با آن برخورد شود. رئيس قوه قضائيه اظهار داشت: امروز ما نياز به يک عزم همگاني و اتحاد ملي براي برخورد با پديده منحوس کرونا داريم و انسجام همه بخش‎ها در اين موقعيت، يک ضرورت اجتناب‎ناپذير است. رئيسي با تقدير از مراجع، علما و حوزه‎هاي علميه براي همکاري و همياري در مقابله با شيوع ويروس کرونا اظهار داشت: اولين مراکزي که براي تعطيلي اجتماعات خود اعلام آمادگي کردند، نهادهاي مرتبط با روحانيت، مساجد، نمازهاي جمعه و مراکز مذهبي بود. البته تشخيص وزارت بهداشت به‌عنوان فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا اين نبود که شهر خاصي قرنطينه شود و در اين موضوع تصميم‎گيري به‎صورت کامل و بدون هيچ‎گونه ممانعتي در اختيار اين قرارگاه بود. رئيس قوه قضائيه در ادامه در واکنش به پيشنهادي در خصوص ضرورت تنظيم و ابلاغ نظام جبران خسارت براي مديريت تبعات اقتصادي شيوع کرونا در اقشار مختلف مردم اعم از کارگر روزمُزد و فعالان خُرد و کلان اقتصادي، از لزوم حمايت از کسب‎وکارهاي خُرد در شرايط موجود سخن گفت و اقدام برخي بخش‎هاي دولتي در استمهال به بدهکاران و حمايت از کاسبان خُرد و رفتار برخي افراد جامعه در فرصت‎دادن براي پرداخت بدهي‎شان را اقدامي انساني و اسلامي دانست. رئيسي گفت: نظام بانکي و مالياتي اعلام کرده‎اند اين چند ماه که وضعيت کسب‎وکار به ويژه کسب‎وکارهاي خُرد دچار آسيب‎شده، حتماً رعايت حال مردم را مي‎کند که اين کار خوبي است و به‎نظرم براي آن‎که در اين وضعيت شاهد چک‎هاي برگشتي و مراجعات به دادگستري‎ها و بروز مشکل براي چنين کسب‎وکارهايي نباشيم بايد حال ديگران را رعايت کنيم تا نگراني مضاعفي در جامعه به وجود نيايد.
دولت هند به افراط‌‌‎گراها مجال ندهد


رئيس قوه قضاييه در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به حوادث و درگيري‎هاي تلخ و خونبار هند، از دولت هند خواست به افراط‌‌‎گراها مجال ندهند دست به کشتار و جنايت بزنند چرا که نتيجه آن بحراني‎تر شدن وضعيت منطقه خواهد بود. رئيس قوه قضاييه با اشاره به ردپاي انگليس در حوادث خونبار تاريخي در هند اظهار داشت: اگر حوادث تاريخي را به دقت ريشه‎يابي کنيم دست پليد انگليس در آنها مشاهده مي‎شود که همواره دنبال اختلاف‎افکني بوده‎اند. الآن هم بلافاصله بعد از سفر ترامپ به اين کشور مي‎بينيم که اين درگيري‎ها شکل گرفته است. رئيسي خاطرنشان کرد: دولت‎مردان هند بايد به تحليل‎هاي امروز آمريکايي‎ها براي ايجاد اختلاف و درگيري بين مردم اين کشور دقت کنند و مراقب باشند جريانات افراطي در هند ميدان پيدا نکنند و از دستگاه قضايي هند هم مي‎خواهيم که مسبّبان و عاملان اين جنايات‎ را مجازات کنند و اجازه ندهند نسبت به جان و مال مظلومان تعرض شود. همچنين دکتر جهانگير رئيس سازمان زندان‎هاي کشور از اعطاي مرخصي به حدود 70 هزار نفر از زندانيان سراسر کشور در اجراي بخشنامه رئيس قوه قضاييه براي پيشگيري و مقابله با شيوع ويروس کرونا و تأمين سلامت زندانيان خبر داد و تأکيد کرد که فرايند اعطاي مرخصي به زندانيان با لحاظ شرايط قانوني مندرج در بخشنامه رياست قوه قضاييه ادامه دارد.